Gå till innehåll

morberg tar en time-out från forumet


morberg

Recommended Posts

Jag har svårt för Ed Miller. Han har trummat in "lägg dig inte i stora potter för ett bet till" så hårt i mig att jag inte kan lägga mig till med bet-fold på river hur gärna jag än vill.

Bet-fold är ändå ett rätt överskattat spel, det är inte många duktiga spelare som gör ett värdebet på rivern och foldar mer än 10% av tiden mot ett omslag, vissa gör det aldrig.

 

Min gissning är att jag inte vinner särskilt många av de händerna.

Om du gjorde det skulle det ju bara indikera att du spelade fel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 2k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Bet-fold är ändå ett rätt överskattat spel, det är inte många duktiga spelare som gör ett värdebet på rivern och foldar mer än 10% av tiden mot ett omslag, vissa gör det aldrig.

Men ibland måste det väl vara rätt? Som i detta fallet:

 

Preflop: morberg is Button with K:diamond:, K:heart:.

1 fold, MP calls, 1 fold, morberg raises, SB calls, BB calls, MP calls.

 

Flop: (8 SB) Q:club:, 9:heart:, J:heart: (4 players)

SB checks, BB checks, MP bets, morberg raises, SB folds, BB folds, MP calls.

 

Turn: (6 BB) 5:diamond: (2 players)

MP checks, morberg bets, MP calls.

 

River: (8 BB) K:spade: (2 players)

MP checks, morberg bets, MP raises, morberg calls.

 

Om du gjorde det skulle det ju bara indikera att du spelade fel.

Hm, den kommentaren får jag fundera ett varv på.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men ibland måste det väl vara rätt? Som i detta fallet:

 

Jag skulle nog gissa att din triss står sig mer än en gång av elva (elva big bets i potten). Även om det är mycket troligt att han har en tia så skulle man kunna tänka sig händer som KQ, KJ osv och kanske ett missat färgdrag - speciellt om din motståndare har noterat att du kan bet-folda i en liknande situation... och om det är en fisk vet man aldrig vad han kan tänkas ha, han kanske inte ens har läst brädan ordentligt och/eller slowspelat en triss eller floppat tvåpar.

 

Jag gillar bet-fold ur position på turn när man höjt pre och bettat flop och inte träffat nåt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har svårt för Ed Miller. Han har trummat in "lägg dig inte i stora potter för ett bet till" så hårt i mig att jag inte kan lägga mig till med bet-fold på river hur gärna jag än vill.

 

Fast det där är en sanning med modifikation, det han framför allt säger är att väldigt sällan lägga sig på rivern i en stor eller ens medelstor pott när det bara är en BET till dig. Samma sak gäller ju givetvis också mot en raise när det bara kostar dig en bet och men inte i samma utsträckning.

 

Har också läst honom säga (vilket ju är ganska uppenbart när man tänker på det) att höjningar är MYCKET mer värda att respektera medans bets kan betyda lite va faan som helst.

 

/Bjorn

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att bet-folda för värde är svårt men också ett starkt vapen men ett man inte kan använda speciellt ofta. (Det är lite som att checkraisebluffa, man måste ha bra känsla för när det är rätt annars riskerar man jätteläckor.)

 

Att däremot bet-folda som bluff är ju inte så ovanligt? I alla fall inte för mig. Dyker ganska upp lägen för mig då jag värdehöjt ett drag på floppen, semibluffat samma drag på turn och missat men det finns chans att fi också är på ett drag (antingen samma eller ett annat som inte heller träffat). Då är ju ofta bet-fold ett givet spel.

 

/Bjorn

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Här är ett exempel på en klockren bet-fold för värde på rivern.

 

 

Preflop: Hero is BB with A :diamond: 6 :diamond:

7 folds, button raises, 1 fold, Hero calls

 

 

Flop: (4 SB) 8 :heart: 5 :diamond: 5 :spade:(2 players)

Hero bets, button raises, Hero calls.

