Gå till innehåll

PLT - QQ, helt felspelat?


Recommended Posts

Game # 006,468,020 - Texas Hold'em Pot Limit $ 0.25/0.50 - Table "Dublin"

Game ended Wednesday 2004-Mar-10 11:40:47 PM GMT

 

Players:

profitus ($26.50 in seat 1)

andkan ($43.00 in seat 2) ---- JAG

rincas ($49.50 in seat 3)

bushstroke ($17.00 in seat 4)

Leon03 ($12.25 in seat 5)

sannas ($10.00 in seat 6)

Sarah ($47.25 in seat 8)

henry14 ($132.75 in seat 9)

 

Ganska många som callar pre-flop men väldigt få showdowns. Den som verkar bäst är henry14, som ligger + ca 80 dollar sedan han satte sig.

 

Dealer: Sarah

Small Blind: henry14 ($0.25)

Big Blind: profitus ($0.50)

Blind out of turn: sannas ($0.50)

 

andkan was dealt: Qc - Qh

 

Jag höjer så mycket som det går i hopp om att få med mig några callers med sämre händer, men jag vill inte heller ha en alltför stor pot med tanke på att QQ inte är så jättebra

 

andkan Raise ($2.25)

rincas Fold

bushstroke Fold

Leon03 Fold

sannas Fold

Sarah Fold

henry14 Call ($2)

profitus Fold

 

Pot: 5

 

Stacksize:

andkan - 40.75

henry14 - 130.50

 

Flop 2c - Ah - Jh

 

Okej, inte bra. Ett av två kort som jag ej ville se på bordet kom upp.

 

I efterhand (rätta gärna om jag har fel):

 

Om jag utgår från att han inte har A på hand så är jag stor favorit att vinna, då han bara vinner ca 1/3 av gångerna då, om min matte inte är helt fel? Nu var min utgångspunkt helt fel och jag fick betala för det, men jag undrar bara rent allmänt: om han ej har A, är chansen att jag vinner ca 2/3 och att han vinner ca 1/3? Eller kan man inte dra sådana slutsatser utan att veta hans kort?

 

henry14 Check

andkan Bet ($5)

henry14 Call ($5)

 

Pot: 15

 

Stacksize:

andkan - 35.75

henry14 - 125.50

 

Jag väljer att betta. Förväntar mig en re-raise (så har henry spelat tidigare) om han har en bra hand i vilket fall jag direkt foldar. Han callar.

 

Turn 2c - Ah - Jh - Ts

 

henry14 Check

andkan Check

 

Pot: 15

 

Stacksize:

andkan - 35.75

henry14 - 125.50

 

Chansen att han har stege nu är inte alltför stor då jag har 2 damer. Det är A jag oroar mig för.

 

River 2c - Ah - Jh - Ts - 6c

 

henry14 Bet ($15.50)

andkan Call ($15.50)

 

Pot: 46

 

Stacksize:

andkan - 20.50

henry14 - 110

 

Sanningens minut - bluffar henry i hop om att dra hem potten eller har han något bättre? I efterhand borde jag naturligtvis ha foldat, men han har tidigare vunnit pottar på river genom liknande höjningar, så jag är lite osäker. Har han A så vinner han, men då borde han väl ha bettat tidigare och inte bara callat/checkat hela vägen? Jag synar i alla fall.

 

henry14 shows: Ac - 8c (a pair of aces)

andkan didn't show hand

 

henry14 wins: $44.50 (with a pair of aces)

Rake: $2.00

 

But of course. Borde ju självklart ha fattat att han slår mig. Antalet händer som slår mig är ju enormt många (Ax, J-10, J-6, 10-6 etc). Idiotisk syn, men han lyckades lura mig i tron att han bluffade. Har inte spelat mycket PL men jag börjar lära mig lite smått. Han vann en till liknande pott mot mig senare där jag satt på högsta möjliga tvåpar, raisade honom på rivern efter att han checkat/callat flop och turn, hamnade all-in och torskade givetvis mot 5-5 pocketpair (triss) som han fick inredan på floppen.

