Gå till innehåll

NLT - Fold AJs i SB mot jätteraise, slut av trn.


parre

Recommended Posts

Denna kom upp i slutet av 200 added på 24h idag.

 

Finalbord, sex personer kvar. För tillfället är jag chipleader, men det ändras extremt snabbt. Mörkarna är på 3.5k-7k, jag sitter i SB.

 

Players:

Suppe (100,021.00 in seat 1)

grytan (121,613.00 in seat 4)

Vorcirion (62,514.00 in seat 5)

Sudden33 (93,708.00 in seat 7)

MrZero (75,924.00 in seat 8)

andkan (122,220.00 in seat 9)

 

Dealer: MrZero

Small Blind: andkan (3,500.00)

Big Blind: Suppe (7,000.00)

 

andkan was dealt: Ah - Jh

Får AJs i SB, tänker skönt - en bra hand shorthanded. Borde i alla fall kunna få en mörk eller två nu!

 

grytan Fold

Vorcirion Fold

Sudden33 Fold

MrZero Raise (45,000.00)

 

Foldas fram till MrZero på knappen som höjer till 45k. Stora mörken är på 7k. Standardraisen har varit antingen 14k eller 21-22k. Detta finner jag alltså som oerhört konstigt.

 

Våra stackar:

 

MrZero (75,924.00 in seat 8)

andkan (122,220.00 in seat 9)

 

Jag har alltså ca 119k och 3.5k inne i potten. Han betar MER än halva sin stack från knappen - och jag har ju en riktig hand!

 

Sitter och funderar länge, typ maxtiden. Min första intuition är litet pocketpar som han absolut inte vill spela efter floppen. Men - varför beta så mycket? Varför, varför varför? Försöker han överbeta brutalt med AA/KK för att få det att se ut som en bluff? Har man månne AK (men återigen - varför höja så mycket?) Tidigare hade han inte höjt med nämnvärt avvikande belopp vad jag märkt.

 

När tiden börjar gå ut klickar jag på foldknappen.

 

Jag tänker som så:

 

Den hand som jag mest troligt sätter honom på är ett litet pocketpar. Jag är några procent på den dåliga sidan av ett coinflip. Möjligheten kvarstår dock att han spelar ett monster såhär, för att inducera omslag då man sätter honom på litet pocketpar/blindsteal. Vidare så har jag mycket marker och tror mig ha en bra chans senare att öka min stack, plus att jag bara investerad 3.5k och skulle bli tvungen att riskera 80k för att spela denna hand.

 

Kommentarer?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför funderade du så länge?

 

Försöker mer och mer de-tomteficiera mig. Spelade till exempel tight nästan hela turneringen igenom (för det mesta i alla fall). Tänkte mer och mer om spelarna och deras händer. Därför tänkte jag nu också. Måste ju börja tänka lite så jag inte tror att jag ligger före AKxx med AQxx i sökö - helt ärligt satte jag dig på A i hålet och tänkte fan va skönt, nu leder jag ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tror man är i rätt hyffsad form mot MrZeros handdistribution här.

 

Det tror inte jag men det spelar heller ingen större roll. Varför riska mer än halva stacken på ett skott som troligen inte kommer gå hem?

 

Det är genom att luta sig tillbaka och titta på händer som denna det är så enkelt att ta sig från plats 6-7 till topp 3 vid ett finalbord. Slänga in 21 ggr det man har i potten med ingenting på handen är ett bra sätt att göra tvärt om...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag hade nog gått all-in. Det finns väldigt många händer som kan tänkas höja från knappen och killen har bara 10bb. Tror man är i rätt hyffsad form mot MrZeros handdistribution här.

 

Det hade jag nog gjort om han gjort en standardraise, då han skulle göra det med t.ex. K8o, A4o etc. Men hans höjning var ju enorm och avvikande, vilket får mig att tro att jag antingen har en coinflip för halva min stack mot ett par eller är stor underdog mot en monsterhand - ingen situation jag vill vara i direkt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det hade jag nog gjort om han gjort en standardraise, då han skulle göra det med t.ex. K8o, A4o etc. Men hans höjning var ju enorm och avvikande, vilket får mig att tro att jag antingen har en coinflip för halva min stack mot ett par eller är stor underdog mot en monsterhand - ingen situation jag vill vara i direkt.

 

Jag tror knappt det är sant men.... Bra analys där parre! :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det tror inte jag men det spelar heller ingen större roll. Varför riska mer än halva stacken på ett skott som troligen inte kommer gå hem?

Om man har tillräckligt mycket +chipEV i den här situationen så är det ju +EV att syna helt enkelt. Man ger helt enkelt upp för mycket för chipEV för att överleva i det fallet. Nu är det ju inte säkert att så är fallet eftersom betstorleken är lite skum. Men om jag trodde att jag var 55% favorit i snitt här så är jag all-in som ett skott.

 

Det är genom att luta sig tillbaka och titta på händer som denna det är så enkelt att ta sig från plats 6-7 till topp 3 vid ett finalbord. Slänga in 21 ggr det man har i potten med ingenting på handen är ett bra sätt att göra tvärt om...

Om han kan ha 22+ samt A8+ så har man stål på hand.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men om jag trodde att jag var 55% favorit i snitt här så är jag all-in som ett skott.

Mmm och som jag sa: Det är ett bra recept för att gå från toppen till botten...

Det är +EV, det duger för mig.

 

 

Om han kan ha 22+ samt A8+ så har man stål på hand.

 

Det troliga är att han har 66+ samt AT+, kanske tom ännu större A

Och jag kan köpa att det stämmer, då är det ju en självklar fold. Däremot så är det inte en självklar fold för att man bara har 3,5k i potten och att man antagligen kan glida vidare uppåt annars.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är +EV, det duger för mig.

 

Jo, jag vet det. Fast det är troligtvis inte +EV i den där situationen

 

Och jag kan köpa att det stämmer, då är det ju en självklar fold. Däremot så är det inte en självklar fold för att man bara har 3,5k i potten och att man antagligen kan glida vidare uppåt annars.

 

Nej det är klart det inte är en självklar fold pga att han har 3,5 K i potten och står inför ett jättebet. Det är kombinationen av att han bara har 3,5K i potten samt antagligen är lite sämre än en coinflip eller jättedog om han spelar.

 

Hade en notoriskt överbetande blindstjälande spelare gjort höjningen är det ju en solklar all-in men när en (enligt mina notes) hyfsat ABC-spelande kille gör sådär, då är det varningsflagg och fold som gäller.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...