Gå till innehåll

FLT - SH, släppa TP på turn?

Gyre

Recommended Posts

Ska jag verkligen släppa mitt TP på turn här? Första sessionen på 3/6 för mig och jag kanske är lite rädd för pengarna? Vet ingen om motståndaren eftersom jag är ny på bordet.

$3/$6 på party

Total number of players : 6

Seat 1: Vaanx ( $57 )

Seat 2: Fist ( $80.50 )

Seat 4: jIBz69 ( $152 )

Seat 5: Hero ( $269 )

Seat 6: givmemoemony ( $236 )

Seat 3: sbtatum ( $146 )

jIBz69 posts small blind [$1].

reackan posts big blind [$3].

** Dealing down cards **

Dealt to Hero [ Kd Jh ]

givmemoemony folds.

Vaanx calls [$3].

Fist folds.

sbtatum folds.

jIBz69 calls [$2].

Hero raises [$3].

Vaanx calls [$3].

jIBz69 calls [$3].

Känns standrad att höja KJo ur från BB med en limpar + en complitad SB, eller?

** Dealing Flop ** [ 6h, Kc, 9c ]

jIBz69 checks.

Hero bets [$3].

Vaanx folds.

jIBz69 raises [$6].

Hero raises [$6].

jIBz69 raises [$6].

Hero calls [$3].

Blir check-raisad från SB och 3-bettar, men blir cappad. Att syna hans check-rais tycker jag är vekt. Om man vet att han kan göra detta med färgdrag kan man ju syna och höja turn, men det känns bäst med 3-bet mot okänd Fi, rätt?

** Dealing Turn ** [ 8s ]

jIBz69 checks.

Hero bets [$6].

jIBz69 raises [$12].

Hero folds.

Han checkar till mig på turn efter att han har cappat och jag vill inte ge gratiskort här. Men han check-raisar mig igen och jag känner mig väldigt slagen och lägger ner handen. Jag har visserligen 5 outs till tvåpar och odds för att dra till det, men sitter han på ett sett som jag anser vara mest troligt sett till hans spela blir det dyrt om jag sätter draget på river

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag ser 3 olika scenarion:

1) Mest troligt, han sitter på 2par och du är slagen

2) Han sitter på typ Ac6c och har par på nötfärg drag, du leder men är sårbar

3) Han har Kx som han överspelar.

Jag hade checkat efter på turn och synat river om typ inte Ac kom. Med tanke på att floppen blir capad och du inte har något monster så tror jag att det är rätt spel. Ligger $54 i potten när du foldar och det kostar dig $12 (syna turn och river) för att vinna $66 euro. Vinner du 20% av gångerna?

Länk till kommentar

Som handen spelades tycker jag att du har lagt in tillräckligt med bets och har nog inte odds att fortsätta. En uppenbar nackdel med denna variant är att du onekligen släpper en pott som du någon gång ibland hade vunnit. En annan (mindre) nackdel är att du nu visat dig kapabel att slänga in många bets och sen lägga, vilket kan skapa kluriga situationer i framtiden.

Vanligast är så klart att han betar ut turn efter cap på flop, och då får du nästan gråtsyna ner. En variant som undviker detta huvudbry är att syna höjningen på flop och höja turn. Nu ska det mycket till för att han ska slå om igen så du kan göra en ganska säker läggning.

En gångbar variant är att bara syna hela vägen från check-höjningen med en hand som denna om man inte riktigt vet vad motståndaren är kapabel till. Det känns som om check-höjningen indikerar att du i alla fall inte är någon klar favorit. Om du är uppe mot en semibluff så fortsätter den nog hela vägen till river och om du är uppe mot något bra så kommer du till slutet för samma belopp som du investerade. Och om han är ute och röjer med en svag hand så tar man oftast ut max med passivt spel.

För övrigt, som redan sagts är det kanske inte en helt dum idé att checka bakom på turn. Om inte annat så sover man bättre av att få se motståndarens hand än att gå och undra om man slarvat bort en stor pott.

--- Callahan

Länk till kommentar

Det ser ut som att du är slagen här men om du lägger in så många bet i potten måste du nog sträva att komma till showdown så ofta som möjligt när det är heads up. Och så billigt som möjligt när du misstänker att du är efter. Detta blir otroligt mycket viktigare ju högre du spelar.

Motståndaren ger dig flera chanser till det i en här handen men du tar dem inte.

Det går ju inte att säga mycket om vare sig dig eller motståndare baserat på en enda hand men om du vill utnyttja dom dåliga spelarna på 6max så är "raise eller fold" poker inte den rätta strategin.

och varför skulle någon som inte sitter i position cappa floppen för att få ett gratiskort?

Länk till kommentar

PF: Jag tycker att höjningen från BB är icke-standard och inte något som jag hade gjort.

Flopp: Känns ok att 3-betta. Det finns motståndare som försöker sig på bluff-CR på flop (och turn).

Turn: Gratiskort behöver du inte bry dig om efter floppspelet tycker jag. Märkligt spel av fi, men utan read är det nog rätt att lägga ner din hand även om det svider. Sen är det lätt att rekommendera att checka bakom på turn när du får en CR mot dig, men jag tror inte att jag hade checkat i praktiken.

Tänk så mycket lättare det hade varit om du haft en read ;).

Länk till kommentar

Hade du höjt KQ istället morberg?

Jag tror inte det. Även KQ är ganska beroende av att träffa och du har ingen lysande position. Jag skulle nog föredra att se en flopp där jag kan komma undan billigt om ett A faller och det blir lite action eller börja ta betalt om jag träffar TP.

Jag är ganska försiktig med att höja händer i BB, men hade nog gjort det med TT, AJo, QJs och bättre i detta läget.

Länk till kommentar