Gå till innehåll

morberg tar en time-out från forumet


morberg

Recommended Posts

Känns som balansspelet borde vara att checka. Hade han en sämre hand så har han ju lagt in lika mycket som om han spelat mer "vettigt" och bara synat ned din trebet. Om han och andra sidan har en bättre hand så har han ju genom sitt spel missat ett bet.

 

Och andra sidan så är han ju en mupp som gör det där spelet över huvud taget (cap-checken alltså), så det talar ju rätt starkt för bet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 2k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Känns som balansspelet borde vara att checka. Hade han en sämre hand så har han ju lagt in lika mycket som om han spelat mer "vettigt" och bara synat ned din trebet. Om han och andra sidan har en bättre hand så har han ju genom sitt spel missat ett bet.

 

Och andra sidan så är han ju en mupp som gör det där spelet över huvud taget (cap-checken alltså), så det talar ju rätt starkt för bet.

Jo, det var rätt mycket "å ena sidan å andra sidan" bakom min check på river, och jag gick på ditt första resonemang.

 

Nu har jag spelat 2,2k händer sedan återkomsten till 5/10 och det har gått så pass bra att jag nu går över till att räkna totala händer på 5/10 någonsin. Ligger nu på 10,5k händer spelade och är endast 8BB back på nivån.

 

Det gör skillnad från vilket håll man har kommit till den siffran: se på Gyre som är missnöjd med sina 15k händer och bara 20BB plus. Jag är (just nu) kanonnöjd med 10k händer och bara 8BB minus.

 

5-10-10k.png.xs.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min brag (har haft nog med beats och variance tidigare): Party Poker 5/10 Hold'em (6 handed) Hand History Converter Tool from FlopTurnRiver.com (Format: FCP)

 

Preflop: morberg is BB with 7 :diamond: , 2 :heart: .

2 folds, CO calls, 2 folds, morberg checks.

 

Flop: (2.40 SB) 7 :club: , J :diamond: , T :club:(2 players)

morberg bets, CO calls.

 

Turn: (2.20 BB) 9 :spade:(2 players)

morberg bets, CO calls.

 

River: (4.20 BB) 2 :spade:(2 players)

morberg bets, CO calls.

 

Final Pot: 6.20 BB

 

morberg has 7d 2h (two pair, sevens and twos).

CO has 6s Ks (high card, king).

Outcome: morberg wins 6.20 BB.

 

Laddade hem svenska spels pokerklient. Kan det vara något? Tittade in på 20/40 5-max och det var rätt risigt spel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad hade du gjort om river istället varit typ 3:heart:?

 

Fi var inte heller spec duktig :D buddylist nu?

Ännu en av mina bästa kompisar. "Problemet" är att jag får nya varje gång jag spelar - det känns som om det räcker att sätta sig ned vid ett bord för att hitta nya tomtar.

 

Jag upplever samma sak, det är inflation på kompisar på 5/10 känns det som. Min buddylist var så lång att det tog typ 5 min att söka igenom den.

Så jag tömde den helt enkelt och fokuserar nu på kvalitet före kvalitet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

EDIT: Gick in för att kolla själv och det slutade med att jag lirade några dussin händer 0.5/1 (hade tydligen fått en $20 bonus som jag kunde spela upp) men satan vad sjukt det känns att spela med sådant massivt överante som det är på den limiten på Party.

Jo, det har slagit mig att anten verkat väldigt stor i förhållande till de andra gatornas betstorlek (heter det small bet och big bet i 7CS?).

 

Heter och heter, de flesta verkar använda den benämningen ja. (Jag gör det i alla fall.)

 

Normal ante brukar väl vara 5-12½% av ett big bet och oftast lägre på lägre stakes och tvärtom. Att ha ett 25% ante är riktigt extremt. Skulle folk spela korrekt med den strukturen borde spelet visserliggen vara ganska löst (vilket det ju inte förvånande verkar vara) men också fasansfullt aggresivt (vilket det absolut inte är).

 

Exempelvis vann jag nyss en pott där jag som bring in fått checka ner en helt hopplös hand ända till rivern där jag plockar upp ett par i knektar. (Visserligen ingen jättepott men ändå ett exempel på uselt spel.)