 

Det blev en dyr men lärorik kväll. När jag studerade min hand history för kvällen märkte jag flera saker, klassiska nybörjarfel:

 

1) jag spelar för många händer fortfarande

2) jag har en tendens att överbetta pottar där jag inte har bästa möjliga hand (alltså inte bluffar/semi-bluffar, bara överbets)

3) jag foldar inte i tid, som i exemplet ovan som kostade mig 15 dollar bara för att jag inte var säker på att han inte bluffade, trots att jättemånga händer slog mig

4) jag missbedömer spelare i enskilda situationer trots att jag egentligen vet att de spelar bra

 

100 dollar back igår, 100 dollar kvar i budget denna månad. Ska testa spela 50 PL till men sen får det bli fixed så jag inte bankrutterar (om någon undrar om mitt spelberoende så spelar jag för pengar som jag verkligen HAR råd att torska. När jag inte hade pengar så spelade jag inte, eller, jag spelade men bara för play money, så hittills håller jag det jag lovat mig själv hyfsat, men det är en helt annan diskussion som jag gärna slipper nu). Har några till händer som jag borde spelat annorlunda och insett att jag är slagen, men jag ska försöka ta lärdom av dem.

 

Ett kort exempel:

 

Jag sitter på 8-9 i olika färger, floppen kommer 7-10-5 rainbow. Potten är 8 dollar. En person går all-in (4.50). Jag synar (och torskar mot A-10). Nu i efterhand ser jag att jag hade 32% chans att få in handen efter floppen (8 outs x 4) men att det kostade mig 50% av potten att syna, alltså felaktigt spel. Har jag förstått det rätt?

 

Hoppas få lite tips och råd, gärna en utskällning för att ha slängt pengar i havet också :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

andkan was dealt: Qc - Qh

 

Jag höjer så mycket som det går i hopp om att få med mig några callers med sämre händer, men jag vill inte heller ha en alltför stor pot med tanke på att QQ inte är så jättebra

 

Det är nog rätt resonerat, även om du sitter i riktigt usel position. Stora par först in är jäkligt svårspelat och det kräver en hel del erfarenhet.

 

Flop 2c - Ah - Jh

 

Okej, inte bra. Ett av två kort som jag ej ville se på bordet kom upp.

 

Ett av (minst) åtta kort menar du väl? 4 ess och 4 kungar är ju trubbel iom att du lätt får syn av nästan alla ess och säkerligen KQ, kanske KJ och till och med KTs ibland. Att det ligger två färgkort och en stegmöjlighet (för just KQ) gör ju det hela ännu värre. Kort sagt; en riktigt skiflopp för din hand.

 

I efterhand (rätta gärna om jag har fel):

 

Om jag utgår från att han inte har A på hand så är jag stor favorit att vinna, då han bara vinner ca 1/3 av gångerna då, om min matte inte är helt fel? Nu var min utgångspunkt helt fel och jag fick betala för det, men jag undrar bara rent allmänt: om han ej har A, är chansen att jag vinner ca 2/3 och att han vinner ca 1/3? Eller kan man inte dra sådana slutsatser utan att veta hans kort?

 

Han kan ha (förutom esset) färgdrag, stegdrag, triss, tvåpar.... Vad tror du han har om han inte har esset? Det är det som är intressant.

 

Jag väljer att betta. Förväntar mig en re-raise (så har henry spelat tidigare) om han har en bra hand i vilket fall jag direkt foldar. Han callar.

 

En syn säger mig tre saker: antingen har han ett färgdrag, ett dåligt ess eller en triss som han slowplayar.

 

Turn 2c - Ah - Jh - Ts

 

henry14 Check

andkan Check

 

Pot: 15

 

Stacksize:

andkan - 35.75

henry14 - 125.50

 

Chansen att han har stege nu är inte alltför stor då jag har 2 damer. Det är A jag oroar mig för.

 

Du tänker lite konstigt här. Chansen att han har stege ökar när han checkar så där, det är ju guldläge för honom att check/raisa dig om du bettar. Det du kan utesluta är trissen, för den hade han antagligen bettat för att inte ge fler gratiskort, men checken där indikerar nog mest av allt att det är ett ess han har, han är rädd att du har ett bättre ess.

 

River 2c - Ah - Jh - Ts - 6c

 

henry14 Bet ($15.50)

andkan Call ($15.50)

 

Pot: 46

 

Stacksize:

andkan - 20.50

henry14 - 110

 

Sanningens minut - bluffar henry i hop om att dra hem potten eller har han något bättre? I efterhand borde jag naturligtvis ha foldat, men han har tidigare vunnit pottar på river genom liknande höjningar, så jag är lite osäker. Har han A så vinner han, men då borde han väl ha bettat tidigare och inte bara callat/checkat hela vägen? Jag synar i alla fall.

 

Du är solklart slagen här, det enda han kan ha haft som du slår är ett flushdrag som missat, men den chansen är så liten att du ändå måste folda.

