Zalon Postad 10 Oktober , 2005 Rapport Postad 10 Oktober , 2005 ***** Hand History for Game 2848684800 ***** $25 PL Omaha - Sunday, October 09, 20:12:06 EDT 2005 Table Table 36548 (Real Money) Seat 1 is the button Total number of players : 10 Seat 1: twins_and_2 ( $22.28 ) Seat 2: bridgepekk ( $23.40 ) Seat 5: Antalon ( $31.50 ) Seat 6: miangbg ( $29.83 ) Seat 10: Kergemarha ( $34.95 ) Seat 3: WJUVE ( $4.90 ) Seat 7: Kuster ( $16.50 ) Seat 8: I_Luv_Gamble ( $32.10 ) Seat 4: Mustrum ( $27.30 ) Seat 9: prezzyatwork ( $24.75 ) bridgepekk posts small blind [$0.10]. WJUVE posts big blind [$0.25]. ** Dealing down cards ** Dealt to Antalon [ Q 4 J J ] Mustrum folds. Antalon calls [$0.25]. miangbg calls [$0.25]. I_Luv_Gamble calls [$0.25]. prezzyatwork folds. Kergemarha folds. twins_and_2 calls [$0.25]. bridgepekk folds. WJUVE raises [$0.25]. Antalon calls [$0.25]. miangbg calls [$0.25]. I_Luv_Gamble calls [$0.25]. twins_and_2 calls [$0.25]. ** Dealing Flop ** [ J , A , 6 ] WJUVE checks. Antalon bets [$2.50]. miangbg folds. I_Luv_Gamble raises [$10] twins_and_2 folds. WJUVE folds. Jag har inte spelat så mycket Pot limit omaha och undrar vad man ska göra i den här situationen. Det är låga stakes och jag har ingen read på killen. Kanske ett jätteenkelt val, men jag är inte jättehet på spelet som sagt. PS hoppas handen är okej formatterad, handhistory-sidan funkade inte för mig nämligen DS Citera
PokerWiz Postad 10 Oktober , 2005 Rapport Postad 10 Oktober , 2005 Det rätta är nog att släppa det! Antingen ligger du groteskt mycket under mot AA eller så har han kanske ett wrap-stegedrag eller så leder du. Du har dock bara investerat $3 och har egentligen ingen vidare anledning att spela vidare efter hans raise. Det du går miste om vid fold är väl helt enkelt de tillfällena då han sitter på bottenset/tvåpar. Men det känns inte riktigt värt det. Väljer du att gambla kommer hur som helst variansen att bli onödigt sjukt hög på ditt Omaha-spelande. Btw, man kan argumentera för att han förmodligen inte har AA för att han inte har höjt preflop, men det finns väldigt många som bara limpar AA och jag är en av dem som gör det ungefär 50% av gångerna. Min åsikt... Citera
malmster Postad 10 Oktober , 2005 Rapport Postad 10 Oktober , 2005 Jag håller med föregående inlägg. Low-stakes Omaha är ett spel där man utnyttjar stora fördelar vid få tillfällen. För att bli en vinnande omahaspelare på dessa nivåer så gäller det att utnyttja de gångerna sämre spelare betalar av med väldigt få outs. Ex betalar av din nötflush med andraflushen eller spelar bottenset hela vägen ner mot ditt topset. Det läge du presenterar är ett gränsfall i mitt tycke, det finns egentligen ingen hand du kan oroa dig för förutom AAxx där du ligger rejält efter. Dilemmat är att du inte har några återdrag om han nu skulle ha AA (förutom mirakelknekten eller en långsökt stege). Skulle det vara så att han har KQTx med dubbla backdoor-färgdrag så är du ändå runt 70-30 att vinna potten. Det du skall fråga dig är helt enkelt: Har han AAxx eller inte? Med det sagt så är jag helt övertygad att det kommer mycket bättre lägen att peta in såsen i ett omahaparti på den här nivån. Jag har spelat nästan uteslutande PLO ett bra tag nu och skulle gärna limpa in med två nakna ess i tidig position och hoppas på just det här scenariot du beskriver. Allt som oftast kliver en sämre triss eller ett halvtaskigt stegdrag in med pengarna. Att övervärdera AAxx ur position på de här nivåerna är ett säkert recept att förlora pengar. Lycka till med fortsatt omahaspelande. Citera
