Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Jag och en polare satt och diskutera det senaste fenomenet av hjärngympa i våran lokaltidning, sodoku, och började fundera på hur många olika versioner av sodoku det kan finnas. Vi satt och räknade lite på det, men vi lyckades inte riktigt! (Matte E släng dig i väggen).

Någon geni som kan se det direkt av att kolla på ett eller vet hur man räknar ut det?

/ Petter

*no RP needed*

Postad

Antal kombinationer borde vara (antal symboler)^(antal positioner), om jag kommer ihåg spelplanen rätt så kan varje ruta vara 1-9 och man har 9*9=81 rutor => 9^81 = 1,966 e+77

- QoS

Postad

6,670,903,752,021,072,936,960 om man räknar rotationer som olika brädor och och 5,472,730,538 om man inte gör det.

Jag höll på med det ganska mycket, sen klurade jag ut hur man kunde skriva en lösare i LISP och då vart det inte roligt längre eftersom datorn är mycket bättre än mig.

Postad

Hmmm, 6.7e15 är betydligt mycket mindre än 1.9e77, antar att det finns nån regler för hur rutorna i sodoku får fyllas?

Har som sagt bara sett spelplanen som hastigast i DN. :)

- QoS

Postad

Vi tänkte som dig Qos, men det kände väldigt mycket. Snabbt svar, det gillar jag.

/ Petter - blev av med sjukt mycket blogtext p.ga. serverfel precis och ska nu ut i trafiken och köra på djur.

Postad
Antal kombinationer borde vara (antal symboler)^(antal positioner), om jag kommer ihåg spelplanen rätt så kan varje ruta vara 1-9 och man har 9*9=81 rutor => 9^81 = 1,966 e+77

Det måste vara giltiga lösningar, alltså exakt en av varje siffra i varje rad, kolumn och 9-ruta.

Postad

Det minsta antal tal som dokumenteras som lösbart är 17 st tror jag. men det var säkert någon speciell kombination. Sen kan ju såklart alla tal utom 1 vara ifyllda, men det skulle inte vara särskillt spännande .P

Postad

Aha, det förklarar en del. Trodde man fick ha 1-9 i varje ruta. :)

sen klurade jag ut hur man kunde skriva en lösare i LISP och då vart det inte roligt längre eftersom datorn är mycket bättre än mig.

Nerdy rekussionsproblem, yes? :)

- QoS