morberg Postad 29 April , 2007 Författare Rapport Postad 29 April , 2007 hade haft svårt att hitta syn i AA handen. Ska ha en rätt stark impuls av att det är rätt isåfall. Jag håller med. Av gammal FL-vana (eller ren och skär dumhet) synar jag och fi visar 66. Men hans HD innehåller sannolikt precis det som tamtaram räknar upp och det finns i princip inget vi slår där. 915 händer kvar till statistikrundsmörjning. Citera
Opteron Postad 29 April , 2007 Rapport Postad 29 April , 2007 Opteron skrev: Om du ger din anledning så lovar jag att mosa den. jag spelade lite på tamtarams signatur Jag tar för övrigt tillbaka min åsikt, kollade inte så noga på handen och fick dessutom för mig att det var NL200 och ni var shorta. Citera
morberg Postad 1 Maj , 2007 Författare Rapport Postad 1 Maj , 2007 Jag tar för övrigt tillbaka min åsikt, kollade inte så noga på handen och fick dessutom för mig att det var NL200 och ni var shorta. Stort. Det är inte många som vågar ta tillbaks en åsikt på ett forum. 502 händer kvar till rundsmörjning. Ska börja med att gräva fram den förra statistiken. Kommer snart. Riktigt snart. Citera
morberg Postad 1 Maj , 2007 Författare Rapport Postad 1 Maj , 2007 Det här är vad som hände förra gången. Ska bli intressant att se om jag lärt mig något. - Lite i lösaste laget kanske? Vilka händer spelar du från UTG?- Du är medveten om vikten av position (blir tydligt mer aggro ju senare pos) - Höj alltid först in (du är 17.46/13.95 UTG, vilka händer limpar du där?) - Aggressiv när det gäller blindsstölder, I like , men kanske lite för aggro? - För lös ur BB mot steals (Folded BB to steal bör ligga närmre 80 än 70 iaf) - Won $ at SD är lite låg (bör ligga runt 51-52 eller nåt), men det är svårt att säga något specifikt ang vad du gör "fel" från den här siffran tycker jag. Överspelar medelstarka händer på river (betar dem för ofta när du inte kan få syn av sämre hand) eller viker lite för lite postflop kanske (troligen inte det senare eftersom Went to SD ser helt ok ut)? Bluffar för lite? Någon annan som har mer koll på hur man ska tolka just den här siffran får gärna chima in lite. - Liiiite för aggro på floppen? Är lite för stor kontrast mellan flop AF och turn och river AF. Pokey har en fin liten guide på 2+2 där du kanske kan hitta lite mer roliga grejer att titta efter. Testat att spela tightare preflop? Känns inte värt att spela så löst på NL100, på lite högre stakes funkar det säkert men NL100 är ju fullt av callingstations Sjuk attempt to steal blinds % men funkar det o stjäla så mycket är det ju nice.Sen är din W$ At SD % väldigt låg, här har du något att jobba med. Bör ligga runt 55 tror jag. EDIT: Såg att Myssion nämnt en del innan men låter min post vara kvar. Citera
morberg Postad 1 Maj , 2007 Författare Rapport Postad 1 Maj , 2007 Hur känns det här? Starting game 1466289282. vaagsel is at seat 0 with $392.70. teamen is at seat 1 with $101.50. Karl_Kalkyl is at seat 2 with $140.40. AndyBeal is at seat 3 with $100.25. sobrasada is at seat 4 with $10. octobre- is at seat 5 with $18.20. The dealer is seat 3. octobre- posts a blind of $.50. vaagsel posts a blind of $1. (AndyBeal is dealt Js Qs.) Pre-flop: teamen folds. Karl_Kalkyl raises $2.50. <-- har sett honom vid borden förr. Regular. Och svensk. Inte för att det har någon betydelse, men lite cred kan vi ge honom. AndyBeal calls for $3.50. <-- synar då jag tror att... octobre- folds. vaagsel calls for $2.50. <-- ...bordets riktiga fisk hänger med och ger mig möjligheten att spela en stor pott i position. The flop comes 5c Ad Jd. vaagsel checks. Karl_Kalkyl checks. <-- PFR checkar. Tror inte att han har träffat ett A, då hade han betat ut. Jag har nog bäst hand. AndyBeal bets $7. <-- Potten är på $10. vaagsel folds. <-- Synd. Enkla pengar annars. Karl_Kalkyl raises $7. <-- WTF? Min-CR trots att han inte CB:ade? Fisk. AndyBeal raises $20. <-- Ge mig dina pengar. Karl_Kalkyl calls for $20. <-- Alla gånger ett färgdrag eller JT/QJ. Kanske KQ, men inte troligt. Definitivt inget A. The turn comes 4h. <-- En s.k. "blank turn". Karl_Kalkyl checks. AndyBeal goes all-in for $62.75. <-- Potten är på $77. Vad säger ni? Fågel, fisk eller mittemmellan? 348 händer kvar. Citera
