Gå till innehåll

Varför ska man räkna med odds istället för procent?


Gila01

Recommended Posts

Kan något matematikgeni förklara varför man räknar med vad jag finner jobbigare, odds istället för procent. Jag har inga problem att räkna i procent men tycker det blir jobbigt med odds form. Är jag ensam..?

Verkar segt att plugga odds tabell, känns som man inte har samma koll som när man räknar själv.

 

Synpunker...

 

 

 

20% chans och 50% tur = Solklar syn

 

* RP - QoS *

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför inte hålla dig till procent då? Det är ju knappast så att utfallet för en specifik händelse ändras :)

 

Så mycket har jag snappat ;)

 

Men om det finns en förklaring som gör det enklare för mig att räkna i odds form så blir det lättare att ta till sig texter som resonerar i odds form.

Så jag kanske helt enkelt söker någon som kan bevisa att det blir enklare i odds än procent form.

Dessutom såg jag ett inlägg där det påpekades att det oddsen kunde utryckas olika, detta förvirrar ännu mera. Tror det var Ola som skrev, men kan inte hitta det nu.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tror han syftar på 2:1 som är 33% chans att vinna och inte 50% som vissa ibland tror.

Känner att denna diskussion har varit uppe innan men orkar inte söka :?

 

 

Så nu börjar det ta form, se hur lätt det är att räkna fel... Det liknar det som jag är ute efter. Mer input.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tror han syftar på 2:1 som är 33% chans att vinna och inte 50% som vissa ibland tror.

Känner att denna diskussion har varit uppe innan men orkar inte söka :?

 

 

Så nu börjar det ta form, se hur lätt det är att räkna fel... Det liknar det som jag är ute efter. Mer input.

 

Att välja att använda pocent eller odds är helt upp till en själv. Ser inte att det finns någon fördel eller nackdel. Att sitta och räkan ut procent och odds medns man spelar är inget jag gör. Bäst är att skaffa sig en tabel och kolla på den när man tex vill veta oddset/procenten att man får den. Efter ett tag så sitter de och man behöver inte tabellen. Mao så är det inget man sitter och pluggar utan något man kollar i undertiden man spelar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...

Jag tycker det ärenklare att räkna med odds.

Säg ett färdrag 4:1 alltså du missar 4 gånger och träffar 1 gång. ( för varje gata efter floppen)

 

Då vill jag att potten ska ge mer än 4 gånger pengarna, det är ju ganska enkelt att räkna, säg att det koster 1$ att syna en 6$-pott så är det okej att syna.

 

Räknar du procent så har du 20% , behöver du lägga mindre än 20% av potten så ka du syna, men ibland kan det bli krånligt att räkna ut vad 20% av potten blir.

 

Alla siffror kraftigt avrundade, visade bara principen för hur jag gör.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skulle tro att det är som med metersystemet/"feetsystemet" och kg vs pounds...en vanesak helt enkelt

 

metric system???? pulp fiction :lol:

 

Hmm, i det fallet är det definitivt inte en vanesak bara.

Det ena är logiskt och framtaget för enkla uträkningar och konverteringar medan det andra är en gammal kvarleva som är krångligt och borde utrotats för länge sen. Gissa vilket som är vilket!

 

Vad gäller odds eller procent så är det lika logiskt, bara två sätt att se på saken.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...