Gå till innehåll

morberg tar en time-out från forumet


morberg

Recommended Posts

Mina överkortsouts känns rena så jag synar höjningen i den allt större potten. Edit: Märkligt resonerat av mig att outsen känns "rena"... Jag tycker iaf att en fold är fel i detta läget.

 

Det känns som att du glömmer att BB synar två bets kallt och ändå hittar du själv syn där med enbart två överkort och dessutom utan A. Rejält långskott som du inte vet om det räcker heller.

 

Jag synar hellre floppen med KJ än AJ eftersom risken att du är "reverse dominated" minskar ganska mycket. Vi har även 10:1 i på floppsynen och vi stänger betande. Vi behöver 4 outs för att vara breakeven och det tror jag vi har oftast.

 

På rivern är MP säkert svag, men det finns många händer som han kan ha ändå som slår K högt. Istället för att check-syna tycker jag det är bättre att slänga iväg ett bet själv till oddsen 6.2:1 och hoppas att mp slänger Ax. Antingen bet eller check-fold på rivern tycker jag.

 

Riven tycker jag bara är att folda, MP bettar in i två spelare, varav en synade två kallt på en ganska dragfri bräda. Jag hade inte heller bettat in i två stycken på river då jag inte tror de foldar ofta nog.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 2k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Men vad nu? Kunde en andra nia hjälpa honom om inte den första gjorde det? Eller värdebetar han ett A? Eller bluffar han? Vad göra?

Han sitter nog ganska ofta på A6 eller 66. Det blir väldigt svårt att motivera en syn här om han inte har spelat som en ärketok tidigare. Bet/fold låter mycket bättre än check/syn i och med frikortsspelet och den inte speciellt skrämmande rivern. Men jag är inte säker på att det är bättre än att helt enkelt ge upp.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bet/fold låter mycket bättre än check/syn i och med frikortsspelet och den inte speciellt skrämmande rivern. Men jag är inte säker på att det är bättre än att helt enkelt ge upp.

Du menar alltså check/fold, bet/fold och check/syn i den ordningen? Jag tror personligen mer och mer på bet/fold. Värdet med check/syn skulle kunna finnas om fi är bluffbenägen, men jag har inte någon read som pekar i den (eller i den motsatta för den delen) riktningen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Riven tycker jag bara är att folda, MP bettar in i två spelare, varav en synade två kallt på en ganska dragfri bräda.

Det här håller jag inte med om. Vi har ju båda checkat fram till honom på river, det är inte så att han talar först. Stor skillnad på om han talar först och betar ut eller om han betar efter det att alla andra i handen checkat fram till honom.

 

Hade BB betat river är det en klar fold tycker jag, men inte nu.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du menar alltså check/fold, bet/fold och check/syn i den ordningen? Jag tror personligen mer och mer på bet/fold. Värdet med check/syn skulle kunna finnas om fi är bluffbenägen, men jag har inte någon read som pekar i den (eller i den motsatta för den delen) riktningen.

Ja, det var så jag menade. Fast jag är ruggigt osäker på om jag föredrar check/fold eller bet/fold. BBs närvaro gör inte saken enklare direkt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Riven tycker jag bara är att folda, MP bettar in i två spelare, varav en synade två kallt på en ganska dragfri bräda.

Det här håller jag inte med om. Vi har ju båda checkat fram till honom på river, det är inte så att han talar först. Stor skillnad på om han talar först och betar ut eller om han betar efter det att alla andra i handen checkat fram till honom.

 

Hade BB betat river är det en klar fold tycker jag, men inte nu.

Uttryckte mig lite klumpigt när jag skrev att ha bettade in i er två, menade givetvis att han bettar trotts att han är uppe mot två spelare.

 

Om bet/fold är bättre än check/syn beror ju på om du kan få någon att lägga ett par eller ett ess och hur ofta de bluffar med en sämre hand än din. Att någon foldar ett par är ju ytterst osannorligt efter det passiva spelet på floppen samt turn från din sida indikerar missade överkort.

