Gå till innehåll

Tråden om total idioti i TV-reklamer!


Fido

Recommended Posts

Finns det någon sorts hjälplinje man kan ringa till för att få psykiskt stöd? Jag håller på att bli tokig på alll idioti i TV-reklamerna! Seriöst! Hur kan stora reklambyråer vara så brutalt dåliga på svenska! Eller är det helt enkelt ett sätt att lura dumma konsumenter? Att skriva undermålig svenska för att det "låter" bättre?

 

Flickvännen ser på TV bakom mig, vilket är orsaken till att droppen rann över. Det kom nämligen en reklam för ytterligare en munsårssalva. Vad säger de små krypen? Jo:

 

"Zorivax: Gjord på patenterad formulering"

 

Jahopp! Formuleringen av den sloganen måste ju bara bli patenterad, ty ingen kan väl någonsin ha skrivit någonting så dåligt? Visst, formeln som de gör salvan på är säkert skyddad. Men formuleringen? Gah!

 

Eller, varför inte, senaste året(n)s favorit: Mikrogranuler. Mikrogranulater. Böjningarna är oändligt många, de överarbetar varandra för att hitta en ny form av denna tautologi. Vidare finns ju underbara varianter såsom Head and Shoulders:

 

"Med havsmineraler och botaniska extrakt"

 

Vilken i och försig inte är felaktig, men ett ganska intressant sätt att säga "koksalt och rapsolja".

 

Schampo, hudkrämer... tja, vissa reklamer är så späckade av rent sk*tsnack att det är otroligt att de inte fälls i någon nämd.

 

Nu har jag lättat på mitt hjärta, nu känns det bättre - ända tills nästa reklampaus, när eländet drar igång igen. Suck. Kanske bäst att stänga dumburken! :twisted:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I hear you brother. Jag är mest förbannad på alla jävla meningslösa reklamer som inte har något med produkten att göra.

 

En man går in i ett tomt vitt rum och kliar sig på armbågen.

 

*dov berättarröst* Behöver DU graviditetstest?? Ring 2315545

 

 

Nu finns det ingen sådan reklam, men många liknande och det är säkert ingen tidsfråga innan min blir verklighet :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tyska tvättmedelsreklamer som har dubbats till svenska är värst! Om de är så intresserade av att sälja skiten till mig får de fan i mig göra sig besväret att göra en svensk reklamfilm riktad till mig. Det är inte ofta jag spiller bratwurst och sauerkraut på en vit skjorta.

 

Amem... Jag får alltid starka übermänschen-vibbar av alla tyska reklamer... Perfekta människor, perfekta miljöer osv... Ser ut som propagandafilmer från Andra Världskriget. Fast i färg då.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Amem... Jag får alltid starka übermänschen-vibbar av alla tyska reklamer... Perfekta människor, perfekta miljöer osv... Ser ut som propagandafilmer från Andra Världskriget. Fast i färg då.

 

Enda reklamerna jag får se är dom Discovery och Cartoon Network visar och ibland 4+ i övrigt är jag i stort sett skonad från reklam på allt jag ser.

 

Har säkert sett en dubbad tvättmedelsreklam från tyskland också, men på vilket sätt skiljer dom sej från en Coca Cola-reklam eller reklam för klädesmärken/kedjor, parfymreklam, eller i stort sett varenda reklam som någonsin gjorts? Klart att ingen vill förknippa sin reklam med oattraktiva människor, det är ju inte bara en burk läsk som säljs, det är ju hela idén om en superflashig livsstil fylld av äventyr, och vilka fula människor har ett sånt liv? Och vad spelar det för roll om dom har det, dom är ju fortfarande fula. Haha, lite rappakalja såhär på morgonkvisten mest... men vilka tyska propagandafilmer har du sett? Jag har sett utdrag ur den tyska versionen på Titanic (1943). Tankarna gick inte direkt till tvättmedelsreklam eller utséendemässigt perfekta människor, den handlar ju mest om inre egenskaper, även om navigatören(?) som försöker stoppa katastrofen såklart är tysk och tillika en sann hjäte.

