Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Hej,

Har lurkat runt lite här på forumet ett par månader utan att posta någonting. Kan börja att presentera mig:

Jag började lira THFL på unibet i somras, efter att ha lånat theory of poker av en polare och suttit tre dagar i sträck och kollat när han lirade. Lämnade unibet när jag fick nys om bonushorande, då jag genast skaffade ett NETeller konto och började flytta runt mina pengar enligt BW:s 101 guide. I dag har jag hunnit med ca 17k händer och 4 teoriböcker (theory of poker, SSH, Pokerhandboken och Weighing the odds in holdem poker). Har kommit fram till att jag i dagsläget tjänar mest på att multitabla 0,5/1 eller att lira ett enda 2/4 bord. Vet att jag fortfarande har stora läckor kvar och tänkte att jag skulle börja posta lite HH:s för att lokalisera dessa. AJo är än så länge en förlusthand för mig, iaf i EP. Här är en hand med AJo i CO och jag tänkte kolla hur ni skulle ha spelat den...?

egentligen ingen read på SB, han har bara spelat 20 händer. På dessa har han ca 8 VPIP, 0 PFR och 0,00 i AF. Men 20 händer är ingen hand, eller vad tycker ni? kan kanske säga att han inte är superlös och inte superaggressiv, men mer slutsatser än så kan man väl knappast dra...?

Party Poker 0.50/1 Hold'em (9 handed) FTR converter on zerodivide.cx

Preflop: Hero is CO with J:spade:, A:heart:.

5 folds, Hero raises, 1 fold, SB calls, 1 fold.

solklar raise som FOI i CO, tycker jag

Flop: (5 SB) 5:club:, A:diamond:, 6:heart: (2 players)

SB checks, Hero bets, SB calls.

inga konstigheter här heller, ett vanligt valuebet. frågan är vad SB synar med? inget färgdrag och tvivlar på att han skulle vilja spela en hand som 78s HU.

Turn: (3.50 BB) K:spade: (2 players)

SB checks, Hero bets, SB raises, Hero calls.

vet av erfarenhet att ett turn bet betyder att man är slagen, om man inte har en kanonhand, men kan jag folda denna hand mot en raise? Kan man vara så säker på att han har ett set, tvåpar eller AQ? kommer ju att kosta mig två stora bets att syna ner honom och potten är ju inte särskilt stor...

River: (7.50 BB) Q:diamond: (2 players)

SB bets, Hero calls.

Final Pot: 9.50 BB

Postad

En faktor på turn är att fi ofta sitter med A5/A6 här och då har du nio respektive sex vinstkort. Om du skulle veta att du är uppe mot någon av dessa händer så har du syn på pottoddsen. Om han har AQ har du nästan odds att syna. Vissa händer drar du dött mot, men detta vägs rimligtvis upp av att din okände vän kan ha ett sämre äss eller vara ute på bluffvägar.

På river vill man ju så klart se vad han har för 8 mot 1.

Ibland kan man checka bakom på turn för att undvika att behöva gråtsyna, men i detta fall är nog din hand för stark för ett så vekt drag.

Postad

Lika intressant som hans stats är DINA stats. Hur har DU spelat? Han verkar ju vara relativt tigth spelare, förmodligen någorlunda vettig. Men vilken read har han på dig? Du kanke framstår som en grym slaskpelle som raisar vad som helst först in i sen position?

Om du har DEN imagen så kommer han ju spela sådär på vilket A som helst, kanske t.om med en hand som KQ.

Har du därmot spelat solid poker och fått en image som är mer tight, då är det ju mer troligt att han sitter på en hand som A5/A6 eller t.om AK/55/66, dvs en hand som verkligen har dig slagen.

Tycker att det är det som du måste ta hänsyn till på turn. Reraisen betyder som sagt oftast att man är slagen, men det är ju upp till din read. Bara att bestämma sig där om det är värt 2BB att syna ner. En sak som kan göra det "värt" 2BB är ju möjligtsvis att köpa sig imagen att du inte lägger dig mot omslag. Minskar ju risken att han/någon annan försöker köpa ut dig ur potterna.

På river är det väl bara att syna och hoppas att det är den där handen på sju där han drog en rövare.

Postad

Tänkte bara tillägga att det är möjligt att han höjde på turn för att få information och se om kungen skrämde dig. Spelar nästan aldrig FLT så har väl inte så mycket att tillägga om detta iofs... Men jag skulle ha synat!

Postad
Lika intressant som hans stats är DINA stats. Hur har DU spelat? Han verkar ju vara relativt tigth spelare, förmodligen någorlunda vettig. Men vilken read har han på dig? Du kanke framstår som en grym slaskpelle som raisar vad som helst först in i sen position?

