Gå till innehåll

FL - Hur spela AK och AQ efter höjning preflop?

Recommended Posts

Postad

Ett par FL preflopstrådar igång nu, drar igång en till om något som jag velar lite om.

Hur ska man spela AKso och AQso när någon har höjt framför en. Bör man spela dom öht om det är 3- eller 4-betat?

Om det är en höjning framför så kan jag göra alla tre alternativen för AQso. Men AKso lägger jag sällan. Ibland återhöjer jag, men jag tycker om att bara syna där ibland. Den är lätt att ge upp vid miss (om man inte vill bråka lite) och man brukar få in fint med stålars när man träffar TPTK eller bättre.

Men på 3-bet är jag högst osäker, förutom att jag i princip aldrig spelar AQo då.

Och på 4-bet brukar jag stå över öht, även med AKs.

Men jag växlar rätt bra beroende på motståndare och position.

Vad säger ni andra?

(Mitt resonemang gäller fullring.)

Postad
Ett par FL preflopstrådar igång nu, drar igång en till om något som jag velar lite om.

Hur ska man spela AKso och AQso när någon har höjt framför en. Bör man spela dom öht om det är 3- eller 4-betat?

Om det är en höjning framför så kan jag göra alla tre alternativen för AQso. Men AKso lägger jag sällan. Ibland återhöjer jag, men jag tycker om att bara syna där ibland. Den är lätt att ge upp vid miss (om man inte vill bråka lite) och man brukar få in fint med stålars när man träffar TPTK eller bättre.

Men på 3-bet är jag högst osäker, förutom att jag i princip aldrig spelar AQo då.

Och på 4-bet brukar jag stå över öht, även med AKs.

Men jag växlar rätt bra beroende på motståndare och position.

Vad säger ni andra?

(Mitt resonemang gäller fullring.)

Jag lirar inte mycket FL men AKs kan du väll ändå aldrig stå över preflopp???

Postad

I första hand får du ta hänsyn till spelaren som höjt. Många spelare höjer oftast inte med sämre än AQo och då kan du så klart inte spela AQo själv. Det kan till och med vara så att man bör släppa AQo på en höjning från en okänd motståndare i tidig position. Kommer det en höjning från mitten eller sen position så 3-betar man som regel AQo och hoppas på headsup. Standarddraget mot 3-bet är att lägga AQo.

Om någon tight spelare höjer i tidig position brukar jag ofta syna kallt med AQs. Man är i lite halvtaskigt läge mot höjaren men finns det bara ett par lösgäss bakom kvar att agera så är man i fin form.

AKo och AKs är mindre känsliga. Det är sällan man har anledning att fundera på att mucka dessa händer. Om du gillar att smygsyna med dem lite då och då så för all del fortsätt med det.

Alla dessa händer är given 3-bet när någon vild spelare öppnar med en höjning.

Postad

Jag lirar inte mycket FL men AKs kan du väll ändå aldrig stå över preflopp???

En tight spelare höjer från UTG, en annan tight spelare trebettar från UTG+1. Enkel fold med AKs, du är med största sannolikhet dominerad av AA och/eller KK.

Har jag inte read på att dom är slaskare så spelar jag i princip bara KK/AA mot raise och reraise från tidig position.

/Bjorn