 

But of course. Borde ju självklart ha fattat att han slår mig. Antalet händer som slår mig är ju enormt många (Ax, J-10, J-6, 10-6 etc). Idiotisk syn, men han lyckades lura mig i tron att han bluffade. Har inte spelat mycket PL men jag börjar lära mig lite smått. Han vann en till liknande pott mot mig senare där jag satt på högsta möjliga tvåpar, raisade honom på rivern efter att han checkat/callat flop och turn, hamnade all-in och torskade givetvis mot 5-5 pocketpair (triss) som han fick inredan på floppen.

 

Han gav dig en klassisk "lös/passiv fisk-behandling" Han checkar sina starka händer och låter dig tro att ditt tvåpar är en bra hand. Och sen slår han om på river och du synar för att du gått på hela upplägget.

 

Det blev en dyr men lärorik kväll. När jag studerade min hand history för kvällen märkte jag flera saker, klassiska nybörjarfel:

 

1) jag spelar för många händer fortfarande

2) jag har en tendens att överbetta pottar där jag inte har bästa möjliga hand (alltså inte bluffar/semi-bluffar, bara överbets)

3) jag foldar inte i tid, som i exemplet ovan som kostade mig 15 dollar bara för att jag inte var säker på att han inte bluffade, trots att jättemånga händer slog mig

4) jag missbedömer spelare i enskilda situationer trots att jag egentligen vet att de spelar bra

 

Bra att du analyserar ditt spel och lyckas hitta dina läckor. Nu återstår bara det mödosamma jobbet att täta dem ;)

 

Har några till händer som jag borde spelat annorlunda och insett att jag är slagen, men jag ska försöka ta lärdom av dem.

 

Ett kort exempel:

 

Jag sitter på 8-9 i olika färger, floppen kommer 7-10-5 rainbow. Potten är 8 dollar. En person går all-in (4.50). Jag synar (och torskar mot A-10). Nu i efterhand ser jag att jag hade 32% chans att få in handen efter floppen (8 outs x 4) men att det kostade mig 50% av potten att syna, alltså felaktigt spel. Har jag förstått det rätt?

 

Hoppas få lite tips och råd, gärna en utskällning för att ha slängt pengar i havet också :)

 

Ja, du har förstått rätt. Överhuvudtaget är det ganska dumt att syna med en draghand till dåliga odds när du inte kan få in mer pengar i potten om du sätter ditt drag. Enda gången du kan spela en hand som får för dåliga pottodds är när du är helt säker på att du kan få rejält betalt om du sätter draget (sk implicita odds)

 

Och du: SLUTA FÖR FAAN ATT SLÄNGA PENGAR I HAVET!!! ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag höjer så mycket som det går i hopp om att få med mig några callers med sämre händer, men jag vill inte heller ha en alltför stor pot med tanke på att QQ inte är så jättebra

Med QQ vill du få en så pass stor pott att du kan gå all-in pre-flopp eller på en gynnsam flop. Oroa dig inte för att potten ska bli stor, det är generellt sett bra.

Om jag utgår från att han inte har A på hand så är jag stor favorit att vinna, då han bara vinner ca 1/3 av gångerna då, om min matte inte är helt fel? Nu var min utgångspunkt helt fel och jag fick betala för det, men jag undrar bara rent allmänt: om han ej har A, är chansen att jag vinner ca 2/3 och att han vinner ca 1/3? Eller kan man inte dra sådana slutsatser utan att veta hans kort?

Om han är en någorlunda bra spelare bör han antingen ha AK/AQ mellanpar, eller suitade connectors. Personligen så skulle jag inte varit särskilt sugen på att köra en HU-pott med någon hand ur position, om jag inte redan ligger före. För mig är det ganska mycket av en re-raise eller fold situation (om jag sedan är en bra spelare kan ju diskuteras).

 

Jag väljer att betta. Förväntar mig en re-raise (så har henry spelat tidigare) om han har en bra hand i vilket fall jag direkt foldar. Han callar.

Att betta ut är vettigt. Men när han synar så är det dags att tänka efter länge och djupt. Min tanke är att han antingen har ett färgdrag eller ett monster. Med AQ exempelvis känns det ju ganska pantat att syna ned.

 

Chansen att han har stege nu är inte alltför stor då jag har 2 damer. Det är A jag oroar mig för.

Jag skulle nog betta pott ibland här och sedan ge upp. Men en check är ju också ok om man tror att man är slagen. Det bästa är väl att variera hur man spelar, vilken proportion av bet/check som gäller vet jag inte riktigt, det beror ganska mycket på vad man tror om den aktuelle motståndaren.

 

Sanningens minut - bluffar henry i hop om att dra hem potten eller har han något bättre? I efterhand borde jag naturligtvis ha foldat, men han har tidigare vunnit pottar på river genom liknande höjningar, så jag är lite osäker. Har han A så vinner han, men då borde han väl ha bettat tidigare och inte bara callat/checkat hela vägen? Jag synar i alla fall.

