Gå till innehåll

Folda i checkläge, anses det osportsligt/osnyggt?


Bjorn_

Recommended Posts

Tjenis, ett sista försök...

 

...

Så för att se om jag uppfattat det hela rätt så:

 

-Menar du att det ger positivt värde, om än marginellt, allt lägga sig vid floppen i nämnda bubbelsituationer?

-Anser du dessutom att det ger ungefär lika värde oavsett om man lägger sig på floppen som på rivern?

-Samt det som förbryllar mig mest. Menar du vekligen att man inte bör utnyttja taktiken då den ger, enligt din mening, endast har en mikroskopisk, dock positiv förväntan. Varför någonsin ge upp ett +EV move mot ett negativt sådant, hur litet det än må vara?

 

___________________________________________

 

Björn_ och Hjort, hur man hamnat i situationen är totalt ointressant. Är du väl där så gör det bästa av det. Ska nämna också att den stora majoriteten inte spelar i närheten av optimalt. Se därför inte bort ifrån att ibland hamna i situationer som "inte borde förekomma"

 

___________________________________________

 

Ett fiktivt men högst realistiskt exempel när det är absolut rätt att folda på river.(Lägg inte för stor vikt hur handen utspelas förrän vid rivern, ok)

 

STT(/1 TBL SnG) 50/30/20-struktur

 

(Blindar 50/100)

 

Fi1........2000

Fi2(BTN)...4000

Fi3(SB)....2000

Hero(BB)...2000

 

Reads.

Fi1 synstation, Har dock köpt en del potter vid visad svaghet i position.

Fi3 kompetent.

 

Hero 2:heart:4:heart:

Fi3 7:diamond:8:club:

 

Fi1 calls

Fi2 folds

Fi3 calls

Hero checks

 

Flop: 3:club:7:heart:9:heart:

 

Fi3 bets 100

Hero calls

Fi1 calls

Fi3 calls

 

Turn K:club:

 

Fi3 checks

Hero checks

Fi1 checks

 

River 5:diamond:

 

Fi3 checks

Hero 1:CHECKS 2:FOLDS

Fi1 bets 500

Fi3 1:FOLDS 2:CALLS

 

Jag menar att LIKNANDE situationer förekommer relativt ofta.

Hur mycket mer benägen blir inte Fi3 att syna ner Fi1's riverbet i exemplet.

Vem som vinner potten är ett fett. Du vill bara ha så mycket action som möjligt mellan motspelarna i detta skede.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Björn_ och Hjort, hur man hamnat i situationen är totalt ointressant. Är du väl där så gör det bästa av det. Ska nämna också att den stora majoriteten inte spelar i närheten av optimalt. Se därför inte bort ifrån att ibland hamna i situationer som "inte borde förekomma"

Det är ju förstås helt sant.

 

Men jag invänder fortfarande väldigt starkt mot "Säg att det räddar dig till ITM i var 200'nde STT. You do the math."

 

Angående riverspelet i ditt exempel så tycker jag att det är katastrofalt spelat att folda ett par mot 0 bets. Jag kan inte tänka mig att extraequityn man får av den ökade sannolikheten ens kommer i närheten av att kompensera för sannolikheten att man kan ha bäst hand och vinna 600.

 

Och jag misstänker att vi också rejält avviker i våra uppskattningar hur många fler händer en motståndare synar/betar med för att du foldar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är ju långt ifrån säker på att situationen

 

Hero 2000

Fi_a 4000

Fi_b 1000

Fi_c 3000

 

Har bättre EV än situationen

 

Hero 2000

Fi_a 4000

Fi_b 1500

Fi_c 2500

 

i en 50/30/20 struktur... Man kanske höjer sin %ITM en aning men det behöver inte nödvändigtvis betyda att det höjer ens EV om man i gengäld minskar sin vinstchans.

 

/Bjorn

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Angående riverspelet i ditt exempel så tycker jag att det är katastrofalt spelat att folda ett par mot 0 bets. Jag kan inte tänka mig att extraequityn man får av den ökade sannolikheten ens kommer i närheten av att kompensera för sannolikheten att man kan ha bäst hand och vinna 600.

 

Hjälten har ju färgdraget med 2 :heart: 4 :heart: ju, det är den andra snubben som har paret.

 

/Bjorn

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hjälten har ju färgdraget med 2 :heart: 4 :heart: ju, det är den andra snubben som har paret.

Ah, man vet om motståndarens hålkort. Det förklarar hur folk kan få så hög ROI på de lägre nivåerna. :-)

 

Annars kan man ju tycka att på en limpad hand pre där SB betar ut 1/3 pot och man har färgdrag plus bakdörrstege så kan man ju fundera på en raise kanske???

 

Fast motståndaren kanske vet ens hålkort också?!? :lol::lol:

 

/Bjorn

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ICM ger 0.2359 i den första situationen och 0.2263 i den andra. Men det förutsätter ju att alla spelar lika bra, tar inte hänsyn till position osv. Jag är iofs rätt säker på att den första situationen nästan alltid är att föredra.

 

Kanske bör förtydliga var jag står. I princip så kan man öka sitt EV lite genom att folda på rivern för 0 bets i sådana här situationer. Men jag tror att den effekten är väldigt liten och det kommer i stort sett inte spela någon roll om man gör det eller ej.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...