 

Du kan säker folda ett gäng ess men hur ofta sitter de på en bättre hand än din samt lägger sig mot ditt bet kontra hur ofta de bluffar med en sämre hand än din? Känns som om MP bluffar ganska ofta om både checkar till honom.

 

Efter BBs kallsyn på floppen hade jag inte vågat betta in i både han och MP på river efterssom BB antagligen sitter på ett par ganska ofta här.

 

Efter att ha funderat en stund nu tror jag att en check/syn på river om MP bettar är bäst och check/fold om BB bettar.

 

Blev lite rörigt men hoppas nån förstår mig :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Efter att ha funderat en stund nu tror jag att en check/syn på river om MP bettar är bäst och check/fold om BB bettar.

 

Blev lite rörigt men hoppas nån förstår mig :)

Jag förstår och jag gjorde precis så: synade MPs bet. (Kan tillägga att om BB hade synat hade jag lagt mig.) Svårt val mellan bet/fold och check/syn dock, och jag är inte säker på vad som är rätt linje här.

 

MP hade f.ö. KTs och jag vinner potten.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är märkligt hur min relation till pokerpengar är så annorlunda än den till "riktiga" pengar (jo, jag vet att det egentligen är samma sak). Idag när jag loggade in på PP fick jag upp:

Congratulations! We have added $5 in to your account.You can use this money to play on any of our tables.However if you wish to cash this money out, you need to play 30 raked hands by 01/18/2006. Enjoy the Party!

och tog det som en förolämpning. De senaste 10 dagarna har jag betalt mer än $400 i avgifter till Party och i sin stora givmildhet ger de tillbaks 1,25% av detta till mig.

 

Samtidigt tycker jag att det är helt ok att få i det närmaste ingen ränta alls på mitt bankkonto och skulle mitt elbolag hosta upp en hundring för att behålla mig som kund skulle jag prisa Gud för skatteåterbäringen.

 

Men inte när det gäller pokerpengar.

 

Märkligt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hu mkt spelar du? Jag har spelat i snitt 1000 händer per dag (3/6 sh) senaste 10 dagarna och jag har tydligen blivit VIP. Fick följande erbjudande:

As one of our special VIPs we want you to know that if you earn

10780 Party Points [includes Regular Points + Happy Hour Points + Raked Day Points only. Does not include TAF Points and Deposit Points.] between January 13 and January 27, 2006 we will deposit a healthy $440 into your account by February 2, 2006.

10780 points låter sjukt mkt, vet inte hur mkt man behöver spela för att tjäna ihop det. Är du VIP och isåfall vad fick du för erbjudande?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hu mkt spelar du?

Mellan 5k och 10k händer i månaden. Just nu är det i den nedre regionen (om inte under) eftersom jag bara spelar ett bord i taget under mitt skott på 5/10. Men nu sitter jag här samtidigt som jag spelar, vilket kanske inte är så himla smart...

 

Är du VIP och isåfall vad fick du för erbjudande?

Nej, jag är inte VIP och skulle tro att jag är rätt långt ifrån att komma ifråga.

 

Tänk på oss andra som inte hade en vinst lott på skrapgrejen runt jul och inte vann något på deras lotteri idag heller.

Var det lotteri idag? Pop-upen jag fick nu verkade vara en ren bonusgrej.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Aj då, 18000 rakade händer på 14 dagar känns lite halvtungt.

Kolla om du kan få ut en del om du spelar mindre; det verkar ha funkat för en del på 2+2. Typ att de får ut hälften av pengarna om de spelar in hälften så många poäng.

 

Dagens övning, okänd fi:

 

Party Poker 5/10 Hold'em (6 max, 5 handed) FTR converter on zerodivide.cx

 

Preflop: morberg is MP with 8:heart:, A:club:.

1 fold, morberg raises, 1 fold, SB calls, BB calls.

 

Flop: (6 SB) A:spade:, J:diamond:, K:spade: (3 players)

SB checks, BB checks, morberg bets, SB calls, BB folds.