 

Föresten du vet att det finns ett poker tracker stud att ladda hem nu och testa. (1000h free trial som vanligt, vill man sedan regga kostar det $45 om man redan har PT hold'em.) Leker en del med det för tillfället.

 

/Bjorn

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Föresten du vet att det finns ett poker tracker stud att ladda hem nu och testa.

Jo, har sett det men det känns som om jag först skulle behöva lära mig lite om spelet innan jag börjar kolla statistik.

 

Resultat är tråkigt att läsa om, men resultaten är roliga: 17BB plus nu under hela min 5/10-karriär (11k händer än så länge).

 

Fi verkar vara weak-tight post-flopp. Viker ofta för ett bet på floppen. Har inte spelat tillräckligt många händer mot honom för att ha någon statistik.

 

Party Poker 5/10 Hold'em (5 handed) Hand History Converter Tool from FlopTurnRiver.com (Format: FCP)

 

Preflop: morberg is BB with 8 :spade: , 9 :spade: .

3 folds, SB completes, morberg checks.

 

Borde nog höjt här, men eftersom han har varit så mesig i sitt floppspel tidigare kan jag lugnt lägga mig om jag missar floppen och han betar ut samtidigt som jag givetvis alltid kommer att beta om han checkar till mig.

 

Flop: (2 SB) 5 :heart: , 4 :spade: , 5 :spade:(2 players)

SB checks, morberg bets, SB calls.

 

Han checkar. Så jag betar. Men han synar?

 

Turn: (2 BB) T :diamond:(2 players)

SB bets, morberg calls.

 

Och betar ut. Nu är jag konfunderad. Liten pott, men drag till färgen. Eftersom jag inte har kommit underfund med honom än väljer jag att syna även om jag inte har odds till det om han check-foldar river.

 

River: (4 BB) 7 :club:(2 players)

SB checks, morberg ?

 

Och så checkar han. Mycket märkligt. Eftersom vi inte spelar sökö hjälper fyrstegen mig inte ett dugg. Är det rätt att försöka bluffa mig till den (relativt) lilla potten här? Jag känner mig ganska säker på att 9-hög inte håller för en showdown.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För er som är intresserade har jag nu slutat spela NL25 och provar mig på NL50. Mina slutsiffror därifrån var: 3,9k händer. 41% VPIP, 25% PFR, 44% W$WSF, 20% WtSD, 43% WaSD. Och slutligen: 10.65 BB/100 eller $208.

 

Det blir inte mer NL25 nu, jag tycker inte att jag lär mig något på att fortsätta spela där. Det kändes verkligen som att sno godis från barn.

 

Vi får se vad NL50 bjuder på för motstånd, det ska bli intressant att se. Jag är inte imponerad efter de första 100 händerna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ganska klurig hand det där. Hans spel är ju minst sagt underligt.

Min första tanke när han betta ut turn var att han träffat en femma eller en tia, men de händer bör även en weak-tight förstätta med på river mot ett så ofarligt kort som 7:club:.

Så om han inte har dessa händerna, vad har han då? Ett högre färgdrag är väl inte omöjligt och med tanke på din read så tror jag han lägger de flesta sådana, eller så har han en fyra och om han lägger den kan jag inte svara på.

 

Med 4:1 på bluffen mot en spelare som är weak-tight och möjligheten att han har ett missat drag hade jag betta river här. Ett argument som ploppade upp i skallen ang. inte betta var att få se hans hand, men jag tror det är väldigt sällan han c/r river här ändå.

 

Lycka till med NL50!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Undrar bara vad du har för BR-krav när det gäller ditt FL-spelande.

Jag vill nog gärna ha ~500 BB för SH och runt 300 BB för fullring. Eftersom jag går ner i nivå om det går dåligt borde jag kunna klara mig med mindre, men det känns ändå vettigt med ungefär de siffrorna.

 

Vad tycker du det är för skillnad på fullring och SH, vilket är lättast?

