Gå till innehåll

NL - Rätt att lägga ned KK vid stor re-raise?


bovfink

Recommended Posts

Klart att man kan slänga KK preflop.

 

Häromdagen spelade jag NL50 på party. Fi hade position på mig. I PO hade jag ca 200 händer loggade på fi. Han såg 15% av flopparna (inklusive blindsen) och raisade 2,2% preflop. Jag raisade så klart och får en hygglig reraise emot mig. Vad kan han ha? Jag tror inte att han gör så med QQ och JJ, ej heller AK. Men bara för att försäkra mig om att han inte har QQ så höjer jag ytterligare en gång varpå han ställer in. Jag la mig och han visar upp AA.

 

Mot sådana spelare bör man antingen syna och hoppas på ett set eller folda.

 

/L-K

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fel att lägga sig.

 

Först och främst, oddsen att man stöter på AA när man har KK är väldigt låga, nånstans runt 1 på 200 om inte jag har helt fel.

 

Men framför allt, det finns många händer som skulle återhöja en höjning, särskilt om din höjning har skett i sen position.

 

Jag skulle lätt återhöja med AA, KK, AK, QQ, JJ, t o m TT. Mot en av dessa händer (AA) är du i underläge 20-80.

 

Mot AK är du favorit 70-30 och mot de andra händerna 80-20.

 

Så i 5 av 6 fall är du stor favorit.

 

Således är det -EV att lägga sig i sådana lägen.

 

Om du sitter i position kan alternativet till All In vara att syna och ta en flopp. Det kan därefter bli lättare att spela ut AK eller TT och JJ om floppen innehåller överkort.

 

Råkar du mot alla odds sitta mot AA så är det bara som Doyle säger att betala hans hand och gratulera honom.

 

Enda läget jag finner det vara lämpligt att lägga KK preflop är dels att du är 100 % säker på att han har AA genom någon megatell dels om du är i en turnering där t ex topp 3 går vidare, det är 4 spelare kvar och 2 andra redan är all in före flopp. Då skulle jag t o m lägga ner AA.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jo men då har du glömt dom där 95 % av gångerna man blir utdragen med AA, KK oavsett fi's hand.

 

---------------------------------------------------------------------------------

 

Om du är rädd för sånt så är du i fel sport.

 

KK mot två underkort ger en odds preflop på ca 80-90 procent. Om du inte är villig att sätta dina pengar på de oddsen pga rädsla att bli utdragen så föreslår jag att du satsar på obligationer eller förräntning i banken på 8% per år :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jo men då har du glömt dom där 95 % av gångerna man blir utdragen med AA, KK oavsett fi's hand.

 

---------------------------------------------------------------------------------

 

Om du är rädd för sånt så är du i fel sport.

 

KK mot två underkort ger en odds preflop på ca 80-90 procent. Om du inte är villig att sätta dina pengar på de oddsen pga rädsla att bli utdragen så föreslår jag att du satsar på obligationer eller förräntning i banken på 8% per år :)

 

 

jag är inte direkt rädd. 8-) men degen har åkt in så många gånger med dom där händerna (har svårt släppa dom pre) och så händer de man förlorade ett inköp :cry:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skummat igenom tråden och vill bara säga at jag tycker det är ganska töntigt snack om att man ska slänga in allt pre på lägre nivåer men kanske inte på högre. Jag skulle hellre göra precis tvärtom allafall. På lite högre nivåer är folk mer benägna at göra lite "moves" medan ett sådant omställ väldigt ofta är AA på lägre nivåer. Även fisk kan höja mycket med AA, det man får vinna på är att dom synar sönder sig med 95% av alla andra händer.

 

Som exemplet var med NL50 och där trådskaparen höjt 5BB för att sedan bli raisad upp till 20BB eller vad det var, det skriker väldigt mycket AA. Jag har grindat dom nivåerna tillräckligt mycket tidigare för att sätta honom på AA med över 50% sannolikhet. Däremot en raise all in tycker jag luktar mer JJ,QQ eller AK. Det är förstås ett väldigt generaliserande men en randomtomte har med stor sannolikhet AA i just dessa lägen som du pratar om då du inte har nån speciell read vad jag förstår och han inte är shortstacked.