 

Turn: (4 BB) 5:spade: (2 players)

SB checks, morberg ?

 

Och varför? (Hint: Kolla pfnu-taggen på Yahoo.)

 

BB kvar på nivån: >70

Händer kvar: 3.117

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

MP har 44/20/1,8/64 och jag har sett honom spela sina bottenpar hårt.

CO har 45/6/0,9/200 men jag har inte några observerade händer på honom.

 

Häng med nu. Stanna till vid mina kommentarer och kika inte i förväg.

 

Party Poker 5/10 Hold'em (6 max, 6 handed) FTR converter on zerodivide.cx

 

Preflop: morberg is SB with A:heart:, K:club:.

1 fold, MP calls, CO calls, 1 fold, morberg raises, 1 fold, MP calls, CO calls.

 

Flop: (7 SB) 5:diamond:, K:diamond:, 9:club: (3 players)

morberg bets, MP raises, CO calls, morberg calls.

 

Synar här för att kunna CR MP på turn och fånga CO för två bet.

 

Turn: (6.50 BB) 4:diamond: (3 players)

morberg bets, MP calls, CO calls.

 

Men detta var ju ett jäkla skitkort. Byter strategi och betar ut med avsikt att lägga mig om CO höjer. Men det gör han inte.

 

River: (9.50 BB) 6:heart: (3 players)

morberg bets, resten mörkar vi så länge för att inte luta över analysen åt något håll.

 

Kanske är det bara jag, men jag tyckte att alla gatorna var ganska intressanta. Synpunkter?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

A,8 handen

betta turn folda om cr

 

A,K handen

3 bet på flop alla dar i veckan då du talar först hela tiden,både MP och co lär ju betala 1 sb till in med degen när du leder.Skulle må illa om det blev rundcheck med ett ofarligt turn kort så jag sätter mig mkt sällan i den sitsen.Dessutom är det bra att ha kommandot.

 

turn kortet är ju inte precis vad man önskar hade dock betat också

 

river bet =bra

 

and now comes the tricky part????

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

A,8 handen

betta turn folda om cr

Här håller jag för en gångs skull inte med dig. Tycker att detta är ett typexempel på Value Check with position. Det skulle vara ordentligt surt att tvingas lägga bästa handen mot en semibluff-CR där fi har färg- eller stegdrag. Genom att checka får jag ta min hand showdown för samma (eller lägre) kostnad som om jag betar turn och viker mig mot CR.

 

Kom på en femte orsak till att checka bakom som inte tas upp i 2+2-artikeln: att få motståndaren att syna ett bet på en av de stora gatorna. En motståndare som skulle lägga sitt underpar mot ett bet på turn tvingas nästan att syna på river om du betar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

A,8 handen

betta turn folda om cr

Här håller jag för en gångs skull inte med dig. Tycker att detta är ett typexempel på Value Check with position. Det skulle vara ordentligt surt att tvingas lägga bästa handen mot en semibluff-CR där fi har färg- eller stegdrag. Genom att checka får jag ta min hand showdown för samma (eller lägre) kostnad som om jag betar turn och viker mig mot CR.

 

Kom på en femte orsak till att checka bakom som inte tas upp i 2+2-artikeln: att få motståndaren att syna ett bet på en av de stora gatorna. En motståndare som skulle lägga sitt underpar mot ett bet på turn tvingas nästan att syna på river om du betar.

 

Första meningen: "When playing with position in heads-up pots against aggressive opponents". Din motståndare är okänd. Varför trixa till det mot en okänd spelare här? Jag är inne på bet/fold jag med.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Precis som gyre säger fi är okänd vilket innebär att du inte speciellt ofta av "average Joe" kommer att bli cr på turn utan att vara efter, eller ännu värre att dra dött eller att bordet parar och du kan få en split om du skulle vara i kicker trubbel.

 

Bordet ser lika farligt ut för fi som för dig,du har även raisat pre och betar flop och turn = du borde ha träffat.

