morberg Postad 23 Oktober , 2005 Rapport Share Postad 23 Oktober , 2005 Jag spelar 3/6 SH och undrar om min statistik i BB är vettig, eller om jag behöver göra några förändringar. Jag misstänker att jag kanske försvarar BB lite för mycket. Hur bäst gräva upp statistik? Vi tar de uppenbara först: Blind Defense (BB) Times: 169 Fold%: 28,99% Ww/oSD%: 24,85% WSD%: 46,15% W$SD%: 35,9% Inte sådär himla kul. Om jag gräver vidare och väljer att filtrera alla händer på "Steal Attemped" får jag 761 spelade händer och en snittförlust på 0,25BB/hand. Är dessa siffrorna ok eller helt fel? Något annat jag ska leta efter? EDIT: Intressant att veta hur mycket jag försvarar såklart: Folded BB to Steal: 57,11% Fold BB to Steal HU: 50,78% Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
omduvoresomjag Postad 23 Oktober , 2005 Rapport Share Postad 23 Oktober , 2005 Intressant. Hur ofta reraisar du preflop ett stealattempt och hur ofta callar du bara när du försvarar, har du statistik på det också? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
morberg Postad 23 Oktober , 2005 Författare Rapport Share Postad 23 Oktober , 2005 Intressant. Hur ofta reraisar du preflop ett stealattempt och hur ofta callar du bara när du försvarar, har du statistik på det också? Din fråga gjorde att jag hittade en annan statistik "Steal Attempted & Called/Re-raised"; dvs. de gånger jag väljer att försvara. Då ligger min förlust på 0,10 BB/hand. Tittar jag på alla gånger någon försöker stjäla återhöjer jag 8,5% av gångerna. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Hjort Postad 23 Oktober , 2005 Rapport Share Postad 23 Oktober , 2005 Din fråga gjorde att jag hittade en annan statistik "Steal Attempted & Called/Re-raised"; dvs. de gånger jag väljer att försvara. Då ligger min förlust på 0,10 BB/hand. Spontant känns det som om den siffran borde vara hyffsat mycket högre, men jag är lite för bakis nu för att ha en stark åsikt. Tittar jag på alla gånger någon försöker stjäla återhöjer jag 8,5% av gångerna. Jag är rätt säker på att det är spelteoretiskt fel att återhöja över huvud taget preflopp i den här sitsen. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
omduvoresomjag Postad 23 Oktober , 2005 Rapport Share Postad 23 Oktober , 2005 Din fråga gjorde att jag hittade en annan statistik "Steal Attempted & Called/Re-raised"; dvs. de gånger jag väljer att försvara. Då ligger min förlust på 0,10 BB/hand. Spontant känns det som om den siffran borde vara hyffsat mycket högre, men jag är lite för bakis nu för att ha en stark åsikt. Tittar jag på alla gånger någon försöker stjäla återhöjer jag 8,5% av gångerna. Jag är rätt säker på att det är spelteoretiskt fel att återhöja över huvud taget preflopp i den här sitsen. Kan du utveckla det sista där när du kvicknat till, eller länka till någonstans där just detta diskuteras. Dvs, varför inte återhöja ett stealattempt preflop? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
morberg Postad 23 Oktober , 2005 Författare Rapport Share Postad 23 Oktober , 2005 Edit: konstigheter. Post borttagen. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
mikj Postad 23 Oktober , 2005 Rapport Share Postad 23 Oktober , 2005 -0.25 BB/Hand från BB är ju + spel eftersom man som sämst har -0.5 BB/Hand från BB. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
morberg Postad 23 Oktober , 2005 Författare Rapport Share Postad 23 Oktober , 2005 Nu har jag grävt lite mer i konstigheterna. Det är något vaj med statistiken i PT. T.ex. räknas följande hand: Party Poker 3/6 Hold'em (6 max, 5 handed) converter Preflop: morberg is SB with Ah, As. 1 fold, MP raises, Button calls, morberg 3-bets, BB calls, MP caps, Button calls, morberg calls, BB calls. Flop: (16 SB) Qc, 2s, Ks (4 players) morberg bets, BB calls $3 (All-In), MP raises, Button calls, morberg 3-bets, MP calls, Button calls. Turn: (13 BB) 9c (4 players, 1 all-in) morberg bets, MP calls, Button calls. River: (16 BB) 8c (4 players, 1 all-in) morberg checks, MP checks, Button checks. (Inga kommentarer. Jag är superpassiv på river, jag vet.) Final Pot: 16 BB ...som "Steal Attempted & Called/Re-raised". Och det känns ju inte som en steal direkt. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Potz Postad 23 Oktober , 2005 Rapport Share Postad 23 Oktober , 2005 Open raise från CO eller button räknas som en steal enligt PT har jag för mig. MP är CO här så då blir det väl en steal. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Sactodian Postad 23 Oktober , 2005 Rapport Share Postad 23 Oktober , 2005 Har du läst avsnittet om att defenda BB i THFAP? Mycket bra skrivet. Mina stats är följande: Folded BB to steal: 27,54 % Folded BB HU: 22,99 % Ingen jävel skall ta mina blinds!!! Defendar mycket men jag räknar med att det jag förlorar på päronen tar jag igen på äpplena. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
