Gå till innehåll

Hur ska man förvalta sina slantar?

Recommended Posts

Postad

Aktier, enligt mig det bästa sparsalternativet.

Köp dig en bred portfölj med många företag inom ett antal brancher, ifall du inte har tid att hålla koll på aktierna dagligen. Annars rekommenderar jag att du läser analyser i diverse aktietidsskrifter som Veckans Affärer, DI etc.

Glöm inte att köpa hela börsposter om du handlar i mindre bolag :) .

Postad

Köp dig en bred portfölj med många företag inom ett antal brancher

.

Fin beskrivning på en blandfond tycker jag.

Blir väl en massa onödiga utgifter med en sådan, bätte med aktier då.

Postad

Fonder är väl till för den late. Bara att sätta in pengar och låta dem stå.

Aktier kräver ju lite koll och det tar tid. Läsa på vilka som är bäst, följa utvecklingen, sälja av och köpa andra osv. Och det kostar ju faktiskt att köpa/sälja aktier oxå.

Fonder passar mig bäst. Har varken tid eller lust att lägga ner. Men är man intresserad och har tid är väl aktier bättre. Upp till var och en.

Postad

Skillnaden är att du inte betalar några avgifter till de som förvaltar fonderna! Detta blir en ganska stor summa om man månadssparar under många år, jag tror tom att de kan äta upp halva avkastningen. De som förvaltar aktiefonder tjänar mella 1,5 - 4 mkr/år och oftast är de inte i närheten av att slå index. De får således en ruggig lön för att i princip underprestera hela tiden. Sjukt är vad det är!

Om man vill investera i fonder är min rekommendation att köpa indexfonder eftersom de har lägst avgifter och man i alla fall inte riskerar att få sämre avkastning än index...

Postad

Skillnaden är att du inte betalar några avgifter till de som förvaltar fonderna! Detta blir en ganska stor summa om man månadssparar under många år, jag tror tom att de kan äta upp halva avkastningen. De som förvaltar aktiefonder tjänar mella 1,5 - 4 mkr/år och oftast är de inte i närheten av att slå index. De får således en ruggig lön för att i princip underprestera hela tiden. Sjukt är vad det är!

Om man vill investera i fonder är min rekommendation att köpa indexfonder eftersom de har lägst avgifter och man i alla fall inte riskerar att få sämre avkastning än index...

macroman du låter klok, håller med om det där med blandfonder

har du några tips på aktier man bör köpa?

i nuläget har jag nog runt 120 000 i kontanter och 42 000 i csn-lån (2,8% ränta, ej avdragsgiltigt)

tycker du jag ska betala av csn-lånet och i fortsättningen bara ta bidragsdelen... eller ska jag sattsa på att invenstera pengarna och försöka slå räntan?

jag behöver inte direkt csn-lånet för att överleva, får ut över 10 000 i månaden från pokern

Postad

macroman du låter klok, håller med om det där med blandfonder

har du några tips på aktier man bör köpa?

i nuläget har jag nog runt 120 000 i kontanter och 42 000 i csn-lån (2,8% ränta, ej avdragsgiltigt)

tycker du jag ska betala av csn-lånet och i fortsättningen bara ta bidragsdelen... eller ska jag sattsa på att invenstera pengarna och försöka slå räntan?

jag behöver inte direkt csn-lånet för att överleva, får ut över 10 000 i månaden från pokern

Det beror som vanligt på om du kan avvara pengarna en längre period (läs minst tre år ev längre...). Om du kan det så kan du antingen köpa indexfonder eller aktier direkt i investmentbolag. Du ska dock aldrig köpa Investor som är ett uselt bolag ur ett aktieägarperspektiv. Intressanta investmentbolag är Lundbergs, Industrivärlden, Kinnevik/Invik, Öresund. Några som är väldigt kunniga som jag tror är bra att ta rygg på är Hagströmer & Qviberg (Lite Warren Buffet light över dessa). De har investmentbolaget Öresund.

Är för tillfället inte så extremt insatt i enskilda aktier men normalt sett brukar jag "trada" ganska mycket dvs göra många korta affärer. För tillfället försöker jag lära mig spela poker för att på sikt få ett bra cash flow från detta roliga spel.

I framtiden planerar jag att säga upp mig från mitt relativt välbetalda jobb och leva på mina tre inkomstkällor poker, aktier och fastigheter/"real estate development". Man är alldeles för bunden och ofri med en arbetsgivare, det är bättre att vara sin egen. Tyvärr krävs det en hel del kapital...