Gå till innehåll

NLT - SnG, bullying som storstack ITM

Recommended Posts

Postad

Det här är en hand som jag funderat ganska mycket på. Jag tycker egentligen att jag spelar rätt, men en del folk har påstått motsatsen så lite mer diskussion skulle vara trevligt :)

Den egentliga frågan är kanske om $10+1 på Party-nätet är en för låg nivå för liknande "moves"?

Vi har spelat 4-handed ett tag men i förra handen sprack bubblan då jag lyckades eliminera en av spelarna. Detta plus ett flitigt stjälande av blinds har resulterat i en ganska betryggande chiplead, men jag skulle gärna öka på den lite till för att verkligen kunna utnyttja att vi har en liten stack som när som helst kan åka ut. Tanken är att låta lillstacken komma undan lite oftare medan jag stjäl hej vilt av den andra killen för att nå HU-spel med en duktig ledning.

Som jag nämnde tidigare har jag stulit en hel del blinds, men jag har aldrig visat upp rena skräphänder. I de relativt få fall mina all-ins blivit synade har jag åtminstone haft A med hyffsad kicker eller liknande.

Ett litet problem med denna hand är att vi spelar utan small blind på grund av elimineringen i förra handen. Det är alltså inte riktigt lika lönsamt att stjäla här som i vanliga fall.

Blev visst ganska lång inledning, men iaf, lillstacken foldar och kommer att betala halva stacken i BB nästa hand. FI som sitter i BB denna hand bör alltså folda här VÄLDIGT ofta om han inte har ett riktigt monster. Detta kräver dock att FI faktiskt förstår detta, och jag kan givetvis inte vara säker på det. Han har dock inte uppvisat några riktiga maniac-tendenser och synat all-ins med halvdåliga händer tidigare.

Party Poker No-Limit Hold'em Tourney, Big Blind är t400

($10+1 inköp)

Lillkillen (t1040)

Vår hjälte (t4590)

FI (t2370)

FI postar BB (400)

Vår hjälte [9 :spade: 2 :spade: ]

Lillkillen foldar, Vår hjälte går all-in?

Postad

Utan att försöka mig på någon djupare tankegång känns det som om FI gör legitima synar med minst AT+,KJ+,77+. Håller inte med om att det krävs ett värre monster än så. Även mot ovanstående HD bör det ju ändå vara klart + att trycka.

Det som talar emot är ju så klart som du säger att genomsnittlige joe på 10+1 troligen synar med Ax, Kxs och en hel hög annan skit. När det dessutom är första handen ITM och du har bully'at ett antal gånger nyligen så lär inte synen vara svårfunnen.

Movet är nog helt säkert "korrekt" matematiskt, men mot motspelare som inte har en pejling blir det ändå helt fel. Min slutsats blir alltså att folda på nivån. På 33'orna + bör dock en push vara i sin ordning.

Postad

Om det hade varit på bubblan så hade det varit en automatisk all-in, här är det en en helt annan sak och motståndaren behöver inte alls ett monster för att syna dig korrekt eftersom det bara rör sig om en enhets skillnad mellan tredje och andra, medan det är tre enheter upp till ettan.

Lek med en ICM-kalkylator så kan du ju kolla minimumequityn som din motståndare behöver för att syna.

Postad

Det verkar med andra ord som om jag har fått det här med bullying lite om bakfoten och det här var alltså en rätt kass all-in. Alltid lär man sig nått.

Jag har dock lekt ganska mycket med SnG PowerTools, som vad jag förstår gör ICM/EV beräkningar utan att jag ska behöva tänka så mycket själv, och för att det ska +EV för FI att syna här med händer som KTo eller 44 måste han vara säker på att jag pushar med minst 85-90% av alla händer här och inte ens då är marginalen särskilt stor. Även om han är helt säker på att jag pushar any two så är det ingen jättemarginal med liknande händer, och jag ser inte riktigt varför han skulle vara säker på att jag gör det. Som jag sa i inledningen så har jag aldrig visat upp något skräp när jag gått all-in tidigare. Det är givetvis mycket möjligt att jag inte har förstått hur man ska använda det programmet eller ICM-beräkningar på ett korrekt sätt.

Postad
Det verkar med andra ord som om jag har fått det här med bullying lite om bakfoten och det här var alltså en rätt kass all-in. Alltid lär man sig nått. [...] Det är givetvis mycket möjligt att jag inte har förstått hur man ska använda det programmet eller ICM-beräkningar på ett korrekt sätt.

Tror du räknar rätt. Jag gjorde som Hjort föreslog och lekte lite med ICM, och kommer i princip fram till att du kan gå in med alla händer här utan att det kan vara allt för illa. Undantaget är om fi synar med riktigt kassa händer som J8o och sånt, men det finns ingen anledning att tro att han ska göra det. Snarare väntar jag mig se fi vika sig som en gammal karta här.

Förresten, fi måste vinna 58% för att bryta jämnt på syn all-in. Mot en slumphand innefattar det bara 1/4 av händera med början på QJo.

--- Callahan