Gyre Postad 6 November , 2006 Rapport Postad 6 November , 2006 Nu är det ju bara 3k händer men några reflektioner: Lite väl hög VPIP i SB. Enligt mitt tycke iaf, gillar inte o spela massa marginella händer i sämsta möjliga pos. Håller med. Folded BB to steal, väldigt låg. Antar det är lite FL-tendenser som sitter kvar här. Håller med. Nu vet jag inte om jag är för tight i BB, men jag foldar nästan alltid en hand som typ 76s i BB mot en knapphöjning av en hyffsad spelare med fullt inköp. Draghänder är helt enkelt inte värda att spela HU ur position mot en höjning speciellt ofta. Att to steal blinds: Väldigt hög, men funkar det att sno så mycket för dig är det ju schysst. =) 20-30 är väl mer lagom kanske. Så där tokhög tycker jag inte den är, själv ligger jag på 40% och är nöjd med det. 20-30 känns på tok för lågt tycker jag. W$ at SD: Bör väl ligga runt 55% men bara 3k händer som sagt. Antar att du har haft lite motflyt under dessa händerna, 44% är lågt. Annars verkar vi ha rätt likvärdiga stats. Båda spelar lite LAGish och har tokhög agg.siffra. Vet inte riktigt hur jag ska lyckas sänka min faktiskt, men än så länge har jag inte märkt något större problem med att den är så hög. När det kommer till att gå upp i nivå tycker jag du mer eller mindre inte ska kolla på dina NL100 resultat över huvud taget utan testa lite 200 när du känner att du har hyffsat koll på NL. Varken NL100 eller 200 är en speciellt klurig nivå att slå. Ett tips är att fixa ett konto på http://www.cardrunners.com och kolla Green Plastic's filmer, mycket lärorikt! Lycka till! Citera
morberg Postad 6 November , 2006 Författare Rapport Postad 6 November , 2006 W$ at SD: Bör väl ligga runt 55% men bara 3k händer som sagt. Antar att du har haft lite motflyt under dessa händerna, 44% är lågt. Resultatmässigt har det gått kanon. Men jag plockar rätt många potter innan SD. Tyckte inte att det var lönt att fundera på winrate efter så få händer. När det kommer till att gå upp i nivå tycker jag du mer eller mindre inte ska kolla på dina NL100 resultat över huvud taget utan testa lite 200 när du känner att du har hyffsat koll på NL. Varken NL100 eller 200 är en speciellt klurig nivå att slå. Hm. Då kanske det är dags att köra några rundor NL200 för att prova på. Har nu 3800 händer NL100 under bältet och ligger 5 inköp plus. Det känns som om jag har hyfsat bra koll på spelet och brukar inte känna att jag ställs inför väldigt svåra beslut. Åtminstone inte så ofta. Jag inser att variansen såklart spelar lika stor roll i NL som i FL och att jag säkert har haft lite flyt, men det känns ju trist att hålla på att harva för länge på NL100 om jag nu skulle klara av att klå NL200. Funkar det inte får jag gå ner igen helt enkelt. Ett tips är att fixa ett konto på http://www.cardrunners.com och kolla Green Plastic's filmer, mycket lärorikt! Tack för tipset, såg det tidigare i din dagbok. Jag har plockat hem gratisfilmen på 2/4 och ska fundera på det. Just nu känns det som om jag använder den lilla pokertid jag har bättre på att spela än att kolla på film dock. Citera
morberg Postad 7 November , 2006 Författare Rapport Postad 7 November , 2006 Note to self: misstag i NL kostar mycket. Gjorde ett par korkade drag på NL200 och går med svansen mellan benen tillbaks till NL100 ett tag till. Motståndet var väl ungefär som på NL100, men jag behöver få lite bättre disciplin och röka ut en del barnsjukdomar i mitt spel innan jag ger mig på nivån igen. Citera