 

Tycker inte att artikeln du länkar till är riktigt rätt för denna situation då du har toppar + medium kicker med secondpar så kan jag se en poäng med ditt resonemang.

 

Om man betar turn och blir cr så är det bara att lägga ner.

 

Skulle behöva bra read på fi som mkt aggro (helst på turn) för att checka bakom,om jag skulle göra det sy synar jag ALLA river kort om fi bettar ut.

 

Roliga diskussioner + HH

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Första meningen: "When playing with position in heads-up pots against aggressive opponents". Din motståndare är okänd. Varför trixa till det mot en okänd spelare här? Jag är inne på bet/fold jag med.

Men om en bet/fold kostar lika mycket som en check/syn, med den extra bonusen att jag får visa upp min hand - varför inte välja det senare?

 

Tänkte f.ö. prova en annan redovisning av spelade händer ett tag. Nackdelen är att gamla inlägg kommer att ha en "ny" bild, men det får ni ta; jag gillar grafer.

734_753_small.png

 

Edit: Nej, det blev fult. Så det kommer jag att sluta med.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Första meningen: "When playing with position in heads-up pots against aggressive opponents". Din motståndare är okänd. Varför trixa till det mot en okänd spelare här? Jag är inne på bet/fold jag med.

Men om en bet/fold kostar lika mycket som en check/syn, med den extra bonusen att jag får visa upp min hand - varför inte välja det senare?

 

För att du kan ge gratiskort till enkortsfärg eller till tvåpar där han hade foldat sitt bottenpar till ett turnbet. Om du förlorar en sån här hand eftersom du gett han ett frikort på turn när han annars hade lagt sig är det en dunderblunder.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För att du kan ge gratiskort till enkortsfärg eller till tvåpar där han hade foldat sitt bottenpar till ett turnbet. Om du förlorar en sån här hand eftersom du gett han ett frikort på turn när han annars hade lagt sig är det en dunderblunder.

 

exakt.

 

A med medium kicker betas för värde i denna situation ända tillsmotståndaren framför invändningar (läs cr).

 

5/10 6 max på party kryllar ju inte direkt av trickiga super TAG´s

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För att du kan ge gratiskort till enkortsfärg eller till tvåpar där han hade foldat sitt bottenpar till ett turnbet. Om du förlorar en sån här hand eftersom du gett han ett frikort på turn när han annars hade lagt sig är det en dunderblunder.

Det var ju tusan vad envisa ni var (och nu när jag tänker efter - jag också). Jag har läst om artikeln och kan väl motvilligt ge dig och rambler rätt i att det är bättre att beta turn. Men jag är inte helt övertygad.

 

Det som hände i handen var att jag checkade bakom på turn, river var blank och fi check-synade mitt riverbet med Kx.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur resonerade ni morberg, Gyre och alla ni andra SH FL-lirare som lirar på party i valet av sajt? Att lira smallstakes limit innebär ju en hel del rake och då party inte erbjuder RB låter det valet inte helt självklart för mig. Jag själv står i ett vägskäl just nu då jag bonushorat en längre period, men är nu sugen på att gå vidare. Är spelet så mycket softare på partys SH 3/6 att det kompenserar bristen av RB? Har ni lirat nån längre period på nåt annat nätverk? Hoppas att det är lungt att jag lånar din dagbok en sväng morberg? Alltid kul att läsa här förresten!

 

/Aron

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag lirar på Party eftersom det finns alltid så mycket bord, inga väntetider, bra klient och nu med Partys beta-klient kan man lira 6 bord på 1600x1200 utan problem.

 

Lirade på Carribean Sun Poker (crypto) förut med 30% RB, jag tröttnade på att det tog 20-30 min innan man hade hittat 4 bord man kunde lira på, och även med 1600x1200 så överlappade de varandra lite. Och sen tyckte jag inte om klienten.

 

Vad gäller fisk så tror jag inte det är så stor skillnad mellan Party och Crypto, men förmodligen är det aningen mera på Party.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...