Jag tror att det korrekta är att syna en viss proportion av gångerna. Läs kapitlen om bluffar och semi-bluffar i "Theory of Poker" för mer info. Dock bör du folda betydligt oftare än du synar.

 

 

henry14 shows: Ac - 8c (a pair of aces)

Ok, du kan ta bort henry från din lista över bra spelare. Att syna en höjning ur position, heads-up pre-flop med Axs är ett _extremt_ pantat spel. Risken att vara dominerad är helt enkelt för stor, plus att när man väl sätter något kommer man väldigt sällan få någon action om man är bäst.

 

1) jag spelar för många händer fortfarande

Prova att spela för få händer en session.

2) jag har en tendens att överbetta pottar där jag inte har bästa möjliga hand (alltså inte bluffar/semi-bluffar, bara överbets)

Inte nödvändigtvis ett problem. Om ett överbet är rätt eller ej är väldigt situationskänsligt. Om du tror att du är uppe mot drag så är det normalt sett en bra idé.

3) jag foldar inte i tid, som i exemplet ovan som kostade mig 15 dollar bara för att jag inte var säker på att han inte bluffade, trots att jättemånga händer slog mig

Det är ett enormt fel i big-bet. Lär dig att uppskatta foldar som de enormt vinstgivande spel de är.

4) jag missbedömer spelare i enskilda situationer trots att jag egentligen vet att de spelar bra

Önsketänkande eller? Det är inget jag kan ge några specifika råd för att träna bort, men det bör ge med sig ju mer övning du får. Jag brukar tänka så här"Om jag spelar den här situationen 100ggr, kommer en syn här lägga till eller ta bort från mitt slutresultat?"

 

100 dollar back igår, 100 dollar kvar i budget denna månad. Ska testa spela 50 PL till men sen får det bli fixed så jag inte bankrutterar.

Om du vill få mer spel/kr och fortfarande lära dig grunderna i spelet så kan jag rekommendera låg-limiten på exempelvis Ultimate Bet (finns också på Paradise, Victor Chandler Poker, mm).

 

Jag sitter på 8-9 i olika färger, floppen kommer 7-10-5 rainbow. Potten är 8 dollar. En person går all-in (4.50). Jag synar (och torskar mot A-10). Nu i efterhand ser jag att jag hade 32% chans att få in handen efter floppen (8 outs x 4) men att det kostade mig 50% av potten att syna, alltså felaktigt spel. Har jag förstått det rätt?

Nej det kostar dig 4,5/8 + 4,5 alltså 36% av potten att syna. Således är det en marginell fold om du antar att du är uppe mot topparet. Fast det är fullt möjligt att du är uppe mot något betydligt sämre eftersom bettaren hade så kort stack. Om du är ensam mot honom i potten (alltså inga spelare efter dig som ska agera), så tycker jag att callen är rätt eftersom han ibland kommer att ha en sämre hand en toppar.

Hoppas få lite tips och råd, gärna en utskällning för att ha slängt pengar i havet också :)

Ok, släng inte pengar i havet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, du kan ta bort henry från din lista över bra spelare. Att syna en höjning ur position, heads-up pre-flop med Axs är ett _extremt_ pantat spel. Risken att vara dominerad är helt enkelt för stor, plus att när man väl sätter något kommer man väldigt sällan få någon action om man är bäst.

 

Johan:

 

Ur position? Han sitter ju precis innan knappen och det är inte säkert att potten blir heads-up, knappen och mörkarna sitter efter...

 

Parre:

 

snarare ska du sätta honom överst på listan över bra spelare. Han har studerat dig, sett att du har fisktendenser och använder den infomation han har till att spela ut dig. Se bara på trisshanden du nämner senare i posten.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ur position? Han sitter ju precis innan knappen och det är inte säkert att potten blir heads-up, knappen och mörkarna sitter efter...

Small Blind: henry14 ($0.25)

Big Blind: profitus ($0.50)

Ser ut som han har dålig position tycker jag.

 

Jag läste visst spelarlistan nerifrån och då får man intrycket av att Henry sitter innan Sarah... sorry ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Förresten Nusseman. Han säger ju att han är uppe mot en bra spelare, förändrar det ditt råd något? Jag uteslöt ju ganska många händer (bla Axs) eftersom det antogs att han skulle vara någorlunda bra.