Opteron Postad 1 Maj , 2007 Rapport Postad 1 Maj , 2007 Hur känns det här? Starting game 1466289282. vaagsel is at seat 0 with $392.70. teamen is at seat 1 with $101.50. Karl_Kalkyl is at seat 2 with $140.40. AndyBeal is at seat 3 with $100.25. sobrasada is at seat 4 with $10. octobre- is at seat 5 with $18.20. The dealer is seat 3. octobre- posts a blind of $.50. vaagsel posts a blind of $1. (AndyBeal is dealt Js Qs.) Pre-flop: teamen folds. Karl_Kalkyl raises $2.50. <-- har sett honom vid borden förr. Regular. Och svensk. Inte för att det har någon betydelse, men lite cred kan vi ge honom. AndyBeal calls for $3.50. <-- synar då jag tror att... octobre- folds. vaagsel calls for $2.50. <-- ...bordets riktiga fisk hänger med och ger mig möjligheten att spela en stor pott i position. The flop comes 5c Ad Jd. vaagsel checks. Karl_Kalkyl checks. <-- PFR checkar. Tror inte att han har träffat ett A, då hade han betat ut. Jag har nog bäst hand. AndyBeal bets $7. <-- Potten är på $10. vaagsel folds. <-- Synd. Enkla pengar annars. Karl_Kalkyl raises $7. <-- WTF? Min-CR trots att han inte CB:ade? Fisk. AndyBeal raises $20. <-- Ge mig dina pengar. Karl_Kalkyl calls for $20. <-- Alla gånger ett färgdrag eller JT/QJ. Kanske KQ, men inte troligt. Definitivt inget A. The turn comes 4h. <-- En s.k. "blank turn". Karl_Kalkyl checks. AndyBeal goes all-in for $62.75. <-- Potten är på $77. Vad säger ni? Fågel, fisk eller mittemmellan? 348 händer kvar. Du callar raise med QJs och mr fisk callar efter, du träffar mellanparet. Du tänker "yes, nu ska jag vinna stor pott" Du betar ut, vad ska du få call av? Galet tunn värdebet, fisken spelar exakt alla A eftersom han är fisk och får du call av honom har han 8ggr av 10 ett A. Mr "troligtvis TAG eftersom han är svensk" minicheckraisar dig. Du re-raisar och får call, du tänker: "Alla gånger ett färgdrag eller JT/QJ. Kanske KQ, men inte troligt. Definitivt inget A." :shock: Varför skulle han ta callen med JT/QJ? Varför skulle han inte kunna spela fancy med AJ/AK/AA/KK/QQ? Miniraise är väl för övrigt ofta en raise som VILL ha call, typ: "jag har nötkaka och är fisk så jag vill jättegärna ha call men fattar inte att jag ger folk odds att dra ut mig" Turn blankar, om vi säger att din tankegång är korrekt och att du faktiskt leder så VÄRDEPUSHAR du nu??? Du representerar ju MINST AJ (eller ev. färgstegdraget) här så du kan nog få många händer att folda här som är bättre än din men då ska du betta som en bluff och inte för värde... Checka turn istället och låt honom bluffa river istället måste väl vara bättre om du tror att du leder knappt, det ÄR ok att ge färgdraget ett frikort här. Citera
