morberg Postad 18 September , 2005 Författare Rapport Postad 18 September , 2005 44 handen, varför inte folda den på floppen? Det ligger 3 överkort (visserligen låga) och SB bettar in i capparen med två motståndare i potten, hur ofta har du de båda slagna här och de inte drar ut på väg till showdown? I den monsterpotten lär de ju knappast folda sina överkort. Du har kanske rätt. Förmodligen är alternativen på floppen ordnade: fold/raise/syn. I vilket fall tror jag att syn var det sämsta valet. Citera
morberg Postad 19 September , 2005 Författare Rapport Postad 19 September , 2005 Om jag når över 87BB kommer jag att spela 3 bord nästföljande session. Märkte idag att jag tappade intresse när jag "bara" spelade två bord och fick anstränga mig för att fokusera. Spelat två sessioner idag. Orkar inte med några handanalyser. Landet ligger såhär: Händer: 2.357 (+284) Resultat: 73BB (+4,3BB) Citera
Gyre Postad 20 September , 2005 Rapport Postad 20 September , 2005 Spelar du på dagtid eller håller du dig till kvällar/nätter? Förstår att du inte kan spela dagtid nu när du jobbar men under semstern? Jag har fått för mig att de är bättre spel under dagtid och har därför svårt att sätta mig ner och spela innan typ 19.00, då jag har två lediga dagar i veckan känner jag att jag tappar en hel del möjliga speltimmar. Varför just 87BB innan 3 bord? Citera
morberg Postad 20 September , 2005 Författare Rapport Postad 20 September , 2005 Spelar du på dagtid eller håller du dig till kvällar/nätter? Förstår att du inte kan spela dagtid nu när du jobbar men under semstern? Nuförtiden är det alltid kvällstid, så även under semestern (vissa undantag, men de var just undantag). Varför just 87BB innan 3 bord? Det kan man fråga sig Anledningen är att när jag hamnat där kommer jag att ha 150BB på mitt konto på EB och det kändes som en rund och bra siffra. Jag vill kunna känna mig som en vinnare på nivån med två bord och det gör jag då. En fix idé med andra ord... Edit: 130->150BB Citera
morberg Postad 20 September , 2005 Författare Rapport Postad 20 September , 2005 Party Poker 3/6 Hold'em (6 max, 6 handed) converter Preflop: morberg is Button with Kh, Ks. UTG calls, 1 fold, CO raises, morberg 3-bets, 2 folds, UTG folds, CO calls. Flop: (8.33 SB) Jh, Td, 8d (2 players) CO bets, morberg raises, CO calls. Turn: (6.16 BB) 2d (2 players) CO checks, morberg bets, CO raises, morberg calls. River: (10.16 BB) 9c (2 players) CO bets, morberg calls. Final Pot: 12.16 BB Vad säger ni? Självklart att syna ner eller solklar fold efter CR på turn? Citera
morberg Postad 20 September , 2005 Författare Rapport Postad 20 September , 2005 (Missa inte HH:n sist på föregående sida.) Resultat efter dagens session: Händer: 2.499 (+142) Resultat: 82,3BB (+9,3BB) 5BB kvar till att börja testa med tre bord. Citera
Gyre Postad 20 September , 2005 Rapport Postad 20 September , 2005 Tror nog du måste syna ner den. Inte säkert att han satt färgen eller att du ligger efter. Sitter han med tvåpar så har du ju odds att dra ut. Sen är det inte bra så bra att lägga händer man har lagt in många bets i för enkelt då lite uppmärksamma spelare kan försöka utnyttja sceare-cards mot en oftare. Citera
omduvoresomjag Postad 21 September , 2005 Rapport Postad 21 September , 2005 Party Poker 3/6 Hold'em (6 max, 6 handed) converter Preflop: morberg is Button with Kh, Ks. UTG calls, 1 fold, CO raises, morberg 3-bets, 2 folds, UTG folds, CO calls. Flop: (8.33 SB) Jh, Td, 8d (2 players) CO bets, morberg raises, CO calls. Turn: (6.16 BB) 2d (2 players) CO checks, morberg bets, CO raises, morberg calls. River: (10.16 BB) 9c (2 players) CO bets, morberg calls. Final Pot: 12.16 BB Vad säger ni? Självklart att syna ner eller solklar fold efter CR på turn? Tycker det är en bra syn utan vidare read på snubben. Så vanligt i SH att folk anser sina AJ, KJ, QJ, vara bäst när inget annat högt kort ligger på bordet. Kan vara ett försök att få dig att tro att han har färgen också, bluffvänligt bräde, just i detta fall känns det dock som han klonkat, men skulle gjort samma syn i ditt läge! Citera
