Gå till innehåll

NL - När ska man slowplaya?


psychologically loose

Recommended Posts

När slowplayar ni (no limit - tio pers vid bordet)? Endast när ni har nutsen? (Hur ofta slowplayar ni nutsen?)

 

När ni är uppe mot extremt agressivt motstånd med ganska bra kort?

 

Förlorade nyss med två par på floppen för att jag slowplayade och lät en med AA få ett tredje A på turnen - småirriterande.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag slowplayar när fi har goda möjligheter till att förbättra till en sämre hand än min, har dåliga möjligheter att förbättra till en bättre hand, samt att jag tror att det är mer lönsamt än att beta. Med andra ord så slöspelar jag inte särskilt ofta.

 

Om det är turnering eller short-handed så slöspelar jag rätt mycket mer för att få kontringsmedel mot fiendens aggression (som normalt är mycket större under de omständigheterna).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Slowplaya inte när det finns en överhängande risk att någon får en bättre hand än din.

Alltså när du tror dig kunna ge bort ett kort som passar med hans hand och fortfarande ha den bästa handen.

 

Högra trissar brukar gå att slowplaya, tvåpar om du satt någon på t.ex. AK och han träffat sitt par och säkerligen kommer betta på det, så behöver du inte genast re-raisa honom.

 

Dvs, du kommer inte få slowplaya allt för månger händer i cashgames. I turneringar är det lättare att lura in folk i händer med slowplay, eftersom de är mer benägna att stoppa in hela sin stack där, än de är i cashgames.

 

Ju mer passiva spelare, desto mindre tjänar du på att slowplaya, så väl dina offer med omsorg.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...

Vet inte riktigt det Shiver. Du kommer bli förvånad över hur många gånger du får action av A högt på en sån flop. Att slowspela för att sedan reraisa på turn eller river känns nästan lite väl genomskillnigt(stavning?).

 

Men visst, spelar du med aggresiva spelar så är det oftast helt rätt att slöspela den där floppen och låta dom sköta bettandet.

 

Mot passiva spelare däremot skulle jag nog tendera att beta ut på en sån flop dels för att det är det perfekta sättet att maskera sin hand samtidigt som man ofta får syn av alla möjliga knasiga händer. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför ska man slowplaya en bra hand. Då äre bättre att köra på hårt och hoppas på en fet pott!

 

liten kåk på ploppen, det var inte många dollar i potten ca:5

Det vart slowplay hela vägen ut.

jag beta på en 5:a, å opps nästa höjde på rejällt, å den trejde körde all in

..jag började lura på om min kåk var överkörd, men jag syna på hopp att kanske vinna, den andra syna med med sin triss, så jag fick hem denna pott slog han med stegen med min kåk :-)

Det vart över 150$ i den potten som såg ut att inte bli mycket i vinst först

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Slöspelade två händer igårkväll, AA respektive AQ vilket i slutänden resulterade i AAA66 samt QQQAA vilket gav mig en sammanlagd vinst på ca 200$ eftersom mina motståndare gick all-in på slutet med sämre händer (666AA på den första och AKQJ10 på den andre).

 

Men då satt jag också vid ett 0,25/0,50 NL-bord där minsta höjning preflop resulterade i kollektiv fold från de andra (i de flesta fallen).

 

Slöspel eller ej, beror i mitt tycke på hur bra read du har på ditt motstånd samt hur mkt du är villig att variera ditt spel...

 

Men man känner jui sig som en liten :twisted: när man lägger upp sin monsterhand som man har slöspelat...

 

/TF

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag slöspelar ganska ofta händer som tptk om jag har position och det blir headsup innan floppen om jag vet att motståndaren kommer fortsätta att bluffa om jag bara synar och om jag höjjer är risken stor att han lägger sig, vanligt scenario när jag har en mkt stark hand i bb och alla lägger sig mot sb som försöker stjäla.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ju större potten är, ju mindre värde finns det i att slowplaya.

 

Händer jag utan tvekan skulle slowplaya är:

 

topp fyrtal med par på handen (hoppas någon får kåk)

straight flush (hoppas någon får nutflush)

 

Heads-up mot en motståndare som ofta bluffar eller spelar för aggressivt slowplayar jag fler händer än mot en passiv spelare eller en calling station.

