Gå till innehåll

morberg tar en time-out från forumet


morberg

Recommended Posts

Rivercappen från min sida kan aldrig vara rätt, jag är även tveksam till att den första riverhöjningen är det.

 

Party Poker 5/10 Hold'em (6 handed) FTR converter on zerodivide.cx

 

Preflop: morberg is MP with A:spade:, J:spade:.

1 fold, morberg raises, 2 folds, SB 3-bets, 1 fold, morberg calls.

 

Flop: (7 SB) K:spade:, Q:heart:, T:diamond: (2 players)

SB bets, morberg calls.

 

Turn: (4.50 BB) 7:club: (2 players)

SB bets, morberg raises, SB 3-bets, morberg caps, SB calls.

 

River: (12.50 BB) T:club: (2 players)

SB bets, morberg raises, SB 3-bets, morberg caps, SB calls.

 

Final Pot: 20.50 BB

 

Spelat 200 händer totalt på 5/10 idag och det känns bra - precis som väntat var det inga större stjärnor överlag. Lite motigt med korten, men ingen katastrof. Hade turen att hitta ett donatorbord med tre-fyra lös-passiva fiskar som nästan kunde täcka upp för förlusterna på det andra bordet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 2k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Rivercappen från min sida kan aldrig vara rätt, jag är även tveksam till att den första riverhöjningen är det.

 

Party Poker 5/10 Hold'em (6 handed) FTR converter on zerodivide.cx

 

Preflop: morberg is MP with A:spade:, J:spade:.

1 fold, morberg raises, 2 folds, SB 3-bets, 1 fold, morberg calls.

 

Flop: (7 SB) K:spade:, Q:heart:, T:diamond: (2 players)

SB bets, morberg calls.

 

Turn: (4.50 BB) 7:club: (2 players)

SB bets, morberg raises, SB 3-bets, morberg caps, SB calls.

 

River: (12.50 BB) T:club: (2 players)

SB bets, morberg raises, SB 3-bets, morberg caps, SB calls.

 

Final Pot: 20.50 BB

 

Jag hade höjt direkt på flopp, dels för att man får mest betalt av en annan stark hand då, dels för att en A, J eller 9 kan förstöra din action.

 

Jag hade satt fi på kåk/stege på river och hade tvekat att höja ens om två bets hade varit cap, och hatar det nu när det blir närmare 1 mot 2 i odds.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Välkommen tillbaks rambler. Lysande timing att dyka upp lagom till mina nya försök på 5/10.

 

Jag hade höjt direkt på flopp, dels för att man får mest betalt av en annan stark hand då, dels för att en A, J eller 9 kan förstöra din action.

Jag hade inte hunnit bilda mig en uppfattning över fi och stoppade in honom i LAG-facket som gillar att bluffa (jag tycker mig se många sådana på 5/10). Då vill jag inte döda action redan på floppen utan låta honom skjuta igen på turn om han bluffar. Feltänk?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag hade höjt direkt på flopp, dels för att man får mest betalt av en annan stark hand då, dels för att en A, J eller 9 kan förstöra din action.

Jag hade inte hunnit bilda mig en uppfattning över fi och stoppade in honom i LAG-facket som gillar att bluffa (jag tycker mig se många sådana på 5/10). Då vill jag inte döda action redan på floppen utan låta honom skjuta igen på turn om han bluffar. Feltänk?

 

Jo det är väl ett tveeggat svärd, men fi 3-betar ju ändå från SB när du höjt från MP, och vi tittar på en action-flopp för 3-betare. Ska inte vara överdrivet kritiskt till ditt spel, men jag hade dragit på med full gas pga av detta och tidigare nämnda skäl.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är inne på callahans spår att skjuta direkt på floppen här. En väldigt stor andel av hans HD har träffar denna floppen, med lite tur hårt.

 

Som handen spelas nu hade jag inte höjt river. Hans turnspel skriker stark hand och det finns inte så många händer som inte är sett som bet-3-bettar turn här givet att han inte är galen.

 

Eftersom du inte kan folda till ett 3-bett på river kommer det kosta 2 BB när du ligger efter men bara vinna 1 BB när du leder (tror det är sällan din hand står om det blir 3-bettat på river).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postade egentligen AJs-handen för att visa ett exempel på tilt som jag borde undvikit. Kul att ni har andra kommentarer också som är konstruktiva!