dlinder Postad 10 Oktober , 2005 Rapport Postad 10 Oktober , 2005 Jag håller med föregående inlägg. Low-stakes Omaha är ett spel där man utnyttjar stora fördelar vid få tillfällen. Detta är ett sånt. Jag tycker det vore vansinne att lägga den handen på $25-nivån. Visst, en gång av tio sitter han på AA (som de flesta höjer preflop) och du får betala av. I de andra fallen har han underset, tvåpar, drag och gud vet vad. Citera
ades_va Postad 10 Oktober , 2005 Rapport Postad 10 Oktober , 2005 Som jag ser det är låg-stakes omaha ett ställe där mkt torsk kommer från texas och överskattar sina händer gravt. Du kan mkt väl vara uppe mot en idiothand i stil med bottom two, och även mot ett KQTx-wrap leder du(marginellt); in med degen. PS. Tänkte bara anmärka på titeln : det finns inga ofarliga floppar i Omaha Citera
malmster Postad 10 Oktober , 2005 Rapport Postad 10 Oktober , 2005 Kontentan av det hela är ju som vi alla är överens om: Har han AA eller inte? KQT-wrap leder han mer än marginellt mot (typ 70-30), jag har bara lite taskig koll på vad spelarna på den här nivån slår om med. Normalt sett är det som ni säger, in med såsen och är det så att han har AAxx så må det vara hänt. Dock är många av spelarna på den här nivån så katastrofalt dåliga på PLO att det garanterat kommer bättre lägen än mellanset utan redraws. Citera
dlinder Postad 10 Oktober , 2005 Rapport Postad 10 Oktober , 2005 Kontentan av det hela är ju som vi alla är överens om: Har han AA eller inte? KQT-wrap leder han mer än marginellt mot (typ 70-30), jag har bara lite taskig koll på vad spelarna på den här nivån slår om med. Normalt sett är det som ni säger, in med såsen och är det så att han har AAxx så må det vara hänt. Dock är många av spelarna på den här nivån så katastrofalt dåliga på PLO att det garanterat kommer bättre lägen än mellanset utan redraws. Att spelarna är dåliga är ju ett argument för att trycka, inte för att folda. Att det "kommer bättre lägen" spelar ju ingen roll, här gäller det att maximera EV i den här handen. Citera
malmster Postad 11 Oktober , 2005 Rapport Postad 11 Oktober , 2005 Du kan mycket väl ha rätt, den lilla erfarenhet av PLO $25 jag har är att folk hellre synar än slår om med tvåpar och KQTx-wrap här, men jag är inte den som påstår att han alltid har rätt. De händer jag tror hittar pot-raise är de set som finns ute, dock med större chans för omslag från top- än bottenset. Passivitet verkar vara ett stående inslag i PLO $25. Pratar vi högre nivåer kan jag mycket väl se omslaget komma från en mer kreativ hand än toppset, det är därför resonemanget om dåliga spelare kommer in i bilden. Jag tror att man är uppe mot AA, som är livrädd för alla dessa drag den f.d. texas-savanten har hört att det finns i omaha, mer ofta än man tror. Argument för motsatsen mottages vänligen, jag har haft fel förr. Citera
Hjort Postad 11 Oktober , 2005 Rapport Postad 11 Oktober , 2005 Om man tänker sitta och vänta på nötterna innan man spelar mot ett omslag på en sån här floppo har man en lucka stor nog att köra två skåpbilar i bredd genom. Därmed inte sagt att de här motståndarna utnyttjar den luckan. Personligen har jag inte spelat särskilt mycket låglimit PLO annat än när jag trötthets-/fylletiltat men min uppfattning är att han nog också borde kunna ha bottensetet, topptvå, rappis eller någon seriös mupphand. Knappast väldigt mycket bättre än ett coin-flip i snitt, men det är ju också pengar. Citera
