Gå till innehåll

FL - SB openraisar, synkrav för BB?

Bjorn_

Recommended Posts

Fortsätter mina funderingar kring SB-BB dynamiken från tidigare trådar.

Om vi antar att en någorlunda korrekt aggresiv spelare openraisar från SB och du vet/tror att han kör en ren raise/fold strategi här vad är dina handkrav för att syna här?

Efterssom man får 3-1 på sin syn och kommer ha position hela handen måste man rimligtvis kunna syna väldigt många händer, eller?

Det är ju också intressant att veta ungefär vilka händer ni höjer tillbaks med.

/Bjorn

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Allt rör FL:

Om han kör raise fold strategi och checkfoldar så länge inte floppen ger nåt (dåligt spel, få spelar så). Så lär det vara +EV att syna med alla händer och betta ut alla gånger han checkar å lägga sig alla gånger han bettar (unless you got something). Iom att han bara träffar minst par runt 34% av gångerna.

Ur ett realistiskt perspektiv försöker jag hålla koll på sb spelaren om jag är bb, raisar han ofta first in kommer han åka på rejält många syner och reraisar. Foldar han ofta men raisar ibland kommer jag spela betydligt tightare (inte raisa tillbaka med K7o).

Länk till kommentar

Jag tar följande siffror lite ur luften för diskussion:

Mot en tight spelare, syna/höj 40% av alla händer. Mot en som höjer med nästan allt, spela minst 60%. Mot en okänd motståndare, spela 50%. Höj tillbaka med knappt hälfen (kanske 40%) av händerna du spelar. Anledningen att jag inte höjer tillbaka med mer är att SB oftast kommer att autobeta flop så jag tycker lika gärna man kan vänta om man bara har en liten fördel preflop.

Man vill oftast inte ha en spelare i SB som tar skott mot en hela tiden. Dels är det jobbigt och ger mycket fluktis, dels kostar det en massa rake. Detta antyder att man redan tidigt bör lära sina motståndare att man inte är att bråka med (dvs spela hårdare än jag rekommenderar ovan).

Länk till kommentar

Jag tar följande siffror lite ur luften för diskussion:

Mot en tight spelare, syna/höj 40% av alla händer. Mot en som höjer med nästan allt, spela minst 60%. Mot en okänd motståndare, spela 50%. Höj tillbaka med knappt hälfen (kanske 40%) av händerna du spelar. Anledningen att jag inte höjer tillbaka med mer är att SB oftast kommer att autobeta flop så jag tycker lika gärna man kan vänta om man bara har en liten fördel preflop.

Man vill oftast inte ha en spelare i SB som tar skott mot en hela tiden. Dels är det jobbigt och ger mycket fluktis, dels kostar det en massa rake. Detta antyder att man redan tidigt bör lära sina motståndare att man inte är att bråka med (dvs spela hårdare än jag rekommenderar ovan).

Nja om du reraisar sb så är det stor risk att han blir lite tamare, checkfoldar floppen osv. Om du däremot bara synar så är chansen för autobetflop från hans sida mycket stor. Man måste tämja sina motspelare, lära dom!

Detta koncept att LÄRA sina motspelare tror jag har störst värde att tillämpa så snart man satt sig ner, sb måste sättas på plats så snart som möjligt, annars börjar han att kaxa sig och du får ett besvär som är -EV för din del.

Länk till kommentar