Gå till innehåll

NLT - Trn, KK fold preflop!


freeman

Recommended Posts

Har du tänkt vinna så lär du inte få bättre chans att dubbla upp.

Ligger du däremot 6 av 10 i en satelite och 9 går vidare till main så kan det var _ok_ att folda.

 

Faktum är att jag har vunnit fler turneringar (sit and go singeltable) genom att spela tight och disciplinerat mot slutet än att satsa vilt som vissa gör. Det viktigaste är ju faktiskt att stå som ensam "överlevande". Att gå all-in med KK är knappast särskilt riskfritt.

 

Så det finns ett riskfritt sätt att vinna alla turneringar på ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 68
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Jag är fascinerad över att den här diskussionen kommer upp lite då och då, fast i olika former. Det är aldrig (jag repeterar: Aldrig) ok att lägga en hand som har 70% chans att vinna i en vanlig turnering. I en sattelit kan det vara ok, men det är en annan femma.

 

Om man lägger 70%-händerna så kommer man inte att vara en framgångsrik spelare, det är samma resonemang som att lägga AA efter en flopp med Axx där det finns ex. två hjärter. "Han har ju färgdraget, och vi vet ju hur ofta folk får in färgen..."

 

Nej, nej och åter nej. Enda gången man kan lägga KK pre-flop är om bevisen för att motståndaren har AA ör överväldigande. Jag kan inte förstå att folk resonerar: "Men jag kan ju bli utdragen om han har ett A på hand..."

 

Jag ber om ursäkt om jag varit skarp i tonen, men jag ser inget annat sätt att säga det här.

 

Det kändes lite som ett tal av Hitler men allright ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du tänkt vinna så lär du inte få bättre chans att dubbla upp.

Ligger du däremot 6 av 10 i en satelite och 9 går vidare till main så kan det var _ok_ att folda.

 

Faktum är att jag har vunnit fler turneringar (sit and go singeltable) genom att spela tight och disciplinerat mot slutet än att satsa vilt som vissa gör. Det viktigaste är ju faktiskt att stå som ensam "överlevande". Att gå all-in med KK är knappast särskilt riskfritt.

 

Så det finns ett riskfritt sätt att vinna alla turneringar på ;)

 

Nej nej, missförstå mig rätt nu.. jag menar bara att man kanske inte ska gå all-in med KK, bara spela väldigt aggresivt. Jag blir så förbannad och skyller på mig själv när jag har förlorat en all-in med KK därför att jag har sett alltför många förlora med KK på hand. En känd pokerexpert (tror det var Glimne) sade att KK är en väldigt mycket sämre hand än AA.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du tänkt vinna så lär du inte få bättre chans att dubbla upp.

Ligger du däremot 6 av 10 i en satelite och 9 går vidare till main så kan det var _ok_ att folda.

 

Faktum är att jag har vunnit fler turneringar (sit and go singeltable) genom att spela tight och disciplinerat mot slutet än att satsa vilt som vissa gör. Det viktigaste är ju faktiskt att stå som ensam "överlevande". Att gå all-in med KK är knappast särskilt riskfritt.

 

Så det finns ett riskfritt sätt att vinna alla turneringar på ;)

 

Nej nej, missförstå mig rätt nu.. jag menar bara att man kanske inte ska gå all-in med KK, bara spela väldigt aggresivt. Jag blir så förbannad och skyller på mig själv när jag har förlorat en all-in med KK därför att jag har sett alltför många förlora med KK på hand. En känd pokerexpert (tror det var Glimne) sade att KK är en väsentligt sämre hand än AA.

 

Antar du är vad folk brukar kalla forum-troll?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hehe.

Den där Glimne har faktiskt rätt.

Han skulle säkert också säga att Ax är en väsentligt sämre hand än KK.

 

Men jag orkar faktiskt inte tjata mer i denna då du antagligen är världens tightaste spelare som jag hoppas hamnar på mitt bord i någon framtida turnering.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du tänkt vinna så lär du inte få bättre chans att dubbla upp.

Ligger du däremot 6 av 10 i en satelite och 9 går vidare till main så kan det var _ok_ att folda.

 

Faktum är att jag har vunnit fler turneringar (sit and go singeltable) genom att spela tight och disciplinerat mot slutet än att satsa vilt som vissa gör. Det viktigaste är ju faktiskt att stå som ensam "överlevande". Att gå all-in med KK är knappast särskilt riskfritt.

 

Så det finns ett riskfritt sätt att vinna alla turneringar på ;)

 

Nej nej, missförstå mig rätt nu.. jag menar bara att man kanske inte ska gå all-in med KK, bara spela väldigt aggresivt. Jag blir så förbannad och skyller på mig själv när jag har förlorat en all-in med KK därför att jag har sett alltför många förlora med KK på hand. En känd pokerexpert (tror det var Glimne) sade att KK är en väsentligt sämre hand än AA.

 

Antar du är vad folk brukar kalla forum-troll?

 

Nej, he he.. det är faktiskt första gången jag skriver inlägg här (oj vilken respons det blev :D).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I en WPT-turnering som sändes på TV gick en stolle all-in med J4 i själva finalen, d v s heads up. Han förlorade givetvis.