spinky Postad 21 September , 2005 Rapport Postad 21 September , 2005 självklar syn. grymma odds för att syna. Du plockar en bluff eller att han sitter på ett par 1 av 10 även fast brädet e läskigt. Citera
morberg Postad 21 September , 2005 Författare Rapport Postad 21 September , 2005 självklar syn. grymma odds för att syna. Du plockar en bluff eller att han sitter på ett par 1 av 10 även fast brädet e läskigt. Jag behöver göra det 1 gång av 5 för att det ska vara lönsamt. Dels betalar jag 1BB för syn av CR på turn och sedan 1BB till på river. Citera
morberg Postad 21 September , 2005 Författare Rapport Postad 21 September , 2005 Trist session där jag ändå tycker att jag spelade bra. Sånt som hände var t.ex. (fi höjer väldigt mycket PF): Party Poker 3/6 Hold'em (6 max, 6 handed) converter Preflop: morberg is BB with 7d, Kd. 1 fold, MP raises, 3 folds, morberg calls. Flop: (4.33 SB) 7s, Ks, 2d (2 players) morberg checks, MP bets, morberg raises, MP calls. Turn: (4.16 BB) Ts (2 players) morberg bets, MP calls. River: (6.16 BB) 4s (2 players) morberg checks, MP bets, morberg calls. Final Pot: 8.16 BB Results in white below: morberg has 7d Kd (two pair, kings and sevens). MP has 8d 8s (flush, king high). Outcome: MP wins 8.16 BB. Det är inte så mycket att orda om, ibland har man sådana dagar helt enkelt. Händer: 2.723 (+224) Resultat: 63BB (-19,3BB) Citera
morberg Postad 22 September , 2005 Författare Rapport Postad 22 September , 2005 Puh. Kom undan med blotta förskräckelsen under dagens session. Backade tokmycket först, men det gick bättre mot slutet vilket gör att jag trots allt är nöjd med sessionen. Illustreras enklast med en graf: Ta en koll i HH:n för AJs försöker tvinga sig till potten och lämna kommentarer. Det behövs. Jag minns när poker flöt på hur enkelt som helst, allt jag spelade träffade floppen och motståndarna lade sig för mina bluffar om jag inte gjorde det. Det känns som igår. Jag saknar den tiden. Händer: 3.014 (+291) Resultat: 59,7BB (-3,3BB) Citera
Hoson Postad 23 September , 2005 Rapport Postad 23 September , 2005 Kul att se att du fortsätter med dagböckerna jag har följt dina tidigare dagböcker, och gillar dina statistiska inslag med pokergrapher Citera
morberg Postad 24 September , 2005 Författare Rapport Postad 24 September , 2005 Kul att se att du fortsätter med dagböckerna jag har följt dina tidigare dagböcker, och gillar dina statistiska inslag med pokergrapher Roligt att någon läser det jag skriver och postar det i dagboken. Jag ser gärna fler inlägg här; det är bara kul om det är någon annan än jag som skriver. Jag har funderat lite på att folk säger att 6-max har större svängingar än fullbord och undrar om det är sant. Min egen statistik för standardavvikelse/100 händer är för de olika nivåerna (fullbord om inget annat anges och antal händer spelade inom parantes): $.50/$1: 16BB (5.000 händer) $.50/$1 (6-max): 15,3BB (2.046 händer) $1/$2: 16,6BB (6.000 händer) $1/$2 (6-max): 18,2BB (5.600 händer) $2/$4: 15,5BB (14.251 händer) $3/$6 (6-max): 13,6BB (3.213 händer) Jag tycker att det är intressant att det inte verkar gå att utläsa att 6-max skulle svänga mer än fullbord. Eller är det så att det krävs väldigt många mer händer för att siffran ska bli relevant? Det skulle vara givande att höra hur andras statistik ser ut för SD. (Ni hittar den under fliken "Session Notes" i PT. Klicka sedan på "More Detail..." uppe till höger.) Dagens session började i moll, men slutade i dur: Händer: 3.213 (+199) Resultat: 73,7BB (+13,8BB) Knappt 15BB kvar tills jag provar 3 bord samtidigt. Citera
