Gå till innehåll

Hur hantera enbart dåliga händer i en turnering?


IgotYourMilk

Recommended Posts

Antag att du spelar turnering och får enbart skit på handen hela tiden. Hur brukar ni spela då? Även fast man väntar så kommer det ingen guldhand.

 

Ofta brukar jag ta chansen med rätt mediokera kort då det kommer höjjning och flera callar. Spelar typ på alla suited connectors om det inte är för dyrt att kolla på flopen.

 

* Lite RP - QoS *

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ofta brukar jag ta chansen med rätt mediokera kort då det kommer höjjning och flera callar.

 

Hmm.. Ja det ska du ju absolut INTE göra.. finns ingen anledning att calla en raise med en medioker hand med många folk i potten när du har lite chips. Bättre att vara först in och raisa från bra position när blindsen börjar bli lite högre. tex 25-50, även om du limpar någon gång på suited conn och foldar resten bör du ha ca 65-70% av stacken kvar när ni når level 3. Du behöver inte alltid ha en "guldhand" utan tex Q10,K9,A9,J10 o s v duger gott i sen pos att försöka stjäla med. Försök håll dig flytande genom att stjäla ibland och vänta ut en hyffsad hand att försöka dubbla upp med. Det viktigaste är bara att inte få panik och tro att du måste calla en raise med Ax bara för du är shortstacked..

 

Läste ett citat en gång, minns inte vart men det var något i stil med:-även om du får 25off för 35:e ggn i rad så är det fortfarande en skräphand.. ibland är inte poker roligare än så.. stämmer ganska bra..

 

/Neo

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fortsätt ha tålamod. Vänta till du är nere på mindre än 10 BB innan du funderar på att göra ditt move. Tryck då direkt med en hyfsad hand. Men tänk på att de ska vara du som trycker, jag blir lika besviken varje gång jag synar mig ut ur en turnering. Säg att du plockar upp A-T med fyra efter dig att tala. Har någon innan dig höjt är det ju bara att kasta. Om inte tryck in degen direkt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Försök stjäla blinds och potter så mycket det går och då helst i sen position. Om det är enbart limpare och du sitter på BB kan du höja kraftigt och vinna potten direkt. Det gäller att hitta lägen när motståndarna visar svaghet, då hugger du direkt.

 

Lycka till!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jadu jag hanterar det alltid på samma sätt, med massa grymma bluffar, det är bättre än att spela mediokra kort... Det går ju alltid lita på att man kan göra en bra bluff, men bra kort? det kan man aldrig garantera.

Läs av vilka spelare du kan bluffa och vilka som synar med vadsomhelst

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag brukar göra så att om jag känner att jag bara får skitänder så brukar jag räkna till 10 händer, den tionde handen spelar jag stenhårt oavsett om det är en bra hand eller en dålig. Jag menar, tänk dig själv, en spelare sitter och kastar och kastar och helt plötsligt spelar han som han hade royal redan innan floppen. Det brukar funka bra. Sen måste man ju ha lite känsla, om du får mothugg på mothugg så får du väl ge dig då. Men allt som oftast så vinner jag de potterna om jag har suttit och slängt en massa händer innan så folk tror att jag är snortight, fast jag egentligen bara får 72, 83, 6T och 84.

 

Pröva den taktiken. Det finns säkert en massa profiler här som kommer säga: " buuu så kan du inte spela, EV+ hit och EV- dit". Skit samma, pröva en gång. Känns det fel och tvingat så strunta i det och pröva en ny taktik. Det funkar för mig iaf.

 

Det handlar i slutändan om att ha modet att bluffa med inte ett jota på handen. Och jag citerar Amir Vahedi " in order to live, you must be willing to die" (det blev kanske inte ordagrant men du fattar ;))

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ofta brukar jag ta chansen med rätt mediokera kort då det kommer höjjning och flera callar.

 

Hmm.. Ja det ska du ju absolut INTE göra.. finns ingen anledning att calla en raise med en medioker hand med många folk i potten när du har lite chips.

 

/Neo

 

En syn med låga SC när många är med i potten kan väl vara helt ok.

Är det som han beskriver helt hopplösa händer finns det inte så många utvägar. Hellre spela bort sig än att bli uppäten av blindsen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ofta brukar jag ta chansen med rätt mediokera kort då det kommer höjjning och flera callar.

 

Hmm.. Ja det ska du ju absolut INTE göra.. finns ingen anledning att calla en raise med en medioker hand med många folk i potten när du har lite chips.

 

/Neo

 

En syn med låga SC när många är med i potten kan väl vara helt ok.

