Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Följande avser FLT $5/$10 upp till $15/$30.

Om jag har höjt preflop och en ensam fi donkbetar ut på flop så höjer/lägger jag sällan. Jag synar helt enkelt nästan varje gång i denna situation. En idé med detta är att fi behöver information för att kunna spela de dyra gatorna bra, men han får nästan ingen alls.

Låter det stabilt?

Postad

Tycker ofta du skall höja floppen då en ensam fi som du har position på donkbettar in i dig efter att du höjt preflop. (Speciellt om fi är någon av mörkarna.)

Huvudsaken är dock att du inte foldar speciellt ofta. Preflophöjare som lägger sig (för mycket) mot donkbet på flop är extremt exploaterbart framför allt för big blind.

/Bjorn

Postad

Tror att det är bra att variera sig där. Har du read att han förmodligen HAR något, och du har tokmissat: Tja, då är det ju inte fel att någon gång ibland lägga sig.

Annars går det mycket väl att bara syna, eftersom detta får till följd att FI inte får någon info alls, och kommer ha svårt på de dyra gatorna. När du raisar honom på turn, vad innebär det?

Men! Tycker nog att detta är ett fall där du ska vara flexibel och mixa upp ditt spel. Jag lutar nog åt en reraise direkt på flop i en stor del av fallen. Väldigt ofta kommer du ha missat floppen när han har träffat. Att bara syna, för att sedan försöka stjäla pott senare kan då gå hiskeligt fel - eftersom DU får informationen att han träffat bra på de dyra gatorna.

Så, skulle vilja sammanfatta det så här: Har du kort som slår din motståndare, då är det ibland en bra grej att bara syna flop, för då får han informationen om att han förmodligen är slagen på de dyra gatorna. Men har din motståndare bättre kort, då är det DU som tappar på att få den informationen på de dyra gatorna.

Dessutom är det vanligt att BB försöker stjäla potten ifrån dig, synar du då bara så finns ju risken att han får "gratiskort" och köper in något på turn.

Postad

Jag gör generellt tvärt om, raisar eller foldar. Med 2 överkort eller något drag: raise, med en medioker hand som jag försökt stjäla med och ej träffat par/drag foldar jag om jag ej har någon read som säger något annat.

Postad
Så, skulle vilja sammanfatta det så här: Har du kort som slår din motståndare, då är det ibland en bra grej att bara syna flop, för då får han informationen om att han förmodligen är slagen på de dyra gatorna. Men har din motståndare bättre kort, då är det DU som tappar på att få den informationen på de dyra gatorna.

Det där var en bra synpunkt. Jag överdrev mina vanor lite i mitt inlägg, men faktum är att jag har som standardspel att bara syna (speciellt om floppen är någorlunda ofarlig). Har fått för mig att det är naturligt drag och att jag lika gärna kan bara skjuta upp duellen till turn med fulla värdet av position i behåll, samtidigt som jag låter fi hållas om han bara är på bluffen eller på en informationsbet. I det senare fallet ger jag ju till och med felaktig information.

Den här idén kommer från något som Mason Malmuth skrev nån gång. Han hade någon ganska stark hand på floppen och någon betade rätt ut på flopp. Malmuth resonerade att fi ofta i detta läge var antingen på bluff eller på en stark hand. Och i båda fallen är syn att föredra.

Men som ni båda säger, det är förmodligen bättre poker att i allmänhet mixa upp det direkt på flop. Det är nog fel att överanvända nämnda idé, och den kanske till och med stämmer i mycket mindre grad i onlinevärlden.