Gå till innehåll

Heads-up 11 september


Zalon

Recommended Posts

14 tappra deltagare hade samlats för att spela denna event. Jag hade hoppats på 16, men tyvärr bangade rätt många i sista sekund. Vi spelade turneringen i form av en loser-bracket, vilket kort innebär att man får förlora max 1 gång annars är man ute ur turneringen. Varje spelare börjar med 1000 marker, vi körde 10 min blinds med följande struktur:

10/20

15/30

20/40

25/50

50/100 (vi räknade med max 45 min på varje match, därav hoppet).

 

Eftersom vi var 14 blev det så att två spelare skulle få hoppa över första omgången. Första namnet dras och visst är det mitt namn som står på den. Folk börjar genast muttra om riggad lottning osv :P

 

Så istället för att spela första omgången så får jag agera dealer åt ett par.

 

Round 1: Ulf "Buffstah" Magnusson vs Fredrik "UNA-bomber" Nordqvist

Ja, Fredrik imiterade Phil Laak för dagen. Skulle Ulf bli psykad?

 

Ulf inleder med att sätta en tidig kåk och pre-flopraisar i stort sett så fort han får chansen. Raisar han inte preflop så gör han det på floppen. En nyckelhand tidigt i matchen är när Noq bettar på floppen när det ligger AQ5. Ulf callar. Turn 9, Noq bett Ulf Call. River 7 Noq Bett Ulf Call. Noq visar Q10 och Ulf visar den bättre kickern i form av QJ.

 

Lite senare. Noq pre-flop raisar, Ulf callar. Floppen är 10 5 4 (två spader). Noq bettar, Ulf callar. Turn är spader åtta. Båda checkar. River är ytterligare en 4:a. Ulf bettar, Noq skakar på huvet och visar AKos (inga spader) och foldar.

 

Ulf tar en tidig ledning och verkar ha ett grepp om matchen. Noq raisar pre-flop och Ulf raisar ordentligt. Noq tänker länge och foldar. Stunden senare, Noq raisar och Ulf går all-in. Återigen fold. Blindsen är fortfarande relativt låga men Noq var nu under 500 marker.

 

Blinds är på 15/30 när Ulf raisar till 60. Noq, som bara har 255 kvar, går all-in och Ulf foldar. Några händer senare...Ulf raisar och Noq går all-in. Ulf callar och visar A4o och Noq visar 55. 428K3 innebär att Noq dubblar upp och är med i matchen igen.

 

Nu började matchen vända. Noq pre-flopraisar och Ulf callar. KQ4 (två ruter) på floppen. Ulf bettar 50, Noq raisar till 200. Ulf callar. Båda checkar turn som är ett lågt kort. River ytterligare en lanka och Noq bettar 150, Ulf callar. Noq visar AQo och Ulf foldar. Noq tar efter denna hand ledningen.

 

Det är standardraisat pre-flop där floppen är 654 med två ruter. Blindsen är 20/40 och Noq säger "all-in" för väldigt mycket mer. Ulf callar väldigt snabbt. Noq har 77 och Ulf har A6off med ruter ess. En 8 på turn och matchen är över. Noq gör en amazing comeback för att slå Ulf i första omgången.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja hela turneringen var riggad...Jonas hade fixat allt redan innan alla var på plats. :x Hela lottningen var fixad så att han skulle komma till final obesegrad och därigenom kunna ta titeln som heads-up mästare....Titeln är inte lika åtråvärd nu eftersom det var RIGGAT....

 

..

..

Men men...Grattis då Jonas bra spelat förresten...Men vad vet jag vi spelade ju aldrig någon match....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Runda 2 vs Per Åkman

 

Nu gick jag in i turneringen. Min första motståndare var Per Åkman. Min plan innan turneringstarten var att spela lite mer passivt än vanligt och låta motståndaren betta och ta initiativet. Det kan ju så klart verka totalt korkat, men jag litade på mina reads och att motståndarna skulle stabba när de totalmissa också. Anyway, Per hade varit otroligt aggressiv i övriga turneringar och jag trodde att den här planen skulle funka perfekt mot honom. Jag blev otroligt förvånad när det visa sig att Per anpassade sig efter mitt spel och inte tvärtom. Många otroligt små potter i början utan att någon kunde få riktigt grepp om matchen.

