Adapa Postad 14 Oktober , 2005 Rapport Share Postad 14 Oktober , 2005 Hejsan! Har fått i uppgift att skriva en utredande och argumenterande uppsats på gymnasienivå, svenska B. Spelberoende är ett ämne som jag är grymt intresserad av, och har bestämt mig för att detta ska bli ett bra arbete. Problemet är dock att jag har svårt att finna någon lämplig frågeställning för ämnet, i och med att det är svårt att finna argument och speciellt mot argument för t.ex varför man blir spelberoende, eller vad spelberoende är. Tänkte ta med lite om detta med kicksökarna och att spelformen spelar roll; att ett spel med stora omedelbara utdelningar är mycket destruktivt för en person med läggning för att skapa ett beroende. Det är svårt att utforma texten så den verkligen blir utredande, har en tendens att skriva in mig i massa beskrivningar av problemet. Men, är det någon som har förslag på frågeställning och gärna på vad jag ska ta med och tänka på, kom gärna med egna erfarenheter av spelmissbruk så får jag lite material att jobba med(har lusläst det mesta av beroendeforumet). Ge även lite tips på hur jag ska lägga upp en disposition osv. Tackar på förhand! * RP, lite kortare - QoS * Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Jennez Postad 14 Oktober , 2005 Rapport Share Postad 14 Oktober , 2005 Jag gjorde mitt specialarbete i gymnasiet om spelberoende.... ska se om jag kan rota fram det till dig.... Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Adapa Postad 14 Oktober , 2005 Författare Rapport Share Postad 14 Oktober , 2005 Jag gjorde mitt specialarbete i gymnasiet om spelberoende.... ska se om jag kan rota fram det till dig.... Skulle vara mycket hyggligt. Inspiration till att skriva är något jag verkligen behöver nu, känns som det står helt still i huvudet. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Jennez Postad 14 Oktober , 2005 Rapport Share Postad 14 Oktober , 2005 Fixar det imorgon... har det på diskett nånstans i garderoben. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
mikj Postad 14 Oktober , 2005 Rapport Share Postad 14 Oktober , 2005 Varför inte en argumenterande text för och emot spel? Tex rubrik: "Spel, bra eller dåligt?" Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
TjockisBagarn Postad 14 Oktober , 2005 Rapport Share Postad 14 Oktober , 2005 Fixar det imorgon... har det på diskett nånstans i garderoben. gjorde du ett projektarbete på 100p om spelberoende? Det verkar ganska roligt, får jag din uppsatts kanske jag också väljer det ^^ Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Ezekiel Postad 14 Oktober , 2005 Rapport Share Postad 14 Oktober , 2005 ett tipps är att söka runt lite på forumet om spelberoende... har läst lite olika trådar här och där som har handlat om det och då kan ni ju kanske se det ur spelaren som vill komma ur sitt spelberoende... bara ett förslag. hoppas det går bra. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
psykologen Postad 14 Oktober , 2005 Rapport Share Postad 14 Oktober , 2005 Kanske bättre om det skall vara argumenterande med för och emot Pokern. Spelberoende blir då naturligt ett motargument. Skälet till att du snöat in dig kan bero på att du valt fel uppgift i fel ämne. Du sägger ju det typ själv. Skall du skriva om spelberoende skall du nog skriva det i ett annat ämne än svenska. Det låter mer som det är något semantiskt du skall göra. Annars så finns det säkert olika teoribildningar som argumentarar mot, med varandra om uppkomst och vad spelberoende egentligen är. Biologisk kontra socialt är populära tvisteområden generellt. Visst är det en djungel det där med ingångar i olika ämnen? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Svinto Postad 15 Oktober , 2005 Rapport Share Postad 15 Oktober , 2005 Hur du än gör tycker jag att du ska försöka vinkla in att pokern gör stor nytta i och med att alla spelberoende slipper abstinens Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Adapa Postad 15 Oktober , 2005 Författare Rapport Share Postad 15 Oktober , 2005 Hur du än gör tycker jag att du ska försöka vinkla in att pokern gör stor nytta i och med att alla spelberoende slipper abstinens Och heroin gör mycket stor nytta, för alla narkotikamissbrukare slipper abstinens? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
