Gå till innehåll

NLT - SnG, en fi kvar som går all-in varje hand?


Stenulf

Recommended Posts

Säg att jag lirar en bilig SNG och nu bara har en motståndare kvar. Han är mkt lös-agro och går all-in och synar all-in på varje hand. Blindsen är höga och vi har ungefär lika mkt marker. Hur bra hand behöver jag ha för att gå all-in eller syna mot honom. Kan ju sätta honom på en random hand, Q 7 som snitt. Är det då riktigt att köra med alla händer som är bättre än Q 7?

Eller bör jag vänta tills jag får A hög, Q J och uppåt, eller pocketpar?

Hur ändras de händer jag ställer in med om jag har 7000, han 3000. Och om det är tvärtom.

 

* Lite RP - QoS *

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Till att börja med synar du med alla par. Givetvis alla A. Ner till J9 skulle jag nog syna med. Visst det blir antagligen en coinflip om vem som vinner. Men med så höga blinds som det brukar vara då man är HU så måste man ju chansa lite. Vid 7000 vs 3000 kan du ta det lite lugnare. Och här spelar ju blindsen in betydligt mer. Alla pockets, alla A, alla över JT.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Till att börja med ska man konstatera att du bara kan få en liten fördel (mindre än 10% av ett inköp) mot denna motståndare även om du spelar perfekt.

 

Första ansatsen är att undersöka vilka kort som har pottodds att syna. Om du har BB som är 1/10 av din stapel så får du 45 mot 55 av potten, vilket ger dig +EV för handen att syna med 87o och bättre. Men eftersom man kommer att ha en fördel i nästa hand om man lägger sig så ska man så klart inte spela de händer som bara har minimal +EV. Gissningsvis hamnar man då i trakterna av vad som hittills föreslagits, dvs J9 och Q7, även om skälet inte är riktigt det du antyder. Om du har SB får du spela något tightare.

 

Om staplarna går till 70/30 (spelar ingen roll vem av er som har den mindre stapeln) med samma blinds så blir pottoddsen bättre och du får syna med fler händer, kanske 2/3 istället för 50%.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det beror ju på exakt hur stora blindsen är men i regel så brukar det löna sig att vänta in en hyfsad hand att döda honom med. Man har ju en edge mot honom i att man själv kan välja vilka händer man ska syna med medans hans strategi innebär all in på allt i princip. Synar man med skithänder så förlorar man den edgen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag skulle syna honom med:

Suited:

Alla Axs, K-Qs till 7s och Q-Js till 8s.

Paren AA till 55

Off suited:

A-K till 7, K-Q till 9 och Q-J och T.

Detta oavsett blinds eller buy in. I längden vinner du på detta då han går all in.

 

Ser ingen anledning att inte syna med 44-22 heller. Vänder han upp Q7 spelar det ju ingen som helst roll om du har 55 eller 22. Vad är anledningen till att du inte vill syna med 44-22?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om man är en bra spelare, varför ska man ta ett coinflip mot en sämre motståndare? (Förutsätter att man är bättre än medel på nivån och så vidare)

 

Lär komma bättre lägen att plocka marker med. Jag tycker att man bara ska syna med riktigt bra händer och försöka att komma in i ett starkt övertag eller strunta i att syna.

 

EDIT: Mattias är dum som vanligt, läste fel på antal spelare. Me bad!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag skulle syna honom med:

Suited:

Alla Axs, K-Qs till 7s och Q-Js till 8s.

Paren AA till 55

Off suited:

A-K till 7, K-Q till 9 och Q-J och T.

Detta oavsett blinds eller buy in. I längden vinner du på detta då han går all in.

 

Ser ingen anledning att inte syna med 44-22 heller. Vänder han upp Q7 spelar det ju ingen som helst roll om du har 55 eller 22. Vad är anledningen till att du inte vill syna med 44-22?

 

En anledning kan ju vara att 55 äger många fler händer än 22.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om man är en bra spelare, varför ska man ta ett coinflip mot en sämre motståndare? (Förutsätter att man är bättre än medel på nivån och så vidare)

 

Lär komma bättre lägen att plocka marker med. Jag tycker att man bara ska syna med riktigt bra händer och försöka att komma in i ett starkt övertag eller strunta i att syna.

 

Word

 

Det är dummt att syna med så låga par att han nästan aldrig har ett kort lägre en paret, därför bör man dissa minst 22-55 men även gärna 66-77 (om du har råd att vänta o betala blindsen), har han t.ex K4 och du 22 är det 50/50 medan om han har K4 och du 77 har du en stor fördel, ingen aning om exakta % men jag skulle gissa 60%

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag skulle syna honom med:

Suited:

Alla Axs, K-Qs till 7s och Q-Js till 8s.

Paren AA till 55

Off suited:

A-K till 7, K-Q till 9 och Q-J och T.

Detta oavsett blinds eller buy in. I längden vinner du på detta då han går all in.

 

Det verkar kass att lägga en hand som A6o som har 58% chans att vinna. Du synar bara med 24% av händerna (får jag det till). Jag tror inte det räcker för att slå den här spelaren, speciellt inte med tillägget "oavsett blinds".

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om man är en bra spelare, varför ska man ta ett coinflip mot en sämre motståndare?

För att det som gör en bättre än motståndaren är att man får mer värde än honom. Om man foldar ett coinflip så ger man bort halva potten till motståndaren. Det kan vara ok om det är nödvändigt för att man ska kunna hämta hem större värde i en senare situation. Men det är knappast fallet i slutskedet av en SnG eftersom startpotten är jäkligt stor och det potentiella värdet av att hitta en bra hand snabbt minskar i takt med ens stack.