morberg Postad 1 Maj , 2007 Författare Rapport Postad 1 Maj , 2007 Du callar raise med QJs och mr fisk callar efter, du träffar mellanparet. Du tänker "yes, nu ska jag vinna stor pott" Nejnej, jag tänker nu tar jag hem potten direkt på floppen när den checkas till mig. Ingen verkar särskilt intresserad av den. (Jag hoppas att du läst handen ordentligt denna gången.) Jag sitter på knappen, mr fisk i BB. PFR på CO. Du betar ut, vad ska du få call av? Galet tunn värdebet, fisken spelar exakt alla A eftersom han är fisk och får du call av honom har han 8ggr av 10 ett A. Beta ut är kanske inte ordvalet jag hade använt. Jag talar sist. Alla checkar till mig. Mr "troligtvis TAG eftersom han är svensk" minicheckraisar dig.Du re-raisar och får call, du tänker: "Alla gånger ett färgdrag eller JT/QJ. Kanske KQ, men inte troligt. Definitivt inget A." Just. Eftersom han var PFR är det standard-ABC för honom att CB på floppen om han träffat TP. Jag tror jag leder. Varför skulle han ta callen med JT/QJ? Varför skulle han inte kunna spela fancy med AJ/AK/AA/KK/QQ? KK/QQ finns med i hans HD då han är rädd för ett A, det håller jag med om men jag ser inte att han med TP vill att en så pass dragig flopp ska checkas igenom varför både AJ/AK/AA är osannolika. Miniraise är väl för övrigt ofta en raise som VILL ha call, typ: "jag har nötkaka och är fisk så jag vill jättegärna ha call men fattar inte att jag ger folk odds att dra ut mig" Min-CR - inte minraise. Han kan definivt inte räkna med att jag betar floppen när han checkar till mig och har han en bra hand vill han få ut någonting. När han sen ser mitt bet blir han mest "avafan, denna potten vill jag ha - jag mini-CR". Hans syn av min 3-bet är bekymmersam och nu lutar hans hand väldigt åt ett drag av något slag, samt kanske KK/QQ. Eller en hand som min egen. Turn blankar, om vi säger att din tankegång är korrekt och att du faktiskt leder så VÄRDEPUSHAR du nu??? Du representerar ju MINST AJ (eller ev. färgstegdraget) här så du kan nog få många händer att folda här som är bättre än din men då ska du betta som en bluff och inte för värde. Jag ser det inte som en värdepush utan som en bluff (med en handfull outs om jag ligger efter). Ledsen om jag var otydlig. Med ett färgdrag får han fel odds och jag kan få loss honom från QQ/KK (eller ett lågt PP om han nu har något sånt, men då tror jag inte han skulle synat min 3-bet på floppen). Checka turn istället och låt honom bluffa river istället måste väl vara bättre om du tror att du leder knappt, det ÄR ok att ge färgdraget ett frikort här. Är det verkligen det mtp hur stackdjupen? Säg att en ruter kommer på river och fi pushar. Det är mindre än ett pottbet. Synar jag? Säg att du vet att han har ett färgdrag på turn. Hur spelar du då på turn? (Nu vet jag såklart inte det.) Citera
Opteron Postad 1 Maj , 2007 Rapport Postad 1 Maj , 2007 Nejnej, jag tänker nu tar jag hem potten direkt på floppen när den checkas till mig. Ingen verkar särskilt intresserad av den. (Jag hoppas att du läst handen ordentligt denna gången.) Jag sitter på knappen, mr fisk i BB. PFR på CO. Beta ut är kanske inte ordvalet jag hade använt. Jag talar sist. Alla checkar till mig. Just. Eftersom han var PFR är det standard-ABC för honom att CB på floppen om han träffat TP. Jag tror jag leder. KK/QQ finns med i hans HD då han är rädd för ett A, det håller jag med om men jag ser inte att han med TP vill att en så pass dragig flopp ska checkas igenom varför både AJ/AK/AA är osannolika. Min-CR - inte minraise. Han kan definivt inte räkna med att jag betar floppen när han checkar till mig och har han en bra hand vill han få ut någonting. När han sen ser mitt bet blir han mest "avafan, denna potten vill jag ha - jag mini-CR". Hans syn av min 3-bet är bekymmersam och nu lutar hans hand väldigt åt ett drag av något slag, samt kanske KK/QQ. Eller en hand som min egen. Jag ser det inte som en värdepush utan som en bluff (med en handfull outs om jag ligger efter). Ledsen om jag var otydlig. Med ett färgdrag får han fel odds och jag kan få loss honom från QQ/KK (eller ett lågt PP om han nu har något sånt, men då tror jag inte han skulle synat min 3-bet på floppen). Är det