 

två händer tidigt som jag kommer ihåg:

Jag limpar in på J :club: 10 :club: . Floppen kommer något i stil med K72 två klöver. Per bettar pott, jag callar. Turn är 2 :club: . Per bettar återigen pott som är kring 60, jag callar. River förändrar inte läget. Per checkar, jag bettar kring 60-80 och han callar och jag visar upp flushen. Per visade en del styrka genom handen, och jag blev lite förvånad över att han inte var mer aggressiv på rivern (han fånga väl upp en tell eller nåt).

 

I en annan hand limpar jag in på AJos och träffar esset. Jag tabbar mig och checkar fram till rivern (Per är helt ointresserad) och när jag väl bettar den så callar han och visar upp tvåpar 85 (åttan kom på rivern).

 

Eftersom jag trodde att Per skulle bluffa jättemycket gör jag en del dåliga calls på rivern med middlepairs och dylikt och Per tar ett grepp om matchen. Jag är nästan under hälften av startmarkerna (kring 510-520 marker) när följande hand händer:

 

Har 10 :club: 6 :club: på button och limpar in. Per kollar korten, funderar en stund och checkar sedan. Floppen är A84, två klöver. Per checkar, jag funderar och checkar. Blindsen var i det här läget 20/40 och potten var alltså 80 marker. Turn är en knekt i fel suit. Per checkar igen. Jag funderar och går all-in. Kan verka lite överdrivet men jag vet att Per vet att jag slowplayar väldigt mycket så jag tror han ger mig cred för ett sånt move. Dessutom var jag rätt säker på att han inte hade något grymt. Per callar blixtsnabbt och slänger upp A8os. Vilken read, va? Rivern är en brutal klöver (ingen klöver åtta för Pers del) och jag tar en minichiplead. Vad ska man säga? Bluffa alltid med outs.

 

Per är visuellt upprörd över föregående hand och jag ser mitt läge att ta hem matchen. Jag har AJos på button och limpar återigen in. Per tittar ner på sin hand och raisar 4xbb till 160. Jag funderar kort och säger sedan "all-in" varpå Per callar hyfsat snabbt. Han har A9os och brädet är till ingen hjälp. 1-0 till Jonas! :)

 

Cred till Per som spelade "mitt" spel och gjorde det bra dessutom. Jag hade uppenbarligen tur i en hand, men that's poker som man säger.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Runda 3 vs Kaka

 

Jag fick en skön flygande start på turneringen och i nästa match skulle jag möta Kaka. Jag kände innan matchen att Kaka hade ett visst psykologiskt övertag eftersom han alltid lyckas träffa bra eller bluffa ut mig. I början av matchen fick jag inga kort och det verkade som att Kaka skulle ta hem det enkelt. Jag var snabbt nere på 500 marker.

 

Kaka är en rätt passiv spelare, och alla hans matcher hade gått över 40 min, och därför visste jag att jag var tvungen att antingen träffa bra när han hade något och framförallt ha tålamod. Jag lyckades ta några småpotter och var på väg upp när följande hand inträffar:

 

Jag har 6 :heart: 4 :heart: på sb och limpar. Kaka checkar och floppen är 2 :heart: 5 :spade: 7 :spade: . Kaka bettar pott, som är 60. Jag callar. Turn är 10 :heart: . Kaka bettar nu 100, jag tänker en stund och raisar sedan till 300 (jag har ungefär 400 kvar). Kaka tänker och synar. River är 8 :spade: . Han ser inte glad ut och checkar. Jag går all-in. Han tänker läääääääääääänge och foldar sedan. Jag går upp i liten chiplead.

 

Vi är inne på fjärde blindsnivån och jag har ett visst övertag. Limpar QQ från sb. Floppen är enbart rags. Kaka bettar ut och jag raisar all-in. Han tänker ett tag och foldar sedan. Några händer senare får jag AA. Limp igen, låg flopp igen. Kaka bettar ut och jag går all-in. Han foldar. Får QQ återigen på sb och upprepar samma procedur. Kaka börjar bli otålig och jag känner att det var minst 50/50 att han skulle calla på den handen.