morberg Postad 13 November , 2006 Författare Rapport Postad 13 November , 2006 Om FL handlar om många tunna värdebet känns det som om NL mer handlar om att agera rätt i ett begränsat antal situationer. Här känner jag mig lite vilsen. Vi har båda fulla stackar, jag har bara ~50 händer på fi som har 17/10 i stats... Full Tilt Poker No Limit Holdem Ring game Blinds: $0.50/$1 6 players Converter Pre-flop: (6 players) morberg is BB with A:diamond: Q:diamond: 4 folds, SB raises to $4, morberg calls. ...men trots det behöver jag väl syna med en så fin hand? Flop: 9:diamond: 2:diamond: 8:spade: ($8, 2 players) SB bets $5, morberg raises to $23, SB calls. Nu börjar det hända lite. Jag höjer pott med mitt färgdrag när han betar ut och han väljer att syna. Turn: 5:heart: ($54, 2 players) SB checks, morberg ? Check till mig på turn och jag har ett nytt beslut. Försöka ta potten direkt eller ta gratiskortet? Femman hjälper honom om han har 76, men det tror jag knappt med så låg VPIP. Han borde ha ett PP (som kan ha träffat set) eller överkort. Vad göra? Och gjorde jag rätt på floppen? I övrigt kommer jag att harva på ett tag på NL100. Jag vill vänja mig vid att kunna backa några inköp under en session utan att gråta blod. Min mentala rulle är helt enkelt inte tillräcklig för NL200. Så snart jag känner att jag har koll på spelet och känner mig trygg i att kunna spela in så mycket jag behöver på NL100 kommer jag att prova 200 igen. Det kan ta tid. Citera
morberg Postad 15 November , 2006 Författare Rapport Postad 15 November , 2006 Man upphör aldrig att förvånas: Nu har jag blivit VIP på Party och fått egen kontaktperson. Detta efter att inte ha spelat där alls på några veckor. Gissar att de har lite supportfolk över som de behöver sätta i arbete. Citera
psatiw Postad 15 November , 2006 Rapport Postad 15 November , 2006 Snygg och intressant dagbok, och verkligen roligt att det går bra för dig! Ang. AQ så slår jag om pre där varje dag i veckan, och sen bara få in degen senast turn på en sån här bräda. Som spelat tycker jag det är ett bra läge för en andra tunna. Han kommer behöva folda en hel del hyffsade händer där och kommer "aldrig" att slå om med sämre än set. Synar han har du ju en gazzilion outs. Citera
brut Postad 15 November , 2006 Rapport Postad 15 November , 2006 Tycker också att du borde slagit om pre. Därimot tror jag att det är bättre att ta frikortet här. Skulle tro att det ger 25-30 i snitt tveksamt om bet ger mer. Tror att han vanligtvis har TT+ och ofta degar om du bettar. Citera
Gyre Postad 15 November , 2006 Rapport Postad 15 November , 2006 Man upphör aldrig att förvånas: Nu har jag blivit VIP på Party och fått egen kontaktperson. Detta efter att inte ha spelat där alls på några veckor. Gissar att de har lite supportfolk över som de behöver sätta i arbete. Samma här, skrattade lite för mig själv när jag fick mailet Ang AQ:d:. Jag hade också slagit om pre. Du slår lätt hans range först in från SB och det är en mycket lättare hand att spela som aggressor samt att vi plockar värde. Floppen hade jag spelat precis som du gör. Turn blir ju lite klurig och beror på om du tror han kan folda några par/överpar här. Eftersom du har både A och Q:d: så ökar sannorlikheten för att han sitter på hyffsat PP här och frågan är ju om han foldar några av dem? Jag hade nog checkat igenom turn om jag inte kan svara på vilka händer han kan tänkas folda. Citera
psatiw Postad 15 November , 2006 Rapport Postad 15 November , 2006 Jag säger inte att jag har "rätt" i att man ska fortsätta betta turn, men föreställ er en HH där vi varit fi i SB med typ TT/JJ/QQ och stod inför ett 3/4 pottbet på turn ur position på den där brädan, vad hade erat råd varit då? BTW, morberg, ta gärna med stackstorlekar också, men jag antog 100BB. Citera
thefman Postad 15 November , 2006 Rapport Postad 15 November , 2006 som handen spelas ska du checka turn för gratiskort. Och som de kloka gossarna sade så lär du resa pre nästa gång. För övrigt vill jag säga grattis till konverteringen till NL! Verkar ju ha gått smärtfritt! Citera
