Gå till innehåll

5CD - Hur bra är en stege i given mot mycket action?


Waggho

Recommended Posts

Jag har testat lite mörkpoker idag och var med om följande situation:

Jag får en K-hög stege i given i sen position. UTG minhöjer och jag potthöjer. Min tanke är att få in så mycket pengar i potten som möjligt före köpet, eftersom fi kommer få mycket information av att jag står pat och kan anpassa sig efter det. Nu går fi all in för lite mer än det jag höjde med. Vad bör jag känna för min hand i det läget? Givet att man inte har en read på personen som extremt aggressiv eller extremt tight, hur stort måste all-in-bettet vara för att man ska ha rätt i att lägga sig? Eftersom jag är helt grön på spelvarianten har jag lite svårt att värdera händer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ingen tvekan om att han har en färdig hand..

Du skulle kunna vinna mot händer som AAA/KKK samt lägre stegar här, men du gör nog bäst i att lägga dig...

 

Lägga sig med stege före bytet??

Nej knappast! Jag har de senaste månaderna spelat ca 35000 händer och kanske 10-20 gånger(om ens det) har fler än en person haft full hand från början!

 

Dessutom ska man veta att folk kan höja som galningar direkt de får triss på given. Sedan finns det ett antal som semibluffar med färgdrag.

 

Intressant vore att veta vilken nivå detta utspelade sig på?

Även ett eventuellt nick vore intreessant då jag antar att du spelar på B2B?

 

Men lägga stegen tycker jag är uteslutet. Inte säkert du kommer att vinna handen men jag tror du har bästa utgångsläget pre swap!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hjort: Är du av den åsikten att han bör lägga stegen om det är fullbord?

Jag menade vid fullbord, när man rensat bordet till bara två spelare och den första spelaren dessutom kan komma all-in genom ett pottbet så kan man inte gå omkring och lägga stegar.

 

ahh förlåt, jag som läste lite väl hastigt....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett lägg för en pottbet all-in finns inte - din hand står garanterat mer än en gång på tre.

 

Solklar syn.

 

Det intressanta hade varit om stackarna hade varit djupa, och bägge står nöjda före bytet. Hur spelar man K-stegen i detta fall?

 

synar han potbet raise för bytet, o båda står nöjda så skulle jag check-calla efter om man inte har reads

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan posta en intressant HH i detta ämne!

 

Handen utspelar sig på 2/4€ PL bord på B2B, där jag sitter med nästintill maxinköp och fi med mer än så, jag får en 10-hög kåk på given och bettar givetvis ut efter bytet där fi byter 1 kort. Dock så gör jag endast något av ett minibet och hoppas på att fi sätter en hög färg för att reraisa mig.

 

Omslaget kommer efter mitt bet och jaa vad gör man där? Synar eller reraisar med hopp om större vinst? Efter fi's reraise har jag ca 150€ kvar syna/reraisa.

 

Game # 153388415 - 5-Card Draw Pot Limit EUR 2,00/4,00 - Table "Cashel"

Game ended 2005-10-28 15:59:36 GMT+01:00

 

Players:

kandybober (EUR 169,40 in seat 1)

lazyk (EUR 64,20 in seat 2)

Raggen35 (EUR 150,15 in seat 3)

svendsens (EUR 187,25 in seat 4)

2pairAA_AA (EUR 180,86 in seat 5)

lamtarra (EUR 271,69 in seat 6)

 

Dealer: lazyk

Small Blind: Raggen35 (2,00)

Big Blind: svendsens (4,00)

 

2pairAA_AA was dealt: 7h - Tc - Ts - 7d - Th

 

2pairAA_AA Raise (8,00)

lamtarra Call (8,00)

kandybober Fold

lazyk Fold

Raggen35 Fold

svendsens Call (4,00)

 

svendsens changed 2 cards

2pairAA_AA stood pat: 7h - Tc - Ts - 7d - Th

lamtarra changed 1 card

 

svendsens Check

2pairAA_AA Bet (16,00)

lamtarra Raise (74,00)

svendsens Fold

 

Vad hade ni gjort? Fold finns inte i min värld, syn eller All-in?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

synar han potbet raise för bytet, o båda står nöjda så skulle jag check-calla efter om man inte har reads

Det är inte sekvensen gdaily saknar om.

 

Säg att ni har 200bb eller något liknande var. han pottar UTG, du pottar i position, han pottar tillbaka, du synar. Han står nöjd, du står nöjd. Han pottar efter köpet. Vad gör du här?

 

Handen utspelar sig på 2/4€ PL bord på B2B, där jag sitter med nästintill maxinköp och fi med mer än så, jag får en 10-hög kåk på given och bettar givetvis ut efter bytet där fi byter 1 kort. Dock så gör jag endast något av ett minibet och hoppas på att fi sätter en hög färg för att reraisa mig.

Varför skulle han ha dragit till färg nät UTG höjer? Det är ju bara att sätta eld på pengar om inte UTG är väldigt lättbluffad.

 

Dessutom så skulle han ju få vara bra jäkla pantad om han nu dragit till färg och synar din reraise efter köpet (det är ju inte direkt svårt att se att du tycker jäkligt mycket om din hand (eller försöker se ut som du gör det). Om han inte muppar sig totalt så sitter han ju på någon form av kåk där och större delen av hans möjliga kåkar slår din.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan posta en intressant HH i detta ämne!