verkligen det mtp hur stackdjupen? Säg att en ruter kommer på river och fi pushar. Det är mindre än ett pottbet. Synar jag? Säg att du vet att han har ett färgdrag på turn. Hur spelar du då på turn? (Nu vet jag såklart inte det.) stackdjupen är väl 100bb och du har lite mindre än pot kvar i stacken. Eftersom han callade din re-raise på floppen så måste du sätta honom på färgdrag alternativt en hand som slår dig ganska hårt. du ska verkligen inte calla en push på river om färgen lägger sig, superlätt fold. (du ska nog inte ens calla 1/4 pot bet heller) VET du att han har färgdraget så ska du självklart pusha turn. Har han färgdrag kommer han klonka 1/5 av gångerna på river plus att du kommer vinna lite pengar när han bluffar och du orkar calla. Har han nötkaka av något slag så förlorar du hela din stack på turn genom att pusha, färgdraget foldar dock ofta så då sparar du typ 10-15$ på de gånger du slipper bli utdragen. För att sammanfatta så tror jag du överspelar din hand ganska mycket. På flop när han mincheckraisar dig och du tror du leder så är det väl den perfekta planen att bara calla och låta honom bluffa igen? Med din re-raise på flop känns det verkligen som du gör om din hand till en ren bluff. Citera
sombrero Postad 1 Maj , 2007 Rapport Postad 1 Maj , 2007 Vad som kan vara värt att fundera över är vilken HD han höjer med... Om han är ordentligt tight blir det ju svårt att sätta honom på ett färgdrag, utom typ QKs, vet inte om du hade damen i den suiten men då blir det ett ännu större problem. Fattar mig inte riktigt på hans spel om jag ska vara helt ärlig... Citera
fredyr Postad 1 Maj , 2007 Rapport Postad 1 Maj , 2007 För att sammanfatta så tror jag du överspelar din hand ganska mycket. Jag instämmer här. Rent allmänt så vill man spela en pott men en storlek som är proportionell mot sin handstyrka; nöthand=stor pott, kass hand=liten pott. Och med mellanpar+weenie kicker så är trebettad flop och pushad turn inte det man vill åstadkomma med handen. Heck, även med AX hade du velat hålla nere pottstorleken och utnyttja din positionsfördel till att göra det. Citera
Opteron Postad 1 Maj , 2007 Rapport Postad 1 Maj , 2007 Det är för övrigt en helt solklar check på floppen. Citera
Miami Postad 1 Maj , 2007 Rapport Postad 1 Maj , 2007 Jag checkar flopen och tar mig en funderare när PFR betar ut på turn. Som spelat tycker jag man kan fundera på om man vill spela om sin stack här. Om man som du gör utelsluter A/stål så är du ändå bara en coinflop favvo. Och då är hans HD ultratunn, finns ju nästan inga drag han kan ha, färgen är halvdöd pga brädan och din hand, offsuithänder då men det blir inte så mkt heller. När han sen c/r tycker jag man kan fundera på om hur mkt FE det finns/om din tanke att utesluta A var korrekt. Om du kör den här i PS kommer det se mörkt ut för ett mellanpar även om han drar. Om du petar in hans stål är du krossad. Sen tycker jag att om man ska göra readbaserade spel måste man ha ett gott hum om hur Fi spelar. Annars är det ok att spela abc tills man har det. mina 5c, kul hand. Citera
morberg Postad 1 Maj , 2007 Författare Rapport Postad 1 Maj , 2007 Vad som kan vara värt att fundera över är vilken HD han höjer med... Om han är ordentligt tight blir det ju svårt att sätta honom på ett färgdrag, utom typ QKs, vet inte om du hade damen i den suiten men då blir det ett ännu större problem. Fattar mig inte riktigt på hans spel om jag ska vara helt ärlig... Han öppnar från CO, så han kan ha en hyfsat vid HD här. Men jag håller med om att hans spel är mycket märkligt, vilket säkert är bidragande till att jag dribblar till det lite väl mycket i handen. Det går ungefär: Han höjer pre: Jag har en