illi Postad 28 September , 2005 Rapport Postad 28 September , 2005 Jag börjar undra om jag gör nåt fel som försätter mig i såna här situationer. Om jag borde spela defensivare, så jag inte riskerar att förlora i såna här lägen. Här är ett exempel: No-limit Texas Hold'em $20+$2 (real money) 20+2 Three Tables Multi Table Tournament Seat 2: Jag ($11,651 in chips) Seat 3: Puckot ($4,280 in chips) Seat 7: Spelare 1 ($15,144 in chips) Seat 9: Spelare 2 ($13,925 in chips) ANTES/BLINDS Spelare 2 posts blind ($300), Jag posts blind ($600). Jag: 88 PRE-FLOP Puckot bets $1,200, Spelare 1 folds, Spelare 2 calls $900, Jag calls $600. FLOP [board cards 9D,7H,5D ] Spelare 2 checks, Jag bets $2,500, Puckot bets $3,080 and is all-in, Spelare 2 folds, Jag calls $580. Är det något jag borde gjort annorlunda i den här handen? * RP och flytt till PHH - QoS * * Rensar bort allt resultatssnack - Hjort* Citera
listig Postad 28 September , 2005 Rapport Postad 28 September , 2005 När det gäller turneringspoker måste man vara beredd att kliva undan från otrevliga situationer och inte spela som man annars hade gjort i cash games under samma premisser. Anledningen till det är just tillfällen som dessa, trots att man spelar rätt med oddsen med sig är det inte alltid "rätt", på grund av statistiska fluktuationer, samt att han faktiskt hade cirka 20 % att vinna potten, någon måste ju det inträffa. Det kan tyckas fegt och lite väl tight - men ofta en vinnande strategi i slutskedet av turneringar när man ligger bra till - särskilt om det finns en shortstacked man gärna vill sätta all-in i syfte att slå ut honom. I just detta tillfälle hade jag nog spelat ungefär som dig, för att sätta press på shortstacken, och 80/20 är för bra odds att blunda för. Om du däremot satt honom på färgdrag (två ruter som hålkort) hade det varit annorlunda och du hade haft sämre odds, då han träffar färgen drygt en tredjedel av gångerna. Självklart är det en balansgång mellan att vara defensiv och att sätta shortstacken all-in. Men vad man bör minnas är som sagt att man ibland måste avstå från att spela handen. Citera
jna Postad 28 September , 2005 Rapport Postad 28 September , 2005 Du kan inte spela på annat sätt i sådana situationer, det skulle vara helt fel. Du täcker ju honom mer än väl. Det du ska akta dig för är att spela marginella händer hårt mot storstackar. Då kan ett bra läge snabbt förvandlas till misär. Citera
Nusseman Postad 28 September , 2005 Rapport Postad 28 September , 2005 Du har lite drygt 7 bb i stacken och då finns det bara två val att göra preflop; fold eller all-in. I det här fallet är det all-in. Citera
Bjorn_ Postad 28 September , 2005 Rapport Postad 28 September , 2005 Nu tittar du nog på fel stack, han som höjde hade ca 7bb, vår hjälte har närmare 20bb. Min rekomendation är syn pre och sedan check-fold om man inte settar. (Man kan inte gärna folda ett pocket när man får 5-1 odds preflop.) Hade inte den andra storstacken synat är det ju ett bra all-in läge. /Bjorn Citera
jna Postad 28 September , 2005 Rapport Postad 28 September , 2005 Nu tittar du nog på fel stack, han som höjde hade ca 7bb, vår hjälte har närmare 20bb. Min rekomendation är syn pre och sedan check-fold om man inte settar. (Man kan inte gärna folda ett pocket när man får 5-1 odds preflop.) /Bjorn Jag skulle inte folda mot en shortstack om det bara fanns ett överkort och jag dessutom har hålstegdrag. Mycket stor chans att man har bäst hand i detta läge. Man kan inte undvika risker in absurdum! EDIT: Förmodligen skulle jag dock ha höjt rejält pre flop. Om inte spelare2 slowspelar ett överpar (liten sannolikhet) har vi bättre hand än honom och vill gärna få puckot heads up i en all in. Citera
Nusseman Postad 28 September , 2005 Rapport Postad 28 September , 2005 Nu tittar du nog på fel stack, han som höjde hade ca 7bb, vår hjälte har närmare 20bb. Ja, se där ja *Inga inlägg före morgonkaffet* Citera
illi Postad 28 September , 2005 Författare Rapport Postad 28 September , 2005 Min tanke var att bara syna, eftersom vi var tre i potten, och sen check/fold om jag inte träffade trissen. Men floppen såg så pass fördelaktig ut för min hand, även med ett överkort, så jag tänkte att jag förmodligen hade den bästa handen. Med facit i hand var det ju bra odds för att vinna handen, men utan facit i handen kanske det var onödigt aggressivt efter flopp. Jag ville dock inte att han skulle stjäla åt sig potten genom att gå allin om jag bettade mindre eller bara checkade på floppen. I det läget hade jag varit tvungen att folda. Nu fick jag i alla fall lite fold equity på honom. Jag själv skulle ha lagt mig om jag var honom med dom korten, men jag vet inte om det vore rätt. Citera
derra Postad 28 September , 2005 Rapport Postad 28 September , 2005 Jag hänger inte med, var någonstans står det vilka kort han hade? Du får gärna berätta det annars är det svårt att analysera vem som spelar bra eller dåligt. Utan att veta vilka kort "puckot" hade så antar jag att han försökte sno blindsen och sen blev commited. Men men.. vad hade han? Citera
Hjort Postad 28 September , 2005 Rapport Postad 28 September , 2005 Jag hänger inte med, var någonstans står det vilka kort han hade? Först skrev han ut det, men jag tog bort. Sånt ska verkligen inte stå i den här gruppen och det fokuserar på helt fel del av handen. Citera
baller Postad 28 September , 2005 Rapport Postad 28 September , 2005 var onödigt aggressivt efter flopp. Tycker jag inte, du har fått en ganska bra flop, du kan inte vänta på nötterna för att ta kommandot i poter då kommer du blöda till döds. Attackera smallstacken som troligen har två överkort... Citera
derra Postad 28 September , 2005 Rapport Postad 28 September , 2005 Jag hänger inte med, var någonstans står det vilka kort han hade? Först skrev han ut det, men jag tog bort. Sånt ska verkligen inte stå i den här gruppen och det fokuserar på helt fel del av handen. Jag förstår, men nu blev jag nyfiken på vad "puckot" hade Citera
Recommended Posts