avalancher Postad 20 September , 2005 Rapport Postad 20 September , 2005 Efter flera månaders FL spel som jag nu inser har varit idioti (har spelat korrekta starthänder från position, men har spelat efter-floppen helt fel och för svagt, mycket beroende på min för lilla rulle som gjort mig feg), så har jag äntligen börjat inse saker och ändra mitt spel. Framförallt klarar jag bättre shorthanded PL/NL (fast har inte alls rulle till det egentligen), och turneringar/SnG. Tiltade enormt för ett tag sen, tappade mina $200 som jag äntligen byggt upp med bonusar till $25, nu är rullen på 40 efter diverse upp och nergångar, och inget FL spel. Facit efter senase dagarna på Expekt. 16:e på $1000 frirullen, 1:a plats på en $5 SnG rounders (men rond 2 gick inte), 1:a plats på $2 SnG tiomanna, 3:e plats på $2 30manna SnG. Samt 4st missade billiga buyin-turneringar. Det låter inte mycket, men är ett stort steg framåt för mig i alla fall. Nu till frågan: Som sagt, körde en 30manna SnG idag. Men det var rena vilda västern mellan oss tre som var kvar. Jag hade själv bonntur flera gånger (träffade triss i treor på rivern osv), och de hade de andra också. Kunde lika gärna vunnit som kommit trea, våra stackar åkte upp och ner. Det enda man kan påverka är hyr mycket man vågar stjäla mörkarna, samt hur man agerar när de andra försöker stjäla dom. Där kände jag mig helt grön och för svag, visste inte hur jag skulle bete mig riktigt. Så, hur ska man generellt bete sig när de andra ofta höjer för att stjäla? Syna mera? Mothöja? Även om man inte har särskilt bra kort? Är helt oerfaren på området. Linda Citera
PeO Postad 20 September , 2005 Rapport Postad 20 September , 2005 Spela aggressivt. Gå all-in om du sitter med AX eller par. Slå även om med dessa händer om du ser någon stjäla blinds ofta. Lycka till. Citera
ampixo Postad 20 September , 2005 Rapport Postad 20 September , 2005 spela megaagressivt från knapp. All in oavsett hand på knapp om du har få bigblinds kvar >10. Sen gäller det att våga ta syner som BB när knapp ställer in också. Khögsynen t.ex! Citera
Callahan Postad 20 September , 2005 Rapport Postad 20 September , 2005 Vilda-västerntaktik är påkallad om staplarna är runt 10 BB eller mindre. Var oftast först in med höjningar och all-ins. Risken är låg att åka ut om man går all-in med en halvkass hand, men stor om man synar med en stark hand. Lägg på all-in även om du har marginell +EV räknat i marker. Du kan nog lägga tex A2o på SB även om button kör in hälften av gångerna. Om button lägger kör du däremot själv med K7o ofta med värre händer om BB har någorlunda självbevarelsedrift. Det finns massvis med typsituationer som kräver olika strategier. Om du tex är klar chiplead och de andra två har ungefär lika mycket är det ofta bäst att höja nästan varje hand. För att avgöra när det är rätt att ta en all-in bör du skaffa dig en uppfattning av hur olika starthänder klarar sig headsup mot någon som sätter in med allt, men 1/3 av alla händer, med alla äss-x och alla par, osv. Sen måste du kunna uppskatta hur stor fördel du måste ha för att övervinna nackkdelen av att riskera att åka ut. Det senare varierar kraftigt beroende på prisstruktur och markerställning. Dels bör du kunna uppskatta sådant här grovt i huvudet, dels kan du skaffa ett datorprogram för att räkna exakt. Lycka till. --- Callahan Citera