spinky Postad 25 September , 2005 Rapport Postad 25 September , 2005 Jag har något liknande mellan 13-20 på nivåerna 2/4 till 10/20. Citera
morberg Postad 25 September , 2005 Författare Rapport Postad 25 September , 2005 Jag har något liknande mellan 13-20 på nivåerna 2/4 till 10/20. Någon skillnad mellan 6-max och fullbord? Citera
morberg Postad 25 September , 2005 Författare Rapport Postad 25 September , 2005 Fick några frågor privat via PM, men det är kanske fler som undrar så jag kör svaren här: Jag gör graferna med PokerGrapher. Programmet finns att ladda ner från en av de klistrade trådarna på http://www.pokertracker.com/forum Jag använder inte autorate eftersom det kändes för trubbigt. Däremot samlar jag statistik på motspelare, men använder eget omdöme för att klassa dem. Pokertracker och PokerAce HUD är kanonverktyg för ändamålet. Det som är trevligt med PAHUD är att det även visar upp hålkorten för de som inte blir synade på river och förlorar handen. V.g. table-selection sätter jag mig alltid på de bord som har ledig plats och där det är störst potter (sorterar på pottstorlek i klienten). Ett tag jagade jag runt efter tomtar i min kompis-lista, men jag tyckte att det blev trist i längden. Jag lägger ca. en timme per session när jag spelar poker och jag vill inte slösa tid på att leta bord. Det finns alltid någon tomte var du än hamnar känns det som. I sällsynta fall kan jag lämna bordet om jag märker att det är för tajta motståndare. Citera
spinky Postad 25 September , 2005 Rapport Postad 25 September , 2005 Jag har något liknande mellan 13-20 på nivåerna 2/4 till 10/20. Någon skillnad mellan 6-max och fullbord? Har endast statistik från 6max Citera
Gyre Postad 25 September , 2005 Rapport Postad 25 September , 2005 Lagom rolig graf du har, det svänger en del Har själv bekantat mig med 3/6 nu efter ca 1000 händer och är förvånad över motståndet, för det är verkligen inte bra! Jag kan väl erkänna att jag har en schysst period just nu och kanske inte riktigt gör en rättvis bedömning av motståndet. Men det är mer regel än undantag att det sitter två lös-passiva tomtar på varje bord som ser över hälften av flopparna. Intressant det du säger om din table-selektion, jag kör lite på samma sätt, bara det attt jag inte gillar att sitta vid borden med överdrivet stor snittpott då de ofta sitte ett par riktigt lös-aggro spelare där som är svåra att spela emot. Borden med mellanhög pott-storlek visar sig ofta vara mysigt passiv Vad har du för mål med 3/6 morberg? Har du, som du gjorde med 2/4, satt upp en "vinstgräns" där du sedan ska prova på 5/10? Citera
morberg Postad 25 September , 2005 Författare Rapport Postad 25 September , 2005 Vad har du för mål med 3/6 morberg? Har du, som du gjorde med 2/4, satt upp en "vinstgräns" där du sedan ska prova på 5/10? Målet är faktiskt bara att bli komfortabel med fyra bord på 3/6 och övertyga mig själv om att jag är en vinnande spelare där (får se exakt vad det betyder, kanske 10k händer och en BB/100 som är större än 1). Tyckte att det förra målet på 2/4 tog för lång tid att uppnå, vill att ha lite kortare puckar att jobba efter. Första delmålet blir att gå upp till 3 bord, vilket jag som sagt tänker göra då jag uppnått den helt godtyckliga siffran 87 vunna BB på 3/6. Om man är vinnande spelare på 3/6 börjar det röra sig om lite mer pengar än tidigare nivåer och därför vill jag också börja plocka ut lite från rullen och unna mig något extra. Med andra ord känns det som om jag kanske kommer att stanna kvar lite längre på 3/6 än på tidigare nivåer. Men 5/10 6-max känns klart intressant framöver. Citera