SH är roligare än FR, det är det viktigaste för mig. Du får spela fler händer och det är mer action i varje pott. Spelet blir också mer beroende av dina motspelares stil (har kanske mer med nivå att göra än antal runt bordet). När jag spelade fullring på allvar senast brydde jag mig inte om väldigt mycket mer än mina egna kort, så är det inte numera.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har man en gång fastnat i "sh-träsket" så är fullring sjukt trist i allmänhet.

 

Dock kan det vara lite "avstressande" då man normalt slipper sådana våldsamma svängningar som i sh.

 

Om man har för avsikt att spela fullring på lite högre nivå så har man stor nytta av att ha lirat sh då det inte alls är så vanligt med dom passiva familjepotterna som dominerar på lägre nivåer.

 

Fullring blir mer abc (utan att för den skull hävda att det är lätt) i sh så måste du försvara blindsen oftare samt ges möjlighten att stjäla oftare och ger precis som moberg säger mer utrymme att "spela spelaren" kort sagt mera beslut (ofta med rätt mediokra händer).

Dessutom räcker det med 1 fet firre på bordet för att det skall duga även om övriga opps är stabila.

 

fullring är som en ballad medans sh är Rock´n Roll

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Höll på att gräva mig ett ordentligt hål senaste sessionen och låg som värst 50 BB back (32BB på ett bord och 18 på det andra). Bytte ut ett av borden och träffade med precis alla mina händer. Det såg t.ex. ut såhär:

Party Poker 5/10 Hold'em (6 handed) Hand History Converter Tool from FlopTurnRiver.com (Format: FCP)

 

Preflop: morberg is Button with K :spade: , K :club: . MP posts a blind of $5.

UTG calls, MP (poster) checks, CO raises, morberg 3-bets, SB calls, BB calls, UTG calls, MP folds, CO caps, morberg calls, SB calls, BB calls, UTG calls.

 

Flop: (21 SB) K :diamond: , 4 :club: , 8 :heart:(5 players)

SB checks, BB checks, UTG checks, CO checks, morberg bets, SB folds, BB calls, UTG calls, CO folds.

 

Turn: (12 BB) A :diamond:(3 players)

BB bets, UTG folds, morberg raises, BB calls.

 

River: (16 BB) T :club:(2 players)

BB checks, morberg bets, BB calls.

 

Final Pot: 18 BB

 

Jag har börjat få lite variansnoja nu. Av mina tretton senaste sittningar har jag gått plus på alla utom en. När ska det vända? Huva...

 

Har f.ö. dataminat lite grann, men jag undrar om det ger sådär himla mycket. Jag tycker själv att jag lär mig betydligt mer om spelstilar genom att sitta och observera hur motståndarna spelar än att gå på vad de har för siffror. Siffrorna kan kanske hjälpa mig att välja ett bord, men det finns en hel del 25/20/3-spelare som suger post-flop - något som jag märker först när jag sätter mig ner med dem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har f.ö. dataminat lite grann, men jag undrar om det ger sådär himla mycket. Jag tycker själv att jag lär mig betydligt mer om spelstilar genom att sitta och observera hur motståndarna spelar än att gå på vad de har för siffror. Siffrorna kan kanske hjälpa mig att välja ett bord, men det finns en hel del 25/20/3-spelare som suger post-flop - något som jag märker först när jag sätter mig ner med dem.

 

I totally agree..Har aldrig dataminat själv och lär knappast börja göra det heller.Försöker precis som du nämner moberg, spela spelaren istf hans siffror.

 

Det är väl i mångt och mkt en vanegrej också då man började lira online så fanns ju varken Pa-hud eller GT+ och det gick ju bra ändå.Sen är det knappast något minus att ha feta databaser inte minst om man spelar massor av bord samtidigt.

 

Jag gillar verkligen pa-hud men försöker mera att ha det som ett komplement då egna intryck saknas/är svaga.

 

inte direkt ovanligt att man har någon "peggad" som mupp fast hans stats ser rätt bra ut.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har f.ö. dataminat lite grann, men jag undrar om det ger sådär himla mycket. Jag tycker själv att jag lär mig betydligt mer om spelstilar genom att sitta och observera hur motståndarna spelar än att gå på vad de har för siffror.

