Gå till innehåll

NLT - Live, TPNK mot hyfsat okänd

Recommended Posts

Postad

Sviten, 5/5 Tx NL. Effektiva stackdjup runt 550, Fi täcker mig.

Fi verkar rätt tajt, har spelat aggro, en såndär Texasnisse som dock lirar Dealer's. Eller nått, var rätt full så minnet är vagt. I alla fall ingen regular. Han höjde preflop även förra handen och tog potten på floppen. Fyra eller fem vid bordet, shorthanded alltså. Jag har hållit mig hyfsat lugn, inte slaskat för mycket utan spelat stabil poker. Inga fylleallins á la parre dvs.

Preflop:

Fi raise UTG till 20, en syn, jag synar på knappen med Jxo (där X är ett irrelevant sidokort under J som inte träffar tvåpar på floppen).

Flop:

Jxx, rainbow.

Pott: 70

Fi betar ut 75.

Vad ska jag göra nu?

1) Med min image är det för weaktajt att släppa toppar mot minsta action på floppen - alltså går fold tokbort. Ett continuationbet betyder inte att han har mig slagen.

2) Call. Fördelar? Skrämmer väl Fi en del. Dock så kan det komma en uppsjö av jobbiga kort på turn, dessutom får jag noll info om var jag står. Han lär beta ut tillräckligt på turn för att committa mig ifall jag ska fortsätta spela handen, och jag kan inte beta utan tvingas ge AK/AQ gratiskort om det checkas till mig.

3) Raise. Fördelar? Info, få potten direkt mot AK/AQ/AT utan träff. Nackdelar? Knappast syn/omslag av en sämre hand.

4) Miniraise. Fördelar? Samma som ovan, förutom att det är lite billigare. Nackdelen är väl att han kanske synar med vad som kan både vara en sämre hand och vad som kan vara stål. Dock kommer jag undan billigt vid ett ev. omslag.

Okej, vad väljer ni och varför?

Jag valde alternativ 4. Korrekt? Tomtigt?

Postad

Jag skulle synat och kollat på turn. Sen om han fortsätter betta hårt kan du ju lägga dig då, visar han svaghet så reraisar du.

Det visar mkt mer styrka att bara syna där och sen reraisa turn.

Edit: Och hade du inte hetat parre så hade en fold kanske fungerat ;)

Postad

fold preflop !!1!11

Seriöst dock, om man tror att man har stor foldequity kan man ju syna med vilket skit som helst på knappen, men det har ju knappast du.

Jag synar för övrigt på floppen eftersom jag dels inte vill eskalera potten och dels för att jag vill ha lite mer info (dvs turnkort och min motståndares reaktion på det) innan jag commitar mer pengar.

Postad
Haha, skönt att maskera kickern till knäkten så att inte viktigpetter-nördarna kommer och skriker "fold preflop !!1!11"

Jag minns inte kickern, därför jag maskerar den... minns bara att den var under tio :)