Gå till innehåll

Är du bättre live eller online?  

201 medlemmar har röstat

1. 1. Är du bättre live eller online?

Recommended Posts

Postad

Jag har länge haft "problemet" att jag är mycket bättre live än vad jag är online. Jag anser mig också bland de bättre livespelarna i min region, men det är så ont om evengemang här och jag har inte heller något körkort ännu kan tilläggas. Har inte heller byggt upp någon ordentligt stor bankrulle live för att kunna lira exempelvis på Cosmo.

Själva problemet är att jag nästan enbart bygger upp min BR live då jag verkligen suger online ibland. Spelar nästan enbart 0.10/0.20 eller 0.25/0.50, då jag inte vågar spela bort hela bankrullen.

Det går riktigt bra ena dagen medan jag har riktiga formkurvor dagen efter. Det är därför ett väldigt stort problem då jag verkligen brinner för pokern :P

Det jag undrar är om någon sitter i samma sits som mig? Kan man vara j*vligt bra live medan man spelar betydligt sämre online?

Vore också kul om ni kunde ge mig några förslag för att kunna ge mig nytt hopp.

Tacksam för svar!

* RP snor pollen :) - QoS *

Postad

Live, garanterat.

Man spelar mer sallan, man har battre koll pa motstandarna, manga spelar man med vecka efter vecka och far saledes battre read pa dom. Vidare sa finns inte dealer's choice alla spel pa natet, och jag anser mig vara mycket battre pa en mangd andra spel jamfort med texas. Dessutom blir natspel latt trakigt efter nagra timmar vilket kan gora att man tappar fokus lattare, tiltar mer etc etc etc.

Nufortiden spelar jag sallan pa natet, men live nastan varje helg.

Postad

Det är väl ganska vanligt att livespel blir mer slaskigt och actionfyllt eftersom folk inte orkar sitta och vänta på bra starthänder. Därför hamnar man oftare i marginella situationer och i större potter än vad man kanske tänkt sig när man lirar live. Alltså, är man duktig på att hantera dessa situationer så är man än bättre livespelare. Medans de mer disiplinerad spelarna är duktigare online.

Sedan handlar det mycket mer om tells än man kanske tror när det gäller livespel. Jag tycker jag är en hyfsad onlinespelare men har också spelat en hel del live. Men jag är ganska säker på att jag skulle bli överkörd av någon som är duktig på att läsa tells.

Postad

Tror man helt enkelt är bäst på det som är man tycker är roligast eller mest spännande, spel humöret verkar vara en avgöranda faktor för mig ialf.

Kan oftast tex inte lira nät cashgame holdem mer än en halvtimme innan humöret/spänningen/resultatet sjunker kraftigt.

Turneringar däremot är sällan tråkigt och resultaten blir betydligt bättre.

Det gäller att hitta rätt typ av spel, något som ger en morot... för mig är det ett inköp som är relativt stort men fortfarande inte obekvämt och kan generera bra utdelning, andra faktorer kan vara roliga motståndare (kompisar eller ûberaggron) eller en duktig fi man verkligen vill besegra.

Postad
Tror man helt enkelt är bäst på det som är man tycker är roligast eller mest spännande, spel humöret verkar vara en avgöranda faktor för mig ialf.

Kan oftast tex inte lira nät cashgame holdem mer än en halvtimme innan humöret/spänningen/resultatet sjunker kraftigt.

Turneringar däremot är sällan tråkigt och resultaten blir betydligt bättre.

Word, du beskriver precis så jag känner

Postad

Svårt att få ut ett bra svar här. Jag spelar bara mot fiskar live, så även fast jag kan dominera så vet jag inte om det är något att hurra över direkt.

Jag svarar online då jag saknar "riktiga" utmaninger under live spel. Kan också sägas att online spelet gått riktigt bra på slutet :)

Postad

Bra med LIVE:

Spelar regelbundet med samma folk vilket gör att jag lär mig hur dom spelar, så känns som man har mkt bättre koll på dom när det handlar om max 100st istället för som online säg 2k pers.

Bra med Online:

Med det stora utbudet gör det bra mkt lättare att hitta fisk som man kan plocka pengar ifrån, men nackdelen är juh att man får färre reads (eller, jag är sämre på att hitta reads online!)

Så tycker det är en "pest eller kolera" fråga, men jag skulle säga att på cash är jag bättre ONLINE och tuneringar är jag bättre LIVE :)

Postad

Det dar med att livespel ar mer slaskigt stammer nog bra. Det ar ju ofta mer an halva bordet som ser floppen, de flesta jag spelar dealers choice med har tankesattet 'det kan ju komma'.. :)

Det ar val dels darfor jag tycker livespel ar vida overlagset online. Pa natet sa ar det sallan man har djupa stackar, jag tycker att spelet far en helt annan dimension om man har kanske 400BB+ i stacken jamfort med 100BB. Det gor ju dels att man kan komma undan med losare spel preflop, dels att floppen inte blir den avgorande gatan utan de riktigt tuffa besluten kommer pa turn och river.

Tells vet jag inte hur mycket jag gar pa. Dock far man ofta ibland en undermedveten kansla om att en person ar svag alternativt stark, baserat pa nagot jag inte ens kan forklara - det ar bara en kansla, nagot som man uppfattade som sedan registreras. De jag spelar mot har inga brutala fysiska tells, men det ar anda nagon kombination av bettingmonster, nagot enstaka ryck i ogonbrynet, nagon osakerhet, nan sekund for mycket som han steker. Inget jag kollar efter direkt medvetet, men man snappar upp en hel del saker som bidrar till helhetsbilden och till att eliminera vissa av motstandarnas tankbara hander.

Sedan tror jag inte sa mycket pa de som synar och sager 'jag visste att du hade exakt AJo' - man maste anda alltid satta en motstandare pa tankbara hander och gora en avvagning av dessa hander kontra ens egen hand kontra mojligheten att bluffa hem potten (alt. storlek pa vardebet).

Men det ar ju de marginella situationerna och djupa stackarna som gor livespel sa underbart roligt. Pa dealersbordet pa Sviten brukar alla som spelar kopa in sig for 200xBB fran start, sa efter att nagon gulat och gjort rebuy sa ar ju snittstacken ofta 400BB. Eftersom spelet ar lost, slaskigt och aggro sa blir de marginella situationerna sa passa frekventa att det bara blir sa sjukt kul att spela.

Postad

Live helt klart. Alla tells, ögonen, händerna, ansiktsuttrycken, röstläget.

Så jävla skönt när man gör en bra read genom att bara se den där lilla extra glimten i ögat, eller se hur han betar markerna. Det finns inte på internet lika mycket.

Postad

Japp, när studierna är klara så blir det iaf att flytta upp mot Växjö eller Stockholm, dessa städer kanske erbjuder lite mer livespel.

OT: Vad tror ni är en rimlig bankrulle för att starta upp en seriös liveturné runt om i Sverige. (Sabbatsåret :lol: )