morberg Postad 23 Oktober , 2005 Författare Rapport Share Postad 23 Oktober , 2005 Open raise från CO eller button räknas som en steal enligt PT har jag för mig. MP är CO här så då blir det väl en steal. Tack, det förklarar en del. Då blir det ganska många händer som räknas som steal i SH. Har du läst avsnittet om att defenda BB i THFAP? Inte på länge, nej (dvs. jag har inte läst det sedan jag började behöva försvara mörkarna). Mina stats är följande: Oj, det var en hel del händer du försvarar med. Hur blir det resultatmässigt? Min tanke är att det inte är lönt att sätta sig i respekt eftersom folk (i allmänhet) ändå inte har vett att komma ihåg hur jag har spelat. Sen är det många som inte stjäler särskilt ofta, då känns det fel att försvara med halvdana händer när de väl höjer i sen position. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Sactodian Postad 23 Oktober , 2005 Rapport Share Postad 23 Oktober , 2005 Sitter det mellan 5-6 spelare på bordet så tappar jag i 3/6 FL 0.13 BB i BB, och 0.08 BB i SB (hoppas det är läsligt) Hur mycket förlorar du? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Smokey_McPot Postad 23 Oktober , 2005 Rapport Share Postad 23 Oktober , 2005 Ingen jävel skall ta mina blinds!!! Defendar mycket men jag räknar med att det jag förlorar på päronen tar jag igen på äpplena. Haha, du kanske skulle göra ett inlägg i "nya pokeruttryck" tråden? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
morberg Postad 23 Oktober , 2005 Författare Rapport Share Postad 23 Oktober , 2005 Sitter det mellan 5-6 spelare på bordet så tappar jag i 3/6 FL 0.13 BB i BB, och 0.08 BB i SB (hoppas det är läsligt) Hur mycket förlorar du? 0,19 från BB och 0,06 från SB. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Sactodian Postad 23 Oktober , 2005 Rapport Share Postad 23 Oktober , 2005 Ok, det betyder nog att jag försvarar SB för mycket... Mitt smallblind spel är ganska kasst... Fast jag tycker du (och de flesta SH-spelare) försvarar BB alldeles för lite. Angående BB så spelar jag helt olika nu än innan jag läste THFAP. Det avsnittet har fått mig att spela annorlunda i blindarna shorthanded. Fast jag har fortfarande svårt för att alltid trebeta om jag skall in från SB. T.ex. om du foldar BB 66% av gångerna (ganska nära din folding-% men ändå en bit ifrån, fast en rejäl bit från min %) - så är optimalt spel från fi att alltid försöka stjäla blindarna med varje hand. Om man sen räknar med att han kommer floppa något bra då och då och vinna mer av dina $$ så måste man alltså försvara mer än 33%. Detta gäller HU-spel men eftersom det blir stealförsök i SH efter bara UTG och EP foldar så är teorin densamma, till skillnad från fullbord. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
morberg Postad 4 November , 2005 Författare Rapport Share Postad 4 November , 2005 Finns det något bra skrivet om spel från mörkarna? Sactodian tipsade om ett avsnitt i ToP, men finns det andra böcker som tar upp ämnet? Material på nätet? Edit: det var visst THFAP. Så går det när man försöker använda minnet... Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Sactodian Postad 8 November , 2005 Rapport Share Postad 8 November , 2005 I FL-delen av SS2 står en sida skrivet (av Harman?) om shorthanded blinddefence... inte mycket, men det är en bra sida! Hon skriver att mot tidig höjning och rundfold så skall du i fullring slänga t.ex. A7, medan i SH trebetar du. Försvara mörkarna aggressivare helt enkelt. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Sactodian Postad 9 November , 2005 Rapport Share Postad 9 November , 2005 Åpropå SH FL blind defence, jag tycker man skall spela ett mellanting mellan heads-up och fullbord blind defence, så jag undrar vilken bok som är bäst för heads-up? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
morberg Postad 10 November , 2005 Författare Rapport Share Postad 10 November , 2005 Hittade en bra tråd på 2+2 om spel från mörkarna. Den finns länkad från deras FAQ i HUSH-delen. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
