Gå till innehåll

morberg tar en time-out från forumet

Recommended Posts

Postad
Jag har svårt för det där med multitabling. Jag känner att min kanske största synd när jag spelar är att inte fokusera på spelet. Spelar jag tre bord kan jag omöjligt hålla bra koll på det som händer och föra notes till exempel. Hur kompenserar du för det?

Med tre bord SH kompenserar jag inte, då brukar jag hinna med hyfsat. Jag brukar fokusera på att följa spelare med högt VPIP. PT+PAHUD är guld värt, vet knappt om jag hade klarat mig utan. Har stängt av auto-rate och kör enbart på siffror.

Har du läst något för att förbereda dig för SH spelet?

Inte sådär himla mycket, nej. Kapitlet i King Yaos bok är nog det enda. Sen har jag spelat en del på 1/2 SH innan jag gick upp till 3/6.

Jason Pohl läste jag inte förrän häromdagen när Waggho nämnde att hans semi-bluffraise på turn var inspirerad av en av hans artiklar (hittade aldrig just den artikeln, dock). Ungefär samtidigt såg jag också en del saker som Abdul Jalib hade skrivit om SH som jag tittade igenom.

• Svars 2k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Postad

Hur kollar man variansen i PT?

Edit

Hittade det... min är 16,9 BB/100 händer i 3/6 (ca 7k händer jag med)

på 2/4 SH har jag bara 2600 händer - 20 BB i SD

Är du en kompetent spelare kan du nog förvänta dig minst 3BB/100 i längden.

Postad

Så länge man håller sig till 2 bord, kanske 3, bör man kunna hålla 3BB/100 på 3/6, men knappaste mycket mer.

Jag är övertygad om att 2BB/100 4-tablandes inte är så svårt att nå om man ger det lite tid. Detta skulle med rakeback ge ca ~450:-/h skattefritt, inte illa med andra ord :)

Spelet går förövrigt betydligt snabbare på 3/6 än 1/2, alltså är det lite svårare att hänga med på 4 bord på 3/6 än 1/2.

Ska bli kul att se din årsresumé morberg, tycker du skriver bra och jag gillar att läsa lite längre utläggningar av dig.

Postad
Så länge man håller sig till 2 bord, kanske 3, bör man kunna hålla 3BB/100 på 3/6, men knappaste mycket mer.

Jag vet att du hänger på 2+2 ibland, har du sett några siffror där?

En HH till alla som tror att jag är fullkomligt sjövild. Det är jag inte alls. Alltid. När jag har position mot en aggressiv motståndare kan jag mycket väl låta honom sköta satsandet.

Tänk på att aggressionsformeln innehåller antal synade händer som nämnare vilket gör att folk som lägger sig ofta kan få hög aggressionsfaktor även om de bara betar och kanske inte höjer så mycket. Generellt brukar en höjning betyda något mer än ett bet. Det jag vill få sagt är att en del spelare med hög aggressionsfaktor är weak-tighta. Därför kan det vara bra att bara syna ner och inte skrämma bort dem från handen för tidigt.

Party Poker 3/6 Hold'em (6 max, 5 handed) converter

Preflop: morberg is BB with Ac, Kc.

3 folds, SB raises, morberg 3-bets, SB calls.

Flop: (6 SB) Kh, 3s, Jd (2 players)

SB bets, morberg calls.

Turn: (4 BB) 5d (2 players)

SB bets, morberg calls.

River: (6 BB) 8c (2 players)

SB bets, morberg raises, SB folds.

Final Pot: 9 BB

Postad

Tycker du kan sticka in en höjning redan på turn där, har han en hand som syner på river så lär han syna turn med, samtidigt som du inte låter han dra ut dig billigt om han sitter på en J eller liknande.

Om du säger att han är weak-tight så är det väl bara typ KQ och AJ som synar på river nu som du har slagna?

Har inte sett så mycket siffror för 3/6 på 2+2, 2BB/100 4-tablande på 5/10 är inte helt ovanligt verkar det som så lite över det lär det nog gå att krama ut 3/6, fast då borde man nog spela 5/10 redan.

Postad
Tycker du kan sticka in en höjning redan på turn där, har han en hand som syner på river så lär han syna turn med, samtidigt som du inte låter han dra ut dig billigt om han sitter på en J eller liknande.

Men då tappar jag hans bet på river om han inte har någon hand och bara försöker bluffa ut mig.

Om du säger att han är weak-tight så är det väl bara typ KQ och AJ som synar på river nu som du har slagna?

Sant, riverhöjningen från min sida var kanske lite för mycket. Samtidigt finns det folk som har olika spelstil på olika gator (weak-tight på turn, call station på river), men någon sådan bra read hade jag inte i detta fallet.