psatiw Postad 15 November , 2006 Rapport Postad 15 November , 2006 AQ Fan, jag är verkligen helt ensam om att vi ska betta turn här eller? Lite förvånande tycker jag. Men jag blir jävligt nyfiken på era resonemang, jag verkar ju vara helt fel ute här. Alltså, ska vi aldrig nånsin skjuta två tunnor enligt er eller? Och varför är det här isåfall inte ett bra tillfälle att göra det? Vi riskerar inget omslag (eftersom vi redan har typ all deg inne om vi skjuter igen) och brädan för honom måste vara RIKTIGT ÄCKLIG med bara ett överpar, right? Deusstom har vi garaneterat nötouts och kanske t.o.m så många outs som 15. Och om vi aldrig bluffar en andra tunna här, då har vi ju alltid minst tvåpar när vi fortsätter donka i samma läge? Passa samtidigt gärna på att svara på den "omvända frågan" jag ställde ovan. Är genuint intresserad av era svar eftersom jag verkligen tycker att det här är ett bra tillfälle att skjuta en andra tunna och jag börjar fundera på vad som skiljer mina åsikter från era, varför jag resonerar så annorlunda. Ju mer jag tänker på det, ju MER övertygad blir jag nämligen om det fina i att skjuta igen här. Citera
brut Postad 15 November , 2006 Rapport Postad 15 November , 2006 Jag tänker mig endast att det var bäst att ta frikortet som isolerat beslut. Lägger man in faktorer som metagame/blufffrekvenser så kan jag tänka mig att man ska bränna av ganska stor% av gångerna. Svårt, next case Citera
Gyre Postad 15 November , 2006 Rapport Postad 15 November , 2006 Jag är nog möjligtvis FL-skadad här och det färgar mitt beslut, för inte en jäkel lägger ett överpar här i FL medans jag ser mig själv sitta med ett riktigt tungt beslut som SB här om morberg hade skjutit igen. Och samtidigt har vi ju massa outs om han hittar synen så jag antar nog att du är rätt ute här psatiw. Citera
morberg Postad 15 November , 2006 Författare Rapport Postad 15 November , 2006 BTW, morberg, ta gärna med stackstorlekar också, men jag antog 100BB. Jupp, det stämmer bra - det står i den inledande texten att vi båda har fulla stackar. Citera
psatiw Postad 15 November , 2006 Rapport Postad 15 November , 2006 Jupp, det stämmer bra - det står i den inledande texten att vi båda har fulla stackar. Ja, jag extrakollade ju bara två gånger (cirka 6 ggr för lite mao) innan jag skrev, så det är ju klart att man missar det i en text på typ 6 rader totalt. Jag ska ALDRIG mer skriva nånting som inte har innebörden att du har rätt, rätt, rätt. Citera
morberg Postad 15 November , 2006 Författare Rapport Postad 15 November , 2006 Det glädjer mig oerhört att ni inte är överens om AQ-handen. Då fanns det ett svårt beslut där trots allt. V.g. pre-flopp har jag för vana att i princip alltid syna på BB och aldrig återhöja, något jag tagit med mig från FL-spelet. Kanske dags att göra mig av med den? Var går gränsen för att återhöja? Och sedan en hand helt utan strategiska poänger som utspelade sig när jag ville vara med i utlottingen av en Nano på Party. Det verkar som om deras support har börjat spela själv på siten också: Party Poker No-Limit Hold'em, $ BB (5 handed) Hand History Converter Tool from FlopTurnRiver.com (Format: FCP) UTG ($97) morberg ($103.55) Button ($103.30) SB ($78.58) BB ($58.30) Preflop: morberg is CO with 8 , K . SB posts a blind of $0.50. 1 fold, morberg raises to $3, 2 folds, BB calls $2. Lagom hand att försöka plocka upp mörkarna med, så jag höjer. Flop: ($6.50) 9 , 3 , 6 (2 players) BB checks, morberg bets $5, BB calls $5. Ingen träff, men bra drag. Traditionellt uppföljningsbet. Turn: ($16.50) 2 (2 players) BB checks, morberg bets $10, BB raises to $30, morberg raises $68.55 (All-In), BB calls $22.30 (All-In). Pott på $16 och jag vill få betalt för min färg. Smyger ut 2/3-pott. BB checkhöjer och jag ställer. Nu smäller BB till med den berömda, men ack så sällsynta, bluffsynen. River: ($217.35) 2 (2 players, 2 all-in) Final Pot: $217.35 BB has Qc Kh (one pair, twos). morberg has 8s Ks (flush, king high). Outcome: morberg wins $217.35. Citera
