QoS Postad 18 September , 2004 Rapport Postad 18 September , 2004 Det här blir faktiskt min allra första PHH, och jag tänkte att det är lika bra att ta en ordentligt pinsam hand. Det är strax efter kl. 15 idag på klubben, vi har precis kollat kortleken vilket tog 4 minuter, så nu ska vi spela första handen. Bildsen är 25/50 och jag sitter på knappen. Eftersom det är första handen så har alla 5000 i marker. Får fina A:d:K:d: - känner bra tänker jag. Pre-flop UTG+2 betar till 250. Jag callar honom på knappen. BB re-raisear till 3050. UTG+2 foldar. Efter 3 mikroskunder betänketid så callar jag BB - Let's gamble! Flop Det kommer lite kort, något XXJ. BB går all-in, så nu känner jag att jag inte har så mycket val förrutom att gå all-in, jag har ju trots allt hela 14 outs! Jaha, då får vi visa korten - och BB sitter på AA och nu blir det svart och jag kommer inte ihåg nåt mer. Efter 2 min blackout, så upptäcker jag att jag åkt ut på 6 minuter. Nu är min fråga, vad gjorde jag fel? Hur skulle jag ha spelat? Varför kommer Johan Hjort och Nusseman mobba mig för det här? Kul att kunna dela med mig av min Pokervisdom! - QoS Citera
Hjort Postad 18 September , 2004 Rapport Postad 18 September , 2004 Vi kommer mobba dig hårt för det här ja. Det framgår inte riktigt hur mycket ni börjar med och att syna 5bb med AKs kan vara både rätt och fel, där finns lite utrymme för variation. Men när BB re-raisar en spelare som höjt 5bb från tidig position och en som synat så är det antagligen inte AJ han sitter på. Klar fold om det inte finns ordentligt förmildrande omständigheter. Du säger inte heller hur mycket pengar du har kvar på floppen, men du borde inte ha några pengar här. Alternativen rankade efter hur bra de är: 1) fold, 39) all-in, 698) syn. Hur som helst är det antagligen en självklar syn eftersom pottoddsen lär vara rätt hyffsade, har du färgdraget så är det riktigt ok även mot AA. Citera
QoS Postad 18 September , 2004 Författare Rapport Postad 18 September , 2004 No shit att jag kommer få höra det här när vi träffas nästa gång! oj, sorry - första handen, 5000 i marker. Alt. 39) - hmmm, så du säger att det inte var helt fel? - QoS Citera
Hjort Postad 18 September , 2004 Rapport Postad 18 September , 2004 Alt. 39) - hmmm, så du säger att det inte var helt fel? Du valde ju då alternativ 698... Citera
NoSense Postad 18 September , 2004 Rapport Postad 18 September , 2004 Ahh mr "Let's gamble" in action.. AK hur ofta vinner den oförbättrad en all-in preflop? Höjde han 3050 preflop så KAN du använda dina "3 microsek" till att folda nästa gång? Snackar vi finalbordet är det ju en annan sak Men någon liten varningsklocka borde ju ha ringt när han överbettade så brutalt... Så nästa gånmg du är på ditt "Let's gamble" humör, stick och lira lite flipper eller X-box, kom sen tillbaka till bordet och spela poker. Men vadfan, du har ju lärt dig något iaf? Och någon måste ju komma sist. Så upp med hakorna och på dom igen bara. Citera
QoS Postad 18 September , 2004 Författare Rapport Postad 18 September , 2004 Alt. 39) - hmmm, så du säger att det inte var helt fel? Du valde ju då alternativ 698... Aha, såg inte på floppen... men du säger fortfarande inte att det var helt fel, alt 698 - jag har haft sämre alternativ! - QoS Citera
Hjort Postad 18 September , 2004 Rapport Postad 18 September , 2004 Tja, du är ju fortfarande bättre än alternativ 699: "Ät up dina kort och sätt eld på 300kr". Citera
injog Postad 18 September , 2004 Rapport Postad 18 September , 2004 Men blir inte alternativ 39 och 698 samma ska eftersom en syn leder till all-in? Hade du färgdrag på floppen där? Som jag fick det förklarat för mig av mannen i BB så var där inget ruter på floppen...men det vore inte första gången han blandade ihop det lite. Citera
Hjort Postad 18 September , 2004 Rapport Postad 18 September , 2004 Men blir inte alternativ 39 och 698 samma ska eftersom en syn leder till all-in? I stort sett samma, men ibland kommer ju floppen se så vidrig ut att man inte kan syna trots att man har pottodds mot fiendens faktiska hand. Citera
injog Postad 19 September , 2004 Rapport Postad 19 September , 2004 I stort sett samma, men ibland kommer ju floppen se så vidrig ut att man inte kan syna trots att man har pottodds mot fiendens faktiska hand. Ok så du menar inte i detta specifika fall då BB redan har gått all-in utan mer generellt? För här när BB redan har gått all-in och det är första handen så blir ju en syn en all-in eller? Citera