Är det som han beskriver helt hopplösa händer finns det inte så många utvägar. Hellre spela bort sig än att bli uppäten av blindsen.

 

Jovisst, fast inte om man har lite marker som det står i exemplet. Då kan han ju lika gärna ställa in allt och tvinga alla andra att göra ett tufft beslut. Det visar ju inte direkt styrka om en höjer och flera stycken bara flatcallar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag brukar göra så att om jag känner att jag bara får skitänder så brukar jag räkna till 10 händer, den tionde handen spelar jag stenhårt oavsett om det är en bra hand eller en dålig. Jag menar, tänk dig själv, en spelare sitter och kastar och kastar och helt plötsligt spelar han som han hade royal redan innan floppen. Det brukar funka bra. Sen måste man ju ha lite känsla, om du får mothugg på mothugg så får du väl ge dig då. Men allt som oftast så vinner jag de potterna om jag har suttit och slängt en massa händer innan så folk tror att jag är snortight, fast jag egentligen bara får 72, 83, 6T och 84.

 

Pröva den taktiken. Det finns säkert en massa profiler här som kommer säga: " buuu så kan du inte spela, EV+ hit och EV- dit". Skit samma, pröva en gång. Känns det fel och tvingat så strunta i det och pröva en ny taktik. Det funkar för mig iaf.

 

Det handlar i slutändan om att ha modet att bluffa med inte ett jota på handen. Och jag citerar Amir Vahedi " in order to live, you must be willing to die" (det blev kanske inte ordagrant men du fattar ;))

 

Kan nog vara en bra taktik men jag tror det är bättrea att välja en position man ska spela hårt. Trist om den tionde handen är UTG på ett fullbord.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag ser inte en förbestämd bluff som något bra spel. Spela situationerna istället. Exempelvis om du sitter på BB och det är en 4-5 limpare då blindsen är ganska höga så brukar jag ställa in om jag har en riktig skräphand som jag inte vill spela i en multipott. Att bestämt sig för att spela en hand stenhårt innan man fått korten och sett vad övriga spelare före gjort är ju att kasta information i sjön.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Prova att spela poker istället för att invänta AK och Co..?

 

Som dom flesta sagt tusen gånger förut...Det är inte bara du som får skithänder mest hela tiden...det är ju rätt vanligt...

 

En höjning från dig om du slängt dig i en timmes tid tyder ju knappast på nåt annat än en riktigt bra hand...sen är det bara att spela ut dom, för istället för att spela ABC-poker så har du ju nu haft en timme på dig att studera dina motståndare intensivt så... Vad väntar du på? :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Prova att spela poker istället för att invänta AK och Co..?

 

Som dom flesta sagt tusen gånger förut...Det är inte bara du som får skithänder mest hela tiden...det är ju rätt vanligt...

 

En höjning från dig om du slängt dig i en timmes tid tyder ju knappast på nåt annat än en riktigt bra hand...sen är det bara att spela ut dom, för istället för att spela ABC-poker så har du ju nu haft en timme på dig att studera dina motståndare intensivt så... Vad väntar du på? :)

 

Extremsvårt om det är en online-turnering där man har så extremt korta stackar att varje hand nästan resulterar i all ins.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag brukar göra så att om jag känner att jag bara får skitänder så brukar jag räkna till 10 händer, den tionde handen spelar jag stenhårt oavsett om det är en bra hand eller en dålig. Jag menar, tänk dig själv, en spelare sitter och kastar och kastar och helt plötsligt spelar han som han hade royal redan innan floppen. Det brukar funka bra. Sen måste man ju ha lite känsla, om du får mothugg på mothugg så får du väl ge dig då. Men allt som oftast så vinner jag de potterna om jag har suttit och slängt en massa händer innan så folk tror att jag är snortight, fast jag egentligen bara får 72, 83, 6T och 84.

 

Pröva den taktiken. Det finns säkert en massa profiler här som kommer säga: " buuu så kan du inte spela, EV+ hit och EV- dit". Skit samma, pröva en gång. Känns det fel och tvingat så strunta i det och pröva en ny taktik. Det funkar för mig iaf.

 

Det handlar i slutändan om att ha modet att bluffa med inte ett jota på handen. Och jag citerar Amir Vahedi " in order to live, you must be willing to die" (det blev kanske inte ordagrant men du fattar ;))

 

Kan nog vara en bra taktik men jag tror det är bättrea att välja en position man ska spela hårt. Trist om den tionde handen är UTG på ett fullbord.

 

UTG raise är , enligt mig, den farligaste preflop raisen som finns. Speciellt på ett fullbord. Det är knappast troligt att en sådan höjning är en bluff.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ofta brukar jag ta chansen med rätt mediokera kort då det kommer höjjning och flera callar.