 

Eller så kanske jag aldrig sett någon tysk reklamfilm öht. Jag har definitivt inte sett tillräckligt många tyska propagandafilmer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eftersom min hjärna oftast slår på autopiloten då reklam visas på tv så kommer jag oftast inte ihåg vilken produkt reklamen ville pracka på mig... Känner dock ett stort hat mot reklamen som porträtterar en familj som ska laga till någon form av indisk mat och börjar dansa & hoppa & bete sig idioter, ackompanjerat till nån schablonartad indisk musik... Fan, att man inte skäms som människa för att ha ställt upp i den reklamen...

 

OT, så är "Vad gör du när Kelda gör jobbet?" genial...

 

/TF

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Känner dock ett stort hat mot reklamen som porträtterar en familj som ska laga till någon form av indisk mat och börjar dansa & hoppa & bete sig idioter, ackompanjerat till nån schablonartad indisk musik... Fan, att man inte skäms som människa för att ha ställt upp i den reklamen...

/TF

 

Detta är också mitt hatobjekt inom reklamvärlden.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Personer i reklam som blir för lyckliga av vad de sysslar med är jobbigt. Tex dansar av glädje när de lagar mat.

 

Två reklamer som gått på senaste tiden som ger mig panik och jag tvingas slänga mig efter fjärrkontrollen för att byta kanal är:

 

En reklam för någon toalettparfym där det visar en liten pojke som går på toa. Reklamen i sig är usel och jag vill inte gärna se när andra går på toa och det känns ännu mer perverst över att tvingas se en 7-åring göra det.

 

Den andra reklamen är den för chokladen Merci. Sången som sjungs får mig att vilja dunka huvudet mot något hårt.

 

 

En reklamslogan som jag däremot tyckte var väldigt rolig var den för läsken Shiou "Endast naturliga smaker" Det tog mig ett tag innan jag insåg att de i reklamen bara hävdade att smaken var naturlig inte ingredienserna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

är rätt säker på att någon efter att jag gnällt på alla tyska skitreklamer som dubbats till svenska hävdade att det inte var inspelat på tyska. tydligen så skulle det vara så att reklamerna spelades in med läpprörelser som passade många språk och sedan dubbades det överallt. vet inte om jag tror på det men går det inte en fantasktiskt dålig reklam för nåt slags tvättmedel nu med en kvinnlig svensk skådespelare som är dubbad till svenska?

 

skit är det hur som helst!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ÅH! En annan jävligt dålig var ju Vodaphonereklamen där dom säger ja! hela tiden. Dom nya är iofs lite roligare..

 

Jag hatar dom :x

Dock är det ju lite småkul med den smått patetiske snubben som försöker ragga på alla, men när dom går typ 3ggr i varje reklampaus tröttnar man.

 

Min Topp 3:

 

3. Riesen

2. Campino (får en ny dimension efter att man sett "Öh brudar, får de lov å vaa en Campäjno äller?")

1. Merci ("Merci, my little way of saying thanks, Merci, for being you)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Såg en reklam (i en tidning) för någon ny mp3 spelare, snyggt, flashigt osv. Dock förstog jag inte texten till.

 

"finns det något som slår pocket rockets?"

"Inte vad vi vet, men vi hoppas att <våran produkt> gör det!"

 

Har fortfarande inte förstått vad en mp3 spelare har med en pokerhand att göra....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min farfar har en princip om att aldrig köpa varor som det görs reklam för på Tv. Sen kan det vara vilket märke som helst. Exempelvis planerade han för några år sedan att köpa en ny bil, en volvo. Sen var det ju bara det att det blev reklam i hans favoritserie, och innan han hann byta kanal var det en reklam för volvo. Vad gör gubben? Han beställer en Saab...

 

Har för mig att reklamskaparna bemödar sig för att antingen få en reklam så bra eller så dålig som möjligt. De menar att åt bägge hållen så kommer man ihåg den, och då har de lyckats.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den reklamen som tippade mig till galenskap var den om Becel Pro-Active, kolestorolsänkande smör.

 

Det sitter ett par i 60-65 års åldern.. och hon säger "Jag har börjat äta Becel Pro-Active för jag hade högt blodtryck."

 

Då SÄNKER GUBBJÄVELN HUVUDET NER OCH NICKAR LÄTT OCH SÄGER "MMMM-MMM".......................

 

katastrof. Sen går det vidare till att hon säger "Så nu kan vi vara tillsammans längre, MMMHMMMM?", sen vänder hon sig mot gubben och brister ut "MMMHMMMM?" också.

 

galenskap. galenskap.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...