MarcusK Postad 23 November , 2005 Rapport Postad 23 November , 2005 Koncentrerade mig och försökte lira seriöst. Lyckades sopa hem hela skiten till slut med 300 nånting deltagare och vinna 187 dollar =) Kanske du hade en del tur också? För om det är så enkelt att läsa av och sopa hem oberoende av korten så skulle du ganska snabbt bli riktigt rik på 2-dollars turneringar. Men ok då. Blev du aldrig synad? Gick någon ALL IN på dina betar, och vad gjorde du då? Foldade du alltit när någon synade eller gick ALL IN? Citera
klaluma Postad 23 November , 2005 Rapport Postad 23 November , 2005 Naturligtvis så hade jag en massa tur också, träffade mer sets med mina pocket par än vad jag borde statisktiskt sett t.ex. Man kan ju alltid åka på otroliga utdragningar eller få stryck KK mot AA eller liknande men klarade mig från sådamt. Är ju tur det också. MarcusK, naturligtvis foldade jag om jag åkte på en kraftig reraise och jag försökt stjäla med halvbra eller dåliga kort. Grejen var ju att jag genom att tänka på dom här grejorna fick en annan "trygghet" i spelet, i vetskap om att jag spelade på rätt sätt och verkligen koncentrerade mig på den saken. Citera
Hakflem Postad 23 November , 2005 Rapport Postad 23 November , 2005 Jag hade ungefär 8000 i marker och var mitt i fältet när 8 deltagare återstod. Blindsen var på 600/300 och förutom mörkarna så hade jag endast callat med AA. En motståndare med obetydligt större stack än mig höjer då till 1600 och potten var efter det 3100. Då höjer jag med 3200 så att potten blir 6300. Fi går då ALL IN och jag svarar med det samma. Han har TT och får triss och jag är utslagen. Jag undrar huruvida jag agerade rätt i situationen eller fel. Borde jag gått ALL IN direkt istället för att dubbla potten? Spelade min Fi fel som synade min höjning? Borde han inte ha lagt sig med sina TT när jag reraisar honom kraftigt? Får du in alla pengar i potten med AA ska du alltid vara nöjd. Skulle det ha varit en turnering med mycket pengar skulle jag troligtvis ha foldat hans första höjning och väntat på att de andra skall förgöra varandra för att på så sätt få en större del av kakan utan att riskera något. Nu satsade jag dock på vinsten och då fanns ingen orsak att vänta på någon bättre situation. Om du ens funderar på att folda AA bara för att avancera upp i prisstegen så kommer du aldrig att bli en framgångsrik turneringslirare. Här hade du otur och blev utdragen, men för det mesta kommer du att vinna en stor hög med marker med AA och på så vis vinna betydligt mer pengar i turneringen. Citera
King_ingo Postad 26 November , 2005 Rapport Postad 26 November , 2005 Nu börjar jag tröttna på att få smisk! Det går åt skogen med min MTT kariär! Jag åker ut långt innan bubblan i varje turnering. Vad kan jag göra för fel?(Har spelat kring 7 stycken) Är det så att dom flesta ljuger när dom säger att dom hamnar i bubblan i varenda turnering, nästan? Min erfarenhet är att man blindar bort sig om man inte agerar. Agerar man men inte får någon riktig träff så åker man ut hals över huvud. Då återstår bara att man kommer in i bubblan när man får en bra träff. Detta kan väl inte hända nästan varenda gång? Ett exempel: Man sitter i tidig pos och hittar KQs höjer 5xbb(<--är detta korrekt *1 ) man får en eller två syn. Floppen kommer AQ6 regnbåge efter som man är först att tala så bettar man cirka 70-80 % av pott och får ett omslag. Eftersom det är 1,2,3$ turneringar så kan man utgå ifrån att folk synar med Ax och man lägger sig.(<-- är detta korrrekt *2 ) Om detta händer tre gånger inom den första timmen så är du ganska pantad. Kommer det en fjärde gång så är du ju nästan tvingad att ställa in på floppen fastän du vet att du är slagen. *1 Är det korrekt att höja 5x? Ska man spara på amunitionen eller ska man fräsa på mer? *2 Kan man utgå ifrån att fi kommer att spela så? Kan man i detta läge syna och hoppas på tvåparet för att dubbla upp sin stack? Man får ju riktigt dåliga odds om man "vet" att han har esset. /ingo Citera
