Gå till innehåll

morberg tar en time-out från forumet


morberg

Recommended Posts

Det stämmer att det är den största nersving jag varit med om. Har tappat 150BB tidigare och haft en break-even period på 15k händer.

 

Nu har jag droppat 280BB varav 100 som du påpekar är på en nivå över min normala och jag ligger nu på samma rulle som jag hade för 30k händer sedan.

 

Det är inte roligt, men det är härdande. Och det gör mig väldigt tacksam att pokern bara är en hobby och inte något som jag behöver för brödfödan.

 

Har kört ett par sessioner 2/4 med två bord samtidigt. Spelarna är om möjligt ännu sämre än på 5/10 och 3/6 och jag har faktiskt lyckats träffa en och annan flop som har hållit hela vägen i mål. Och idag satte jag ett färgdrag på turn! Det känns nästan som ett ljus i slutet på tunneln. Jag håller tummarna för att det inte är ett mötande tåg.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 2k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Förresten, surfade runt på 2+2 och såg att TheBryce har samma avatar som du??? Har du snott den av honom eller är du TheBryce på 2+2?

 

EDIT: Såg att flera på 2+2 hade den avataren. Jag spelade mot TheBryce på Prima under maj-okt 2005 på 3/6 och 5/10 och jag kommer ihåg att han var den bäste jag mötte.... Kör aldrig tableselection, men mot honom spelade jag inte efter ett tag. Kommer också ihåg att han var från Kanada så det är nog inte du... Lite off-topic men ändå...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Förresten, surfade runt på 2+2 och såg att TheBryce har samma avatar som du??? Har du snott den av honom eller är du TheBryce på 2+2?

Nejdå, det är inte jag. Avataren kom fram i en 2+2-tråd om en officiell bild för BBV-delen av forumet. Känns som om den passar mig just nu.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är nöjd med hur jag spelade handen, men vill gärna höra vad ni tycker. BB har 21/6/0,9 efter 100 händer och spelar rättframt utan trixigheter.

 

Party Poker 2/4 Hold'em (6 handed) FTR converter on zerodivide.cx

 

Preflop: morberg is SB with Q:heart:, Q:spade:.

3 folds, Button calls, morberg raises, BB 3-bets, Button folds, morberg caps, BB calls.

 

Ok, han har definitivt en hand. Förmodligen AK-AJ och TT+.

 

Flop: (9 SB) 6:heart:, T:diamond:, T:club: (2 players)

morberg bets, BB raises, morberg 3-bets, BB calls.

 

Han hade sannolikt bara synat med överkort, men väljer att höja. Pocketpar med andra ord. Synar min trebet och gör QQ+ mindre sannolikt. (Med tanke på att jag har två Q är det väldigt osannolikt.). Med andra ord sitter han nog med JJ, KK eller AA ordnade i sannolikhetsordning.

 

Turn: (7.50 BB) 2:club: (2 players)

morberg bets, BB calls.

 

Synar bara mitt bet på turn och jag känner mig rätt säker på att han hade höjt med KK eller AA. Återstår JJ.

 

River: (9.50 BB) J:spade: (2 players)

morberg checks, BB bets, morberg calls.

 

Kul river. Ska jag lägga mig här?

 

Final Pot: 11.50 BB

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tycker verkligen inte att du kan utesluta AQ/AK helt och hållet, dessutom är 77-99 inte helt omöjliga även om de är otroliga.

Ok, du har rätt även om jag nog är benägen att säga att AK är möjlig, medan AQ nog får tillhöra den otroliga skaran tillsammans med mellanparen.

 

Nej, fold finns inte på kartan - om man inte tycker det är kul att riskera sin mentala hälsa när fi visar upp korten för att sätta igång tilten.

 

Jag har f.ö. hållit mig lugn och objektiv under spelet och QQ-handen är inte alls illustrativ över hur det har gått på 2/4. Jag har plockat hem en hel del fina potter och självförtroendet är på väg tillbaks. Händer som hjälper till är t.ex. att två pers får in färgen på river (99T33) när jag själv sitter med en nia på hand. Båda hjälper till att höja och jag får glädjen att cappa. De synar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Förresten, surfade runt på 2+2 och såg att TheBryce har samma avatar som du??? Har du snott den av honom eller är du TheBryce på 2+2?

Nejdå, det är inte jag. Avataren kom fram i en 2+2-tråd om en officiell bild för BBV-delen av forumet. Känns som om den passar mig just nu.