Postad

Morberg, och ni andra som läser den här tråden och spelar i jämförbart samma nivåer som jag; Hur många sessions brukar ni vinna?

Jag ser mig som en vinannde FL spelare, med 13000 händer loggade i sommar har jag en winrate på 2.9 BB/100, men antalet vunna sessions ligger på 50.6%, jag har gått plus ur en session mer än de jag förlorat! Är inte det väldigt märkligt? I och för sig kan man ju (och bör) se allt spel som en lång session, men jag lite fundersam vad eran statistik ligger på i detta avseende.

Postad

Men då tappar jag hans bet på river om han inte har någon hand och bara försöker bluffa ut mig.

Tror du missar mer värde genom att inte höja turn faktiskt, men jag vet inte varför :)

Postad

Tror du missar mer värde genom att inte höja turn faktiskt, men jag vet inte varför :)

Jag håller med Gyre. Tror också att värdet e högre att göra raisen på turn. För att skydda mot eventuella drag så han gör ett större misstag redan på turn. mina 2 cent

Postad

Ursäkta för trådstöld men som jag skrivit tidigare, eftersom alla här verkar läsa varandras så ställer jag frågan allmänt här.

Precis som föregående skribent undrar jag vad ni tänker göra nu. Kollat lite idag, och spelat lite. av 42 listade spelare så hade 18 grön pengasäck 14 gul smiley, snitt vpip låg på 22% med preflopraise på 15% på borden. Det var 3200 spelare inne på en SÖNDAG.

Byta till PP med mer fisk men utan rb eller vara kvar och ha en sjuk table selection, hur tänker ni?

Postad

Inte en chans att rakeback kan ersätta all den fisk som nu huserar enbart på party, det blir till att flytta över pengarna ditt och försäka förtränge att rakeback någonsin har funnits.

Postad

Om skinnen ska överleva lär de behöva göra något ungefär lika radikalt som Partypoker nu har gjort. Så jag hoppas att vi får se fisklockande kampanjer från deras sida inom den närmaste framtiden, vilket kanske kan återställa balansen litegrann. Innan läget har stabiliserat sig är det svårt att avgöra hur fortsättningen ska se ut.

Postad

Superenkelt beslut: jag flyttar över och kör på Party tillsvidare.

Hade en 7x $100-bonus liggande där också som jag egentligen inte hade tänkt ta, men nu är det självklart att plocka den. Hoppas bara att mitt bredband inte rycks bort under veckan, då blir det nada bonus.

Postad

Jag kör vidare på gamla party-nätverket!!

TAG-spelare är ju så j-a förutsägbara!!! WAHO!! jag gräver guld!!

Edit: synd att jag måste gå och lägga mig för jobb imorgon...

spelade ca 100 händer... ca +45BB

Postad

Det blir väl till att vänta och se? Känns ju inte som att man måste ta någon sorts oåterkalleligt beslut just idag. Och så länge båda alternativen finns kan man ju alltid se om det finns bra bord på gamla nätet och helt enkelt stå ut med att betala full rake de gånger det inte gör det.

Postad

Idag har varit ännu en sån dag. Dåliga motståndare som träffar sina händer. Handen i sig är ointressant, men det är en bra sammanfattning av de senaste dagarnas spel sedan jag flyttade över till Party.

Jag vet att BB är en passiv synstation som kan ha precis vad som helst.

Party Poker 3/6 Hold'em (6 max, 6 handed) converter

Preflop: morberg is UTG with Kd, Ah.

morberg raises, 4 folds, BB calls.

Flop: (4.33 SB) Jh, 4h, Qc (2 players)

BB checks, morberg bets, BB calls.

Kan åtminstone försöka trycka bort honom.

Turn: (3.16 BB) 4c (2 players)

BB checks, morberg checks.

Checkar bakom då jag inte vet om jag har bäst hand och vet att han synar ett bet oavsett vad han har. Tar ett gratiskort istället.

River: (3.16 BB) As (2 players)

BB bets, morberg calls.

Final Pot: 5.16 BB

BB has 6s 4d (three of a kind, fours).

morberg has Kd Ah (two pair, aces and fours).

Outcome: BB wins 5.16 BB.

Tyvärr fick jag inte möjlighet att utnyttja hans och andras misstag idag. Kanske nästa gång.

Postad

Har jag börjat se spöken på ljusa dan? Jag har 100 händer på fi och han har 15%VPIP med 10%PFR. Hans aggression är 1,9 och jag har inte sett så mycket kreativt spel från honom. Litet handurval, yadayada. Detta är i alla fall förutsättningarna inför:

Party Poker 3/6 Hold'em (6 max, 6 handed) converter

Preflop: morberg is MP with Jd, Js.

