Gå till innehåll

morberg tar en time-out från forumet


morberg

Recommended Posts

  • Svars 2k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Jag har ~530BB i rulle på 3/6.

 

Dagens session var den första med tre bord. Tyckte mig bli hemskt utdragen, men det är sånt som händer. Ett par händer av intresse var KTs från BB bluffar lite men blir höjd på turn och A5s knappen höjer mesig CO.

 

När du har läst (och gärna kommenterat) HH:n för A5s kan du få reda på vad som hände sist i handen:

 

River: (11.50 BB) 3s (3 players)

SB checks, CO folds, morberg bets, SB folds.

 

CO fortsätter att förbluffa och lägger sig när SB checkar till honom.

 

Det som räddade dagen från total katastrof var:

 

Party Poker 3/6 Hold'em (6 max, 5 handed) converter

 

Preflop: morberg is BB with 9h, 8c.

UTG raises, MP calls, Button calls, SB calls, morberg calls.

 

Flop: (10 SB) 7d, Th, Jc (5 players)

SB checks, morberg checks, UTG bets, MP calls, Button folds, SB calls, morberg raises, UTG 3-bets, MP calls, SB calls, morberg caps, UTG calls, MP calls, SB calls.

 

Turn: (13 BB) 2s (4 players)

SB checks, morberg bets, UTG folds, MP calls $8.25 (All-In), SB folds, morberg calls.

 

River: (15.75 BB) 5c (2 players, 1 all-in)

 

Final Pot: 15.75 BB

 

Results in white below:

morberg has 9h 8c (straight, jack high).

MP has 7c 7h (three of a kind, sevens).

Outcome: morberg wins 15.75 BB.

 

Händer: 3.588 (+252)

Resultat: 84,3BB (-2,6BB)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Idag har jag svårt att spela pocketpar. Vi tittar lite närmre på 55 och TT.

 

Fy hoppsan vad snabbt det händer saker när man spelar tre bord. Nästan (men bara nästan) så att det är svårt att hänga med. Sen trillar en eller ett par man bort på något bord och det blir fyramanna. Då gäller det att hålla i sig.

 

Spelade en kortare session med två bord (under Bolibompa) och sedan något längre ikväll med tre bord. Nu var det sådär kul med poker igen. Märkligt att jag ska ha så svårt att vara beroende av resultatet och inte kunna vara nöjd med att ha spelat bra. Nåja. Jag kanske hittar till Zen så småningom.

 

Händer: 3.874 (+286)

Resultat: 109,9BB (+25,6BB)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Först ett litet exempel på varför det kan löna sig att vara aggressiv:

 

Party Poker 3/6 Hold'em (6 max, 6 handed) converter

 

Preflop: morberg is SB with 3d, Ac.

UTG calls, MP calls, 1 fold, Button calls, morberg completes, BB checks.

 

Flop: (5 SB) 9h, Ad, 9d (5 players)

morberg checks, BB checks, UTG checks, MP bets, Button raises, morberg 3-bets, BB folds, UTG folds, MP folds, Button calls.

 

Turn: (6 BB) 2s (2 players)

morberg bets, Button calls.

 

River: (8 BB) Js (2 players)

morberg checks, Button checks.

 

Final Pot: 8 BB

 

Tyvärr missar jag nog ett värdebet på river, men det är sånt som händer. Jag har svårt att deppa över pokern idag (fortsätt läsa så förstår du snart). Bäst av allt är att MP i chatten efteråt skriver "nice raise i had ace four". Tada!

 

Sen var det det här med varians. Jag brukar ha svårt för varians, men inte idag. Idag är variansen min bästa vän. Varför? Därför:

 

3-6-4266.png.xs.jpg

 

Det har gått helt enkelt gått brutalt bra idag under de två sessionerna med tre bord jag har spelat. Något att minnas när variansen återvänder som den otäcka mara hon också kan vara. Men idag (och igår) är hon på min sida.

 

Händer: 4.266 (+392)

Resultat: 169,3BB (+59,4BB)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag säger bara: "Varians, jag älskar dig."

Jag kommer citera det här vid nästa downswing.

 

Jag skulle nog formulerat det "Varians, jag älskar dig just nu." istället, men det kändes inte lika slagkraftigt.

 

Ojojoj, sikken graf du har där :) 4.7BB/100 på 4500 händer är riktigt fint förstår jag.

 

Visst är den fin? Tyvärr inser jag att det inte kan hålla i sig i längden, men nu är det roligt.

 

Tjena tjena, jag undrar hur du får fram sådana där snygga grafer i PT?

 

Pokergrapher. Det finns några alternativ till i pokertrackers forum, men jag gillar denna varianten. Tyvärr är den ännu inte portad till nya databasmotorn, så jag ligger kvar i access.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ojojoj, sikken graf du har där :) 4.7BB/100 på 4500 händer är riktigt fint förstår jag.

 

Visst är den fin? Tyvärr inser jag att det inte kan hålla i sig i längden, men nu är det roligt.

 

Vad är det för tråkig inställning, över 4BB/100 ska vi vara allihopa! finns ju bara fiskar på 3/6 så det är ju inga problem :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Spelade några händer till nu på kvällen och flytet håller i sig. En hand som jag funderade lite på är den absolut sista jag spelade:

 

Party Poker 3/6 Hold'em (6 max, 6 handed) converter

 

Preflop: morberg is UTG with Th, Ac.

morberg raises, 2 folds, Button calls, 1 fold, BB calls.

 

Flop: (6.33 SB) Js, Kc, Td (3 players)

BB checks, morberg bets, Button calls, BB raises, morberg 3-bets, Button folds, BB caps, morberg calls.

