scott parsley Postad 9 Oktober , 2005 Rapport Postad 9 Oktober , 2005 Satt och spelade 50K guaranteen på Pokerroom inatt. Följande hand utspelade sig med ca 100 st kvar, 90 st är i pengarna. Har tightat mig igenom turneringen såhär långt. Blinds 600/1200 Har höjt tre händer i rad till 3K och vunnit preflop. Hittar QQ i mittpos, alla foldar fram till mig som återigen höjer till 3K med 27K i stacken, lite över snittet. Räknar med att folk börjar bli lite trötta på mitt höjande och att jag kommer få endel lösa calls/omslag här. CO samt SB callar. CO med 17K i stacken. SB har runt 30K och täcker alltså mig. Potten är alltså på 10200 när vi går till floppen. 2 5 K SB checkar. Nu är frågan vad jag gör här. Tycker floppen är helt okej. Finns några alternativ. 1) Jag bettar 3-5K och får då utrymme att kunna folda mot omslag från båda två. Jag själv gillar inte riktigt det spelet, det känns vekt och jag tror mig få omslag från i princip alla mellanpar och färgdrag här. Iaf från CO som trots allt bara har ca 10BB kvar. Är det för optimistiskt? Borden har varit förhållandevis tight. 2) Jag bettar 6-8K och committar mig mot ett omslag från CO som har 14K kvar i stacken. Isf kommer potten vara på nära 40K, svårt att hitta folden där. Callar jag ner honom, och förlorar här så har jag 10K kvar och sitter snart i blindsen. All in race alltså. Det ger mig dock utrymme för att folda om jag får en CR från SB. Att ha 18-20K i stacken här är ingen katastrof. Det är en tveksam fold ändå, jag ser inte en CR all in på färgdrag och ett ess här som något direkt dåligt spel (förutsatt att CO lägger sig för mitt bet). 3) Jag går all in. Detta skyddar mig mot bluffar men, om SB callar mig kommer jag vara slagen 9/10 gånger. Är trots allt ingen större överbet. Om jag ska betta pott, 9-11K så kommer jag ändå vara committad mot båda FI så varför hålla på och tramsa? En annan fördel är ju att det iaf några av gångerna kommer ses som en bluff. Mellanparen kommer calla här? Har inte visat någon av mina tidigare höjningar, snart måste ju någon vilja kolla upp mig. Vad man måste fråga sig är ju, slår FI om preflop här med ett mellanpar? Säg 77-TT. JJ-AA, AK och AQ räknar jag kallt med omslag. Mellanparen är mer intressanta eftersom det är händer jag kan tänka mig få omslag från på den floppen, samtidigt som det är händer jag slår. Det här är trots allt fjärde handen i rad som jag höjer, har någon en ordentlig hand, typ 99, jag hade själv slagit om där ganska många gånger. Vad finns det då kvar för händer, som inte är tillräckligt bra för att slå om med, men som vill ha en flopp? Typ QJ, QT, JT, KJ, KQ (omslag?), KT? Sen har vi ju alla halvsvaga ess. AJ-A8 typ. Citera
jackbalsam Postad 9 Oktober , 2005 Rapport Postad 9 Oktober , 2005 Jag hade nog checkat och sett vad CO gjort. Om CO kliver och SB foldar är det nog syn. Om CO checkar så får man väl hoppas på en blank på turn. Sen är det ju inte hela världen att ge upp handen, du har ju inte investerat så mycket i potten och det ligger ju en kung på plattan. Att såsa direkt nog fel som sagt eftersom du nog oftast får syn av en bättre hand. Citera
Yutta Postad 9 Oktober , 2005 Rapport Postad 9 Oktober , 2005 Personligen tycker jag att det känns så vegt att inte beta när man var den som raisa preflop. Tycker det stinker "nä jag missa o vill inte commita mer chips nu när jag e så nära ITM" eller så luktar det slowspel. Att beta ut som preflopraiser känns mer som en standardgrej o CO o sb får då lite lurigare att placera dig på en hand. Hade nog betat 5k o sett vad som händer. Om det nu är så att du bara får syn av bättre händer, ja då vet du vad du gör om det inte kommer en Q på turn. CO o sb kanske har missat flopen helt. Citera
Hjort Postad 9 Oktober , 2005 Rapport Postad 9 Oktober , 2005 CO ska ju inte kunna ha AK här om han inte muppspelar rejält. Det är ju en obligatorisk all-in, kandidathänder för honom är väl mellaness, mellanpar och AA/KK, möjligen KQ (vilken är extra otrolig pga din QQ). Sb bör ju ha något liknande, men överlag otroligare att ha ett monster eftersom det redan låg så mycket pengar i potten. Kungar bör helt enkelt vara rejält ovanliga i händerna på dina motståndare, så jag kan inte se att du någonsin har en lätt fold här. Intuitivt känns halvpott helt ok med syn av omslag om det inte blir något väldigt skumt. Citera
Recommended Posts