 

En fråga till panelen: hur stark hand behövs för att syna ner en okänd fi som synar din pre-flop-höjning (antingen efter att först ha höjt, limpat eller sitter på någon av mörkarna), check-synar flop och check-höjer turn? Tvåpar, Överpar, TPTK, TPNK, överkort eller något annat?

 

Här är ett exempel där jag inte tycker det går att lägga ner, men hur dålig skulle min hand varit för att lägga?

 

Party Poker 5/10 Hold'em (5 handed) FTR converter on zerodivide.cx

 

Preflop: morberg is Button with Q:club:, Q:diamond:.

1 fold, MP raises, morberg 3-bets, 2 folds, MP calls.

 

Flop: (7.40 SB) 8:diamond:, 2:diamond:, 6:club: (2 players)

MP checks, morberg bets, MP calls.

 

Turn: (4.70 BB) T:heart: (2 players)

MP checks, morberg bets, MP raises, morberg calls.

 

River: (8.70 BB) K:diamond: (2 players)

MP checks, morberg checks.

 

Final Pot: 8.70 BB

 

422 händer under bältet nu. Korttemperaturen är den normala för mig på 5/10, ett par-tre Kelvin. Eller vad sägs om 48% WtSD och 42% WonSD (nej, jag har inte bytt plats på dem). Har inte fått vare sig AA eller KK på hela tiden, men har fått QQ en gång (se ovan). Få händer, yadayada.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tvåpar, Överpar, TPTK, TPNK, överkort eller något annat?

En intressant grej här är att paren inte alls rankas linjärt när motståndaren visar stor styrka på turn. Andrew Prock hade en hög empirisk data som visade att mellanpar med lite halvrisig kicker presterade bättre än mellanpar med ess eller topparet i de här situationerrna. Detta för att båda handtyperna presterar ungefär lika bra mot en semibluff men mellanpar+mellankicker har rätt mycket större sannolikhet att ha 5 outs istället för bara två eller tre.

 

Ett liknande fenomen uppstår när man har parat ett av sina kort och jämför med ett lågt överpar (typ 99 eller JJ) och är i en situation där motståndaren ofta är på ett högre överpar. Då presterar det lägre paret bättre eftersom det har fler outs när det är slaget.

 

Rivern känns ju förresten som det är dags för ett tunt värdebet eftersom det är så svårt för din motståndare att värdehöja där. Och nej, du får inte lägga överparet på turn.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En intressant grej här är att paren inte alls rankas linjärt när motståndaren visar stor styrka på turn. Andrew Prock hade en hög empirisk data som visade att mellanpar med lite halvrisig kicker presterade bättre än mellanpar med ess eller topparet i de här situationerrna. Detta för att båda handtyperna presterar ungefär lika bra mot en semibluff men mellanpar+mellankicker har rätt mycket större sannolikhet att ha 5 outs istället för bara två eller tre.

 

Väldigt intressant! Har inte tänkt på detta tidigare men logiken stämmer verkligen. Poker är riktigt, riktigt utmannande. Ju mer man lär sig, desto mer inser man att man inte har någon aning om.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Rivern känns ju förresten som det är dags för ett tunt värdebet eftersom det är så svårt för din motståndare att värdehöja där. Och nej, du får inte lägga överparet på turn.

 

Precis vad jag tänkte skriva, är ju inga problem att hitta lägget om du blir check raisad på den rivern men det tror jag är ganska ovanligt.

 

Att folda turn finns verkligen inte, du behöver inte alls ligga efter och gör du det mot ett 2 par har du hyffsat med outs och du kan inte dra dött mot någon hand. ATo skulle jag tippa på här.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett liknande fenomen uppstår när man har parat ett av sina kort och jämför med ett lågt överpar (typ 99 eller JJ) och är i en situation där motståndaren ofta är på ett högre överpar. Då presterar det lägre paret bättre eftersom det har fler outs när det är slaget.

Eller om nån jeppe har klonkat ett tvåpar på floppen, då är det bra mycket schysstare att ha träffat kungen med AK än att sitta med AA (oträffad alltså).

 

Precis vad jag tänkte skriva, är ju inga problem att hitta lägget om du blir check raisad på den rivern men det tror jag är ganska ovanligt.