 

Det är allafall min åsikt, sen får ni tycka den är töntig...alal har ju rätt till en åsikt även om era är fel.... ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nucleus:

 

Självklart ska man ta den specifika situationen i beaktning vid bedömningen. Man ska ha en avvägning som innehåller funderingar kring hur din motspelare har spelat, position, ev. tells (framför allt live), osv, MEN man måste även ha statistiken med i sina beräkningar.

 

Jag menar om jag tror på ett utfall i 80% av fallen jämfört med 4% så påverkar det kraftigt mitt beslut.

 

T ex om alla vid bordet har synat, jag har KQ och floppen ger AK2 så vet jag att sannolikheten att någon av de andra spelarna sitter på ett ess är 80% och spelar självklart mycket försiktigare än om det hade varit heads up.

 

Så själva diskussionen kring förekomsten av AA och KK samtidigt är inte irrelevant, men ej heller det enda man ska grunda sitt beslut på.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skummat igenom tråden och vill bara säga at jag tycker det är ganska töntigt snack om att man ska slänga in allt pre på lägre nivåer men kanske inte på högre. Jag skulle hellre göra precis tvärtom allafall. På lite högre nivåer är folk mer benägna at göra lite "moves" medan ett sådant omställ väldigt ofta är AA på lägre nivåer.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inte orkat läsa igenom hela tråden så någon har säkert redan skrivit det här.

 

Hur som helst så tycker jag inte att "låga nivåer" är ett argument. På riktigt låga nivåer kanske folk spelar hur som helst men på halvlåga nivåer som jag mest spealr på 025/050 - 050/1 är folk väldigt passive med reraises preflkop och en reaise betyder oftast en väldigt stark hand.

 

På högre nivåer är väl folk mer aggressiva preflop så jag tycker det borde vara mer berättigat att folda preflop på halvlåga nivåer än på lite högre.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Enligt min erfarenhet av 0.25/0.5 och 0.5/1 NL så betyder starkt motstånd preflop i princip alltid AA/KK. I undantagsfall är man uppe mot nån som kör lite hårt med JJ/QQ/AK, men det är max 15% av gångerna skulle jag våga påstå. På denna nivå kan man garanterat lägga KK vid för mycket action, visst ibland lägger man bäst hand, men man sparar stacken tillräckligt ofta för att det ska vara korrekt i det långa loppet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

KK är ju jävligt överskattad. Jag hade hellre synat med 97s eller 44, eftersom det är 99,9% säkert att du kommer torska hela inköpet mot AA. Det fina med ovan nämnda monster är att foldknappen ser fin ut på alla floppar utan träff. Underskatta ej ditt syke, och tro för fanken inte att du bemästrar det.

 

:)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Enligt min erfarenhet av 0.25/0.5 och 0.5/1 NL så betyder starkt motstånd preflop i princip alltid AA/KK.

 

Näe.. in med degen upp till 100 BB.. motståndarna kan ha vad skit som helst..

 

på 1/2 NL är jag mer obekväm att satsa 100 BB pre på KK, beror mer på motstånd.. men vid 75 BB åker nog degen in.

 

på 2/4 NL och uppåt måste man ha en bra read för att klara sig undan helskinnad om man ställer in 100 BB pre med KK.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan inte prata för dina erfarenheter, men kan säga att jag avser främst fullring, har inte kört så mycket SH så det kan jag inte uttala dig om. Det som är viktigast att tänka på här tycker jag är att spelare på dessa nivåer oftast är passiva preflop, så när de väl hugger betyder det oftast att de hittat en hand de verkligen gillar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har lagt KK preflop ett par gr på CG bord. I alla fallen är jag övertygad om att jag gjorde rätt beslut (flesta fallen visade killen AA, andra gr är jag så säker på min read)

 

dock är det inget rekommenderar att göra, elle gör särskilt ofta.

 

Vet inte hur många gr jag har synat all in med KK preflop och känt "jag är med all sannolikhet upp mot AA" och det har visat sig vara rätt.

 

Samtidigt är det väldigt gr om jag har synat med KK när jag varit säker på att jag varit upp emot AA som det har visat sig vara fel och fi visar upp en annan hand.

 

Summa sumarum: jag tycker det är rätt att lägga KK preflop ibland (och jag vet att jag kommer att få skäll här av de rutinerade proffsen), men då måste du ha sjukt bra read på killen, och det finns vissa man faktiskt har den readen mot.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

De flesta proffsen säger att det är värt att syna en allin med KK preflop om man inte har en tell. Nagra fatal tex TJ.cloutier säger att bara AA är värt allin preflop.