avalancher Postad 21 September , 2005 Författare Rapport Postad 21 September , 2005 Tack för alla svar här och privat, uppskattas jättemycket! Fick en bekräftelse till att turneringar/sng är min grej, blev 11:a i en $2 trn (114 pers). En placering utanför itm, men ändå jättenöjd med placeringen. Fast bittert när jag låg 2:a ett tag... Hursomhelst, läste här nånstans att rullen bör vara 100x inköp för sng, så jag försökte få upp rullen via mikro PL. Tiltade inte, men fick en slump, och är nere på $6. Så det var det det, precs när man upptäckt var "talangen" äntligen ligger... men tack för råden i alla fall. (Vill någon "sponsra" så säg till ; ) Linda Citera
garviset Postad 21 September , 2005 Rapport Postad 21 September , 2005 Om du kan spela sng hyfsat bra behöver du nog inte en BR på 100 inköp på de låga nivåerna. Spelar du 2 dollars så räcker det sannolikt med ca 50$ BR. Dock ska du inte bli förvånad eller allt för stressad om det sjunker ner till 25 eller så, det är inte allt för otroligt. Själv spelar jag mest 10-20$ SnG och min BR växte stadigt och säkert upp tull 350 spelade SnG. Sen gick i stort sett allt fel upp till 400 spelade, och jag insåg att det faktist finns nåt som heter varians även i denna form av poker. Är nu uppe på 430 spelade och det ser bra ut igen. Och som sagt.. Spela väldigt aggressivt i slutet med 3 pers kvar. Och heads-up ökar du ytterligare. Fegheten och passiviteten är dina värsta fiender från och med bubblan. Citera
ampixo Postad 21 September , 2005 Rapport Postad 21 September , 2005 Oftast är blindsen så pass höga headsup att all in är det enda movet oavsett hand. Med det menar jag inte att du ska syna all ins oavsett hand dock. Citera
Juster Postad 16 November , 2005 Rapport Postad 16 November , 2005 Den här tråden var ovärderlig. Läste igenom den innan jag satte igång en SnG. Så kommer vi till fyra kvar (lvl5 eller nått). Jag började direkt att prova detta med all-in. Vann 9 av 10 händer pga att de inte vågade syna o checkade när de hade möjlighet att raisa. Hoppas det inte var en tillfällighet Tackar!! Citera
Supertequila Postad 16 November , 2005 Rapport Postad 16 November , 2005 Jag brukar gå bra på SNG.s. Min taktik är att spela väldigt tight-aggressiv upp till 3e plats och undvika väldigt stora pottar och all ins. Det kan bli tal om många nedläggningar. Det är viktigt att förstå att stacken spelar mindre roll i en sån turnering, utan i princip endast positionen. Enda undantaget är om man råkar bli short stack eller få en stor stack. På tiomannabord, om du vid något tillfälle råkar få 30 % eller mer än markerna i spel ska du spela super tight spel. I princip bara vänta på att ni ska bli 3 kvar. När 3 är kvar, och således alla är in the money, då ska du direkt slå om och spela väldigt aggressivt. I och med din tajta image kommer spelarna inte att våga syna dig med mellanstarka händer, och innan de har fattat galoppen har du vuxit i styrka tack vare de höga blindsen. Ett sista råd är att om knappen höjer kraftig och försöker stjäla din blind och du inte har en hand som är tillräckligt bra för att syna, gör inte det. Ge honom blinden och stjäl hans sedan. Detta ger bättre EV i längden. Citera
maaac Postad 18 November , 2005 Rapport Postad 18 November , 2005 Den viktigaste faktorn man ska ta i akt när man bestämmer om man ska folda eller re-raisa all-in efter att knappen höjt och man själv sitter på BB är hur mycket marker man själv och FI har, samt hur han har spelat tidigare, om han har försökt stjäla blind-steala tidigare. Men generellt sett (om jag inte har någon vidare read på FI) och vi är kanske fem pers kvar och jag har en average stack brukar jag re-raisa all-in med alla kort som jag vet är favorit mot en average hand, typ K10, K9, Ax, alla pocketpar samt en del till händer, då jag vet att detta är +EV i längden. Citera
Recommended Posts