Jag skulle ha svårt att lägga mig mot någon som checkraisar turn och river. De få gånger det har hänt mig har det varit någon desperat halvtiltad tomte som försökt bluffa bort mig med ess hög.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Party Poker 5/10 Hold'em (6 handed) FTR converter on zerodivide.cx

 

Preflop: morberg is BB with 4:heart:, 4:club:.

2 folds, CO raises, 2 folds, morberg calls.

 

Flop: (4.40 SB) 5:diamond:, 2:diamond:, 4:spade: (2 players)

morberg bets, CO calls.

 

Turn: (3.20 BB) A:heart: (2 players)

morberg bets, CO raises, morberg 3-bets, CO calls.

 

River: (9.20 BB) 2:club: (2 players)

morberg bets, CO raises, morberg ?

 

Jag blir inte klok på CO:s spel i handen. Han synar min trebet på turn, vilket borde tyda på ett starkt A. Sen höjer (donkhöjer?) han min riverbet. Finns det någon anledning att inte trebetta? Det måste väl finnas en hel del starka A som jag slår här?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eller om nån jeppe har klonkat ett tvåpar på floppen, då är det bra mycket schysstare att ha träffat kungen med AK än att sitta med AA (oträffad alltså).

AK har 5 tvåparouts på flopp och turn, AA har fem outs till (bättre) tvåpar eller set på floppen och 8 på turn. Så AK måste ha rätt mycket extragodis i form av hålpipor eller andra drag för att vara bättre än AA.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad är din tanke bakom din flopdonk?

Hoppas att han höjer floppen för att få ett gratiskort på turn med t.ex. hålstegdrag, färgdrag eller överkort.

 

Den här handen var inte vacker någonstans, men om den smutsiga byken ska tvättas någonstans är det väl i offentlighet?

 

Party Poker 5/10 Hold'em (5 handed) FTR converter on zerodivide.cx

 

Preflop: morberg is SB with J:diamond:, T:diamond:.

UTG raises, MP calls, Button calls, morberg 3-bets, 1 fold, UTG calls, MP calls, Button calls.

 

UTG är en mupp och kommer snart att vara all-in. Han har höjt med en hel del skräp tidigare. Min tanke är: JTs är en jätterolig multi-way-hand, det är bäst att jag pumpar upp potten tokmycket. Här borde jag väl slängt handen när jag sitter i dålig position, eller? Syna kan jag väl knappast göra?

 

Flop: (13 SB) 8:club:, J:heart:, Q:club: (4 players)

morberg bets, UTG raises (all-in), MP calls, Button folds, morberg calls.

 

Mellanpar, kul att träffa brädan. UTG vill bara gå hem och kastar in sin sista slant men det räcker inte för att skrämma bort MP. Vad göra? Jo, jag synar...

 

Turn: (8.50 BB) 5:spade: (3 players)

morberg bets, MP calls.

 

...och bettar ut på turn. MP hänger med. Toppar, steg- eller färgdrag? Eller har han satt stegen med T9 och sitter och slöspelar? Vad vet jag.

 

River: (10.50 BB) 7:spade: (3 players)

morberg checks, MP bets, morberg calls.

 

Satt han med ett drag synar han inte ett bet. Bättre att check-syna? Jag tror att åtminstone denna gatan är rätt.

 

Såhär förvirrad var det länge sedan jag var. Snälla hjälp.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

AK har 5 tvåparouts på flopp och turn, AA har fem outs till (bättre) tvåpar eller set på floppen och 8 på turn. Så AK måste ha rätt mycket extragodis i form av hålpipor eller andra drag för att vara bättre än AA.

Hmm, ja det har du rätt i. Men lika bra i alla fall då:

 

Board: Kc 7h 8s

Dead:

 

equity (%) win (%) tie (%)

Hand 1: 25.4545 % 25.45% 00.00% { AcAd }

Hand 2: 74.5455 % 74.55% 00.00% { 8h7d }

 

Board: Ks 7c 8h

Dead:

 

equity (%) win (%) tie (%)

Hand 1: 25.4545 % 25.45% 00.00% { AcKd }

Hand 2: 74.5455 % 74.55% 00.00% { 8s7h }

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har inte spelat fullring på länge så jag tänkte prova på den av heltok utnämnda guldgruvan 2/4 på Party. Spelarna suger verkligen hästpung. Jag är BB; den nya konverteraren verkar ha svårt att peta in morberg på rätt ställen.