 

Du borde väl kunna fixa fram en liknande bild med dina egna stats? Det vore skönare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har f.ö. hållit mig lugn och objektiv under spelet och QQ-handen är inte alls illustrativ över hur det har gått på 2/4. Jag har plockat hem en hel del fina potter och självförtroendet är på väg tillbaks. Händer som hjälper till är t.ex. att två pers får in färgen på river (99T33) när jag själv sitter med en nia på hand. Båda hjälper till att höja och jag får glädjen att cappa. De synar.

 

Att folk som har färg ger dig möjligheten att cappa, och sen dessutom synar den, på ett sådant bräde säger en hel del om spelarkvaliteten...

 

Kul att det börjar vända för dig! Sen är det min tur :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Spelarna på 3/6 och 5/10 kanske är dåliga, men på 2/4 är de usla. Eller så är det bara min tur att träffas av kortleken. Efter ett insignifikant antal händer (1.089 eftersom du undrar) har jag sunda och långsiktigt enkelt hållbara 13BB/100.

 

Ett tag var jag lite besviken på att rushen inte inträffade på 3/6 eller 5/10, men jag har tänkt ett varv till och kommit fram till att jag inte hade fått lika bra betalt där. Nu är det flera spelare som synar ner till river och betalar av bra händer; på 5/10 var det en eller ibland två (som sen dessutom klonkade, men nu ska jag inte vara bitter).

 

Dagens länktips: doubleas blog. Smakprov:

 

Fake-maniac: A player that is loose/aggressive early in a hand and tight/aggressive late in a hand. The reasoning behind their strategy is to obtain a LAG table image and get paid off when they do hit a monster, but not to lose any big pots with less than a monster. They play loose and fast preflop and on the flop but slow down on the turn and river to avoid traps. They're hoping their opponents give them a blanket table-image and pay them off on the river when they hit their monster. They'll win a lot of small pots and hope to hit a few monsters with a loose image to win a few big pots as well. The counterstrategy against these opponents is to call their bets with any two cards until the turn/river and then reraise them. You'll pick up enough medium sized pots to make up for an occassional monster that you run into.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eller så är det bara min tur att träffas av kortleken. Efter ett insignifikant antal händer (1.089 eftersom du undrar) har jag sunda och långsiktigt enkelt hållbara 13BB/100.

 

Härligt 130BB på 2/4 är fina pengar det med, du är snart tillbaks och tar pengar från fisken på 5/10 igen!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så mycket roligare det är att vinna. Mina 13BB/100 verkar inte vara så lätta att upprätthålla som jag trodde, men det går fortfarande extremt bra.

 

En sak jag har jobbat lite med är att förbättra riverspelet. Här tror jag att jag fattade fel beslut, men välkomnar synpunker:

 

Fi är en mupp och har typ 70/20/0,8 efter 50 händer. Han synar ner med rätt mycket. Resten av handen är som ett självspelande piano, men på river blir jag osäker.

 

Party Poker 2/4 Hold'em (6 handed) FTR converter on zerodivide.cx

 

Preflop: morberg is BB with K:spade:, A:spade:.

4 folds, SB completes, morberg raises, SB calls.

 

Flop: (4 SB) Q:club:, 4:club:, T:diamond: (2 players)

SB checks, morberg bets, SB calls.

 

Turn: (3 BB) J:spade: (2 players)

SB checks, morberg bets, SB calls.

 

River: (5 BB) A:club: (2 players)

SB checks, morberg ?

 

Är det gjutet att värdebetta här? Jag delar med alla K och nu gick dessutom färgen in. Vad kan fi tänkas syna med (han synar med mycket)?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fi är en mupp och har typ 70/20/0,8 efter 50 händer. Han synar ner med rätt mycket. Resten av handen är som ett självspelande piano, men på river blir jag osäker

 

Bet utan tvekan mot en sån fisk

Nu har jag ingen egen erfarenhet av 2/4 spelarna men som du nämt tidigare så är dom knappast speciellt vassa.

Det är ju bara att beta allt så länge du tror du leder först när du får mothugg kan du börja fundera.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har spelat 2k händer på 2/4 och det går som tåget. Allt som inte funkat tidigare sitter nu som en smäck. Färgdrag går in, jag sätter tre-outare, jag bluffar bort folk, de synar mina värdebet med sämre händer, osv. Säger någon "liten samplingsstorlek" kan ni gå och lägga er.

 

Har fortfarande problem med min river-aggression, även på 2/4. Ska jobba på att få upp den från 1,5 där den ligger nu. (Raise/Bet/Call/Check/Fold är 5,9%/26,2%/21,5%/37,3%/9,1%).