 

Min erfarenhet är att pa laga nivaer och mot standard spelaren(upp till 1/2 euro), sa lönar sig en allin preflop med KK, ibland ocksa qq.

 

I situationen ovan tycker jag bästa spelet är att reraisa halva stacken och syna en allin.

 

Man kan ju syna, och om inget facecard kommer pa floppen trycka allin.

 

Jag spelar pa Unibet där folk är lösare än normalt. Har sett folk som limpat UTG och reraisat allin med K2s. När man fragar dem hur de kan spela sa svarar de att de spelar pa känslan. Kom ihag att alla är inte matematiker. Jag har tjänat pa att syna allin med QQ preflop, men jag skulle inte spela likadant pa partypoker. Jag haller ocksa koll pa mina motstandare, har en tabell i javafönster för alla spelare där jag skriver in sma förkortningar medan jag spelar.

 

Pa laga nivaer är folk mer benägna att ga allin med par preflop, de tycker par upp till JJ är svara att spela efter floppen och chansen att stöta pa ett högre par är inte sa stor. Därför höjer de ofta kraftigt med mellan par. Men sa spelar de pa Unibet och kanske bara där. Tycker Unibet spelarna är sämst!

 

Man kan inte vänta pa nötterna hela tiden, da vill ingen beta när man väl far nötterna!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Följande händer jag har sett folk göra så med är: AA, KK, QQ, JJ, 1010, AKs, AKo, AQs, AJs. Säkert fler =)

Iom att oddsen att han har AA är 44:1 så ser jag ingen anledning till att inte slänga in degen...

 

Anta att han bara kan ha nån av de händer som du räknade upp, och att sannolikheten att han spelar på angivet sätt med var och en av de händerna är lika stor. Isf är det 15,8% (EDIT se nedan) risk att han har AA. , dvs betydligt större risk än du sa.

 

Men den bedömningen innehåller förståss också ett fel, vilket talar än mer i riktning mot att han kan ha ess. Det är helt enkelt större risk för att han spelar på detta sätt om han har AA än om han har AJs eller TT. Därför bör sannolikheten för AA justeras upp betydligt.

 

Det behöver vi i vart fall inte för att motbevisa ditt påstående om 44:1-odds. Allt som krävs är att peka på att med dina antaganden blir sannolikheten 15,8%. Om någon undrar om hur jag fick den siffran, så fråga. Orkar inte just nu.. :)

 

EDIT Tror dessutom att jag räknat fel. Ska räkna om sen, men orkar inte nu. 8-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...
på små games SKA DEGEN IN!!!

 

Jag läste precis "Harrington on holdem vol 1" och han säger att han själv aldrig kan lägga KK preflop eftersom han inte kan sätta någon specifikt på AA. Det kan lika gärna vara AK, QQ... Och han tillägger, lagom kaxigt, att om inte han kan så kan i princip ingen annan heller. Det är en myt att det går att sätta motståndare på specifika händer och han dissar de som säger att de kan ganska kraftigt. Ibland gissar man kanske rätt men, minst, lika ofta har man fel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja alla svenska tightnissar på NL50 som läst pokerböckerna brukar veksyna med QQ om någon raisar 5-6*bb standardraise och trycka med KK och AA. Jag har fått många AA uppe mot mig på NL50 när jag tryckt med KK och det varit helt uppenbart, typ någon dubblar blindsen till mig, jag reraisar till 10bb, han efter mig trycker upp till typ 30bb (dom vill få in mycket deg, men inte verka så starka som all in) och då har jag alltid tryckt och man är mycket oftare uppe mot AA än något annat. Det var många månader sedan man kunde se QQ/JJ/AK spelas så på microlimit, dom har blivit tightare. Sålänge det är djupa stackar och man möter en spelare som uppenbart inte är en maniac så kan man nog ofta folda sina KK preflop. Jag kan i alla fall och man har ju inte lagt särskilt mycket pengar i potten med sin 10bb raise.

 

På högre nivåer är det väl snarare tvärtom kan jag tänka mig där aggressivitet är så enormt viktigt att raisarna inte betyder vad dom försöker betyda men på micro har det börjat blivit tightare och endast trycka med AA preflop typ.

 

Detta gäller förstås inte om man lirar mot galna amerikaner på valfri sajt (typ partypoker) utan mer på dagtid mot passiva lirare på B2B.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...