jackbalsam Postad 26 November , 2005 Rapport Postad 26 November , 2005 Angående KQ. Du har inte skrivit under vilken del av turneringen detta händer. I vilket fall som helt så är KQ en skräphand som du bör lägga i tidig pos. Enda gången jag tycker du kan spela den i tidig pos är i en sen del av turneringen om du har en stor stack och håller på att mobba bordet. Sen behöver du inte höja 5bb. I början av turneringen är det kanske rätt att höja 4bb då alla har djupa stackar. I senare delen av turneringen ska du försöka höja så lite som möjligt men ändå få mörkarna att lägga sig. Det optimala är då 2bb men det får du känna dig fram med lite. Men som sagt om du spelar KQ som du beskrev är det itn konstigt att du förlorar. Citera
Marcus75 Postad 26 November , 2005 Rapport Postad 26 November , 2005 Som tokfattig så lirar jag mest Freerolls och där är det verkligen tokchansande av vissa rätt långt in i turneringen. Bara hamnat ITM en gång hitills och det var inga pengar värda att nämna tyvärr. Jag har mest problem att veta när jag ska "slå om" i dom fall man kommit ner till 1/3 av totala deltagarantalet. Citera
King_ingo Postad 26 November , 2005 Rapport Postad 26 November , 2005 Okej. Vi antar att det är under första 20-30 min av turneringen. Vad skulle du göra med AQo i mittenpos till exempel. Och vilka händer skulle du ha spelat från sen pos typ CO om du har en eller två limpare redan i potten. Hur spelar man en sån träff med KQ om man inte har någon speciell read och stackarna är lika stora. Samt att man talar först. Är en checkfold berättigad eller en minibett? Jag är ingen fan av minibettar. Det kan ju hända att en eller två synar bara men då har man ett likadant beslut på 4:e gatan och ännu mer pengar i potten. Det med höjningar preflopp har jag inte reflekterat så mycke över förän nu. Det känns som jag slösar pengar och om det du säger stämmer så är det ju mycket riktigt. Inte för att jag inte tror på dig. Tack för tipsen Som tokfattig så lirar jag mest Freerolls och där är det verkligen tokchansande av vissa rätt långt in i turneringen. Bara hamnat ITM en gång hitills och det var inga pengar värda att nämna tyvärr. Jag har mest problem att veta när jag ska "slå om" i dom fall man kommit ner till 1/3 av totala deltagarantalet. Jag känner mig helt vilsen! Jag vet varken ut eller in. Jag är garanterat en av de tio sämsta i turneringen. Känns det som i alla fall. Precis som du säger så vet jag inte när det är dax att börja "slösa" lite. I en SnG är det uppenbart för där sjunker antalet spelare så då kan man ju lösa upp ordentligt. Men i MTT så är det ju fortfarande 10 vid bordet. Då känns det ganska långt bort att börja höja med skithänder för att sno blinds och liknande. Citera
jackbalsam Postad 26 November , 2005 Rapport Postad 26 November , 2005 Spela inte KQ i tidig pos så behöver du inte ta ett sånt beslut. Sen så spelar man väl ganska snarlikt hur man spelar cashgame i början av MTTs. Finns inte så mycket värde i att sno blinds. Sen kan du spela AQo i mittpos såklart. Höj, sen är det situationsbaserat. Citera
tolj Postad 26 November , 2005 Rapport Postad 26 November , 2005 Mitt tips är att köpa böckerna: -Harrington on Hold 'em: Expert Strategy for No Limit Tournaments -Harrington on Hold'em Expert Strategy for No limit Tournaments: Endplay, 2 Och läsa dem så klart Citera
spyse Postad 26 November , 2005 Rapport Postad 26 November , 2005 Mitt tips är att köpa böckerna: -Harrington on Hold 'em: Expert Strategy for No Limit Tournaments -Harrington on Hold'em Expert Strategy for No limit Tournaments: Endplay, 2 Och läsa dem så klart Du menar alltså att först ska jag köpa en bok för 250:- och sedan måste jag läsa den oxå? För 250:- borde jag kunnat direkt!! Andra heta böcker runt ämnet är: Championship No Limit And Pot Limit Hold 'Em" -- T.J. Cloutier Tournament Poker for Advanced Players - Sklansky, David Fast nu vart det kanske lite OT. Citera
trisslott Postad 2 December , 2005 Rapport Postad 2 December , 2005 detta e en bra länk... länk till 2+2 * LP - QoS * Intressant läsning, mycket bra länk! Citera
Recommended Posts