 

Hmm.. Ja det ska du ju absolut INTE göra.. finns ingen anledning att calla en raise med en medioker hand med många folk i potten när du har lite chips.

 

/Neo

 

En syn med låga SC när många är med i potten kan väl vara helt ok.

Är det som han beskriver helt hopplösa händer finns det inte så många utvägar. Hellre spela bort sig än att bli uppäten av blindsen.

 

Om du har lite marker är det ju helt värdelöst.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag brukar göra så att om jag känner att jag bara får skitänder så brukar jag räkna till 10 händer, den tionde handen spelar jag stenhårt oavsett om det är en bra hand eller en dålig. Jag menar, tänk dig själv, en spelare sitter och kastar och kastar och helt plötsligt spelar han som han hade royal redan innan floppen. Det brukar funka bra. Sen måste man ju ha lite känsla, om du får mothugg på mothugg så får du väl ge dig då. Men allt som oftast så vinner jag de potterna om jag har suttit och slängt en massa händer innan så folk tror att jag är snortight, fast jag egentligen bara får 72, 83, 6T och 84.

 

Pröva den taktiken. Det finns säkert en massa profiler här som kommer säga: " buuu så kan du inte spela, EV+ hit och EV- dit". Skit samma, pröva en gång. Känns det fel och tvingat så strunta i det och pröva en ny taktik. Det funkar för mig iaf.

 

Det handlar i slutändan om att ha modet att bluffa med inte ett jota på handen. Och jag citerar Amir Vahedi " in order to live, you must be willing to die" (det blev kanske inte ordagrant men du fattar ;))

 

Kan nog vara en bra taktik men jag tror det är bättrea att välja en position man ska spela hårt. Trist om den tionde handen är UTG på ett fullbord.

 

UTG raise är , enligt mig, den farligaste preflop raisen som finns. Speciellt på ett fullbord. Det är knappast troligt att en sådan höjning är en bluff.

Ja men det finns ju faktiskt en anledningen till att den klassas som den SÄMSTA positionen som finns också. utg ställer man in i när stora mörken kommer tugga en jättestor del av stacken och chansen inte är så stor att man får bättre nästa hand, annars börjar man ställa in i sen position när ingen annan öppnat för även om ingen respekterar dig så vinner du pengar på det ändå.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Försök sno blindsen tillräckligt ofta för att hålla dig flytande. Satsa på att vara först in i potter. Försök lista ut vilka spelare som är lättast att sno blinds av och vilka som du lättast kan bluffa efter floppen om det skulle behövas.

 

Spekulativa händer som låga suited connectors och låga pocketpar GÅR NER I VÄRDE när du har lite marker. Dina implicita odds är lägre eftersom du inte kan vinna lika stora potter som när du har mycket marker. Ska du spela såna med en kort stack ska du höja och hoppas på att sno blindsen (och samtidigt ha en hand med potential ifall nån skulle syna).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Försök sno blindsen tillräckligt ofta för att hålla dig flytande. Satsa på att vara först in i potter. Försök lista ut vilka spelare som är lättast att sno blinds av och vilka som du lättast kan bluffa efter floppen om det skulle behövas.

 

Spekulativa händer som låga suited connectors och låga pocketpar GÅR NER I VÄRDE när du har lite marker. Dina implicita odds är lägre eftersom du inte kan vinna lika stora potter som när du har mycket marker. Ska du spela såna med en kort stack ska du höja och hoppas på att sno blindsen (och samtidigt ha en hand med potential ifall nån skulle syna).

 

Har du lite marker och går all-in för att stjäla blindsen sent i en tävling så går ju alla pockets UPP i värde då du oftast (beroende på din stackstorlek så klart) om du får syn bara får syn av en spelare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Läste att någon inledningsvis på den här tråden skrev att man inte kunde gå all-in efter att många callat och raisat.. Inget kan vara mer fel, faktum är att i ett sådans scenario så berättigar det dig att gå all-in med nästan vilken hand som helst, tex en sc som 67.

 

67s har väll ungefär någonstans mellan 30-35% chans att vinna mot dom flesta händerna som dina motståndare kan tänkas ha. Och låt oss säga att du har 800 kvar, blindsen är på 50-100, du sitter på knappen och ute ligger det 1350 (efter att någon i tidig position raisat och fått 2 calls) Om du trykcer in nu så kan du vara 100% säker på att alla synar dig, då blir det 3350, då kan man med andra ord säga att du la in 800 för att få 3350, då får du ungefär 4:1 i pott odds, vilket berättigar det här spelet med dina kort-odds

 

Eller har jag fel i det här tänkandet?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Beroende på situationen kan en all-in EFTER att någon har öppnat upp vara mycket mer profitabel. På så sätt vinner du oftast 4-5BB istället för 1.5 och representerar dessutom större styrka.