hand. Jag synar: Det har jag med. Eller det kan bli. Han checkar flopp: Fast jag missade. Jag betar: Det gjorde inte jag. Han min-CR: Det gjorde förresten inte jag heller. Jag har ett monster. Eller en bluff. Eller ett drag. Du har ingen aning. Jag 3-betar floppen: Skiter väl jag i. Jag har en jättebra hand. Han synar: Det har inte jag. Men det kan bli. Han checkar turn: Äsch, min hand blev inte riktigt bra än. Men kanske nästa gata? Jag ställer: Då får du betala ordentligt. Jag har en jättebra hand. Han viker: Ok, så mycket är det inte värt. Din hand är säkert jättebra. Citera
ebisumaru Postad 1 Maj , 2007 Rapport Postad 1 Maj , 2007 Hela QJs handen är ju bara FPS. Däremot har jag inget emot att beta floppen ibland. Citera
morberg Postad 1 Maj , 2007 Författare Rapport Postad 1 Maj , 2007 Hela QJs handen är ju bara FPS. Däremot har jag inget emot att beta floppen ibland. Man får ha lite kul ibland också och inte bara robotgrinda. Foldar du mot en min-CR om du betar floppen? Citera
ebisumaru Postad 1 Maj , 2007 Rapport Postad 1 Maj , 2007 Man får ha lite kul ibland också och inte bara robotgrinda. Foldar du mot en min-CR om du betar floppen? Jo, det är klart. Tycker bara att detta är ett sällsynt dåligt läge. Jo det gör jag väl. Men så är jag weaktight också. Citera
morberg Postad 1 Maj , 2007 Författare Rapport Postad 1 Maj , 2007 Ny statistik på senaste 10k händerna. Det är "verklig" BB/100 och inte PTBB/100 om ni tycker att det ser mycket ut. Men det är inte de siffrorna ni ska kolla på ändå. Återkommer med min egen analys och jämförelse med de förra statsen och den återkoppling jag fick då. Citera
fredyr Postad 1 Maj , 2007 Rapport Postad 1 Maj , 2007 Ny statistik på senaste 10k händerna. Det är "verklig" BB/100 och inte PTBB/100 om ni tycker att det ser mycket ut. Men det är inte de siffrorna ni ska kolla på ändå. Återkommer med min egen analys och jämförelse med de förra statsen och den återkoppling jag fick då. Det där ser ju väldigt mycket bättre ut! wp, gg! Din VPIP ser fin ut, och du öppnar upp dig för varje position. Det går kanske att minska glappet ytterligare något mellan VPIP och PFR, men jag vet inte om det är nödvändigt. AF ser också snyggt ut. Du har inte preflop-AF-siffran? Citera
Hjort Postad 1 Maj , 2007 Rapport Postad 1 Maj , 2007 Nu kanske jag missuppfattar PT-statsen, men "raise first in" ser ju galet tight ut? Är det något pantat i stil med att %-siffran är en del av totala antalet handlingar eller höjer du bara 16% av händerna först in på knappen? Oavsett så verkar det väldigt konstigt att du öppnar med ungefär lika många händer på D+1 som D. De positionerna skiljer sig väldigt mycket åt vad gäller öppningsbara händer. Citera
morberg Postad 2 Maj , 2007 Författare Rapport Postad 2 Maj , 2007 Nu kanske jag missuppfattar PT-statsen, men "raise first in" ser ju galet tight ut? Är det något pantat i stil med att %-siffran är en del av totala antalet handlingar eller höjer du bara 16% av händerna först in på knappen? Jo, jag tror det stämmer. RFI måste vara som andel av totala antalet möjliga handlingar. Kolla t.ex. på RFI-siffran för UTG (13.6%) som är samma som PFR vilket stämmer eftersom jag alltid är först in UTG. Siffran sjunker mot senare position då den påverkas av att spelare framför kan ha agerat och då kan jag inte höja först in. Oavsett så verkar det väldigt konstigt att du öppnar med ungefär lika många händer på D+1 som D. De positionerna skiljer sig väldigt mycket åt vad gäller öppningsbara händer. Jag tror att det är PFR-kolumnen och VPIP som är de intressanta (det är åtminstone de jag normalt tittar på) eftersom raise first in trycks ner ju senare du sitter då fler kan agera före och göra det omöjligt att vara först in. Mysko siffra, måste kolla vad den kan vara bra för. Edit: Inte mycket verkar det som. Citera
