Gå till innehåll

Bör jag byta till en EU-site?


poker123

Recommended Posts

Hej!

 

Jag har arbetat som pokerspelare på heltid i drygt ett år och har framför mig ett svårt val att göra. Sidan jag spelar för ligger utanför EU men ger bra med rakeback och bonusar. Frågan är om jag ska stanna kvar på denna sida och riskera att få betala skatt eller om jag ska byta till en EU-sida som ger mindre i lön?

 

Sidan jag spelar för nu ger mig 40% i rakeback och dessutom erbjuder de rikliga bonusar till de som spelar mycket. (Jag svarar inte på frågor om vilken sida det är så pm:a inte ang. rakeback). Då jag spelar på lägre nivåer består dessa extrainkomster av en stor del av den summa jag hämtar hem varje månad...

 

Byter jag till en sida som ligger inom EU kan jag nog räkna med att få gå ner till runt 30% i rakeback och då får jag antagligen inte några höga extrabonusar (x antal $1000/månad som max)....MEN...jag är då vad jag förstått, helt befriad från skatt.

 

Frågor:

 

1. Finns det en bestämmelse/lag som säger att pokervinster inom EU är skattebefriade? Finns det något känt fall där en person har tvingats betala skatt för cashgame-vinster utanför EU?

 

2. Hur stor risk är det i praktiken att skatteverket kollar upp just mig?

 

3. Jag använder mig idag av neteller(debitcard) för att hämta ut vinster. Minskar risken att bli upptäckt på detta sätt gemtemot att hämta hem pengar direkt till bankkontot? Ökar risken att bli kollad om jag gör många maxuttag/månad på bankomaten gentemot om jag gör få eller små uttag med kortet?

 

4. Vad är er spontana reaktion? Bör jag byta sida så fort som möjligt eller är risken helt enkelt för liten att jag blir kollad? Eller anser ni kanske att hög rakeback och bonus gör det värt att stanna kvar?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 ja. Nej inget känt fall. Men poker har tidigare inte varit något som stått om i tidningarna.

 

2. Rätt liten så länge som du inte blir känd som pokerlirare - dvs är med i TV, tidningar eller vinner någon större turnering. Om det senare händer så kan du förvänta dig att bli specialbehandlad av skatteverket!

 

3. Netteller är from i år ackrediterad i England dvs inom EU och kommer därför att svara om skattemyndigheten vill ha ut utgifter om dig.

 

4. Ja, du bör byta sida. Främst för att vara laglig men även för att slippa få en massa finansiella problem i framtiden - om de kollar dig så kommer de säkert även kolla de tidigare 5 åren och de kan bli dyrt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arbetat som pokerspelare? Haha den var rolig, varför skaffar inte alla i hela Sverige "jobb" som pokerspelare, lol?

 

To topic, det smidigaste är väl att föra över pengarna till NETeller å därifrån till bankkonto, NETeller är ju reggat På isle of man i Europa. Eller för att vara ännu mer lurig, flytta pengarna vidare från NETeller till en Europa baserad site, gör lite cover-up spelande där (annars blir sajten grinig) å ta ut pengarna till bankkonto från siten.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arbetat som pokerspelare? Haha den var rolig, varför skaffar inte alla i hela Sverige "jobb" som pokerspelare, lol?

 

Hehe :)

 

Jo men jag nu tjänar mina pengar på att spela poker så vad ska jag då kalla det? Jag ser det ju inte som sett soft hobbyprojekt...utan snarare som ett slitigt jobb...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arbetat som pokerspelare? Haha den var rolig, varför skaffar inte alla i hela Sverige "jobb" som pokerspelare, lol?

 

Hehe :)

 

Jo men jag nu tjänar mina pengar på att spela poker så vad ska jag då kalla det? Jag ser det ju inte som sett soft hobbyprojekt...utan snarare som ett slitigt jobb...

 

Inkomstkälla skulle jag vilja benämna det.

Jobb är för mig straffarbete där man tar på sig blåställ,

blir utskälld av chefen och konstant får samma (låga)summa

pengar den 27:e varje månad...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inkomstkälla skulle jag vilja benämna det.

