Gå till innehåll

5CD - Hur spela tvåpar?


Kraxe

Recommended Posts

För att ha spelat förhållandevis mycket 5-card draw, har jag ännu inte hittat en fungerande strategi att använda då jag får tvåpar före köpet.

 

Först lite odds för normalfallet:

 

Jag har tvåpar, byter ett kort.

Oddset för att få kåk eller bättre är: 10.75 mot 1.

 

Motståndaren har högt par, byter tre kort.

Oddset för att få tvåpar eller bättre är: 2.48 mot 1

Oddset för att få triss eller bättre är: 6.86 mot 1

Oddset för att få specifikt tvåpar är: 5.26 mot 1

 

 

Vad som brukar hända är följande:

 

Tidig position: Jag höjer pott från första position efter bb (€1.75), med mitt tvåpar. En snubbe synar (€1.75), och därefter en snubbe till (€1.75). Jag byter ett kort (kortodds 10.75 mot 1 för att förbättra handen). Dem byter tre kort vardera (kortodds 2.48 mot 1 för att förbättra deras händer). Att dem spelar på detta sättet blir ju inte helt matematiskt fel, därför att inräknat blindarna får den sista snubben pottoddset 6 mot 1.75 -> 3.4 mot 1, vilket t.o.m är bättre än det som fordras för hans syn, 2.48 mot 1.

 

Vad kan göras åt det här?

 

Sen postion: BB är synad av två personer fram till mig, där jag sitter på knappen med mitt tvåpar. Jag höjer pott, snubben på BB synar, det gör även dem två som tidigare synat fram till mig. Efter min potthöjning får dem ännu bättre pottodds än i det första fallet, ovan. Dem har först sina egna synar (€0.5*2), sen min pottöjning (€2), sen lilla blinden som lägger sig (€0.25), stora blinden som synar min potthöjning (€2), vilket är totalt €5.25. Första snubben efter BB får nu pottoddset 5.25 mot 1.5 -> 3.5 mot 1. Snubben efter får 6.75 mot 1.5 -> 4.5 mot 1. Och därefter byter alla tre spelare tre kort, och jag ett. För dem helt matematiskt godtagbart.

 

Vad ska jag göra?

 

* Rubrikpill - QoS *

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu har du inte läst tillräckligt noga. Första personen som synar får som du säger inte bättre än 2 mot 1, men på 24h's lägsta nivå skiter dem i det. Därför kan dem som kommer efter den första potthöjningssynen alltid få bättre än 2 mot 1, vilket är problemet, då pottodds bättre 2.48 mot 1 är vad som krävs för att det skall vara motiverat att syna då man har par och vill förbättra sin hand. Det räcker alltså att en skall göra en dålig syn för att dem andra skall kunna syna själva.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I ditt första exempel har du cirka 50,7% att ingen av dina motståndare förbättrar, så det är ju inget problem utan en riktigt bra situation. För övrigt så gör ju killen som drar till det lägre paret ett gigantiskt misstag eftersom han måste slå sig genom två händer, och oddsen för att lyckas med det är betydligt sämre än 1:2,48.

 

Och om ditt högsta par är högre än deras par så har de ju inte längre så väldigt många tvåparsouts (om ens några) och därmed mycket sämre än 2,48:1.

 

I en fyrvägspott så har du ju fortfarande 25% att ingen av dem förbättrar, och även när de förbättrar så kommer de förbättra till ett sämre tvåpar eller så kommer du förbättra samtidigt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det första låter ju ganska bra, men:

 

I en fyrvägspott så har du ju fortfarande 25% att ingen av dem förbättrar, och även när de förbättrar så kommer de förbättra till ett sämre tvåpar eller så kommer du förbättra samtidigt.

 

Det är ju faktiskt ganska sannolikt att dem som drar faktiskt har ett högt ursprungspar, AA eller KK, vilket gör deras eventuella tvåpar högre än det tvåparet jag fått. Jag har får ju det tvåparet jag får, medans dem kan styra sitt framtida tvåpar eller bättre, till att bli med par i äss eller kung.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag vet sällan hur jag ska göra. Vissa spelare vet man att de är duktiga, andra är helt omöjliga att förstå hur de spelar.

De två spelartyper jag sett är "bluffar aldrig" och "bluffar jättemycket". Om det är en bra spelare du är uppe mot så kommer han knappast ha synat en potthöjning med ett par, så det bör inte hända så ofta. Om du nu inte har för vana att spela short-handed mot bra spelare och då har du mycket större problem än att veta om du ska syna med AA mot ett trekortsbyte efter köpet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I vilken kategori stoppar du mig? ;)

Ingen aning, troligen bluffar du för lite. Men jag sitter helst vid andra bord än dig eftersom du inte synar mina potthöjningar med 66.

Ömsesidigt, eftersom jag bara får skräp då vi sitter vid samma bord. Du är min otursgubbe. :|

 

Sanningen är den att jag nog bluffar lite oftare än du tror.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 5 months later...

Ang det, bluffrekvens alltså. Säg att du raisar pott med öppet stegdrag och får syn av bb som byter tre kort. Du byter ett. Optimal bluffprocent är ju att beta (pott) när du sätter stegen samt på fyra andra randomkort eftersom du har 8 outs och erbjuder 1:2 i odds med en pottbet. Men, i 5cd så är det ju inte säkert att du köpte på en stege, snarare var det väl tvåpar, triss. Det borde väl göra att man bör bluffa betydligt mer, eftersom man valuebettar fler händer än träffad stege efter bytet?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Åter till frågan i rubriken, jag tycker tvåpar är svårast att hantera efter bytet, när ska man beta/checka/folda dem? Jag tenderar att vara lös passiv med dem efter bytet, dvs checka/syna ner det. Spelar mest shorthanded. Kan inte Hjort göra en bra guide till hur man spelar tvåpar efter bytet, baserat på vad som hänt innan bytet, hur många kort folk bytte osv.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Åter till vad Kraxe frågade om från början så blir det väl lite "horse race-principen" med ett lågt tvåpar mot två stora par. Man spelar gärna mot ett stort par men inte två. Två små par klarar sig dåligt om många är med i potten, att raisa max med dem före bytet verkar vettigt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...