malmster Postad 11 Oktober , 2005 Rapport Postad 11 Oktober , 2005 Det är lite det jag vill komma fram till en diskussion om. På PLO $25 finns det ingen anledning att spela händer som förmodligen bryter jämnt över tid. Spelarna är helt enkelt dåliga nog att man kan få bättre lägen. Men återigen, jag har lite taskig erfarenhet av den här nivån så jag kan mycket väl ha fel. Citera
dlinder Postad 11 Oktober , 2005 Rapport Postad 11 Oktober , 2005 På PLO $25 finns det ingen anledning att spela händer som förmodligen bryter jämnt över tid. Jag tycker du resonerar fel. Bara för att du spelar händer som är svagt +EV så du ju inte spela färre händer som är kraftigt +EV. Citera
Stoneburg Postad 11 Oktober , 2005 Rapport Postad 11 Oktober , 2005 Är det inte en lite halvsunkig syn preflop? QJJ4ds känns inte som någon höjdare i tidig position. Jag släpper nog INTE mellansetet här eftersom Fi inte raisar preflop känns det som att bottom set, top två och annat är mer vanligt än AA. Är säkert inte fel att lägga, jag är ingen bra PLO-spelare, men min gissning är att det är +EV att spela vidare. Antingen trycka nu eller syna och trycka turn. Citera
callen Postad 11 Oktober , 2005 Rapport Postad 11 Oktober , 2005 Jag skulle köra in degen här, den enda handen som är farlig är ju AA, finns inga möjliga monsterdrag på brädan. Om du inte har någon read på att han är en supertight nötspelare (vilket namnet I-luv-gamble inte tyder på) bör du leda rätt stort för det mesta. Har han AA har du ju en knekt, backdoorklöber samt KT att hoppas på! Citera
callen Postad 11 Oktober , 2005 Rapport Postad 11 Oktober , 2005 Det är lite det jag vill komma fram till en diskussion om. På PLO $25 finns det ingen anledning att spela händer som förmodligen bryter jämnt över tid. Spelarna är helt enkelt dåliga nog att man kan få bättre lägen. Men återigen, jag har lite taskig erfarenhet av den här nivån så jag kan mycket väl ha fel. Det hjort menar är (antar jag) att det finns pengar i potten och det är alltså är EV+ coinflipp. Varför vänta på ännu bättre lägen när man redan har ett bra? Det är väl inte turnering vi pratar om? Citera
Hjort Postad 11 Oktober , 2005 Rapport Postad 11 Oktober , 2005 Är det inte en lite halvsunkig syn preflop? QJJ4ds känns inte som någon höjdare i tidig position. Ingen fara om man spelar mot muppar som inte straffar limpande ordentligt. Bara att se floppen med en jäkla massa händer. Det hjort menar är (antar jag) att det finns pengar i potten och det är alltså är EV+ coinflipp. Dels är det att det antagligen är +EV (jag tror snubben oftare har någon annan hand än AA än han har det), men vad som är ännu mer relevant är att man kommer bli totalt sönderbluffad mot en aggressiv spelare om man släpper allt utom top set på en sån här bräda. Eftersom man inte känner till motståndarens strategi (antar jag) så är det ju lika bra att ge honom lite mer cred än att han är en passiv nötspelare. Ur ett strategist perspektiv så äger man ju dessutom en nötspelare även om man råkar ge honom action i just den här handen. Om man däremot foldar mot en aggressiv spelare så har han en duktigt dominerad i sådana här situationer. Att man ibland råkar blåsa ett inköp mot överset är ju långsiktigt ganska irrelevant. Citera