 

Självklart ska du inte göra detta mot en tight chipleader som höjer UTG. Om du däremot är hyfsat ny i sällskapet och går all in när någon öppnar i CO+1 kommer du ofta få oförtjänt stor respekt när du trycker in. Allra störst chans att lyckas har du om du möter en medelstack på bubblan. De brukar oftast vara jäkligt försiktiga med att syna bort sina pengar.

 

I senaste turneringen fick jag t ex chipleadern på button att släppa ATs när jag kontrade från SB, trots att han hade odds på minst 1.5-1. Han hade väl läst att AT/AJ var "svaga" och att en re-raise brukar betyda QQ+ i de flesta fallen :roll:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Beroende på situationen kan en all-in EFTER att någon har öppnat upp vara mycket mer profitabel. På så sätt vinner du oftast 4-5BB istället för 1.5 och representerar dessutom större styrka.

 

Självklart ska du inte göra detta mot en tight chipleader som höjer UTG. Om du däremot är hyfsat ny i sällskapet och går all in när någon öppnar i CO+1 kommer du ofta få oförtjänt stor respekt när du trycker in. Allra störst chans att lyckas har du om du möter en medelstack på bubblan. De brukar oftast vara jäkligt försiktiga med att syna bort sina pengar.

 

I senaste turneringen fick jag t ex chipleadern på button att släppa ATs när jag kontrade från SB, trots att han hade odds på minst 1.5-1. Han hade väl läst att AT/AJ var "svaga" och att en re-raise brukar betyda QQ+ i de flesta fallen :roll:

 

Orsaken till att många lägger sig för en reraise i CO+1 är väl snarare att de höjt med rent skräp, inte för att din reraise i sig skulle kännas stark.

 

Jag håller inte riktigt med dig mot medelstacken. Visst, de är oftast mindre benägna att syna bort sina pengar men ofta öppnar de med bättre händer också.

 

Odds på 1.5:1 är ju inte speciellt bra. Det innebär ju att om button öppnade till 3BB så höjde du till 17BB*. Det är knappast någon självklar syn med ATs. För den delen, visade motståndaren korten eller sa chipleadern att denne hade ATs?

 

* Om jag räknade rätt

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Orsaken till att många lägger sig för en reraise i CO+1 är väl snarare att de höjt med rent skräp, inte för att din reraise i sig skulle kännas stark.

 

Jag håller inte riktigt med dig mot medelstacken. Visst, de är oftast mindre benägna att syna bort sina pengar men ofta öppnar de med bättre händer också.

 

Odds på 1.5:1 är ju inte speciellt bra. Det innebär ju att om button öppnade till 3BB så höjde du till 17BB*. Det är knappast någon självklar syn med ATs. För den delen, visade motståndaren korten eller sa chipleadern att denne hade ATs?

 

* Om jag räknade rätt

 

Hmm, blev visst fel på ett par ställen :oops:

 

För det första har du helt rätt i att många lägger sig när man re-raisar CO+1 för att de har skräp, därför jag skrev det och inte UTG :) Dock tycker jag ändå att även om de har en förhållandevis stark hand drar de sig för att syna. Och nu snackar vi medelbra spelare och inte WSOP eller rena nybörjare.

Huvudsaken är i alla fall att de lägger sig, och du får chips :P

 

Vad gäller medelstacken håller jag ändå fast vid min åsikt, så länge de öppnar i relativt sen position. De vill "tjäna tillbaka" sina blinds på ett enkelt sätt, men backar ofta när de får motstånd.

 

Framförallt slängde jag ur mig nånting riktigt felaktigt på slutet. Tänkte inte efter särskilt mycket, och ville mest inte överdriva de grymma oddsen. Snarare var det kanske så här:

 

Blinds: 800/1600. Han höjer till 4500, jag degar in för 13000. Han funderar ett tag och lägger sig med kommentaren "jag kan inte se hur jag inte är dominerad". Är ganska säker på att han verkligen hade ATs faktiskt, han verkade gilla sin hand men hade inte kraft nog att syna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

UTG raise är , enligt mig, den farligaste preflop raisen som finns. Speciellt på ett fullbord. Det är knappast troligt att en sådan höjning är en bluff.

I en del turneringssituationer (dvs väldigt short stack) så kan man sätta en bra spelare på random kort när han går all-in UTG.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...