zirAlex Postad 20 September , 2005 Rapport Share Postad 20 September , 2005 Efter spel FLT 0,10/0,20 i några veckor funderade jag mycket på hur man skulle göra när man, med en bra hand, var upp emot färgdrag (det hände ju otaliga gånger att man blev utdragen). Ska man beta ut för att ev vinna en stor pott om färgen inte går in eller ska man checka till river, för att sedan säkert ta hem en relativt liten pott? För några dagar sedan klarnade det dock plötsligt. Om jag själv jagar färgdrag ser jag till pottoddsen, så om jag själv möter någon med färgdrag ska jag helt enkelt beta så att han får pottoddsen emot sig. Då borde det inte spela någon roll om han känner till pottodds eller inte. Lite förenklat: Beta "hårt" i liten pott men ta det lugnar i stor pott. Tänker jag rätt? * Lite RP och Flytt till THe - QoS * Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gyre Postad 20 September , 2005 Rapport Share Postad 20 September , 2005 Är du säker på att du möter ett färgdrag (säker kan man ju aldrig vara men du fattar nog) så ska du givetvis betta så mycket du kan, även om du inte kan ge han fel pottodds alla gånger så är det bättre att det kostar han ett big bet än inget alls. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Papa Kubo Postad 20 September , 2005 Rapport Share Postad 20 September , 2005 Tänker jag rätt? Inte om din rubrik stämmer. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Callahan Postad 21 September , 2005 Rapport Share Postad 21 September , 2005 Tänker jag rätt? Nej. Du vill ha in pengar när du är uppe mot färgdraget och det har väldigt lite med pottodds eller stora och små potter att göra. Du är helt enkelt favorit att vinna och gör vinst på varje bet som går in i potten. Antag att du har topp-par på turn och vet att motståndaren har flushdrag och checkar till dig. En bet har nu 0,6 BB högre väntevärde än check eftersom du vinner pengarna som går in (2 BB) 80% av gångerna. Så länge potten innehåller minst 3 BB (så att motståndaren har odds att syna) så spelar storleken ingen roll. Ett bättre sätt att se det är att om du inte betar i situationen ovan så gör du ett misstag värt -0,6 BB. --- Callahan Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Von oben Postad 22 September , 2005 Rapport Share Postad 22 September , 2005 En annan sak är att fråga sig själv hur man vill att motståndaren skall spela när man själv jagar flush. Vill du i en sådan situation få bet emot dig,eller vill du hellre kunna kolla frikort? Svaret är uppenbart. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Fido Postad 22 September , 2005 Rapport Share Postad 22 September , 2005 En annan sak är att fråga sig själv hur man vill att motståndaren skall spela när man själv jagar flush.Vill du i en sådan situation få bet emot dig,eller vill du hellre kunna kolla frikort? Svaret är uppenbart. Njae.... beror på om det är motståndaren specifikt, eller om det är moståndare. Eftersom du vinner (från floppen) ca en tredjedel av gångerna så är det +EV att få in mer pengar i potten om ni är fler än tre med och kollar. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gyre Postad 22 September , 2005 Rapport Share Postad 22 September , 2005 Många gånger kan det vara rätt att betta med färgdrag mot en ensam motståndare även om du istället hade kunnat ta frikort. Vet du om att motståndaren kan läga svaga händer mot ett bet så på turn kan det vara värt att betta med ett färgdrag istället för att ta frikort för att ta ett exempel. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Hjort Postad 22 September , 2005 Rapport Share Postad 22 September , 2005 En annan sak är att fråga sig själv hur man vill att motståndaren skall spela när man själv jagar flush.Vill du i en sådan situation få bet emot dig,eller vill du hellre kunna kolla frikort? Svaret är uppenbart. Jag tycker att det är mycket roligare att få cappa färgdraget än att få något mesigt gratiskort som jag ändå aldrig tar. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Von oben Postad 22 September , 2005 Rapport Share Postad 22 September , 2005 Mesigt? Nej,härligt!Frikort är ett av livets små glädjeämnen. I mitt resonemang tänkte jag mig en motståndare. Visst,är denne motståndare foldbenägen-så kan jag köpa Gyres resonemang,fast på FL .10-.20 känns inte det såsom det mest troliga alternativet. Fido har rätt i +EV med "rätt" antal motståndare,men f-n vet om jag ändå skulle betta. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Hjort Postad 22 September , 2005 Rapport Share Postad 22 September , 2005 Mesigt?Nej,härligt!Frikort är ett av livets små glädjeämnen. Jag lider av betifchecktoiosis, det är ett tillstånd som gör en helt oförmögen att över huvud taget checka tillbaka händer med över 3% i equity. Genom intensiv terapi har jag lyckats komma till ett stadie där jag kan checka tillbacka ett hålstegedrag med två underkort, men vägen vidare är lång. Fido har rätt i +EV med "rätt" antal motståndare,men f-n vet om jag ändå skulle betta. Va? Det är ju sjukt kul att cappa en fyrvägspott med nötdraget. Och sen skriva "I AM TEH SUCK-OUT KING" 24 gånger i chatten när man drar ut top set på runner-runner stege. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Recommended Posts