Gå till innehåll

Vad är hemligheten för att lyckas i MTT?


Plox

Recommended Posts

Vad är hemligheten för att lyckas gång på gång i dessa turneringsspel? Läser om folk här på forumet som hamnar ITM på var och varannan turnering de ställer upp i. Visst är det en hel del tur krävs men det måste ju finnas några knep?

 

Själv tycker jag turneringar är den roligaste pokerformen men har ännu inte nåt några större framgångar. Spelat ett X antal MTT och min största framgång är en 10e plats.

 

Hittills har jag till en början väntat på bra händer, AK, AQ och PP är i stort sett det enda jag spelat tidigt i turneringen. Är bra med när cirkus halva startfältet är eliminerat, men sen då? Kan ju inte sitta och vänta på bra händer de sista timmarna och om jag har tur lyckas hålla mig kvar och få tillbaka mitt inköp, jag har högre mål än så!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är svårt att ge bra, kortfattade svar på hur man spelar bra turneringspoker. Det beror nämligen på struktur, antal spelare, inköp och vilka man spelar mot. Generellt gäller dock att man mer spelar situationer än kort. Det gäller att lära sig hitta lägen där man med väldigt låg risk kan öka sin stack rätt ordentligt.

 

Ett sådant tillfälle är t ex om en pott limpas av många spelare och du sitter i sb eller bb. En stor höjning där vinner potten säkert 8-9 ggr av 10 och får du syn eller omslag vet du att du är tokslagen. Alltså kan du göra det spelet oavsett kort.

 

Annars gäller det att hålla kolla på alla andras stackar, så man inte gör nåt av sina mästerliga spel när man vet att man blir synad av killen med halva stacken inne i bb. Dessutom behöver du snabbt ta reda på vilka spelare som släpper sina blinds alldeles för lätt. Det är de spelarnas marker du ska sno för att lugnt och säkert tuffa på till finalbord.

 

Kortfattat är det bara när du har en riktigt snorbra hand och är uppe mot en bättre, eller när du missbedömer ett läge eller har otur du riskerar att åka ut.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Spela tight funkar bra för mig när perioderna är långa (minst 15 min). Vid snabbare turneringar händer det du beskriver allt för ofta för mig, därför har jag börjat spela mer löst i dessa turneringar. Eftersom många spelar väldigt försiktigt i början (när inköpet är hyfsat dyrt) får man ofta se billiga floppar. I sen position limpar jag med halvhyfsade händer.

 

Det gäller dock att vara uppmärksam efter floppen så att man undviker att betala dyrt med dålig kicker t ex. Om man inte träffar floppen rejält är det oftast bättre att lägga handen i en tveksam situation. Däremot kan man få riktigt bra betalt om man väl träffar. Tighta spelare som floppar toppar kan ofta betala väldigt bra.

 

Det loosa limpandet lägger jag dock av med en bit in i turneringen. Blindsen växer ju så småningom så att de implicita oddsen helt enkelt blir för dåliga. Då börjar jag istället spela bra starthänder (AK-AQ samt de flesta PP's) hårdare i syfte att stjäla blinds. Fast det där att växla tempo känner väl alla till...

 

Hur går det då? DÅLIGT :evil: , i alla fall för tillfället. Jag tror dock att jag är en bra spelare (gör inte alla det) och att jag så småningom ska belönas. Problemet med att spela MTT är ju att under en otursstreak kan det ju gå 20 turneringar utan att man får in ett öre.

 

Detta gör också att jag inte alls är säker på att du gör något fel. Rätt vad det är kanske du dubblar upp istället för att åka ut som 10:a. Hoppas att det vänder!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Naturligtvis hade Nusseman redan hunnit skriva ett bättre svar, kan inte annat än hålla med honom. Det där med stackstorlekar är något jag smärtsamt fått lära mig. Undvik som sagt att ge dig ut på äventyr mot stora och små stackar. Vet inte hur många gånger jag legat 2-3:a och lyckats losa allt mot chipleadern :x .