 

Handen utspelar sig på 2/4€ PL bord på B2B, där jag sitter med nästintill maxinköp och fi med mer än så, jag får en 10-hög kåk på given och bettar givetvis ut efter bytet där fi byter 1 kort. Dock så gör jag endast något av ett minibet och hoppas på att fi sätter en hög färg för att reraisa mig.

 

Omslaget kommer efter mitt bet och jaa vad gör man där? Synar eller reraisar med hopp om större vinst? Efter fi's reraise har jag ca 150€ kvar syna/reraisa.

 

Game # 153388415 - 5-Card Draw Pot Limit EUR 2,00/4,00 - Table "Cashel"

Game ended 2005-10-28 15:59:36 GMT+01:00

 

Players:

kandybober (EUR 169,40 in seat 1)

lazyk (EUR 64,20 in seat 2)

Raggen35 (EUR 150,15 in seat 3)

svendsens (EUR 187,25 in seat 4)

2pairAA_AA (EUR 180,86 in seat 5)

lamtarra (EUR 271,69 in seat 6)

 

Dealer: lazyk

Small Blind: Raggen35 (2,00)

Big Blind: svendsens (4,00)

 

2pairAA_AA was dealt: 7h - Tc - Ts - 7d - Th

 

2pairAA_AA Raise (8,00)

lamtarra Call (8,00)

kandybober Fold

lazyk Fold

Raggen35 Fold

svendsens Call (4,00)

 

svendsens changed 2 cards

2pairAA_AA stood pat: 7h - Tc - Ts - 7d - Th

lamtarra changed 1 card

 

svendsens Check

2pairAA_AA Bet (16,00)

lamtarra Raise (74,00)

svendsens Fold

 

Vad hade ni gjort? Fold finns inte i min värld, syn eller All-in?

 

 

ALL IN

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Trevligt med en massa svar! När jag ändå är igång skulle jag vilja passa på att fråga hur bankrullekraven skiljer sig mot exempelvis Holdem? Med bara två satsningsrundor borde de väl sjunka ganska rejält, eller?

Intressant vore att veta vilken nivå detta utspelade sig på?

Även ett eventuellt nick vore intreessant då jag antar att du spelar på B2B?

Vadå, ska du komma och skinna mig? ;) Handen utspelade sig på 0.25/0.50 på b2b. Mitt nick där är Waggho.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hjort, du pratar om potthöjningar hit och dit.

 

Ska man aldrig i PL5cd höja annat än pott enligt dig eller? Det känns för mig aningen överaggressivt och ett spel som avsevärt höjer variansen med tveksamt EV-resultat jämfört med om man kör med mindre höjningar.

 

Tilläggas ska kanske att jag lirar .5/1 och det är ganska sällan folk pottbettar/potthöjer på denna nivå.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur är det i turneringar då?

 

Sist jag spelade en mörpokerturnering så vann jag jättemycket marker i början mot tomtar med tvåpar genom att höja pott före bytet och beta ut halvpott efter bytet. De få gångerna jag betade pott fick jag oftast fold, men för ett halvpottbet var det inte ovanligt att t.ex. nakna AA synade. Dessutom torskade jag inte lika mycket de gångerna någon köpt in ett högre tvåpar.

 

Är det inte så att låga tvåpar kan spelas med potthöjning före bytet och halvpott efter? Mycket större chans att få värde på ett halvpottbet efter bytet IMHO, samtidigt som man inte torskar så mycket de gångerna man blivit utklonkad. Men å andra sidan har jag sällan lirat 5CD cashgames och sällan lirat 5CD öht och aldrig på högre nivåer, så jag kanske har helt fel?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...
Ska man aldrig i PL5cd höja annat än pott enligt dig eller?

Nej.

 

Nu snackar vi inte efter bytet va? Eller menar du bara höjningar, inte betar? Jag har provat 5CD de senaste dagarna och tyckt mig märka att en mindre bet ofta lockar fram en syn från passiva spelare och ett omslag mot aggressiva spelare som vill köpa potten. En pottbet i det läget skulle förmodligen fått båda spelartyperna att lägga sig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror att Hjort menar att du aldrig aldrig i PL5cd ska betta/höja något annat än maxbet (pott).

 

Men jag håller inte med honom av de anledningar du nämner.

 

Pottbet får bara en massa folds av händer du slår och raisar av händer som slår dig. Bettar man mindre så får man syn av tomtar och eventuellt köpraise av aggresiva spelare med sämre hand.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Före köpet tycker jag att halvpott är bra, från par i knektar utg och uppåt på 6 manna bord (Förmodligen väl löst, men funkar för mig)

Extremt sårbara händer som låga tvåpar brukar jag dock beta pott med.

 

Efter köpet så är en tredjedel av potten eller havlpott det normala för mig. Men man skall också komma ihåg att det är bra att beta mycket när man har bra och lite när man har dåligt. I längden kommer en sådan strategi att löna sig ända tills motståndarna har räknat ut den.

 

Nu spelar jag mest fixed limit så jag kanske är helt ute och cyklar. Konstruktiv kritik är välkommen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...