malmster Postad 11 Oktober , 2005 Rapport Postad 11 Oktober , 2005 Det kan mycket väl tänkas att han oftare har en annan hand än AA, dock är det så att vi är under 90-10 mot AA medan före enbart 70-30 mot en hand såsom KQTx vilket gör att vi måste justera beräkningen något. För att summera diskussionen: Jag tror också att spelet är marginellt +EV, vilket naturligtvis gör att man matematiskt bör stoppa in degen. Är man ny omahaspelare kan det dock finnas ett värde i att undvika de stora svängningarna som omaha kan ge genom att minimera gångerna man trycker in i marginella situationer. Har man däremot rulle till det och ingenting emot att leva med stora svängningar ser jag inget fel med att trycka in här. Jag tror att man kan argumentera både för och emot båda spelen i den här situationen. Jag tycker fortfarande att det är ett gränsfall, och då är det egentligen upp till den spelstil man har/vill sälja. Citera
parre Postad 11 Oktober , 2005 Rapport Postad 11 Oktober , 2005 Orkar inte läsa alla svar i ämnet. Men in med degen för fan. På låglimit PLO har jag nästan aldrig sett att någon INTE skulle höja AAxx preflop. Alltså är jag relativt säker på att han inte har AA, även om det naturligtvis inte är en omöjlighet. Foldar du tappar du enormt mycket värde, såsa bara in. Händer som han kan tänkas ha är tvåpar, lägre set, KQTx, AKQJ, 66KQ och så vidare. Har han AA så får du väl snällt betala av och sätta en note på honom. Han kan ju lika gärna ha 66 och då leder du 90/10... Citera
Smokey_McPot Postad 11 Oktober , 2005 Rapport Postad 11 Oktober , 2005 In med degen. På PL25 kommer du få betalt av backdoor drag. Citera
Hjort Postad 11 Oktober , 2005 Rapport Postad 11 Oktober , 2005 Är man ny omahaspelare kan det dock finnas ett värde i att undvika de stora svängningarna som omaha kan ge genom att minimera gångerna man trycker in i marginella situationer. Har man däremot rulle till det och ingenting emot att leva med stora svängningar ser jag inget fel med att trycka in här. Om man inte kan leva med stora svängningar så ser jag ett rätt stort fel i att spela över huvud taget. Jag tycker fortfarande att det är ett gränsfall, och då är det egentligen upp till den spelstil man har/vill sälja. Jag håller inte med om att det är ett gränsfall. Mot passiva spelare så är det en lokal katastrof (dvs i den här situationen -EV), men strategiskt ointressant (sådana här situationer kommer inte få någon större effekt på ens övergripande EV). Mot aggressiva spelare så är det lokalt ett bra beslut och en fold strategiskt katastrofal (Om man foldar mycket mot aggressiva spelare så kommer man tappa mycket i övergripande EV). Citera
Zalon Postad 11 Oktober , 2005 Författare Rapport Postad 11 Oktober , 2005 Okej, tack för alla svar. Limpen preflop kanske är lite för loose, det har jag inte hunnit reflektera över. Anyway, här är resultatet: I_Luv_Gamble raises [$10]. twins_and_2 folds. WJUVE folds. Antalon is all-In [$28.50] I_Luv_Gamble calls [$21]. ** Dealing Turn ** [ 4 ] ** Dealing River ** [ 6 ] I_Luv_Gamble shows [ 6 , A , 9 , A ] a full house, Aces full of sixes. I_Luv_Gamble wins $61.60 from the main pot with a full house, Aces full of sixes. Var osäker på om jag gjorde rätt, och när resultatet blev som det blev var jag ännu mer osäker. Men efter diskussionen här så tror jag nog att det är rätt val, även om man får smaka AA ett par gånger... Citera
psykologas Postad 12 Oktober , 2005 Rapport Postad 12 Oktober , 2005 bottenset??? tänker man att det är rappis eller AA så e det väl en självklar fold liten favvis eller stor dog. Tycker dock man inte får va så snäv i alternativen. Bottenset och toptvå är absolut rimligt. på högre nivåer skulle jag säga att gissningsvis 40% på AA och 20 % på resten= fold uteslutet på denna nivå går väl AA ned lite till kan jag gissa då folk väl oftare hojer pre med AA + oftare slowspelar?? får man gissa vilt skulle jag säga AA 35% bottenset 40% toptvå 15% rappis 10%= fold uteslutet Citera
Recommended Posts