 

EDIT: Det där med att gå all in mot storstackar är särskilt dåligt i satelliter. I vanliga turneringar ska man givetvis in med degen om man tror att man är favorit.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Något som bli enormt viktigt i turneringar är position. Om du möter bra motstånd kostar det oftast för mycket med limps från UTG och även från mitten. Är det ett starkt motstånd kommer någon höja 90% av gångerna. Har vi då kommit en bit in i turneringen kommer dessa flera ggr var all-ins. Därför försöker jag undivka så mycket limps som möjligt. Har jag inte en hand som jag kan höja med så spelar jag den inte. Sitter jag däremot i sen position höjer jag så fort jag hittar någonting som har lite "going to it".

 

Något annat som är ytterst kostsamt i turneringar är att betala för drag. Har jag marginella pottodds med ett drag så synar jag i princip aldrig om inte de implicita är att jag med säkerhet kan dubbla upp om jag träffar.

 

Hur jag läggar upp strategin beror på motstånd. Jag spelar i princip bara live nuförtiden, vilket gör att man ofta känna flertalet motståndare bättre än på Internet. Hur som helst om jag hamnar vid ett bord kunniga spelare som är sämre än mig eller rent av tomtar, spelar jag väldigt loose aggresive. Har jag spelat mot dem förut har de en viss respekt mot mig och jag kan plocka upp mycket små potter som snabbt blir lönsamt. När jag spelar så här dubblar jag oftast upp mig eller åker ut ganska snabbt. De gångerna man dubblat har man ett bra läge att fortsätta med sin mobbande mot mindre stackar.

 

Om jag emellertid hamnar vid ett bord med starka motståndare spelar jag extremt tight. Spelar bara riktigt starka händer. Här får jag istället leta efter en bra hand och med den försöka trappa motståndaren. Det är mycket svårare men det som fungerar bäst mot starkt motstånd. Förhoppningsvis lyckas jga dubbla upp innan fjärde perioden så att jag kan spela tight i lung och ro.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Föregående skribenter kan säkert mycket mer om poker än mig men ska ändå försöka ge dig lite tips som funkar för mig på dom lite lägre inköps-nivåerna ($1, $2.50, $5 och i vissa fall $10)

 

När du sitter i tidig position så är det väldigt viktigt att du bara spelar dom allra bästa händerna, man ska i regel aldrig limpa från tidig position utan det är bättre att ta kontroll över potten så snabbt som möjligt, och detta gör man bäst med en bett, där skiljer de sig från cg lite, i ett cg kan det ju vara korrekt att limpa in från en tidig position med en hand som tex 77 medan i en turnering, om handen ska spelas över huvud taget så borde man inleda med en höjning, samma sak gäller med alla marginella händer som tex KJ, A10 osvosv. (inte för att jag rekomenderar dig att spela sånna här händer från en tidig position, men som sagt om dom ska spelas så inled med en höjning)

 

I mitten position kan du genast börja spela fler händer, då har du även fördelen att du har fått lite information om vad spelarna innan dig kan tänkas ha för kort på handen, om vi säger att tex 1-2 pers har limpat så brukar även jag limpa med alla sc, alla one gap sc, alla pp osv (så länge som min stack fortfarande är stor relaterat till blindsen), just därför ens implicita odds blir så bra, och om man träffar och det är en 4-6 spelare med i potten så är det ofta man dubblar upp (i alla fall på dom nivåerna jag spelar på.)

Från denna positionen kan du även raisa med fler händer, om alla foldat fram till dig så blir det nu helt plötsligt helt korrekt att höjja med en hand som KJ, A10 osvosv.

En annan viktig sak som skiljer sig mellan vanligt ch och en MTT är att du behöver en bättre hand att calla en raise med än vad du behöver för att raisa själv

 

I sen position så brukar jag spela mååååååånga händer, det är bara det allra sämsta jag slänger, om alla foldat fram till mig och jag sitter på CO eller knappen så raisar jag med (i princip) vad f-n som helst med det främsta syftet av att sno blindsen, och om dom inte lägger sig så har jag fortfarande stor chans att få potten genom att göra en pott-bet på floppen, på det här viset så lägger sig 90% av spelarna som spelar på dom nivåerna som jag spelar på just för att i turneringar så spelar folk i allmänhet tightare än vad dom gör i ett vanligt CG.