 

Jag träffar bara bottenpar och stegdraget är ganska otäckt. Samtidigt kanske det är bra att få loss knappen? Floppen är mycket ett spel för galleriet (King Yao formulerade det som "påfågeldans") men att BB träffat något ligger utom allt tvivel. Frågan är vad.

 

Turn: (7.66 BB) 3s (2 players)

BB bets, morberg calls.

 

Nu beror det lite på vad jag är uppe mot. Sitter fi på AQ har jag bara tre outs till att dela. Har han däremot "bara" KJ har jag nio outs (tre A, fyra Q och två T) och då är oddsen helrätt för att ta ett kort till, detsamma om han har Kx eller Jx. Mot AK är det fyra outs till att dela och två för att vinna. Sammantaget måste det väl vara rätt att syna?

 

River: (9.66 BB) 2c (2 players)

BB bets, morberg calls.

 

Här kanske det är korkat att syna ner när jag missar? Iom att jag tänker lämna bordet kommer jag inte att kunna använda informationen jag får om hur han spelade sin hand.

 

Final Pot: 11.66 BB

 

Händer: 4.556 (+290)

Resultat: 223,8BB (+54,5BB)

 

(BB/100 ligger nu på fina 4,91)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tänkte jag skulle uppdatera statistiken. Såhär såg det ut i dagbokens begynnelse:

 

Antal händer: 1655

VPIP: 22,11%

PFR: 17,16%

 

Aggression på

flop: 4,84

turn: 4,49

river: 1,82

 

Och nu är motsvarande siffror:

 

Antal händer: 4556

VPIP: 20,57%

PFR: 15,63%

 

Aggression på

flop: 5,51

turn: 3,84

river: 1,70

 

Hojta om det är några andra siffror ni är nyfikna på.

 

Känns som om jag kanske skulle fundera på att spela fler händer och även lugna ner mig ett hack på floppen. Men samtidigt känns det inte rätt att förändra en spelstil som än så länge har gett så pass bra resultat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du har gaaalet hög flopp aggression, även högt på turn. Men det verkar ju funka :)

 

Det är väl ett av problemen med statistik; det finns inte någon sanning om vad som är "rätt" (dvs. den statistik som motsvarar bäst avkastning) för alla spelare. Det är klart att ett snitt på vad vinnande spelare typiskt har för statistik säkert går att ta fram, men bara för att de vinner betyder det inte att de har maximerat sin vinst.

 

Det jag vill försöka säga är att det kanske är rätt för mig att ha en aggressionsfaktor på floppen som är runt 5 (eller runt 8 eller 1 -- vad vet jag), medan siffran för en annan spelare bäst ligger runt 3.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nja, vet inte om man kan säga det så. Saken är den att mot vissa spelare så kan man förlora en del värde på sina händer genom att vara för aggresiv, speciellt mot andra aggresiva spelare kan det många gånger bara vara bättra att syna än att höja, även med händer du tror att du leder med.

 

Läste i tråd om detta på 2+2 men hittar den inte ny tyvärr.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns en rättvisa. Backade både i fredags och idag. Men det har jag förtjänat :). Tycker dock fortfarande att jag spelar bra, så det är bara att köra på. Halvintressant hand var AA som träffade triss. Funderade på den innan idag (den inträffade i fredags), men hade för mig att ett tredje spader landade på river. Nu när det inte hände var handen kanske inte så intressant om det inte vore för floppspelet som är lite annorlunda. Fi visade f.ö. upp AJ.

 

Sedan förra redovisningen:

 

Händer: 5.227 (+671)

Resultat: 190,8BB (-33BB)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så långe man spelar bra så spelar det ingen roll om man vinner eller förlorar, precis som du sa finns det en rättvisa och den kommer förr eller senare, förhoppningsvis förr :)

 

Ang. handen så tycker jag inte ditt spel på floppen är så bra. Det var du som visade aggresion preflopp och en rundcheck är långt ifrån osannolik och det vill du inte på den brädan. Så länge du inte mer eller mindre vet att nån kommer betta ut på floppen och fortsätta på turn tycker jag det är ett riskfyllt spel.

Väldigt ofta får man ju action av de händer som ger dig action nu, även om man bettar floppen. Du höjde ju preflopp så du är väl förväntat att betta ut på floppen. Personligen så blir jag väldigt försiktig om en TAG höjer preflopp, check-synar floppen och check-raisar turn, i min bok skriker det MONSTER!!1

Fast uppenbarligen läser din Fi och jag inte samma böcker

 

Postar mina tankar om händen även under PHH för att få lite fler som läser det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tjo! Kul att se att det går bra överlag iaf. En stilla undran är vad du har för nick när du spelar, för inte är det väl morberg, tycker jag borde stött på dig vid det här laget vid borden isf. Har du inte lust att lägga ut det offentligt får du gärna pm:a mig, har du inte lust med det heller så får väl jag ta och sätta mig i ett hörn och gråta eller helt enkelt tvingas svälja att det KAN vara du som tar mina pengar hela j-vla tiden varje session ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Morberg, har du några litteraturtips på SH FL? Har läst Jason Pohls artiklar men inte så mycket mer.

 

King Yao har skrivit en riktigt bra kapitel i sin bok om SH. Boken hette först Holdem Brain och lades ut på nätet för korrekturläsning. Nu har den kommit i tryck och heter "Weighing the odds".

 

Vem är den här Abdul vars starthandrekommendationer du följer? Är det nån 2+2-snubbe?

 

Abdul (efternamn Jalib, sannolikt psuedonym) postade mycket på rec.gambling.poker då det fanns riktigt innehåll i nyhetsgruppen. En del av hans mest intressant artiklar hamnade på sajten posev.com som numera endast går att hitta i arkiverad form via t.ex. archive.org.

 

Sök google groups efter Abduls inlägg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...