psatiw Postad 15 November , 2006 Rapport Postad 15 November , 2006 V.g. pre-flopp har jag för vana att i princip alltid syna på BB och aldrig återhöja, något jag tagit med mig från FL-spelet. Kanske dags att göra mig av med den? Var går gränsen för att återhöja? I position är det ju alltid lockande att slå om pre, och särskilt när man är försäkrad om att man får spela potten HU. Dessutom finns en hel del (dåliga) spelare som känner sig "tvingade" att spela upp när de är är först in från SB, bara de har nån typ av spelbar hand. Problemet med det är ju dock just att du kommer sitta alla gator oop de gånger du inte får en fold, till skillnad från att raisa mer marginellt i CO/på knappen (där raisar vi ju mer fördelen av position, än handens styrka). Så, för att iaf ge nån typ av svar, så beror det ju en hel del på spelaren i SB. Spelar han upp typ 50% av gångerna det foldas till honom så slår jag om med en sjuk massa händer; typ alla par, dugliga SC's, broadways, etc. Är han någolunda selektiv drar jag förstås ner antalet händer jag spelar, men det finns typ inte nån spelare (nåja) jag inte slår om med AQs emot. Sen beror det väl lite på hur komfortabel man känner sig att spela preflop-3-bettade potter postflop också förstås. För övrigt gäller samma sak på knappen, särskilt när CO är först in (om inte CO är värsta rockish), då trebettar man ju vanligen en hel del mer än bara premumhänder, om man säger så. Citera
morberg Postad 16 November , 2006 Författare Rapport Postad 16 November , 2006 Gnäll: på två bord får jag samtidigt in pengarna som favorit. Den ena killen har tre outs, den andra sex. Båda träffar. Så. Nu känns det bättre. Citera
morberg Postad 16 November , 2006 Författare Rapport Postad 16 November , 2006 För övrigt gäller samma sak på knappen, särskilt när CO är först in (om inte CO är värsta rockish), då trebettar man ju vanligen en hel del mer än bara premumhänder, om man säger så. Tack för svaret. Har börjat lägga till re-raisen till min arsenal. Känns rätt schysst faktiskt. Citera
morberg Postad 16 November , 2006 Författare Rapport Postad 16 November , 2006 Jag känner mig som världens nybörjare som måste fråga efter hur jag ska spela AK, men jag är ju nybörjare. Såhär tänker jag: jag vill inte ösa in en massa pengar PF för att singla slant om stackarna - jag tror att jag har större edge om jag får se en flopp. Är det rätt tänkt och hur agerar jag då i en situation som nedan? No Limit Holdem Ring game Blinds: $0.50/$1 6 players Converter Stack sizes: morberg: $97.50 UTG+1: $182 CO: $112.40 Button: $54.40 SB: $111.40 BB: $99.50 Pre-flop: (6 players) morberg is UTG with A:heart: K:club: morberg raises to $3.5, 2 folds, Button calls, SB raises to $15, BB folds, morberg ? Citera
psatiw Postad 16 November , 2006 Rapport Postad 16 November , 2006 Är det rätt tänkt och hur agerar jag då i en situation som nedan? Lite readberoende iof, men utan särskilda reads (SB är normal) och givet att du (som jag förstått det) spelar ganska tight så kan du lika gärna folda den. Fokusen här lägger jag på din image (tight UTG-höjare) och att omslaget kommer just från SB. Omslag från SB på spelare man inte har read på som väldigt LAG eller om det de slår om emot är en SEN raise ska man, IMHO, vara rätt duktigt försiktig emot. En normal TAG's omslagsrange där är QQ+ skulle jag tro och han kommer INTE betala några stora summor med QQ om floppen kommer A eller K. Citera