 

Detta var såklart bara lite grundläggande allmänt blahablaha.

Föregående skribenter har säkert skrivit ungefär samma sak (har inte läst igenom) men jag va bara sugen på att ge lite allmäna tips :P .

 

Det bör även tillägas att position spelet varierar mycket beroende på vad du har för stack size, vad dina motståndare har för stack size, hur höga blindsen är, hur långt in på turneringen det har gått, hur många det är kvar osvosv.

 

Och en sak till, var inte rädd för att gå all-in, gärna också pre-flop, då har du fördelen av att verkligen få se alla kort på brädan.

För att ge ett snabbt exempell kan vi säga att det är i mitten på en NL-MTT, average stack ligger på 7000, du har 2000 och blindsen ligger på 250-500. Då är det till din fördel att vara all-in pre-flop, då du får se alla kort gratis. Om vi säger att du bara callat i en sån här situation och du inte träffat på floppen kan du inte calla om nån fi sätter dig all-in, även fast du kanske skulle träffat på turn eller river

 

Lycka till med ditt turneringsspel!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Och en sak till, var inte rädd för att gå all-in, gärna också pre-flop, då har du fördelen av att verkligen få se alla kort på brädan.

För att ge ett snabbt exempell kan vi säga att det är i mitten på en NL-MTT, average stack ligger på 7000, du har 2000 och blindsen ligger på 250-500. Då är det till din fördel att vara all-in pre-flop, då du får se alla kort gratis. Om vi säger att du bara callat i en sån här situation och du inte träffat på floppen kan du inte calla om nån fi sätter dig all-in, även fast du kanske skulle träffat på turn eller river

 

 

He he, kan ju tilläga att i dylik situation så är det nästan alltid all in som gäller pre flop även för de som har det dubbla. I den situationen du beskriver så trycker jag in allt med 27o om jag sitter på BB.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

man ska i regel aldrig limpa från tidig position utan det är bättre att ta kontroll över potten så snabbt som möjligt, och detta gör man bäst med en bett

 

Man ska i princip aldrig limpa. I alla fall inte först in i en pott. Det är det absolut största misstaget nybörjare gör. Synar en, synar alla och sen slår en bra spelare i sb eller bb om och alla syntomtar foldar. Enda gången man egentligen kan tänkas vilja limpa först in är om man inte har nåt emot en stor höjning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det fattar jag inte riktigt.

Tycker att det är kanon att kunna limpa tidigt i turnering med mellan eller låga pocketpar för att sedan träffa set på flopp och kunna ställa in emot överspelade TP(TK).Träffar man inte är det bara att folda.

I och för sig också enbart då jag tycker det är vettigt att limpa.

Inget slår erfarenhet.Turnering är inget undantag.Det kommer efterhand,mindre misstag och bättre spel.

Generellt såsom jag upplever det...raise eller fold preflopp(utom då ovanstående).Börja sno blinds när blindsen så börjar "kräva" det.

Det som sagts om att spela i fördelaktiga situationer gäller verkligen.Tidigare har jag som den nybörjare jag är spelat stål-och då stenhårt.En sådan enkel taktik duger helt enkelt inte.Man måste efter bästa förmåga läsa av bordet och kunna skönja de fördelaktiga situationerna man skall spela i(då är det inte så himla viktigt vilka ens hålkort är).

Att känna det är dock nog helt och hållet beroende av erfarenhet tror jag.Det går inte att läsa sig till-jag har försökt och inte fattat nada...men nu har jag spelat lite mer och börjar känna.

Är man inte tilllräckligt erfaren "känner" man absolut ingenting.Det är nog bara egen erfarenhet som kan ändra på det.