Gyre Postad 25 September , 2005 Rapport Postad 25 September , 2005 Precis som dig så har jag insett att man nu kan vinna/förlora seriösa pengar på sitt pokerspel, och är givetvis lite sugen på att plocka ut en del för att köpa det där lilla extra. Dock har jag satt 5/10 som den nivån jag ska "grinda" till mig lite pengar på, så 3/6 ser jag fortfarande som en transportsträcka där jag plockar upp kunskap och rulle för att sedan stanna lite längre på 5/10. Fast jag kommer antagligen bli kvar ett tag på 3/6 då jag vill ha en rätt rejäl rulle för att kunna känna mig komfortabel med att riskera 1k$ på ett 5/10-skott. Är också lite sugen på att slänga upp ett 3:dje bord men kommer ta det lungt med det. Ska klara av att spela 5k händer med 2-bord med en schysst win-rate (jag vet, 5k är inget, men det handlar om sjävlförtroendett man får av 3BB/100 ) Citera
morberg Postad 25 September , 2005 Författare Rapport Postad 25 September , 2005 Om jag står på tå når jag precis upp över ribban jag hade satt för att hoppa upp till tre bord (150BB på mitt konto hos EB, vilket formulerades som att vinna 87BB - det visade sig att det räckte med 86,9 för att nå upp). Nästa session blir premiär. Skulle jag tappa för mycket, säg under 60BB, kommer jag att plocka bort ett bord och köra på två igen. Händer: 3.336 (+123) Resultat: 86,9BB (+13,2BB) Citera
morberg Postad 25 September , 2005 Författare Rapport Postad 25 September , 2005 Fast jag kommer antagligen bli kvar ett tag på 3/6 då jag vill ha en rätt rejäl rulle för att kunna känna mig komfortabel med att riskera 1k$ på ett 5/10-skott. Jo, jag trodde att det skulle gå bra att tänka i BB när jag skottade på 5/10, men kunde lik förbannat inte låta bli att titta på vad det betydde i dollar när jag hade backat en session. Som du vet klarade jag inte av att se så stora siffror och fick backa ner till 3/6. Än så länge är det mycket roligare här . Citera
Waggho Postad 25 September , 2005 Rapport Postad 25 September , 2005 Hur ser era rullar ut, pojkar? En grej jag har insett är att det inte bara handlar om rullens storlek när man ska hantera en förlust. Det kan kännas (nästan) lika jobbigt att förlora $500 om man har $4000 såväl som $2000. Mycket tror jag att det handlar om att förlora stort några gånger så går det lättare nästa gång. Om man har tappat en hel del kan man alltid tänka "jaja, men det är inte lika mycket minus som den där hemska dagen, och från den har jag ju repat mig bra". Så nästa hemska bad streak kan ni glädjas åt att den gör det lite lättare att förlora nästa gång! Jag har också tänkt på hur avtrubbad till den gamla nivån man blir när man väl börjar vänja sig vid en högre. När jag spelar 1/2 nu slänger jag gärna in big bets till höger och vänster på diverse experimentella spel. Därför tror jag att man ska vara ganska försiktig med att gå upp för snabbt i nivå och se till att man i minsta möjliga mån behöver hoppa ner i nivåer. Citera
Gyre Postad 25 September , 2005 Rapport Postad 25 September , 2005 Jag har ganska precis 600BB på 3/6. Håller med dig om att det inte enbart är rullens storlek som har betydelse i hur man tar en förlust utan även ändra förlustdagar. Jag har ett par riktigt tråkiga dagar resultatmässigt som jag känner har gjort det lättare för mig att ta förlust, vilket på sätt och vis är skönt. Citera
Recommended Posts