 

Party Poker 2/4 Hold'em (10 handed) Hand History Converter Tool from FlopTurnRiver.com

 

Preflop: morberg is BB with A:heart:, A:club:.

UTG calls, 5 folds, CO calls, Button calls, SB completes, BB raises, UTG calls, Button 3-bets, SB calls, BB caps, UTG calls, Button calls, SB calls.

 

CO hamnar all-in någonstans före floppen.

 

Flop: (17 SB) K:diamond:, 5:diamond:, 8:club: (5 players)

SB checks, BB bets, UTG folds, Button calls, SB folds.

 

Jag undrar vad UTG och SB hade som var värt fyra bet före floppen, men inte ett enda för att se turn när potten är på 18 SB...

 

Turn: (9.50 BB) 3:heart: (3 players)

BB bets, Button calls.

 

River: (11.50 BB) 6:club: (3 players)

BB bets, Button raises, morberg calls.

 

Final Pot: 15.50 BB

 

morberg has Ah Ac (one pair, aces).

CO has Td 9s (high card, king).

Button has Kh Ks (three of a kind, kings).

Outcome: Button wins 15.50 BB.

 

Listigt av knappen att hålla inne med sin höjning till river när han floppat topptriss... Efter stålbadet på 2/4 gick jag upp till 5/10 SH för att vinna tillbaks pengarna. Där utspelar sig följande hand.

 

Jag har inte några siffror på SB, men han har tidigare synat stöldförsök i SB och även synat höjningar kallt tidigare. Förmodligen ingen stjärna och ganska passiv.

 

Party Poker 5/10 Hold'em (6 handed) Hand History Converter Tool from FlopTurnRiver.com

 

Preflop: morberg is Button with 9:spade:, 8:heart:.

3 folds, Button raises, SB 3-bets, 1 fold, morberg calls.

 

Flop: (7 SB) 5:diamond:, T:heart:, J:heart: (2 players)

SB bets, Button raises, SB 3-bets, morberg calls.

 

Ett öppet stegdrag känns ganska hett HU. Höjer och hoppas på att sakta ner honom. Blir trebettad. Usch då.

 

Turn: (6.50 BB) 9:club: (2 players)

SB bets, morberg calls.

 

Plockar upp ett par, men det känns inte sådär himla hett. Är det rätt att dra till stegen här också? Sjuorna känns skarpa, men damerna är inte riktigt lika attraktiva som tidigare om fi har t.ex. KK eller AK för en högre stege.

 

River: (8.50 BB) Q:spade: (2 players)

SB checks, morberg checks.

 

Klart jag träffar "fel" ände av stegen och fegar ur när han checkar till mig. Gjutet värdebet?

 

Final Pot: 8.50 BB

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har inte spelat fullring på länge så jag tänkte prova på den av heltok utnämnda guldgruvan 2/4 på Party. Spelarna suger verkligen hästpung.

 

Jag tänkte föreslå det tidigare men du verkade fäst vid 6-mannaspelet. Även om jag inte betraktar mig själv som speciellt bra, så kan jag konstatera att det är ett par vid varje bord som spelar rejält illa...

 

Jag är övertygad om att du kan snitta åtminstone 2BB/100händer!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är övertygad om att du kan snitta åtminstone 2BB/100händer!

Jo, det är nog ingen omöjlighet. Jag tror att jag låg där någonstans sist jag spelade 2/4 fullring. Men det var inte särskilt roligt. Nu i alla fall.

 

Edit: 1,6 BB/100 had jag tydligen senast jag spelade på 2/4 fullring.

 

På tal om inte roligt (jag spelar säkert som en tomte, men det är inte det viktiga):

 

***** Hand History for Game 3984482932 *****

$25 PL Omaha - Saturday, April 15, 04:37:34 ET 2006

Table Table 96428 (No DP) (Real Money)

Seat 3 is the button

Total number of players : 10

Seat 2: zoNk777 ( $36.46 )

Seat 3: rpbiss ( $51.14 )

Seat 5: hyunmi ( $1.91 )

Seat 7: IzFish ( $23.70 )

Seat 8: bmlewis99 ( $24.40 )

Seat 9: bodoboy ( $7.83 )

Seat 1: TjaboPp ( $46.24 )

Seat 4: AASjoj ( $30.15 )

Seat 10: Scrub832 ( $17.30 )

Seat 6: vernon252 ( $25.55 )

AASjoj posts small blind [$0.10].

hyunmi posts big blind [$0.25].