Spelet ur olika positioner,emot olika stacks,sno blinds-allt sånt kan kanske läras ut teoretiskt.

Men,att spela när man har SITUATION....det tror jag aldrig kan läras ut på ett riktigt bra sätt teoretiskt.Det är nog bara trial and error i verkligheten som möjligen kan lära en det(och jag kan det givetvis inte på något sätt än...men jag börjar skönja vissa konturer genom okunskapens dimma).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anlednigen till att man inte ska limpa i tidig position i en turnering är för att man vill representera en stark image när man spelar någon pott.

Jag tycker att det är lite att kasta bort marker att limpa som UTG, det är okey att limpa från en mitten position om en 2-3 spelare innan dig har limpat dock.

 

Men vi säger att du limpar in när du är UTG med 77 och 3 pers ser floppen med dig, floppen är något i stil med K :club: 10 :diamond: 6 :spade: om du (som är först ut) bettar så är det möjligt att folk tror att du helt enkelt bara vill sno potten, medan om du skulle inlett med en bett pre-flop så blir folk mer fundersamma och foldar hole cards som typ J10 A6 osv, kort som dom säkerligen skulle både kunnat calla och re-raisa med om du bara limpat pre-flop och sen bettat ut på floppen. Det här är erfarenheten jag har fått av mina låg-inköps turneringar, alltså att folk blir mer försiktiga och foldar hellre om du bettat pre-flop OCH betar på floppen än om du bara limpar pre-flop och sen betar ut på floppen

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 weeks later...

Spelade just en turnering (1$-turnering) och föll ut på par i JJ. Hur spelar man med dessa skitkort :x . Första gången jag fick detta par, tredje given, så höjde jag från 20 till 60 i mittposition.. Några lade sig men det kom 3 syn. Floppen kommer förståss upp med två lankor + ett Ess. Jag betar 90 i en pott på ca 240. Två lägger sig men en callar. Turn kommer upp, Q. Jag chansar och betar 240 i en pott på 480. Fi lägger ALL IN och jag foldar. Det bästa vore väl att ha foldat redan efter flopen när esset kom men det gjorde jag nu inte.

Efter en stund får jag åter dessa skitkort och föjer på nytt preflop varvid 2-3 st. synar. Åter kommer esset på floppen. Eftersom det bara är en 1$-turnering och jag börjar få nog av snedträffar sätter jag ALL IN och givetvis får jag syn av en med AKo. Inte får jag nån träff på de återstående korten heller utan blir utslagen. Kan sägas att mellan dessa bägge gångerna hade en annan gått på en mina men par JJ också.

Vad skall man göra med dessa mellanhöga par. Skall man slänga dem direkt eller syna och slänga dem efter höga kort på flopen. På låglimitbord så kastar jag JJ så fort det kommer upp Ess på flopen. Kommer det K eller Q så brukar jag ibland ännu kunna försöka med en bet men inte mer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Känns som att beta igen med 3synare och ett A på flopp är lite galet, sen när Q kommer så är det ännu mer galet speciellt när en kille har synat, och på 1€ turneringar så är det ingen ide att försöka bluffa någon och få han att folda sitt A, då alla är väldigt kära i sina A på denna nivå

 

Om man ska lyckas vara med bra och långt i stora turneringar känns det som att man måste vara med i tempoväxlingen som kommer när man börjar närma sig bubblan hyffsat

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok. Det var dumt. annars börjar jag bli trött på dessa turneringar. Det krävs att man vinner 2-3 ALL IN-situationer för att nå finalbordet när deltagarantalet är 100-200. Det är mestadels bara frågan om tur. Detta enligt min ringa erfarenhet.