 

Denna är ju så bra... Herregud. (Signatur material) Jag sitter i ett kontorlandskap där det ser lite konstigt ut om man sitter och gapskrattar vid skärmen. Men idag har det varit svårt att hålla sig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gillar ditt resonemang Richthofen. Ska man tänka så kan man ju lika gärna lägga AA varje gång "för att folk får triss är ju inte alls ovanligt" :)

 

Låt oss säga att man befinner sig vid finalbordet och du verkligen vill vinna förstapriset. Ska man då "calla" om någon med mer marker går all-in och du har KK på hand? Jag är ärligt talat tveksam till det. I en freeroll hade jag tveklöst callat i de flesta lägen men inte vid finalbordet i en turnering med jättepriser. Jag har sett KK förlora för ofta. Om man skiter i om man åker ur på ex v 7:e plats så är det rätt att calla ;) Men självklart spelar det även roll vilken motspelare det är som går all-in. I en WPT-turnering som sändes på TV gick en stolle all-in med J4 i själva finalen, d v s heads up. Han förlorade givetvis. Jag anser förresten att det alltid är rätt att calla med KK i finalspelet mellan två personer.

 

 

1. JA! Om du inte har nån bisarr tell och är nästan säker på att motståndaren har AA är det ofantligt dåligt att folda KK där. Om du inte får in markerna med KK innan floppen, när ska du då få in dem? Vänta på att du får AA eller floppar ett monster? Glöm det, blindsen kommer att äta upp dig.

 

(Tänk även på att alla som kommit till finalbordet brukar få rätt mycket pengar, men bara de tre första får RIKTIGT mycket pengar. Du behöver alltså inte vara rädd för att gå hem tomhänt, och skillnaden mellan att komma trea och femma är större än den att komma femma och sjua, t.ex.)

 

2. Det behöver absolut inte vara fel att gå all-in med J4 (eller 72 eller 32) heads-up. Det beror på motståndaren, situationen, storleken på spelarnas staplar och blindsen i förhållanden till markerstaplarna. Att SYNA allin med dessa händer är däremot ingen höjdare, men det är en helt annan sak.

 

3. Du har dock rätt i att KK är MYCKET svagare än AA, vilket några andra verkar ha missat. (Det finns INGA överkort som kan floppa mot AA! Det är en väldig skillnad!) Vet inte vilken pokerexpert du tänker på, men det skille kunna vara Mike Caro.

 

Men kom ihåg att KK är MYCKET starkare än ALLA händer utom just AA.

 

4. Jag hoppas att du inser att poker, inte minst NLT-turneringar, kan vara väldigt komplext och att du har mycket att lära. Tro inte att din intuition alltid är rätt. Om en spelare är en av de två sista kvar vid finalbordet i en stor tv-sänd pokerturneringen och gör saker som du tycker verkar märkliga - utgå inte automatiskt från att han/hon är en "stolle".

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

[Nej nej, missförstå mig rätt nu.. jag menar bara att man kanske inte ska gå all-in med KK, bara spela väldigt aggresivt. Jag blir så förbannad och skyller på mig själv när jag har förlorat en all-in med KK därför att jag har sett alltför många förlora med KK på hand. En känd pokerexpert (tror det var Glimne) sade att KK är en väldigt mycket sämre hand än AA.

 

Inget illa menat men du märker nog inte själv att din "nybörjarstatus" lyser igenom.. därav en del spydiga kommentarer..

 

Om du fortsätter med poker och läser dina inlägg igen om säg 1 år så kommer du skratta gott.. jag lovar... :lol::lol:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tycker alla ska sluta dissa Richthofen. Det är väl bara kul att folk har olika spelstilar och väljer lite annorlunda approach till spelet. Genom att folda KK för en all-in kan man smyga sig till många fina 4:e och 5:e platser.

Jag skulle iaf inte ha något emot att ha Richtofen vid mitt bord. ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Måste bara säga att i turnering så kan det väl verkligen va rätt att folda KK mot en allin.

E motståndet svagt och man har en bra stack, så varför ta chansen mot supertighta snubben. Självklart behöver han inte ha AA och du har säckert pottodds med tanke på vilka händer du kan va uppe mot.

Men du riskerar alla dina marker i en turnering där dina odds att kommalångt/vinna faktiskt överstiger dina pottodds i KK mot all-in situationen

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Förstår inte riktigt varför det är så sjukt fel att folda KK pre-flop?

om han hade hyffsat bra koll på dom andra i turneringen och hade en bit över averagestack så förstår jag inte varför man inte bara kan slänga skiten, han kan ju vara tämligen säker på att han är uppe mot AKs, AA, eller möjligtvis QQ eller JJ, det är som ni såklart vet bara dom två sistnämnda händerna som han verkligen är stor favorit mot.

 

mot AKs vinner han ju trots allt bara typ 70% av gångerna och mot AA 20%.

 

Som ja skrev tidigare; om man har riktigt bra koll på sina motståndare och om man är bekväm med hur dom spelar så tycker jag bara det är onödigt att chansa

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men snälla! Snacka om att det är många i den här tråden som övervärderar A. KK mot AK är en chans som inte jag vill missa. Killen med AK har 3 outs på sitt A på 48 kort! Chansen att träffa ett A är 6.25%!!!!!! Om man är rädd för att ta den chansen, vilka chanser är man då beredd att ta egentligen?

 

Enda man bör vara rädd för är just AA men chansen att han har den jämfört med den uppdubbling du gör så skall du inte tveka. En tight spelare som går all-in me 6000 på en 700 raise luktar ju bra hand fast han vill inte ha någon syn.

 

Folk nämner att det är bra att folda om man vill vinna turneringen. Det där håller jag inte med om! Man vinner inga turneringar om man inte tar sådana här guldlägen! Man måste ta risker för att vinna. [/b]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...