** Dealing down cards **

Dealt to TjaboPp [ :5d::Ts::Qc::Qh: ] (förmodligen en fold i Omaha, men vadå - kolla in damerna!)

vernon252 calls [$0.25].

IzFish folds.

bmlewis99 folds.

bodoboy folds.

Scrub832 folds.

TjaboPp raises [$1.10].

rpbiss calls [$1.10].

AASjoj calls [$1].

hyunmi is all-In [$1.66]

vernon252 calls [$1.66].

TjaboPp calls [$0.81].

rpbiss calls [$0.81].

AASjoj calls [$0.81].

** Dealing Flop ** [ :Qs:, :7d:, :Jd: ] Floppar bäst hand, men dragvänlig bräda.

AASjoj bets [$9.10].

vernon252 calls [$9.10].

TjaboPp calls [$9.10]. Jag väljer att avvakta turn.

rpbiss calls [$9.10].

** Dealing Turn ** [ :3c: ]

AASjoj is all-In [$19.14]

vernon252 is all-In [$14.54]

TjaboPp calls [$19.14]. Här kanske jag borde höjt för att få ut lite mer pengar från rpbiss (som är den enda som inte är all-in nu).

rpbiss calls [$19.14].

** Dealing River ** [ :Kd: ] Skitkort.

TjaboPp checks.

rpbiss checks.

TjaboPp shows [ :5d:, :Ts:, :Qc:, :Qh: ] three of a kind, queens.

rpbiss doesn't show [ :7s:, :Js:, :Jc:, :8s: ] three of a kind, jacks.

AASjoj shows [ :Ac:, :Ad:, :Td:, :Kc: ] a flush, ace high.

hyunmi doesn't show [ :3d:, :3s:, :As:, :4s: ] three of a kind, threes.

vernon252 doesn't show [ :2h:, :8h:, :Th:, :Ks: ] a pair of kings.

AASjoj wins $13.80 from side pot #2 with a flush, ace high.

AASjoj wins $92.01 from side pot #1 with a flush, ace high.

AASjoj wins $9.10 from the main pot with a flush, ace high.

 

Rätt schysst pott på 0.10/0.25. På turn har jag 50% sannolikhet att vinna handen. På river är den 0.

 

Omaha Hi: 28 enumerated boards containing Qs 3c Jd 7d
cards           win   %win      lose  %lose       tie   %tie        EV
Ts Qc 5d Qh      14  50.00        14  50.00         0   0.00     0.500
Js 8s 7s Jc       1   3.57        27  96.43         0   0.00     0.036
Ac Kc Ad Td       8  28.57        16  57.14         4  14.29     0.357
Ks Th 8h 2h       0   0.00        24  85.71         4  14.29     0.071
As 4s 3s 3d       1   3.57        27  96.43         0   0.00     0.036

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bonus-bonanza. Först $100 reload på Party. Sen fick jag ett mail från PokerNow där de konsoliderar sin verksamhet med Party. Ytterligare $25 i bonus om jag flyttar över mina PokerNow-pengar till Party. Så jag gjorde det. Alla 32 cent som jag hade kvar.

 

Kryss i taket: jag ligger plus på 5/10 (senaste omgången; totalt är jag fortfarande $1000 back på nivån, men strunta i det nu). Har spelat 1.647 händer och kravlade mig nyss över nollstrecket.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ser att du växlar lite mellan olika spelformer.

 

Jag är själv sugen på att lira lite NL som oväxling. Känner ett behov av att bryta av mitt FL spelande. I FL har jag vissa krav på mig själv, ska vara progressiv och bli bättre är tanken. :? När det går dåligt vill jag kunna växla över till något där jag bara kan slaska lite utan krav. (Jag vill ju lära mig NL oxå, men det primära med mitt NLspelande ska vara att behålla gläden för FL)

 

Hur började du? FR eller SH? Vilken nivå? Körde du SitnGo? det är det enda jag kört men tvivlar på att det är rätt sätt att lära sig NL på?

 

Har du lust att tipsa lite om hur du resonerat?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...