 

Att få in degen med bäst hand är inte direkt ett egenändamål.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om man är en bra spelare, varför ska man ta ett coinflip mot en sämre motståndare?

För att det som gör en bättre än motståndaren är att man får mer värde än honom. Om man foldar ett coinflip så ger man bort halva potten till motståndaren. Det kan vara ok om det är nödvändigt för att man ska kunna hämta hem större värde i en senare situation. Men det är knappast fallet i slutskedet av en SnG eftersom startpotten är jäkligt stor och det potentiella värdet av att hitta en bra hand snabbt minskar i takt med ens stack.

 

Att få in degen med bäst hand är inte direkt ett egenändamål.

Om man har en edge över motståndaren kan man väl aldrig tjäna på att ta en coinflip (om inte blindsen är riktigt höga) eftersom man då suddar ut sin edge då ens spel inte längre påverkar?

 

Varför ska man riskera sin stack då man kan anta sig ha som bäst (till exempel med 22-55) en coinflip då man samtidigt känner att man kan spela ut de andra motståndarna?

 

Jag låter gärna motståndaren plocka blindsen så länge jag överlever ändå, jag litar mer på mitt eget spel än på turen när alla pengar är i mitten och jag har cirka 50/50.

 

Trots allt är man ingen vinnande spelare genom att sätta hela sin stack i desa 50/50 situationer allt för ofta då det existerar rake.

 

Yrar nog mest, är lite seg i skallen såhär på morgonen.

 

EDIT: Mattias är dum som vanligt, läste fel på antal spelare. Me bad!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ställer han varje hand så ska du givitvis syna med alla händer som är Q7 eller bättre.

För att?

 

Troligen får du en coinflip, och varför ska du eftersträva det?

 

Låt oss säga att du har Q7. Då har du i snitt lika bra hand som honom, men varannan gång kommer du att vara en underdog. Visst, varannan gång kommer du vara favorit men med tanke på rake så räcker det inte med att gå in i coinflips, utan för att vinna måste man spela ut sin motståndare.

 

EDIT: Mattias är dum som vanligt, läste fel på antal spelare. Me bad!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sorry gubbar, yrar som fan nu. Råkade missa det faktum att det var EN spelare kvar. :lol: Trodde att det var i mitten av en tunering.

 

Skipa alla min inlägg helt enkelt. =)

 

Håller med Hjort och grabbarna med andra ord.

 

Hehe, jaså. Jag som höll på att formulera ett inlägg i stil med; Va?!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sorry gubbar, yrar som fan nu. Råkade missa det faktum att det var EN spelare kvar. :lol: Trodde att det var i mitten av en tunering.

 

Skipa alla min inlägg helt enkelt. =)

 

Håller med Hjort och grabbarna med andra ord.

 

Hehe, jaså. Jag som höll på att formulera ett inlägg i stil med; Va?!

Tur att jag hann ändra. :D

 

Lite pinsamt att man missade antalet spelare så grovt. =)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Matte_Maiden

givitvis så förutsätter det att han ställer på _alla_ händer om man skall syna med alla händer som är Q7 eller bättre.

 

Varför inte?

 

Om du vill så kan vi sätta oss ner och spela 10 000 händer, du ställer på ALLA händer och jag synar med alla händer som är Q7 eller bättre.

In the long run så är det +EV, det lovar jag.. och +EV är väll det man eftersträvar?

 

En hand bättre än Q7 är favorit mot en osedd random hand, jag vet inte hur det är med dig men jag lägger gärna in min deg som favorit.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Matte_Maiden

givitvis så förutsätter det att han ställer på _alla_ händer om man skall syna med alla händer som är Q7 eller bättre.

 

Varför inte?

 

Om du vill så kan vi sätta oss ner och spela 10 000 händer, du ställer på ALLA händer och jag synar med alla händer som är Q7 eller bättre.

In the long run så är det +EV, det lovar jag.. och +EV är väll det man eftersträvar?

 

En hand bättre än Q7 är favorit mot en osedd random hand, jag vet inte hur det är med dig men jag lägger gärna in min deg som favorit.

Om du börjar med att läsa min senaste kommentar kanske det klarnar. ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Matte_Maiden

givitvis så förutsätter det att han ställer på _alla_ händer om man skall syna med alla händer som är Q7 eller bättre.

 

Varför inte?

 

Om du vill så kan vi sätta oss ner och spela 10 000 händer, du ställer på ALLA händer och jag synar med alla händer som är Q7 eller bättre.

In the long run så är det +EV, det lovar jag.. och +EV är väll det man eftersträvar?

 

En hand bättre än Q7 är favorit mot en osedd random hand, jag vet inte hur det är med dig men jag lägger gärna in min deg som favorit.

Om du börjar med att läsa min senaste kommentar kanske det klarnar. ;)

 

 

näh det är ju jobbigt :P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Matte_Maiden

givitvis så förutsätter det att han ställer på _alla_ händer om man skall syna med alla händer som är Q7 eller bättre.

 

Varför inte?

 

Om du vill så kan vi sätta oss ner och spela 10 000 händer, du ställer på ALLA händer och jag synar med alla händer som är Q7 eller bättre.

In the long run så är det +EV, det lovar jag.. och +EV är väll det man eftersträvar?

 

En hand bättre än Q7 är favorit mot en osedd random hand, jag vet inte hur det är med dig men jag lägger gärna in min deg som favorit.

Om du börjar med att läsa min senaste kommentar kanske det klarnar. ;)

 

 

näh det är ju jobbigt :P

Hehe, sant. =)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...