Jobb är för mig straffarbete där man tar på sig blåställ, blir utskälld av chefen och konstant får samma (låga)summa pengar den 27:e varje månad...

 

det första håller jag med om men resten var lite fördomsfullt... var jobbar du egentligen? :?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arbetat som pokerspelare? Haha den var rolig, varför skaffar inte alla i hela Sverige "jobb" som pokerspelare, lol?

Kan man inte starta eget företag? "Hasse pokerinkomst AB" och dra av för skatten? :P

 

/G

 

Du betalar 2/3 av din inkomst i olika skatter när du driver företag. Har du inkomster för 100 000 kr så försvinner 33% i arbetsgivaravgifter 33% i skatt så du får behålla ca 30 000 kr i handen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Låt mig säga så här :twisted:

 

Eftersom du spelar så lågt som du gör (exempelvis 10 seats 0.25/0.5) kvittar i princip din rakeback på den Primasajt du spelar. Du skulle tjäna mycket mer på att flytta pengarna mellan sajter och utnyttja signup/reloadbonusar. Den primasajt du spelar på har (om de inte gjort ett personligt specialavtal med dig.. vilket för mig låter konstigt) inte så bra bonusar att det lönar sig att enbart spela på den sajten.

 

Kolla Olas tråd för räkneinfo: http://pokerforum.nu/forum/viewtopic.php?t=17207

 

När det gäller den ekonomiska skattebiten behöver du inte vara ett dugg orolig eftersom det inte finns några klara skatteregler för cashgame. Eftersom förluster inte är avdragsgilla kan de inte se dina totala årsresultat som skattegrund. Det betyder att skattmasen enbart kan beskatta större turneringsvinster och eftersom det inte gäller dig kan du sova tryggt.

 

Vänligen

 

/Matteprof

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När det gäller den ekonomiska skattebiten behöver du inte vara ett dugg orolig eftersom det inte finns några klara skatteregler för cashgame. Eftersom förluster inte är avdragsgilla kan de inte se dina totala årsresultat som skattegrund. Det betyder att skattmasen enbart kan beskatta större turneringsvinster och eftersom det inte gäller dig kan du sova tryggt.

 

Ahh, fy fan vad skönt att höra! Stort tack för den informationen...

 

Eftersom du spelar så lågt som du gör (exempelvis 10 seats 0.25/0.5) kvittar i princip din rakeback på den Primasajt du spelar. Du skulle tjäna mycket mer på att flytta pengarna mellan sajter och utnyttja signup/reloadbonusar. Den primasajt du spelar på har (om de inte gjort ett personligt specialavtal med dig.. vilket för mig låter konstigt) inte så bra bonusar att det lönar sig att enbart spela på den sajten.

 

Jag vill inte gå in för djupt här eftersom jag har fått svar på den huvudsakliga frågan, men...

 

...anser inte att min rakeback kvittar bara för att jag spelar lågt. I september månad drog jag in knappt $4000 i rake (.25/.5-.5/1) och 40% av detta blir en del...plus att jag fick bonus av sidan på ca $900 samma månad. Du förstår nog att jag multitablar till max...att hålla på och fixa $50 här i signupbonus och $100 där i reloadbonus innebär ju ett jävla stök som är skönt att slippa...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När det gäller den ekonomiska skattebiten behöver du inte vara ett dugg orolig eftersom det inte finns några klara skatteregler för cashgame. Eftersom förluster inte är avdragsgilla kan de inte se dina totala årsresultat som skattegrund. Det betyder att skattmasen enbart kan beskatta större turneringsvinster och eftersom det inte gäller dig kan du sova tryggt.

 

När det inte finns klara regler så kommer skattmasen tvingas att ta ett fall till domstol för att få svar på hur det hela skall tolkas. Men enligt nuvarande svensk lag så är alla cash-gamevinster för varje hand beskattningsbara med 30% skatt oavsett hur mycket man själv lagt in i potten...