1 fold, morberg raises, 2 folds, SB 3-bets, 1 fold, morberg caps, SB calls.

3-bet från tajt spelare ur position betyder sannolikt att han har en hand med höga kort.

Flop: (9 SB) Qd, Jc, Kc (2 players)

SB checks, morberg bets, SB raises, morberg 3-bets, SB calls.

Turn: (7.50 BB) Qh (2 players)

SB bets, morberg raises, SB 3-bets, morberg calls.

River: (13.50 BB) 7d (2 players)

SB bets, morberg calls.

Final Pot: 15.50 BB

Det är QQ, QJ, KK och KQ som har mig slagen, annars leder jag. Känns det som om jag tappar en del i värde som inte cappar turn och/eller höjer river?

Har det någon betydelse vilka siffror fi har?

Postad

Angående handen. Tycker du spelar den helt ok rakt igenom. Fi. visar styrka hela vägen utom på flop. Han trebetar preflop och reraisar flop, betar ut direkt turn. AQ, KK, KQ eller QQ skulle jag satt honom på utifrån hans spel. Möjligtvis AT om han är halvtomtig, men med så låg vpip och preflopraise så verkar han inte helt bakom flötet, och spela ett parat bräde så hårt verkar skumt om han nu skulle haft AT. Tror i liknande, lägen mot någorlunda kompetent motstånd, att du spelar handen rätt som saktar ner turn och river när han visar sån styrka trots kass position. Intressant hand!

Postad

Nej, jag tycker att du ska cappa turn och höja river, vid trebet på river kanske du kan syna. Du sitter ju på ett monster! Jag tycker AQ känns som en väldigt rimlig hand. Hur som helst tror jag absolut att du leder ofta nog för att fortsätta skyffla in pengar i potten. Det kan kännas som att det finns rätt många händer som slår dig, men i och med att så många höga kort redan ligger ute finns det inte så många möjliga kombinationer av dem:

QQ - en kombination

QJ - sex kombinationer

KK - tre kombinationer

KQ - sex kombinationer

Sammanlagt 16 kombinationer, vilket är lika många som de möjliga AT-kombinationerna han kan ha (fyra olika ess gånger fyra olika tior). Lägger du till AQ som har åtta möjliga kombinationer så får du en klar ledning (24 mot 16) av händer du slår genom att jämföra de fyra ovanstående med endast AT och AQ.

Postad

Bara en bad beat-historia. En out. Hata poker.

Party Poker 3/6 Hold'em (6 max, 5 handed) converter

Preflop: morberg is SB with 6d, Kd.

1 fold, MP calls, Button calls, morberg completes, BB checks.

Flop: (4 SB) 6c, 4d, 4h (4 players)

morberg checks, BB checks, MP checks, Button checks.

Turn: (2 BB) 6h (4 players)

morberg checks, BB bets, MP folds, Button folds, morberg raises, BB 3-bets, morberg caps, BB calls.

River: (10 BB) 4c (2 players)

morberg bets, BB raises, morberg calls.

Final Pot: 14 BB

morberg has 6d Kd (full house, sixes full of fours).

BB has Js 4s (four of a kind, fours).

Outcome: BB wins 14 BB.

Postad

Jag var med om en lite kul enoutsbeat nyligen. Jag satt med KT och motståndaren med TT. Floppen kom med en kung, och en tia var det enda kort som kunde rädda honom - och eftersom jag hade den tredje tian hade han bara ett enda vinstkort. Naturligtvis kommer sista tian på river, vilken också ger mig topp-tvåpar och är i princip det enda kort som gör mig säker på seger i handen.. ;) (om en kung hade kommit hade jag ju kunnat vara utkickad). Den där tian var med andra ord ett dubbelt vinstkort för honom eftersom den också fick mig att stoppa in två extra BB i potten.

En annan tråkig hand var när jag floppade ATT med AT på hand och fick splitta med A5 efter att ett andra ess hade kommit. En out för split var allt han hade..

Postad

Varför checkar du floppen? Jag hade bettat med förhoppning att ta hem potten redan där, din hand leder antagligen men är riktigt svag mot 3 motståndare. Eller var du ute efter en check-rais?

Postad
Varför checkar du floppen? Jag hade bettat med förhoppning att ta hem potten redan där, din hand leder antagligen men är riktigt svag mot 3 motståndare. Eller var du ute efter en check-rais?

Check-raise var målet på floppen, ja. På turn checkar jag igen för att slöspela mitt monster och hoppas på att någon träffar näst bäst hand. Blir glad när fi bettar ut och återhöjer. Blir ledsen när han träffar på river.