 

Tvärt om. En bra spelare kan utan vidare spela Axs ur nästan vilken position som helst mot ett dåligt bord och göra en fin vinst. Själv har jag grymt bra resultat med Axs

 

Jag skulle nästan aldrig utesluta Axs ur någons hand, varken en bra eller dålig spelare, för en preflopphöjning vid de bord jag spelar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Här är ännu ett exempel på hur man inte spelar QQ. Förutsättningarna var inte de bästa...

 

No-Limit Hold'em, $1 BB (8 handed)

 

UTG+1 ($59)

MP1 ($64.05)

MP2 ($38.05)

CO ($47.50)

Button ($16.85)

SB ($67.50)

BB ($66.25)

Hero ($60.40)

 

Preflop: Hero is UTG with Q:heart:, Q:diamond:.

Hero raises to $4, UTG+1 folds, MP1 calls $4, MP2 calls $4, CO folds, Button folds, SB folds, BB calls $3.

 

Flop: ($16.50) J:club:, T:spade:, 8:club: (4 players)

BB checks, Hero bets $10, MP1 calls $10, MP2 raises to $34.05 (All-In), BB folds, Hero calls $24.05, MP1 raises to $58.1, Hero calls $22.35 (All-In).

 

Turn: ($165.05) 8:spade: (3 players, 2 all-in)

 

River: ($165.05) 4:club: (3 players, 2 all-in)

 

Final Pot: $165.05

Main Pot: $118.65, between MP1, MP2 and Hero.

> Pot won by MP1 ($118.65).

Pot 2: $44.70, between MP1 and Hero.

> Pot won by MP1 ($44.70).

Pot 3: $1.70, overbet by MP1.

 

Results in white:

Hero shows Qh Qd (two pair, queens and eights).

MP1 shows Jd Js (full house, jacks full of eights).

MP2 shows Qs Qc (two pair, queens and eights).

Outcome: MP1 wins $165.05.

 

Genom att hitta fold knappen när MP2 går all in med $34 på hjältens flop bet och med en caller kvar att agera skulle Hjälten sparat ca $40. Preflop spelet hade kansek kunnat få JJ att lägga sig om hjälten limpat och den andre eller alternativt JJ kunnat raise i sin position, QQ borde ha gjort det i alla fall, tycker han borde ha gjort det i alla fall, även om UTG gör en bet?!?

 

Eller någon annan som har något att tillägga?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Samtidigt som jag siter och skriver det här så utspelar sig den här handen...

 

No-Limit Hold'em, $1 BB (8 handed)

 

MP1 ($85.20)

MP2 ($50)

CO ($72.10)

Button ($21)

SB ($49)

BB ($50)

UTG ($74.85)

Hero ($102.50)

 

Preflop: Hero is UTG+1 with Q:club:, Q:diamond:.

UTG calls $1, Hero raises to $5, MP1 folds, MP2 calls $5, CO folds, Button folds, SB folds, BB folds, UTG calls $4.

 

Flop: ($16.50) Q:heart:, K:spade:, 7:heart: (3 players)

UTG checks, Hero bets $15, MP2 calls $15, UTG folds.

 

Turn: ($46.50) 4:spade: (2 players)

Hero bets $45, MP2 calls $30 (All-In).

 

River: ($121.50) A:diamond: (2 players, 1 all-in)

 

Final Pot: $121.50

Main Pot: $106.50, between MP2 and Hero.

> Pot won by MP2 ($106.50).

Pot 2: $15, overbet by Hero.

 

Results in white below:

Hero shows Qc Qd (three of a kind, queens).

MP2 shows Kd Kc (three of a kind, kings).

Outcome: MP2 wins $106.50. Hero wins $15.

 

GAH, QQ skall foldas preflop!!! Det är mitt råd till mig själv. På de senaste 10k händerna är det nu officiellt den hand jag förlorar mest med... tragiska sanning... om jag i fortsättningen foldar QQ preflop sparar jag 7$ per gång, woppie... :evil: Det är limp per automatik med QQ i fortsättningen :cry: Många har svårt för AQ och visst händer det att man går upp mot AK osv men det är för mig personligen en lättare hand att spela... Ja, ta fram hammaren och slå på mig när jag ligger...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Baller: Det enda misstag du gjorde var väl i första handen där du har en klar raise or fold situation på floppen. Jag är heller inte så förtjust i att spela QQ i tidig position, eller för att citera mig själv:

 

"Stora par först in är jäkligt svårspelat och det kräver en hel del erfarenhet. "

 

Du kommer tjäna in de där stålarna flera gånger om, ifall du tänker på att spela lite försiktigare, speciellt från UTG och UTG+1. Läs gärna avsnittet i Super/Systems THNL-avsnitt, där Doyle förklarar ganska bra hur han tycker stora par ska spelas.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 year later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...