Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

NLT, 5/5 i mörkar. Båda vi har ca 1000 i stacken. Vi har spelat ett bra tag HU (i väntan på att fler folk ska ansluta så att ett dealer's choice-bord kan dra igång), däremot så ligger vi båda kvar på ungefär det vi köpte in oss för.

Jag spelar mot Tokstolle här på forumet. Vi spelar dealer's choice, men han har alltid valt texas när det är hans tur (vi spelar 2 varv/valt spel).

Jag skulle klassa honom så bra och trixig och aggressiv, även om jag inte spelat mot honom på väldigt länge. Vi har aldrig spelat HU förut i alla fall. Han påstår att han är rätt kass på HU och har rätt lite erfarenhet, men han har i alla fall spelat en hel del Texas och är en kompetent holdemspelare. Han har anmärkt på att jag inte spelar så jävla slaskigt som mitt rykte gör gällande varpå jag svarade att jag inte är speciellt full och då klarar jag oftast av att spela hyfsat vettig poker, särskilt HU.

Min tidigare HU-erfarenhet består mest av HU SnG's på nätet samt ett femtiotal livematcher mot Micke E, inte bara Texas då.

Hittills har spelet varit relativt jämnt. Många små potter med marginella värdebetar till höger och vänster, säkert en hel del bluffande också. Jag var nere på 500 ett tag men dubblade då med toppar mot flushdrag, den handen gick till så att jag re-raisade preflop med A4, betade ut 100 på floppen, fick ett omslag all-in mot mig och synade. Ingen av oss har varit särskilt "out of line". Jag har re-raisat ur position preflop flera gånger med blandat resultat.

Handen går till som så:

Preflop:

Tokstolle höjer 15. Jag slår om till 40 preflop med 66 och han synar.

(Jag tror jag gör fel som slår om preflop med lågt PP här, vilket jag rätt ofta gjorde ur position i vår match. Men nog ordat om det.)

Flop:

8 :club: 3 :club: 2 :spade:

Jag betar ut 100.

Han slår om till 300.

Jag ställer in för 950 totalt.

(potten är 1250, 650 till för syn för honom)

Då är mina frågor:

1) Vad är en rimlig HD för honom vid hans omslag?

2) Har jag någon som helst fold equity ifall han har en åtta? I så fall - hur stor?

3) ...och den naturliga följdfrågan blir såklart om då min all-in är korrekt spela och om inte, vad bör jag göra? Folda/syna?

Och om jag bara synar - hur ska ja agera givet att turn är A) ett överkort B) en klöver till. Blankar finns i detta läge knappt - nästan alla kort är scarecards...

EDIT: Och om jag blir synad - kan jag bli synad av en sämre hand eller ligger jag alltid efter?

Postad

HD..tjaa, 89s, 45s, AK-ATs, 34s, 44,55,77 är nog rätt rimliga händer om han e en normal spelare.

Vad du blir synad av?

troligen alla ovanstående, du e trots allt slaskparre , har han en 8 har du nog ganska liten foldequity. vad jag har hört skulle jag aldrig släppa TP HU mot dig.

Men som du sa..han märkte att du spelade tightare än vanligt.

Jag tror nog inte det är fel att trycka där just för att det är du.

Postad

Mjae den här handen var kanske inte så intressant trots allt eftersom jag knappt fått några svar.

Varför jag tyckte den var intressant och klurig är för att:

66 på den floppen är en alldeles för stark hand för att bara folda mot ett omslag, HU vill man ju inte låta sig bli överkörd. Men den är egentligen för svag för att ställa in med, givet stackdjupet är dock all-in det enda vettiga betet om man ska spela handen. Just med tanke på hur bordet såg ut så är ju syn en omöjlighet eftersom vartenda kort är ett scarecard. Om man bara synar i detta läge ser jag det enbart som en bluffsyn för att ta hem potten på en senare gata, men då riskerar man såklart att motståndaren klonkar hem potten mot en.

Resultat?

Motståndaren steker ett tag och passar sedan 55.

Postad

Råka ut före en liknande hand igår på pf.nu. Satt med 66 och floppen kommer 55x (x = 8 el 9). Jag är hyffsta short stack och lite på tilt efter ha blivit utdragen på en annan hand. Så jag trycker in alla min chips och fi steker en stund och synar med 1010. Som tur är klonkar man 6 på rivern.

Just denna typ av händer har jag ofta svårt att spela och viker mig nog för ofta. Förutom denna gången. Men jag tycker att handen är intressant och det är denna typ av "marginella" händer som jag har svårt att spela och säker många andra med mig.

Du ska nog inte tolka bristen av svar som att handen inte är intressant utan mer som att många tycker att den är svår spelad och kanske inte vågar kommentera den.