 

...och ja det är egentligen orimligt men bara för att det är orimligt så har det inte hindrat skattemyndigheten att kräva in skatt för det...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När det gäller den ekonomiska skattebiten behöver du inte vara ett dugg orolig eftersom det inte finns några klara skatteregler för cashgame. Eftersom förluster inte är avdragsgilla kan de inte se dina totala årsresultat som skattegrund. Det betyder att skattmasen enbart kan beskatta större turneringsvinster och eftersom det inte gäller dig kan du sova tryggt.

 

När det inte finns klara regler så kommer skattmasen tvingas att ta ett fall till domstol för att få svar på hur det hela skall tolkas. Men enligt nuvarande svensk lag så är alla cash-gamevinster för varje hand beskattningsbara med 30% skatt oavsett hur mycket man själv lagt in i potten...

 

...och ja det är egentligen orimligt men bara för att det är orimligt så har det inte hindrat skattemyndigheten att kräva in skatt för det...

 

Men va fan...fick jag bara vara glad i 10 minuter efter matteprofs uttalande? :x

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

...och ja det är egentligen orimligt men bara för att det är orimligt så har det inte hindrat skattemyndigheten att kräva in skatt för det...

 

Och vilken utlandsregistrerad pokersajt ska lämna ut en sammanställning med alla de händer som en spelare spelat under ett år för att skattmasen ska kunna komma med underlaget för att kräva spelaren på en viss summa skatt. Håller aldrig med nuvarande lagstiftning. Vi behöver en klar lagstiftning och den finns just nu på EU nivå där inga utlandsbaserade lotterier ska beskattas om spelet sker i annat EU land.

 

Finns ingen som helst chans att spelare kommer beskattas för cashgamevinster så länge lagstiftningen ser ut som den gör idag. Skulle man beskattas för cashgamevinster där förluster inte är avdragsgilla skulle varenda kotte här på pokerforum redan vara i personlig konkurs.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inkomstkälla skulle jag vilja benämna det.

Jobb är för mig straffarbete där man tar på sig blåställ, blir utskälld av chefen och konstant får samma (låga)summa pengar den 27:e varje månad...

 

det första håller jag med om men resten var lite fördomsfullt... var jobbar du egentligen? :?

 

Jag jobbar som systemutvecklare på ett sjukhus

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

...och ja det är egentligen orimligt men bara för att det är orimligt så har det inte hindrat skattemyndigheten att kräva in skatt för det...

 

Och vilken utlandsregistrerad pokersajt ska lämna ut en sammanställning med alla de händer som en spelare spelat under ett år för att skattmasen ska kunna komma med underlaget föra tt kräva spelaren på en viss summa skatt. Håller aldrig med nuvarande lagstiftning. Vi behöver en klar lagstiftning och den finns just nu på EU nivå där inga utlandsbaserade lotterier ska beskattas om spelet sker i annat EU land.

 

Problemet är att bevisbördan är inte skattemyndighetens - utan den enskilda spelarens. Skattemyndigheten kan säga att du fått pengarna på ett visst sätt och kräva skatt på dem. Du måste då bevisa att du fått dem på annat sätt annars gäller skattemyndighetens åsikt.

 

 

 

 

Det pågår en översyn av lotterilagen just nu så detta kan komma att ändras.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan komma att ändras ja... men som sagt. Skulle skattmasen komma och kräva in skatt på cashgamevinster skulle de över 50 000 svenskar som spelar poker på internet alla gå i personlig konkurs flera gånger om och därigenom kosta staten mångdubbelt mer än vad de får in.

 

Jag hoppas att vi får en lagstiftning som gör så att de som försörjer sig på poker också tvingas betala skatt. Det är etiskt inte mer än rätt. Men för att det ska fungera måste förluster vara avdragsgilla annars kommer inte en kotte vilja spela någonstans. Inte på någon utländsk sajt (som går under EU lagstiftning) och inte på Svenska Spel som snart kör igång sin pokersatsning

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skulle skattmasen komma och kräva in skatt på cashgamevinster skulle de över 50 000 svenskar som spelar poker på internet alla gå i personlig konkurs flera gånger om och därigenom kosta staten mångdubbelt mer än vad de får in.

 

Du inbillar dig alltså att skattmasen är underordnad logik och förnuft?

hahaha *förtvivlat hånskratt*

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...