Om du har DEN imagen så kommer han ju spela sådär på vilket A som helst, kanske t.om med en hand som KQ.

Har du därmot spelat solid poker och fått en image som är mer tight, då är det ju mer troligt att han sitter på en hand som A5/A6 eller t.om AK/55/66, dvs en hand som verkligen har dig slagen.

Tycker att det är det som du måste ta hänsyn till på turn. Reraisen betyder som sagt oftast att man är slagen, men det är ju upp till din read. Bara att bestämma sig där om det är värt 2BB att syna ner. En sak som kan göra det "värt" 2BB är ju möjligtsvis att köpa sig imagen att du inte lägger dig mot omslag. Minskar ju risken att han/någon annan försöker köpa ut dig ur potterna.

På river är det väl bara att syna och hoppas att det är den där handen på sju där han drog en rövare.

Asså, som jag skrev så hade jag bara spelat 20 händer mot honom, vilket innebär att jag kanske suttit i CO eller Button 4ggr, varav 1, eller på sin höjd 2ggr, kanske gav mig möjligheten att stjäla blindsen. Tror därför inte att han har någon vidare read på mig heller och tror inte att det är så himla viktigt att väga in den i denna situation.

Postad
En faktor på turn är att fi ofta sitter med A5/A6 här och då har du nio respektive sex vinstkort. Om du skulle veta att du är uppe mot någon av dessa händer så har du syn på pottoddsen. Om han har AQ har du nästan odds att syna. Vissa händer drar du dött mot, men detta vägs rimligtvis upp av att din okände vän kan ha ett sämre äss eller vara ute på bluffvägar.

På river vill man ju så klart se vad han har för 8 mot 1.

Ibland kan man checka bakom på turn för att undvika att behöva gråtsyna, men i detta fall är nog din hand för stark för ett så vekt drag.

Bra svar. Som du säger så är nog A5 eller A6 de troligaste händerna. Har nog odds att syna om man väger samman de troliga händerna. AA, KK och AK kan man nog nästan räkna bort eftersom han inte re-raisade preflop. Likaså är 56, K5 och K6 ganska osannolika. Då återstår 55, 66 där jag drar död och AQ som jag har 3 outs emot. 55 och 66 är ju ovanligare än A5, A6 och AQ varför de måste viktas mindre än dessa händer (hälften enligt kortdistibutionen, tror jag). Som du sa har jag 9 outs mot A5 och sex mot A6. Ett viktat genomsnitt kanske skulle kunna hamna någonstans runt 4,5 outs, vilket kräver ett pot odds på ca 9. Potten låg, vid beslutsögonblicket på 6,5 BB, men om man väger in att han kan ha en sämre hand eller bluffa så väger det nog över till en syn ändå. Sen kostar det mig ju iofs ett BB till på river om jag vill syna ner honom och jag kanske kan räkna med 2BB från honom om jag träffar och så vidare. Ja, jag vet inte riktigt vad som är rätt. Synd att man inte har så här mycket betänketid vid bordet =)

Postad
Bra svar. Som du säger så är nog A5 eller A6 de troligaste händerna. Har nog odds att syna om man väger samman de troliga händerna. AA, KK och AK kan man nog nästan räkna bort eftersom han inte re-raisade preflop. Likaså är 56, K5 och K6 ganska osannolika. Då återstår 55, 66 där jag drar död och AQ som jag har 3 outs emot. 55 och 66 är ju ovanligare än A5, A6 och AQ varför de måste viktas mindre än dessa händer (hälften enligt kortdistibutionen, tror jag). Som du sa har jag 9 outs mot A5 och sex mot A6. Ett viktat genomsnitt kanske skulle kunna hamna någonstans runt 4,5 outs, vilket kräver ett pot odds på ca 9. Potten låg, vid beslutsögonblicket på 6,5 BB, men om man väger in att han kan ha en sämre hand eller bluffa så väger det nog över till en syn ändå. Sen kostar det mig ju iofs ett BB till på river om jag vill syna ner honom och jag kanske kan räkna med 2BB från honom om jag träffar och så vidare. Ja, jag vet inte riktigt vad som är rätt. Synd att man inte har så här mycket betänketid vid bordet =)

Tackar. Din redogördelse ser vettig ut. En liten detalj: Du har faktiskt 6 outs mot AQ - 3 hela outs och 6 halva outs för split med tvåpar, K-kicker.

Eftersom du nästan har odds att syna turn på bara pottoddsen så kan du i princip separera turn-beslutet från river-beslutet, alltså inte räkna på effektiva oddsen (7 mot 2). De effektiva oddsen är mer relevanta om du tror dig ha små chanser att dra ut motståndaren om han inte bluffar.

De implicita oddsen är en faktor, men eftersom du aldrig vet när du har dragit ut så blir det inte någon stor faktor tror jag.