 

Turn: (4 BB) 6 :spade:(2 players)

Hero checks, button checks

 

Missar checkraise...

 

River: (8 BB) 2:club: (2 players)

 

Här är ju en bet-fold för värde ganska given, speciellt för en spelare som jag som har en aggresiv image. Det är näst intill omöjligt att fi skulle höja med en hand som inte slår 5566J samtidigt som man väldigt ofta kommer få betalt av AK/AQ/etc som hade checkat bakom om man checkat.

 

/Bjorn

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har svårt för Ed Miller. Han har trummat in "lägg dig inte i stora potter för ett bet till" så hårt i mig att jag inte kan lägga mig till med bet-fold på river hur gärna jag än

 

Ska finnas en tråd om detta på 2+2 som bahandlar just det ämnet där de kommer fram till att Miller överdrivet det lite och att det inte är så stor skillnad mellan att folda och syna i vissa potter, ska se om jag kan leta fram den. Känner nån för att leta så ska den finnas i antingen small stakes eller medium stakes (shorthanded delarna).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tvärt om skulle jag säga att BB är ganska aggresiv. 1.6 i total aggression med över 40 VP$P är i runda slängar lika aggresivt som en med 2.5+ total aggresion och ~22VPIP.

Intressant resonemang att koppla agg. till VPIP, det har jag inte sett innan.

Ok, nu har jag tänkt mer och jag förstår inte. Kan du utveckla?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tvärt om skulle jag säga att BB är ganska aggresiv. 1.6 i total aggression med över 40 VP$P är i runda slängar lika aggresivt som en med 2.5+ total aggresion och ~22VPIP.

Intressant resonemang att koppla agg. till VPIP, det har jag inte sett innan.

Ok, nu har jag tänkt mer och jag förstår inte. Kan du utveckla?

 

Det hänger ihop med hur PT räknar fram aggressionen. Jag vet inte exakt hur det hänger ihop men så är det iaf. Har för mig formeln står i PT nån stans.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det hänger ihop med hur PT räknar fram aggressionen. Jag vet inte exakt hur det hänger ihop men så är det iaf. Har för mig formeln står i PT nån stans.

VPIP är inte alls inblandat i formeln för aggression. Däremot kan tolkningen av aggression behöva ta med VPIP i beräkningen. Hittade följande tråd på pokertrackers forum:

You must temper the aggression factor with your knowledge of likely holdings from pre-flop statistics; a very tight player, who only gets involved with premium holdings, will frequently have very high aggression factors. This is not necessarily a sign of excess aggression, since they will frequently have a hand before the flop ever hits the board. If a loose player has a very high factor, on the other hand, it is a strong indicator that they frequently bet weak hands and perhaps bluff or bluff-raise.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det hänger ihop med hur PT räknar fram aggressionen. Jag vet inte exakt hur det hänger ihop men så är det iaf. Har för mig formeln står i PT nån stans.

VPIP är inte alls inblandat i formeln för aggression. Däremot kan tolkningen av aggression behöva ta med VPIP i beräkningen. Hittade följande tråd på pokertrackers forum:

You must temper the aggression factor with your knowledge of likely holdings from pre-flop statistics; a very tight player, who only gets involved with premium holdings, will frequently have very high aggression factors. This is not necessarily a sign of excess aggression, since they will frequently have a hand before the flop ever hits the board. If a loose player has a very high factor, on the other hand, it is a strong indicator that they frequently bet weak hands and perhaps bluff or bluff-raise.

 

Menade inte att VPIP var med i själva formeln (som för övrigt är (raise% + bet%) / call%) utan att det var något i stil med det PTs forum säger.

 

EDIT: Tycker du att det har blivit sämre med bra bord? Jag tycker mig inte hitta lika många bra bord senaste veckan som tidigare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tycker du att det har blivit sämre med bra bord? Jag tycker mig inte hitta lika många bra bord senaste veckan som tidigare.