 

Avgörande handen. Jag har 10 8 os på sb. Jag limpar och Kaka checkar. En helt ointressant flopp J73 rainbow. Båda checkar. En mirakelnia på turn. Båda checkar. Ytterligare en trea på river. Kaka bettar ut 100, vilket är potsize. Han har ungefär 500 kvar och jag går all-in. Han tittar på mig och börjar fundera. Till slut börjar han resonera högt (kommer inte ihåg vad han sa) och avslutar med "...så jag callar". Jag visar straighten och går vidare till runda 4.

 

 

Runda 4 vs Danne Rhodin

 

Den här matchen är jättesuddig. Jag kommer ihåg att jag ändrade min taktik helt och hållet. Mot Danne var situationen annorlunda, jag kände att han var kapabel att folda mera och därför blindsstealade jag mycket mer. Till skillnad från de två första matcherna hade jag ledningen från början till slut. Det underlättade att han missade i stort sett varandra flopp och att jag träffade bättre när han väl träffade något. Matchen var över på under 20 minuter och jag var nu final. I och med att man kunde förlora en match så hade jag två försök på att slå min finalmotståndare.

 

 

Hans, leaderboard-ettan (och även slutgiltig vinnare av leaderboarden), hade inlett med en förlust och behövde 6 raka vinster för att ta sig till final. Men som i föregående events så visade det sig mer eller mindre omöjligt att slå ut Hans. Med en blandning av tur och skicklighet lyckades han ta sig till semifinal i loserbracketen där han mötte Kaka. Den avgörande handen var brutal. Det är preflopraisat och på floppen (som är A83) bettar Kaka och Hans callar. Turn är en betydelselös femma och Kaka bettar återigen. Hans går all-in och Kaka börjar tänka. Till slut så synar han med 99 och Hans visar upp 10 8 os. Båda hade ungefär lika mycket marker, så handen är helt avgörande. Rivern är ytterligare en åtta och Hans går vidare till final i loserbracketen där han slår ut Danne.

 

 

Final vs Hans

Hans hade 6 raka vinster och kändes helt klart farlig. Jag hade dock två försök på mig att vinna och var därför favorit. Hans är rätt aggressiv och jag återgick till den taktik jag använt mot Per Åkman. Jag lyckades trappa honom ett par gånger och få honom att betta på river med ingenting och liknande grejer. Men han tog igen det i andra potter och det var rätt jämnt.

 

Jag började tappa och följande hand fick mig helt ur balans. Jag har A5os och checkar när Hans limpar. Floppen är AJ5 två spader. Båda checkar. Turn är 6 :spade: . Jag bettar pott, 100, och Hans säger "Nu måste jag raisa" och höjer till 300. Jag är rätt säker på att han inte har en flushdraw, den skulle han säkerligen bettat. Jag har kring 700 i min stack. Av någon anledning tycker jag att det smarta draget är att syna. Så jag gör det. River är ytterligare en spader och jag check/foldar löjligt snabbt till Hans allin.

 

Efter att ha spelat en hand så totalt fel (enligt mitt sätt att se på det) så blir jag oftast rätt sur på mig själv. Så även denna gång. Hans tror att jag är sur på honom (helt fel) och att han har ett psykologiskt övertag (inte direkt) och försöker reta mig genom att säga att han inte hade flushen och blablabla även om jag är rätt säker på att han hade den.

 

Jag tiltar inte så mycket när jag är sur på mig själv, och lyckas hålla koncentrationen på spelet. Jag börjar steala lite mer efter att ha varit passiv i början av matchen, och det ger utdelning. Snart är vi lika igen. Den avgörande handen plockar jag upp AQos på sb och standardraisar 3xbb. Hans, som har lite mindre marker än mig, tror att jag stealar och går all-in. Jag callar och han har K9s. Brädan hjälper honom inte och jag vinner turneringen!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...