Om man räknar bort debacklen med JJ så har jag förlorat de sista 3 ALL IN situationer trots att jag varit favorit. Senast (efter flop)färgdrag+hålstegsdrag + 2 högre kort som vid träff skulle gett vinst, ca 57% chans. Gången före med 74%- chans och därförinnan ca 60%. Flera gånger har jag förlorat på River. Inte konstigt att man börjar tilta. Kan någon på allvar säga att det går att komma någonstans i en turnering utan att ha tur?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Prova att spela lite mindre turneringar, ju fler deltagare desto mer är det som du säger, att det kan krävas några vunna coinflips, där hela ens stack är på spel, för att ta sig igenom. Testa turneringar där det är kanske 60 personer med. På vissa siter kanske man måste gå upp lite i insats för att deltagarantalet ska minska, eller spela på lite konstigare tider. Andra siter har Multi Table Sit and Go-turneringar som har ett maxantal på 20 eller 30 personer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Givetvis måste man ha tur i coinflips i situationer när man börjar halka efter och då blindsen börjar ta en stor del av stacken. Men så länge man har en ordentlig stack finns det egentligen ingen anledning att ge sig in ichansartade coinflip-situationer pre-flop mot en stack som är större än din egen.

 

Våga folda händer som JJ eller AQ i såna lägen och vänta på ett bättre tillfälle istället.

 

Ju fler gånger man synar en all-in med alla sina chips, ju större chans har man att åka ur.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men så länge man har en ordentlig stack finns det egentligen ingen anledning att ge sig in ichansartade coinflip-situationer pre-flop mot en stack som är större än din egen.

Våga folda händer som JJ eller AQ i såna lägen och vänta på ett bättre tillfälle istället.

Ok. Men låt oss äsga att det är ganska tidigt i turneringen och man står i stort sett på ursprungsnivå (1000) . Någon har dubblat upp via ALL IN, någon har trillat ut och vissa halverat. Man ligger alltså mitt i eller litet under och får första handen, tex. AQs (detta har hänt). Jag höjer dubbelt i sen pos. och sedan går en som halverat ALL IN. I detta fall lade jag mig och det visade sig att jag skulle förlorat. Den med stora stacken synade.

 

Menar du att man skall undvika att gå ALL IN och lägga sig som jag gjorde om man är minsta tveksam. För det verkar var så på den nivå jag spelar så blir man ofta utsatt för ALL IN av short stackarna och tuffa höjningar av chip leadern så fort man gör en liten höjning. De blir till att lägga sig eller riskera en betydande del av kakan. Skall man vänta tills dessa bägge har foldat för att inte riskera det? Skall man bara syna lugnt i början av spelet?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men så länge man har en ordentlig stack finns det egentligen ingen anledning att ge sig in ichansartade coinflip-situationer pre-flop mot en stack som är större än din egen.

Våga folda händer som JJ eller AQ i såna lägen och vänta på ett bättre tillfälle istället.

Ok. Men låt oss äsga att det är ganska tidigt i turneringen och man står i stort sett på ursprungsnivå (1000) . Någon har dubblat upp via ALL IN, någon har trillat ut och vissa halverat. Man ligger alltså mitt i eller litet under och får första handen, tex. AQs (detta har hänt). Jag höjer dubbelt i sen pos. och sedan går en som halverat ALL IN. I detta fall lade jag mig och det visade sig att jag skulle förlorat. Den med stora stacken synade.

 

Menar du att man skall undvika att gå ALL IN och lägga sig som jag gjorde om man är minsta tveksam. För det verkar var så på den nivå jag spelar så blir man ofta utsatt för ALL IN av short stackarna och tuffa höjningar av chip leadern så fort man gör en liten höjning. De blir till att lägga sig eller riskera en betydande del av kakan. Skall man vänta tills dessa bägge har foldat för att inte riskera det? Skall man bara syna lugnt i början av spelet?

 

Undvik storstackarna och syna shortstackarna. Kan vara bra att ställa in istället för att syna så du har större chans att hamna heads up mot shortstacken.

Klart du ska standardhöja med AQs i början av en turnering.

Sen går jag inte all in med AQs om jag inte har read på fi och tror jag har en edge.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men så länge man har en ordentlig stack finns det egentligen ingen anledning att ge sig in ichansartade coinflip-situationer pre-flop mot en stack som är större än din egen.

Våga folda händer som JJ eller AQ i såna lägen och vänta på ett bättre tillfälle istället.

