Gå till innehåll

NL - Synar för mycket?


johan1986

Recommended Posts

Tja!

 

Ett problem som dykt upp för mig på senare tid, vet inte varför just nu, men har iofs inte spelat mer än några månader.

 

Det senaste har det känts som jag jag haft problem med att jag blivit "utdragen" men mycket pengarna har gått in först efter att han träffat. Ett exempel.

 

NL $50 på prima

 

Mittenspelare raisar till 2, en sen position synar, jag raisar till 6 med KK som dealer, mitten tänker en stund ochsynar, sena foldar.

 

Floppen kommer bara låga kort. Han checkar jag betar halvpott (ung 7). Han tänker en stund och synar. Jag känner mig av hans beteende ganska säker på att han tar ett högt PP dock ej AA, snarare QQ el JJ. Turn kommer då naturligtvis Q och han ställer in sina $25. Jag vet ju fan att han har QQ men synar ändå. Mycket riktigt har han QQ och jag losar.

 

Liknande har hänt en massa gånger. Tips som kan hjälpa mig? Ska jag lita på känslan här och lägga?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Testa att betta mera på floppen. Iaf $14-15 tycker jag du ska skicka in för att få reda på om du redan är slagen (av tex ett lågt set). Att han sen råkar träffa sin dam är ju inte mycket att göra åt. Men om du "viste" att han träffat sin triss där, så hade du ju såklart kunnat ge fan i att syna hans all in... :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du misstänker att han har ett högt par så beta minst pott efter floppen. Med ett halvpott bet så är ju risken att han går med för att få se ett till kort. I detta läge hade han nog inte lagt sin QQ vad du än hade betat då han oxå hade överpar på den floppen

 

Fast man har ju inte odds på långa vägar o jaga en 2outare mot ett halv-pott bet iförsig. Så vi vill ju inte att motståndaren ska lägga sig där.

 

Men finns andra fördelar, som att det kan komma överkort som hindrar motståndaren till o stoppa in mer cash.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Testa att betta mera på floppen. Iaf $14-15 tycker jag du ska skicka in för att få reda på om du redan är slagen (av tex ett lågt set). Att han sen råkar träffa sin dam är ju inte mycket att göra åt. Men om du "viste" att han träffat sin triss där, så hade du ju såklart kunnat ge fan i att syna hans all in... :D

 

Och hur ska du kunna lägga dig om du skyfflar in 15$ och han höjer med sina resterande 25$? Då har du ju nästan pott-odds även om han har set (inte riktigt, men han har andra händer tillräckligt ofta för att kompensera detta).

Att betta pot tycker jag inte alls är någon nödvändighet i det här fallet, men lite mer än 7$ känns vettigt, typ runt 2/3 av potten. Vill han dra till sin 2-outare ska väl det uppmuntras?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Känner igen syndromet, att calla för mycket på slutet (även om man "vet"/ känner på sig att man är slagen). Handlar väl till stor del om disciplin och säkerhet i sitt spel, men man måste väl oftast gå på minorna för att veta vart dom finns...

 

Situationen som du beskriver är ju dock väldigt svårspelad med den ringa erfarenhet jag har. Verkar ju nästan som han läser dig på ett högre PP, annars skulle han ju aldrig gå all-in (en bluff hade inte behövt vara så stor men kan ju aldrig uteslutas eftersom det är poker vi snackar). Men tänk på vad han tror att du har också, och hur bra han är, och vad du indikerat att du har... Ditt spel visade ju ganska tydligt att du hade ett högt PP och efter floppen borde han ha förstått det.

 

Så med det i baktanke och att du placerar honom på ett högt PP så finns det väl inte mycket annat han kan ha än QQ. (Jag skulle aldrig ha tänkt efter tillräckligt och antagligen synat i det läget ;) ).

 

Men en vacker dag när fåglarna kvittrar så kan man kasta en sådan hand.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Verkar ju nästan som han läser dig på ett högre PP, annars skulle han ju aldrig gå all-in (en bluff hade inte behövt vara så stor men kan ju aldrig uteslutas eftersom det är poker vi snackar). Men tänk på vad han tror att du har också, och hur bra han är, och vad du indikerat att du har... Ditt spel visade ju ganska tydligt att du hade ett högt PP och efter floppen borde han ha förstått det.

 

 

Vadå stort bet?. Det är inte ens ett pottbet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vadå stort bet?. Det är inte ens ett pottbet.

 

FI's raise inte johans...

 

Small blind 0.25

Big blind 0.50

FI (den med QQ) 2

Synaren 2

Johans 6

FI:s syn 4

 

Pott efter preflop = 18.75

 

Johan 7

FI:s syn 7

 

Pott efter flop = 32.75

 

FI går all-in för 25

 

Jag vidhåller att det inte ens är ett pottbet och det finns egentligen inte något normalt alternativ till att betta allin förutom check.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vadå stort bet?. Det är inte ens ett pottbet.

 

FI's raise inte johans...

 

Small blind 0.25

Big blind 0.50

FI (den med QQ) 2

Synaren 2

Johans 6

FI:s syn 4

 

Pott efter preflop = 18.75

 

Johan 7

FI:s syn 7

 

Pott efter flop = 32.75

 

FI går all-in för 25

 

Jag vidhåller att det inte ens är ett pottbet och det finns egentligen inte något normalt alternativ till att betta allin förutom check.

 

Oops, räknade fel. Pott efter preflop ska vara 14.75 och pott efter flop 28.75 men det är fortfarande inte ett pottbet med 25 även om det är betydligt närmare än jag räknade först.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...