morberg Postad 20 November , 2006 Författare Rapport Postad 20 November , 2006 Okänd fi. Här känner jag mig återigen lite vilsen. Utspelar sig på NL200 på FT. Stack sizes: UTG: $92.70 UTG+1: $366.65 CO: $188.65 Button: $169.95 morberg: $198 BB: $38 Pre-flop: (6 players) morberg is SB with 7:diamond: 7:heart: 2 folds, CO calls, Button folds, morberg raises to $6, BB folds, CO calls. Flop: 8:spade: 7:club: 2:heart: ($14, 2 players) morberg bets $10, CO calls. Turn: 6:diamond: ($34, 2 players) morberg bets $30, CO calls. River: J:diamond: ($94, 2 players) morberg bets $90, CO raises all-in $142.65, morberg calls $52.65 (pot was $326.65). Flop och turn är ju inte några konstigheter (väl?), men det känns lite tungt att bli höjd på river. Och med lite läskig bräda. Vad skulle jag gjort annorlunda och varför. Annars har jag tappat koncepterna ett par gånger och glömt bort mig lite: spelat stora potter med TP hyfsad kicker, bluffat lite mycket ibland och allmänt villat bort mig. Nu är jag nog tillbaks i rätt tankesätt igen. Spelar f.ö. tre bord NL100 och ett NL200. Ni får gärna ge mig en snabb rundsmörjning på mina stats efter 10k händer: Det jag själv har räknat ut efter era kommentarer förra gången: jag stjäl mycket, är väldigt aggro på floppen och synar lite för ofta i SB. Verkar vara på det viset fortfarande. Min W$atSD känns också en aning låg, men samtidigt har jag ju vunnit hyfsat på NL100. Svårförklarligt. Något annat att vara uppmärksam på? Citera
richardd Postad 20 November , 2006 Rapport Postad 20 November , 2006 Okänd fi. Här känner jag mig återigen lite vilsen. Utspelar sig på NL200 på FT. Stack sizes: UTG: $92.70 UTG+1: $366.65 CO: $188.65 Button: $169.95 morberg: $198 BB: $38 Pre-flop: (6 players) morberg is SB with 7:diamond: 7:heart: 2 folds, CO calls, Button folds, morberg raises to $6, BB folds, CO calls. Flop: 8:spade: 7:club: 2:heart: ($14, 2 players) morberg bets $10, CO calls. Turn: 6:diamond: ($34, 2 players) morberg bets $30, CO calls. River: J:diamond: ($94, 2 players) morberg bets $90, CO raises all-in $142.65, morberg calls $52.65 (pot was $326.65). Flop och turn är ju inte några konstigheter (väl?), men det känns lite tungt att bli höjd på river. Och med lite läskig bräda. Vad skulle jag gjort annorlunda och varför. Annars har jag tappat koncepterna ett par gånger och glömt bort mig lite: spelat stora potter med TP hyfsad kicker, bluffat lite mycket ibland och allmänt villat bort mig. Nu är jag nog tillbaks i rätt tankesätt igen. Spelar f.ö. tre bord NL100 och ett NL200. Ni får gärna ge mig en snabb rundsmörjning på mina stats efter 10k händer: Det jag själv har räknat ut efter era kommentarer förra gången: jag stjäl mycket, är väldigt aggro på floppen och synar lite för ofta i SB. Verkar vara på det viset fortfarande. Min W$atSD känns också en aning låg, men samtidigt har jag ju vunnit hyfsat på NL100. Svårförklarligt. Något annat att vara uppmärksam på? Jag spelar SH så ta mina kommentarer med en nypa salt... Tycker absolut inte du har någon anledning och känna dig slagen inför rivern, därav ditt värdebet. När han ställer har du en enkel syn då han antagligen kan göra det spelet med set/2par om han sätter dig på överpar , vilkett du då är pottcomittad med, skulle gissa på att du tar hem den potten ca 50% av gångerna med ditt set... Går verkligen inte och spela den handen annorlunda, WP! Citera
inkassera Postad 20 November , 2006 Rapport Postad 20 November , 2006 Jag spelar SH så ta mina kommentarer med en nypa salt... Det gör han också.. Citera
VikingSW Postad 21 November , 2006 Rapport Postad 21 November , 2006 Tycker absolut inte du har någon anledning och känna dig slagen inför rivern, därav ditt värdebet. När han ställer har du en enkel syn då han antagligen kan göra det spelet med set/2par om han sätter dig på överpar , vilkett du då är pottcomittad med, skulle gissa på att du tar hem den potten ca 50% av gångerna med ditt set... Går verkligen inte och spela den handen annorlunda, WP! Citera
Recommended Posts