morberg Postad 2 Maj , 2007 Författare Rapport Postad 2 Maj , 2007 Det där ser ju väldigt mycket bättre ut! wp, gg! Tack. Det går kanske att minska glappet ytterligare något mellan VPIP och PFR, men jag vet inte om det är nödvändigt. Genom mer tre-bettar eller hur får man till det? AF ser också snyggt ut. Du har inte preflop-AF-siffran? Fixar preflop-AF sen, har inte tillgång till den just nu. Citera
morberg Postad 2 Maj , 2007 Författare Rapport Postad 2 Maj , 2007 Ok, jag funderade ett varv till på pre-flopp-siffrorna och VPIP är antalet gånger du spelar en hand totalt. PFR är totala antalet gånger du höjer och RFI är de gånger du höjer först in. Än så länge inget nytt under solen. Men PFR-RFI blir då de gånger du återhöjer och VPIP-PFR blir gångerna du limpar/synar pre. Och det kanske börjar bli mer intressant? Vi ritar upp det i en graf och jämför med hur det såg ut förra gången. Ny statistik överst, den gamla underst. Slutsatser? - Jag spelar tightare från alla positioner utom UTG. - Jag återhöjer mer i position - Jag limp/synar mindre - Jag synar mer sällan från BB (borde synas i fold to steal-statistiken som jag inte kollat på än) Citera
morberg Postad 2 Maj , 2007 Författare Rapport Postad 2 Maj , 2007 Och för att runda av kommer då jämförelsen med Myssions uppmaningar (De täcker in många av era andra kommentarer - så bli inte ledsen att du inte är med; jag lyssnade på dig också. Om du sade något vettigt.) förra gången: - Lite i lösaste laget kanske? Vilka händer spelar du från UTG? Check. Spelar tightare nu. Dock inte i UTG. - Du är medveten om vikten av position (blir tydligt mer aggro ju senare pos) Check. Ingen förändring, men det var bra tidigare. - Höj alltid först in (du är 17.46/13.95 UTG, vilka händer limpar du där?) Fortfarande inte åtgärdat. På mycket lösa bord kan jag t.ex. limpa in med JTs UTG. Lucka? - Aggressiv när det gäller blindsstölder, I like , men kanske lite för aggro? Check. Gammal stöld-%: 43%; ny: 34%. - För lös ur BB mot steals (Folded BB to steal bör ligga närmre 80 än 70 iaf) Check. Gammal fold BB-%: 71%; ny: 81%. - Won $ at SD är lite låg (bör ligga runt 51-52 eller nåt), men det är svårt att säga något specifikt ang vad du gör "fel" från den här siffran tycker jag. Check. Gammal siffra 46%; ny: 52%. Överspelar medelstarka händer på river (betar dem för ofta när du inte kan få syn av sämre hand) eller viker lite för lite postflop kanske (troligen inte det senare eftersom Went to SD ser helt ok ut)? Check. (Ingen förändring, bra tidigare.) Gammal WtSD: 23,8%, 24,1% - Liiiite för aggro på floppen? Är lite för stor kontrast mellan flop AF och turn och river AF. Ej åtgärdat. Kanske till och med värre? Gamla agg-siffror: 4,4; 2,0; 1,5 Nya agg-siffror: 5,6; 2,4; 1,4 Citera
Klyka Postad 2 Maj , 2007 Rapport Postad 2 Maj , 2007 Men PFR-RFI blir då de gånger du återhöjer och VPIP-PFR blir gångerna du limpar/synar pre. Och det kanske börjar bli mer intressant? Vi ritar upp det i en graf och jämför med hur det såg ut förra gången. Hmm låter intressant, men stämmer det? Borde inte PFR-RFI vara dina återhöjningar + höjningar efter att någon/några limpat? Dvs mindre intressant isf.. Citera
morberg Postad 3 Maj , 2007 Författare Rapport Postad 3 Maj , 2007 Borde inte PFR-RFI vara dina återhöjningar + höjningar efter att någon/några limpat? Dvs mindre intressant isf.. Jo, det stämmer: det är när jag höjer efter det att någon annan gått med - antingen genom en limp eller raise. Om det är mindre intressant vet jag inte, men det är det kanske. Citera
Recommended Posts