TjockisBagarn Postad 15 Oktober , 2005 Rapport Share Postad 15 Oktober , 2005 Hur du än gör tycker jag att du ska försöka vinkla in att pokern gör stor nytta i och med att alla spelberoende slipper abstinens Och heroin gör mycket stor nytta, för alla narkotikamissbrukare slipper abstinens? ja, solklart! Va fan skulle de göra om heroin inte fanns? antagligen få spatt o döda alla de träffar Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
SuperAnton Postad 15 Oktober , 2005 Rapport Share Postad 15 Oktober , 2005 Du kan juh alltid ta med frågan om hur bra det är med spelmonopol i sverige och det faktum att de får ha massa reklam överallt. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Staahla Postad 15 Oktober , 2005 Rapport Share Postad 15 Oktober , 2005 Jag skulle nog valt att skriva en uppsats om Ronaldo istället. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Matteprof Postad 15 Oktober , 2005 Rapport Share Postad 15 Oktober , 2005 Jag tycker du ska ta med den psykologiska infallsvinkeln som skiljer killar från tjejer. Glöm inte att titta på varför så många fler killar blir spelberoende än tjejer?. Svaret är komplext men ligger i vår behovsnatur. Enkelt kan man förklara det genom att tex vi killar frågar tjejer varför ska de dramatisera allt och överdriva allt i saker och ting?. Svaret är för att det drama som tjejer skapar genom detta undermedvetet stillar sina behov så som skapar intressanta situationer som gör att de får känna mycket känslor, självständighet etc. Vi killar förstår oftast inte allt detta och att prata känslor för oss stillar inte våra undermedvetna behov. På samma sätt frågar tjejer oss "Varför är det enda killar kan prata om sport eller poker". Jo för oss stillar dessa diskussioner eller spel våra undermedvetna behov som inte tjejerna har. De behov vi får utlopp för är då faktorer som tävlingsinstinkt, adrenalin, makt att visa sig starkare/bättre än en annan man. Sånt som inte tjejer normalt förstår. Typiska saker för män. Jag tycker du ska hitta lite av den här infallsvinkeln i din uppsats. Tittar du på den psykologiska aspekten i spel, exempelvis poker, så hittar du alla de faktorer som stillar mäns behov så som tävlingsmoment, adrenalin, pengar, makt att visa sig bättre än någon annan. De som inte klarar av att övervinna dessa behov får oftast starkare begär att känna att de MÅSTE satsa hårdare för att övervinna behoven. I sportspel spelar man då för högre belopp och i poker börjar man skotta på högre nivåer. Naturligtvis finns det då många som det går snett för och inte klarar av att stilla dessa behov och spelar bort alla pengar de har. De klarar helt enkelt inte av att ge sig som en förlorare och med det undermedvetet underkastat sig en annan man och gör därför vad som helst för att komma tillbaka för att stilla sina behov. Har man kommit till det stadiet att det vad vi som inte har spelberoendet kallar "gått för långt" handlar det ofta inte om pengar utan om att hela tiden måsta få utlopp för sina undermedvetna känslor så som adrenalin, makt, tävlingsmoment och för att få utlopp för dessa känslor måste man spela högre... Det blir en ond spiral. Om man tänker till lite så fungerar det på samma sätt i djurriket när en ledare för en flock ska utses. Alla hannar vill vara ledare för flocken efterson det uppfyller maktbehovet. Han blir alltid utmanad av yngre hannar som vill ta över tronen. Vissa finner sig i att vara underkastad flockledaren, men de som inte gör det och gång på gång utmanar flockledaren blir inte sällan dödade. Du kanske ser parallellerna även om det kanske blir lite luddigt. men Tro mig, det är ett väldigt intressant ämne om du väljer att ta den psykologiska approachen. Lycka till /Matteprof Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Adapa Postad 15 Oktober , 2005 Författare Rapport Share Postad 15 Oktober , 2005 (text med mycket bra tips) Ska spåna lite på detta. Tack så mycket! Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Svinto Postad 15 Oktober , 2005 Rapport Share Postad 15 Oktober , 2005 Och heroin gör mycket stor nytta, för alla narkotikamissbrukare slipper abstinens? mmm, det var lite det som var själva skämtet... Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Recommended Posts