 

Fyllde år för ett tag sedan och fick, precis som jag önskade, några skönlitterära pokerböcker. Har läst The Banker, The Professor and the Suicide King som var riktigt bra och rekommenderas starkt. Håller nu på med Poker Nation som halvvägs igenom inte direkt imponerar. En och annan anekdot och formulering som det går att småle åt, men inte alls lika bra som TBTP&TSK. Näst i tur är biografin om Stuey Ungar: One of a Kind.

 

Sen håller jag på att plöja igenom TV-serien High Stakes Poker. Skadad? Något.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Någon annan som upplevt att händer inte importeras till PT? Jag skulle gräva fram en hand jag spelade igår, men det går inte att hitta den... Nåväl, vi kör den från minnet istället:

 

Kass spelare limpar in från MP och jag höjer med AQo i CO. SB, som är ganska solid med 25/15/6 efter 400 händer återhöjer. MP och jag synar och ser floppen tillsammans med SB.

 

Floppen kommer: xJT regnbåge. SB betar ut, MP synar och jag med.

 

Turn: Q. SB betar, MP synar, morberg ?

 

Vilka händer kan SB sitta med som jag slår i detta läget?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Någon annan som upplevt att händer inte importeras till PT? Jag skulle gräva fram en hand jag spelade igår, men det går inte att hitta den... Nåväl, vi kör den från minnet istället:

 

Kass spelare limpar in från MP och jag höjer med AQo i CO. SB, som är ganska solid med 25/15/6 efter 400 händer återhöjer. MP och jag synar och ser floppen tillsammans med SB.

 

Floppen kommer: xJT regnbåge. SB betar ut, MP synar och jag med.

 

Turn: Q. SB betar, MP synar, morberg ?

 

Vilka händer kan SB sitta med som jag slår i detta läget?

 

jag hade nog raisat floppen. turn tycker jag du ska syna. intressant hand, osäker på vad som är rätt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Någon annan som upplevt att händer inte importeras till PT? Jag skulle gräva fram en hand jag spelade igår, men det går inte att hitta den... Nåväl, vi kör den från minnet istället:

 

Kass spelare limpar in från MP och jag höjer med AQo i CO. SB, som är ganska solid med 25/15/6 efter 400 händer återhöjer. MP och jag synar och ser floppen tillsammans med SB.

 

Floppen kommer: xJT regnbåge. SB betar ut, MP synar och jag med.

 

Turn: Q. SB betar, MP synar, morberg ?

 

Vilka händer kan SB sitta med som jag slår i detta läget?

SB är en hyffsat tight spelare och bör ha en stark hand för att 3-betta från SB. AA-TT, AKs, AKo, AQs (AQo) känns rätt rimligt?

 

På floppen finns det ju typ noll händer SB har som du leder emot, men med 11:1 när du stänger rundan är det bara att syna och hoppas på kungen.

 

Turn ger dig TP men jag gillar fortfarande inte handen, vad har SB som du slår? Klart möjligt att du som bäst drar till en 3-outare för splitten här. Potten är hyffsat stor och du får 8:1 (?) men hur många outs har du? Inte många. Om vi bortser från fisken:

 

AA - 2 Q för vinst, 4 K för splitt

KK - 2 Q + 3 A för vinst

JJ-TT - 4 K för vinst

AK - 3 K för split

AQ - Split

 

~2-3 outs totalt bör inte vara så långt ifrån (MP kan ha en hands också), med 8:1 hade jag dumpat på turn.

 

jag hade nog raisat floppen. turn tycker jag du ska syna. intressant hand, osäker på vad som är rätt.

Vad vinner du på att höja floppen? SB HD totalkrossar oss. Vi kanske köper ett frikort då och då men en 3-bett suger jättemycket och det är inte säkert vi kan ta frikort ändå.

 

Board: 4c Jd Th

Dead:

 

equity (%) win (%) tie (%)

Hand 1: 19.7904 % 12.39% 07.40% { AQo }

Hand 2: 53.7393 % 46.38% 07.36% { TT+, AQs+, AQo+ }

Hand 3: 26.4703 % 26.10% 00.37% { random }

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, borde nog släppt AQ på turn. Nu synade jag ner och han visar upp AK.

 

Vad tror ni om följande strategi för nivåval, är det helt fel? Jag byter aldrig nivå inom en sittning, utan håller mig till det jag har börjat på. Spelar 2/4 några gånger och sen provar jag 3/6. Går det dåligt där blir det 2/4 några sessioner till och sedan ett nytt försök på 3/6 osv.

 

Är det bättre att köra på en nivå i taget och mata in händer på 2/4 tills jag går upp ordentligt till 3/6?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...