 

/ucamper

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

AQh på handen, var först ut.Betta på rätt skapligt

2st haka på.

Flopp K10h å någe mer?

Betta lite lagomt där, så dom andra kunde följa med

:-) RoyalFlush satt på turnen då Jh kom.

Givetvis en slowcheck

Nästa betta på rejällt, den andra all in

å för mig var det ett nöje att syna:-)

 

Givetvis stötte den andra in allt med/ då han satt med färgen

Tror den andra satt med en stege

 

ett tips:

Jag passade på att tryck på PrtSc. i det läget.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ju större potten är, ju mindre värde finns det i att slowplaya.

 

Händer jag utan tvekan skulle slowplaya är:

 

topp fyrtal med par på handen (hoppas någon får kåk)

straight flush (hoppas någon får nutflush)

 

Jag tycker snarare det är tvärtom. Alltså att ju mindre potten är desto mindre anledning finns det att slowplaya. Är potten liten måste den byggas stor och det gör man bäst genom att betta. Målet med en slowplaybar hand brukar vara att ta någons stack och är potten stor kan man göra det även om man slowplayar och dessutom blir motståndarnas bluffar mer värda.

 

Sen det här med att slowplaya straightflushar. Även om man inte förlorar speciellt mycket i längden på att göra det är det en dålig idé. Eftersom målet är att dubbla upp gör det inte så mycket om du skrämmer iväg händer som TPTK för att du inte hade kunnat dubbla upp mot dem ändå. Däremot förlorar du i regel på att slowplaya mot trissar och flushar. Mot låga flushar förlorar du på att slowplaya för att alla ytterligare färgkort dödar din action och mot trissar förlorar du på det för att de ofta är villiga att betala för att dra till kåk. Har någon nutflushen kanske han också bestämmer sig för att slowplaya och det kan även här komma kort som dödar din action om bordet parar t.ex. Har någon nutflushdraget är det ju lika bra att ta betalt av honom.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tycker snarare det är tvärtom. Alltså att ju mindre potten är desto mindre anledning finns det att slowplaya. Är potten liten måste den byggas stor och det gör man bäst genom att betta. Målet med en slowplaybar hand brukar vara att ta någons stack och är potten stor kan man göra det även om man slowplayar och dessutom blir motståndarnas bluffar mer värda.

Håller helt med.

 

Eftersom målet är att dubbla upp (...)

Jag tror faktiskt det läggs lite för mycket emfas på att dubbla upp, stora potter är rätt ovanliga, så jag tror att målet lika gärna kan sägas vara att öka i små hack. Eller så tänker jag åt helvete fel för tillfället.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Här följer ett exempel på slow-play när det är som bäst:

 

 

Sitter i BB med Q 5 i spader. SB minihöjer mig och jag synar. Floppen innehåller två spader, så efter att SB checkat bettar jag. Han synar. Turnen är blank, och efter en till check från SB bettar jag så att han måste gå all-in för att syna, vilket han gör. Rivern ger mig inte heller någon spader, och SB visar upp A 3 och vinner med paret i 3:or som han haft sedan floppen. Därefter följer denna konversation i chatten.

 

Hero: So you risk all your chips with a pair of 3s?

Fi: I knew they were good

Hero: Why didn't you bet then?

Fi: I wanted to get as much money from you as possible.

 

Han slow-playade alltså sina 3:or :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Han slow-playade alltså sina 3:or :)

Tja, han kan ju knappast valuebeta med dem. Skulle han beta så skulle det väl vara för att få loss bättre händer eller händer som hade så mycket pot-equity att han vill ha loss dem trots att de är sämre, vilket mycket väl kan vara ett sämre alternativ än att leka rope-a-dope mot en aggro spelare.

 

Nu spelade han säkert dåligt, men spelet i sig är ju inte nödvändigtvis jättedåligt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Johan: Varför ska man inte sikta på att dubbla när man har en monsterhand? När det är vädligt osannolikt att man blir slagen, ska man då inte försöka få in så mkt pengar i potten som möjligt?

Man ska försöka få in så mycket pengar i potten som möjligt i snitt, jag är inte säker på att det innebär att man ska maximera möjligheten att dubbla. Beror mycket på hur stark hand man kan vänta sig att motståndaren har.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...