Nja, jag tycker nog att det är rätt hyfsat, om vi pratar om bord med dåliga spelare. Det jag har svårt att hitta är bord som inte är riggade.

 

Jag brukade uppskatta dåligt spel av motståndarna, log i mjugg och tänkte att hans pengar hamnar till slut i mina fickor ändå. Så icke på 5/10. 7.014 händer spelade, vinner små potter, förlorar stora. Hittar folk som bluffar och försöker utnyttja det, men nog klonkar de in sina två-outare (ok, det har faktiskt varit ett par tre- och fyra-outare också idag om jag ska vara ärlig).

 

Utan snuttefilten "Beats, brags & Variance" i 2+2-forumet vet jag inte vad jag skulle göra. Det är något trösterikt med att det i alla fall finns folk som har det värre än jag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hittade faktiskt 3 riktigt trevliga bord tidager ikväll och lyckades med konststycket att ha en vinnande session! Var väl lite dålig sample size + dagtid som gav mig intrycket av fisklöshet.

 

BBV är den forumsdel jag tittar mest i på 2+2, vilket är synd då det antagligen hade gett lite mer att kolla i tex SSSH :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har bestämt mig för att ge 5/10 antingen de big bets jag har kvar i min skottpåse (just nu har jag 40 kvar) eller totalt 10k händer (3k händer till). Om jag inte har haft roligt under den tiden kommer jag att gruppera om och hitta på någonting annat under ett tag.

 

Någonting annat utanför pokern eller andra spel/nivåer?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Någonting annat utanför pokern eller andra spel/nivåer?

Det får vi se, men sannolikt andra spel/nivåer. Eftersom det är en hobby är det viktigt att jag tycker det är kul att spela -- annars kan jag lika bra hitta på något annat. Det lilla jag har fuskat på NL25 har varit roligt än så länge.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vore tråkigt om du lämnade pokern och pf.nu. Tycker du skriver bra och gillar att läsa saker du har skrivit. Sen om du går över till den mörka sidan (jag har med fuskat med lite NL50 senaste tiden) eller inte kan jag väl leva med.

 

Tycker dock inte du ska ge upp FL så här lätt. Även fast det är tungt när det inte ger resultat (jag är back 20BB efter 6k händer på 5/10) så vet både du och jag hur lite 10k händer faktiskt är.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hittade en filantrop idag som ville fortsätta finansiera mitt spel på 5/10. Tyvärr fanns det andra som var lite mer ogina och tog tillbaks pengarna jag hade vunnit.

 

Jag tänkte att vi skulle diskutera en AA-hand lite grann, men vi behöver först sätta stämningen. Fi har 50/33/3,3/75, vilket inte är sådär jättemånga händer. Han brukar limpa in PF, men om någon annan höjer trebettar eller cappar han så gott som alltid. Han är inte rädd för att cappa flop med drag eller ett överkort och fortsätter gärna beta ut sen. Synar CR på turn och riverbet med luft. Men han träffar ibland. Ganska svårläst med andra ord, men i längden en riktig bankomat.

 

Först en hand för att visa på hans spelstil:

Party Poker 5/10 Hold'em (5 handed) FTR converter on zerodivide.cx

 

Preflop: morberg is Button with 6:club:, 7:spade:.

2 folds, morberg raises, 1 fold, BB 3-bets, morberg calls.

 

Flop: (6.40 SB) 4:club:, 3:club:, 5:spade: (2 players)

BB bets, morberg raises, BB 3-bets, morberg caps, BB calls.

 

Turn: (7.20 BB) 9:spade: (2 players)

BB bets, morberg raises, BB 3-bets, morberg caps, BB calls.

 

River: (15.20 BB) 5:heart: (2 players)

BB bets, morberg raises, BB calls.

 

Final Pot: 19.20 BB

 

BB has 6h Qd (one pair, fives).

morberg has 6c 7s (straight, seven high).

