Gå till innehåll

NLT - AKo pre-flop UTG


jackbalsam

Recommended Posts

Satt på 10manna bord NL 0.5/1. Satt och såsade lite och lästa på pokerforum så jag hade ingen vidare koll på motståndarna.

 

Får hur som helst AKo UTG. Är inte något stort fan av den här positionen men bettar hur som ehlst 4BB ($4). Två spelare foldar, och spelaren efter raisar till $7. Tyvärr så har jag som sagt inte så stor koll på hur han spelar men jag tänkte lite på vilka händer fokk vid dom här borden spelar på ett sånt sått och resonerar ungefär såhär:

 

Om han har 22- QQ så är jag liten underdog. Om han har KK - AA så är jag stor underdog. Om han har AQ - AJ (jag skulle inte bil förvånad om jag såg ännu lägre ess heller) är jag stor favorit. Jag tänkte hur som helst att det är störe chans att han hare Ax än AA eller KK så jag borde tjäna på att gå all in i längden. Ska kanske nämnas att han har ganska lite pengar kvar också ($24 och potten var på $13 eller nåt liknande) jag kanske hade resonerat annorlunda om han hade haft mig täckt ($113) även om det inte borde vara så.

 

Hur som helst, jag sätter honom all in och han visar QQ. Hans damer håller upp och jag har förlorat potten.

 

Spelade jag handen rätt, eller var det helt tokigt? Har nämligen för mig att jag läst i massa böcker at AK är en hand min vill all in med pre-flop om man inte tror fi sitter på AA eller KK. Eller har jag fått det om bakfoten också?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag kanske hade resonerat annorlunda om han hade haft mig täckt ($113) även om det inte borde vara så.

Du ska resonera jäkligt annorlunda om han har dig täckt (alltså om ni båda haft 100bb, inte om du haft mindre pengar), det ändrar situtationen enormt.

 

Spelade jag handen rätt, eller var det helt tokigt? Har nämligen för mig att jag läst i massa böcker at AK är en hand min vill all in med pre-flop om man inte tror fi sitter på AA eller KK. Eller har jag fått det om bakfoten också?

AK är en hand man "vill" all-in med såtillvida att den ofta är ungefär ett coin-flip preflopp och pengarna i potten täcker oftast upp att man ligger efter. Vidare så kommer AK ofta tappa sina slagna motståndare när det kommer A eller K, och också ha väldigt svårt att fortsätta på floppar utan A eller K (vilket innebär att runt 2/5 av vinsterna försvinner).

 

Jag tycker spelet känns ok, med grunda pengar och troligen tomtig motståndare. Men överlag så spelar du ju fel om du sitter och såsar vid bordet utan att intressera dig för dina motståndare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för svaret. Tror det är det första HH som inte får någon dålig kritik från dig Johan. :D (Bortsett från att jag såsar, men det var medvetet och inte för att jag inte vet bättre).

 

Angående rsonaemanget om han har mig täckt, är inte helt säker på varför men gissar på att;

...om vi har djupa stackar så blir det som ligger i potten innan all in, inte så stor del av potten efter all in vilket gör att det kan vara -EV på att gå all in. Stämmer det?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Angående rsonaemanget om han har mig täckt, är inte helt säker på varför men gissar på att;

...om vi har djupa stackar så blir det som ligger i potten innan all in, inte så stor del av potten efter all in vilket gör att det kan vara -EV på att gå all in. Stämmer det?

 

Handlar väl dels om det, men mest om att den handdistributionen han kommer syna din all in med avgränsas rejält om stackarna är djupa. Om du inte vet med dig att motståndaren är kass så kan du väl knappast förvänta dig att få syn av många andra händer än typ QQ KK AA och AK?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Handlar väl dels om det, men mest om att den handdistributionen han kommer syna din all in med avgränsas rejält om stackarna är djupa.

Nästan ordagrant vad jag tänkte säga. Det där med hand distributionen gäller ju för övrigt hans höjning också, väldigt många spelare är rejält lösa med sina höjningar mot småstacks i cash-game.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...