Om det ger nåt eller inte beror nog på vad man vill ha ut av dataminandet. För mig handlar det till allra största del om att kunna välja bord på ett mer vettigt sätt än att kolla pottstorleken. Ett bra bord där man har dålig position är inte så speciellt bra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har man en gång fastnat i "sh-träsket" så är fullring sjukt trist i allmänhet.

 

Jag vet inte det jag. Jag spelar nästan uteslutande fullring och tycker det blir rejält många intressanta potter även där.

 

Plus att man då och får en "mental andningspaus" när man är i tidig position och foldar ett gäng händer i sträck vilket passar mig rätt bra.

 

Fast jag spelar ju på ett nätverk (crypto) där plrs/flop bara ligger runt 30% även på de nivåer jag spelar ($1/2-$3/6 samt £1/2 & £2/4) så det är ju lite best-of-both-worlds kanske.

 

Dessutom känns det som att man tappar mindre de sessioner där man inte klarar av att vara absolut maxfokuserad på fullring.

 

För att inte tala om hur uppsnurrad man blir om koncentrationen sviktar i stötträsket. Känns som att hjärnan måste jobba minst fem gånger så mycket för att tvåtabla FL7CS som FLT.

 

/Bjorn

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om det ger nåt eller inte beror nog på vad man vill ha ut av dataminandet. För mig handlar det till allra största del om att kunna välja bord på ett mer vettigt sätt än att kolla pottstorleken. Ett bra bord där man har dålig position är inte så speciellt bra.

 

Precis så använder jag det. Jag har en bit över 400k händer på 5/10 på party så sätter jag mig på ett bord har jag stats på 3-4 av spelarna vilket gör att jag snabbt vet om jag ska stanna kvar eller inte.

 

När jag sedan har kommit igång så lägger jag inte så stor vikt vid deras siffror och försöker skriva så mycket notes jag kan.

 

Även om det finns många 25/20/2-TAGs som är dåliga finns det inget som går upp mot en 56/4/0.6-fisk :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Trevlig motståndare som inte vill göra sig ovän med mig direkt. Första handen på bordet:

 

Party Poker 5/10 Hold'em (5 handed) Hand History Converter Tool from FlopTurnRiver.com (Format: FCP)

 

Preflop: morberg is BB with 2 :club: , 9 :diamond: .

3 folds, SB completes, morberg checks.

 

Flop: (2 SB) J :diamond: , T :club: , A :heart:(2 players)

SB checks, morberg bets, SB calls.

 

Turn: (2 BB) K :spade:(2 players)

SB checks, morberg checks.

 

River: (2 BB) 2 :diamond:(2 players)

SB bets, morberg folds.

 

Final Pot: 3 BB

 

SB has Kd Qh (straight, ace high).

Outcome: SB wins 3 BB.

 

Ett par varv senare:

Party Poker 5/10 Hold'em (5 handed) Hand History Converter Tool from FlopTurnRiver.com (Format: FCP)

 

Preflop: morberg is BB with 2 :spade: , 9 :spade: .

3 folds, SB completes, morberg checks.

 

Flop: (2 SB) A :spade: , 4 :spade: , 8 :club:(2 players)

SB checks, morberg bets, SB calls.

 

Turn: (2 BB) 7 :diamond:(2 players)

SB checks, morberg checks.

 

River: (2 BB) Q :diamond:(2 players)

SB bets, morberg folds.

 

Final Pot: 3 BB

 

SB has Ah Ad (three of a kind, aces).

Outcome: SB wins 3 BB.

 

Spring nu iväg och kommentera mina sexor.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det går snabbt att trilla över till andrasidan med dagböcker numera.

 

Det kommer nog att bli lite tunt med uppdateringar under några dagar framöver. Jag håller på att fixa RB och kommer förmodligen att spela lite på WorldPX medan jag väntar på att det ska bli klart. Satte upp ett konto idag. Helt ok klient. Motståndarna jag mötte på FLSH 1/2 var inte bra. Återkommer om hur det ser ut lite högre upp.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...