Outcome: morberg wins 19.20 BB.

 

Och det är ju bara att tacka och ta emot. Men vad göra när jag hamnar HU med denna tok och "bara" har ett överpar?

 

Party Poker 5/10 Hold'em (6 handed) FTR converter on zerodivide.cx

 

Preflop: morberg is SB with A:spade:, A:diamond:.

1 fold, MP calls, CO raises, 1 fold, morberg 3-bets, 1 fold, MP caps, CO folds, morberg calls.

 

Mot en normal motståndare skulle limp-reraise betyda AA, men detta beteendet har jag alltså sett förr med typ T7s. Sannolikheten att jag är ensam om AA är minst sagt stor.

 

Flop: (11 SB) Q:diamond:, 7:diamond:, J:diamond: (2 players)

morberg checks, MP bets, morberg raises, MP 3-bets, morberg caps, MP calls.

 

Det är ju en otäckt dragig bräda, men jag har i alla fall rätt A på hand. Vi kör på och hoppas att han inte har träffat färg, tvåpar eller triss.

 

Turn: (9.50 BB) 3:heart: (2 players)

morberg bets, MP raises, morberg 3-bets, MP caps, morberg calls.

 

Glad i hågen fortsätter jag mata in i en pott som blir allt större. Att lägga sig finns inte, nu handlar det bara om hur mycket pengar som ska in i mitten. Trebettet känns vettigt från min sida och är inte så mycket att snacka om.

 

River: (17.50 BB) Q:heart: (2 players)

morberg bets, MP raises, morberg calls.

 

Att damen landar minskar ju sannolikheten att han har en, men samtidigt är det inte omöjligt att han matat på med TPNK (eller tom TPTK). Jag har ju fått lite kritik för att jag check-callar för mycket på river så jag bet-callar. Finns det någon anledning att trebetta här?

 

Final Pot: 21.50 BB

 

För övrigt har jag nu uppdaterat PT och PA HUD så att de ska funka med nya Party och jag får nog ändå säga att det känns ganska bra. Nu behöver jag inte sätta igång och datamina bord som jag gjort tidigare utan kan sätta mig ner direkt och börja spela. Jag har märkt att jag är mycket mer observant på hur folk spelar eftersom jag inte har några stats på dem och jag tror att det är mycket bättre för mitt spel. Att man sedan ibland hamnar vid ett tråkigt bord får man ta. De riktiga hajarna har man oftast redan samlat in händer på, så det märker man ganska kvickt.

 

Var det roligare att spela idag då? Jo, faktiskt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jezus, känns som vi mött exakt samma spelare idag. Spelade ett 50-tal händer mot någon med liknande stats, fast på Hollywood. Under denna session gick han från $160 till $740 tills korten var med mig och jag tog ca. $500 av honom. Underbart.

 

Nåväl, vad finns det att säga om handen? Du spelade den bra, han kan ha allt ifrån 73o till QQ. Ingen idé att ta det lugnt med en sån spelare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jezus, känns som vi mött exakt samma spelare idag. Spelade ett 50-tal händer mot någon med liknande stats, fast på Hollywood. Under denna session gick han från $160 till $740 tills korten var med mig och jag tog ca. $500 av honom. Underbart.

Härligt när det blir rättvist till slut, eller hur?

Nåväl, vad finns det att säga om handen? Du spelade den bra, han kan ha allt ifrån 73o till QQ. Ingen idé att ta det lugnt med en sån spelare.

Ingen trebet på river med andra ord?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

AA handen

Folda mot raisen på river....skojar bara ;)

 

Såna här aggromongon (lånar hjorts underbara benämning) kan ju ha vad som helst jag hade 3 bettat rivern som bonus så kan man ju få in en cap på alla gator viket händer alldeles för sällan....Om det är rätt- who knows men det är kul.

 

Misstänker att han fick plats på buddylistan... :D

 

Häng i Moberg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...