parre Postad 19 September , 2004 Rapport Postad 19 September , 2004 Första handen, en som höjer 4-5xpott på ett ungefär från BB efter en raise + call, plötsligt känns AKs inte så hett längre. Riktigt intressant hade situationen blivit om du haft KK. Vad göra nu - bara en hand som slår dig, och din motståndare representerar att han har just den handen... Citera
Hjort Postad 19 September , 2004 Rapport Postad 19 September , 2004 Ok så du menar inte i detta specifika fall då BB redan har gått all-in utan mer generellt? För här när BB redan har gått all-in och det är första handen så blir ju en syn en all-in eller? Big blind tryckte ju inte in preflopp, han ställde in 80% av sin stack ungefär. Citera
injog Postad 19 September , 2004 Rapport Postad 19 September , 2004 Du säger inte heller hur mycket pengar du har kvar på floppen, men du borde inte ha några pengar här. Alternativen rankade efter hur bra de är: 1) fold, 39) all-in, 698) syn. Tolkade detta som att du menade hur han skulle agera på floppen men som jag förstår dig nu menar du preflop och då både förstår jag och håller med. Citera
anth Postad 20 September , 2004 Rapport Postad 20 September , 2004 Hörrni, jag tänkte berätta om ett par maniacs som gick all-in i första potten vid mitt bord på klubbens 300kr freezeout i lördags. Men jag ser att QoS redan har berättat om den handen... QoS, nu vet jag iallafall hur du ser ut. Citera
QoS Postad 20 September , 2004 Författare Rapport Postad 20 September , 2004 Hörrni,jag tänkte berätta om ett par maniacs som gick all-in i första potten vid mitt bord på klubbens 300kr freezeout i lördags. Är det sant jag hade en vid mitt bord också, men mitt bord var riggat! Men jag ser att QoS redan har berättat om den handen... Aha, du menade min hand alltså... QoS, nu vet jag iallafall hur du ser ut. Yeah, visst är jag snygg! Vem var du vid bordet? - QoS Citera
greywolf Postad 20 September , 2004 Rapport Postad 20 September , 2004 Big blind tryckte ju inte in preflopp, han ställde in 80% av sin stack ungefär. när någon ställer in 80% av stacken istället för allt så måste man fundera ut varför han inte trycker in allt på en gång.. Citera
anth Postad 20 September , 2004 Rapport Postad 20 September , 2004 Vem var du vid bordet? Få se; du satt till vänster om mig, så jag måste väl setat till höger om dig... Det var jag som var tvungen att förklara reglerna för er gröngölingar. (vilket jag kan tänka mig att göra flera gånger med tanke på hur bra det gick för mig Citera
QoS Postad 20 September , 2004 Författare Rapport Postad 20 September , 2004 Vem var du vid bordet? Få se; du satt till vänster om mig, så jag måste väl setat till höger om dig... Det var jag som var tvungen att förklara reglerna för er gröngölingar. (vilket jag kan tänka mig att göra flera gånger med tanke på hur bra det gick för mig Aha, Mr J. Nu vet jag vet du är. Det var ett riktigt fint bord det, jag minns hur bra jag hade det i 6 minuter mer er! - QoS Citera
parre Postad 20 September , 2004 Rapport Postad 20 September , 2004 Jag har faktiskt lyckats åka ut ur en turnering ca 2 minuter efter att den startade, då vi inte kollade kortleken så noga. Första handen här med, fast då när jag ställde in på turn.. Citera
Hjort Postad 20 September , 2004 Rapport Postad 20 September , 2004 när någon ställer in 80% av stacken istället för allt så måste man fundera ut varför han inte trycker in allt på en gång.. Man kan inte hålla på och fundera för mycket bara, det kan vara någon som håller på och psyka en genom att se ut som de mjölkningsbetar istället för någon som faktistk mjölkningsbetar eller helt enkelt någon som inte vet vad de gör. Min rekommendation hade inte direkt ändrat sig om bb gått all-in istället för att nästan gått all-in Citera
greywolf Postad 20 September , 2004 Rapport Postad 20 September , 2004 näe man ska inte fästa allt för stor vikt vid det men det kan alltid vara värt å tänka på. Citera
Hjort Postad 20 September , 2004 Rapport Postad 20 September , 2004 näe man ska inte fästa allt för stor vikt vid det men det kan alltid vara värt å tänka på. Så om det inte är någon man känner eller har någon kompleterande tell som svårartade skakningar när han ställer in markerna och stint stirra upp i taket så kan man lika gärna spela som om han tryckt in allt. Om vi någonsin spelar ihop så kommer jag alltid ställa in 80% av markerna istället för 100% de gånger jag går all-in, så får du något att fundera på... Josh Arieh körde väl för övrigt den där "beta så pass att han ser ut som han mjölkar för att verka farlig"-taktiken. Citera
Recommended Posts