thorn Postad 10 November , 2005 Rapport Share Postad 10 November , 2005 Jag spelar 2/4 FL för det mesta, en del 1/2, 3/6 och 1/2(6-max) inblandad i denna statistik också, så det är inte helt relevant för ditt spel uppenbarligen, men kanske är användbart ändå. Jag försvarar inte blindarna så ofta i fullring. Först och främst: Total förlust i BB: -0.21 BB /hand Total förlust i SB: -0.15 BB /hand (VPIP: 28%) Folded SB to Steal Attempt: 83% Folded BB to Steal Attempt: 81% Folded BB to steal HU: 79% Blind defense: BB Fold: 42% Ww/oSD%: 15% WSD%: 42% W$SD%: 37.5% Avsevärt mycket tightare än dig alltså. Trots detta har jag större förlust när jag väl försvarar! Steal attempted and Called/reraised: -0.32 BB / hand Tycker det verkar lite märkligt, men det handlar bara om ~200 händer, och ligger minus med en del "större" händer t.ex QQ, TT, AQ, KQ här. Kan vara en slump, det kan också vara så att jag reraisar för ofta (hela 33% av tiden) och därmed går miste om pengarna de gånger det faktiskt är ett ordentligt stealförsök. För fullring finns en del statistik från "vinnande spelare" på 2+2, tex i denna tråden. Jag förlorar för mycket på blindspelet, men vet inte riktigt hur jag ska möta det. Lägger uppenbarligen min BB "för ofta", men samtidigt verkar jag förlora mycket de gånger jag faktiskt ser floppen. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
morberg Postad 10 November , 2005 Författare Rapport Share Postad 10 November , 2005 Steal attempted and Called/reraised: -0.32 BB / hand Denna siffran tycker jag är intressant. Det måste väl motsvara ditt resultat de gånger du väljer att försvara, eller hur? Hade du inte försvarat skulle du backat 0,5BB (din stora mörk) men nu presterar du 0,18BB bättre än så. Detta givet att du även har klickat i "enbart händer från BB" i ditt filter. Edit: Jag är inte säker att jag har filtrerat bort SB från min statistik, ska kolla det sen. Sactodian: hur ser din motsvarande statistik ut? Hade varit intressant att se den siffran för någon som försvarar betydligt mer. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
morberg Postad 10 November , 2005 Författare Rapport Share Postad 10 November , 2005 I FL-delen av SS2 står en sida skrivet (av Harman?) om shorthanded blinddefence... inte mycket, men det är en bra sida! Hon skriver att mot tidig höjning och rundfold så skall du i fullring slänga t.ex. A7, medan i SH trebetar du. Från SB eller BB? Jag har funderar mer och mer på att anamma Hjorts linje att aldrig höja från BB mot stöldförsök utan bara syna. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gyre Postad 10 November , 2005 Rapport Share Postad 10 November , 2005 Folded BB to Steal Attempt: 81% Folded BB to steal HU: 79% Oj vad du lägger dig för lätt! Du är ju en dröm att ha i BB när man sitter på SB eller knappen. Genom att du försvarar så här lite ger du bort löjligt mycket värde till nån som höjer med any two. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
thorn Postad 10 November , 2005 Rapport Share Postad 10 November , 2005 Folded BB to Steal Attempt: 81% Folded BB to steal HU: 79% Oj vad du lägger dig för lätt! Du är ju en dröm att ha i BB när man sitter på SB eller knappen. Genom att du försvarar så här lite ger du bort löjligt mycket värde till nån som höjer med any two. Ja, jag får nog se över mitt BB spel rejält. Jag har dock svårt för det ändå, ser man på de händer som jag faktiskt försvarar med så motsvarar de i stort de händer jag skulle kunna syna en höjning med + mer marginella, typ A5s eller 66, vilket jag tycker, borde ge mig plusstatistik då jag faktiskt försvarar! Jag har väl blivit inskrämnd i något sjukligt försvara-ej-utan-bra-kort beteende. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
thorn Postad 10 November , 2005 Rapport Share Postad 10 November , 2005 Steal attempted and Called/reraised: -0.32 BB / hand Denna siffran tycker jag är intressant. Det måste väl motsvara ditt resultat de gånger du väljer att försvara, eller hur? Hade du inte försvarat skulle du backat 0,5BB (din stora mörk) men nu presterar du 0,18BB bättre än så. Detta givet att du även har klickat i "enbart händer från BB" i ditt filter. Det hade jag ej, men gör jag det så visar jag upp oroväckande -0.72 BB/hand! Fast jag börjar tro att det är något fel med den statistiken, då jag ligger på +0.02 från SB, och jag har råkat ut för en hel del stora förluster när jag synar med AQ, JJ, TT och KQ. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Recommended Posts