 

Menar du att man skall undvika att gå ALL IN och lägga sig som jag gjorde om man är minsta tveksam. För det verkar var så på den nivå jag spelar så blir man ofta utsatt för ALL IN av short stackarna och tuffa höjningar av chip leadern så fort man gör en liten höjning. De blir till att lägga sig eller riskera en betydande del av kakan. Skall man vänta tills dessa bägge har foldat för att inte riskera det? Skall man bara syna lugnt i början av spelet?

 

Framförallt ska man undvika att syna all in med halvdassiga händer (t ex AQs) mot stora/medel stackar. Det är inte många händer du är klar favorit mot med den handen. Spela tight och försiktigt i början. Spela bra händer distinkt. Jag brukar hellre höja för mycket än för lite. Om blindstrukturen inte är för brant (mindre än 15 min) har du gott om tid att vänta på bra lägen. Får du sedan in degen som 70/30-favorit och torskar är det bara att beklaga och komma igen.

 

När det gäller shortstackar är de ju ofta desperata, så har du en ok stack och en hyfsad hand (här tycker jag AQs räcker) så tycker jag att du kan syna. Var dock medveten om att chansen är stor att en shortstack kontrar med just en all in, så försök inte bluffhöja med dåliga händer.

 

Jag har ju läst Harringtons böcker, så jag kanske spelar en aning tightare än vad många andra gör. Jag ser typiskt c:a 15% floppar i början av stora turneringar. Om dealern är generös händer det att frekvensen letar sig upp mot 20%. Med långa perioder (som oftast på PokerStars) har dock detta funkat riktigt bra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Spelade i går kväll/natt en Free Roll med 130 deltagare på Noble och lyckades för tredje gången i min turneringskarriär ta mig till finalbordet. Skillnaden är ju enorm i vad man får för kort från turnering till turnering. Jag lyckades att få den näst största stacken vid bordet och kunde ägna mig åt att stjäla småpotter genom att pressa småstackarna. Det är väl så man gör? Hur som helst så tog det roliga slut vid finalbordet.

 

Jag hade ungefär 8000 i marker och var mitt i fältet när 8 deltagare återstod. Blindsen var på 600/300 och förutom mörkarna så hade jag endast callat med AA. En motståndare med obetydligt större stack än mig höjer då till 1600 och potten var efter det 3100. Då höjer jag med 3200 så att potten blir 6300. Fi går då ALL IN och jag svarar med det samma. Han har TT och får triss och jag är utslagen.

Jag undrar huruvida jag agerade rätt i situationen eller fel. Borde jag gått ALL IN direkt istället för att dubbla potten? Spelade min Fi fel som synade min höjning? Borde han inte ha lagt sig med sina TT när jag reraisar honom kraftigt? Skulle det ha varit en turnering med mycket pengar skulle jag troligtvis ha foldat hans första höjning och väntat på att de andra skall förgöra varandra för att på så sätt få en större del av kakan utan att riskera något. Nu satsade jag dock på vinsten och då fanns ingen orsak att vänta på någon bättre situation.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag undrar huruvida jag agerade rätt i situationen eller fel.

 

Du fick in alla pengar med nötterna före floppen. Mer rätt än så kan man inte spela 8-) Varför vill du att han ska slänga TT i det läget? Du är ju 80% favorit att dubbla upp! Bara att gratulera till en perfekt spelad hand, sen att han har tur och klonkar triss är egentligen oväsentligt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Efter att ha läst den här tråden och funderat lite så körde jag en två dollars turnering på prima.. Koncentrerade mig och försökte lira seriöst. Lyckades sopa hem hela skiten till slut med 300 nånting deltagare och vinna 187 dollar =)

Man kan nog räkna dom gånger jag limpade in på ena handen. Har aldrig spelat så mycket på situation och position och så lite på korten som denna gång. Försökte verkligen läsa av dom andra hela tiden.

Dedikerar den vinsten till pokerforum.nu. Tackar för alla tips, guld värt att läsa!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...