morberg Postad 21 December , 2005 Författare Rapport Postad 21 December , 2005 Fixa en extra mail till MSN istället, ICQ dog ut för typ ett antal år sen. Jag har i alla fall 30-40 aktiva ICQ-kontakter fortfarande och har aldrig märkt av nåt utdöende. Skulle ett stort intresse finnas för Google Talk kan jag tänka mig det istället (kräver en gmail-adress, jag har att dela ut om ni vill ha), annars kör vi på ICQ. Trivs ni inte med klienten finns det gott om alternativ. Men fjortisar och invalider använder nog MSN i större utsträckning nu för tiden. Jag gillar verkligen folk som vågar skriva ironiska inlägg utan att använda smileys, mer sånt! Citera
morberg Postad 21 December , 2005 Författare Rapport Postad 21 December , 2005 Jo morberg, har du någon anledning varför du inte höjer tillbaka på sb i båda fallen? EDIT: Menar ju preflop Jag höjer aldrig från BB när någon försöker stjäla. Det är baserat på ett resonemang Hjort hade för ett tag sedan om att den information man läcker genom att tre-betta PF är värd så mycket att det är bättre att låta bli. Gissningsvis utgick han från kompetenta motståndare, men jag har anammat spelstilen och tycker att det funkar bra, särskilt mot stölder från SB när jag har position resten av handen. Träffar jag något är det bara att låta honom betta på till river, missar jag eller plockar upp ett drag kan jag lägga mig direkt eller höja. Och ibland höjer jag även om jag träffar, bara för att skoja till det lite. Post-floppspelet beror rätt mycket på typ av motståndare. Citera
omduvoresomjag Postad 21 December , 2005 Rapport Postad 21 December , 2005 Jo morberg, har du någon anledning varför du inte höjer tillbaka på sb i båda fallen? EDIT: Menar ju preflop Jag höjer aldrig från BB när någon försöker stjäla. Det är baserat på ett resonemang Hjort hade för ett tag sedan om att den information man läcker genom att tre-betta PF är värd så mycket att det är bättre att låta bli. Gissningsvis utgick han från kompetenta motståndare, men jag har anammat spelstilen och tycker att det funkar bra, särskilt mot stölder från SB när jag har position resten av handen. Träffar jag något är det bara att låta honom betta på till river, missar jag eller plockar upp ett drag kan jag lägga mig direkt eller höja. Och ibland höjer jag även om jag träffar, bara för att skoja till det lite. Post-floppspelet beror rätt mycket på typ av motståndare. Har också börjat spela så efter Hjorts funderingar. Men han menade väl mest höjningar ur position om jag inte missminner mig. Dock så är just blindsförsvaret de gångerna jag praktiserar den taktiken mest . Försöker SB limpa så slår jag upp det i 90% av fallen med den enkla anledningen att jag hatar att SB försöker se flop billigt. Han ska lära sig att vill han vinna den så får han reraisa preflop, och då får jag sjukt bra odds för att syna och sno hem en större pott. Självklart får man variera sig lite mer mot kompetenta motspelare. Men då de flesta gör saker i en given situation utan att "Läsa" spelet/spelstilarna tycker jag ovanstående fungerar utmärkt i blindsförsvarsyfte Citera
morberg Postad 21 December , 2005 Författare Rapport Postad 21 December , 2005 Sådär, nu har jag kommit upp i 20k händer. Ska vi börja med det viktigaste? Blir det ett försök på 5/10 nu? Nej. Orsakerna är många, men jag känner inte att jag klarar att förlora 100BB på 5/10 och sedan gå tillbaks och spela bekvämt på 3/6 med nuvarande rulle. Sen blir jag fortfarande påverkad efter att ha backat $200 en dag (vilket bara är 35BB på 3/6) och jag behöver några sådana förluster till, kanske ännu större, på nuvarande nivå innan jag känner mig tillräckligt tjockhudad för 5/10. Resultatet efter 20k händer då? Jämfört med mina resultat efter 15k händer ser det mycket bättre ut: Händer: 20.011 (+4.994) Resultat: +458,7 (+200,6 BB) BB/100: 2,29 (+0,57) Var det någon som sa att poker svänger? Grafen ser ut såhär: Om jag ger mig på en kort analys så verkar det som om jag under 20k händer haft tre ordentliga ruscher (vid 2,5k, 10k och 16k). Dessutom två svingar ner på 100BB (5k-6,5k;7k-8k) och en neråt på 125BB (14,5k-16,5k). Återkommer med lite PT-statistik som jag tänkte att vi kunde ta en titt på. Citera
morberg Postad 21 December , 2005 Författare Rapport Postad 21 December , 2005 Här kommer en jämförelse mellan mina 10k första (fram till den 16 oktober) och 10k senaste händer (17 oktober tills idag): 0-10k 10k-20k VP$P 20,37% 24,8% PFR 15,0% 17,5% Folded SB 88,7% 85,5% Folded BB 57,2% 43,7% to steal Att. to steal 34,7% 42,0% W$WSF 41% 45% BB/100 1,57 3,0 WtSD 39,2% 39,4% W$SD 49,5% 52,5% Det som är ganska uppenbart är att jag har börjat släppa loss lite mer PF. Jag försvarar BB mer och stjäl mer. 10k händer är för lite för att BB/100 ska konvergera så där ska vi nog inte dra några slutsatser. Däremot tror jag (?) att skillnaden i W$SD kan peka på att jag hade lite kallare kort de första 10k händerna. Min aggression på flop/turn/river de senaste 10k händerna är 3,8/2,4/1,3 mot 4,7/3,2/1,3 för de första 10. Sammantaget känns det som om mitt spel har mognat en hel del och det återspeglar sig även i sifforna, åtminstone om man jämför med de rekommendationer man kan hitta på 2+2. Finns det någon som ser någon siffra som sticker ut? Hojta om det är några andra siffror ni vill se, jag plockar gärna fram dem. Citera
morberg Postad 21 December , 2005 Författare Rapport Postad 21 December , 2005 Här har du med färger om du nu är så lat =) Hygglo! Edit: missa inte mina två resultatposter på förra sidan. Där finns lite att kika på om ni gillar sånt. Citera
morberg Postad 22 December , 2005 Författare Rapport Postad 22 December , 2005 Petade in mina siffror i BR-kalkylatorn på svenskpoker.se. Intressant att jag kan förvänta mig att förlora 245 BB inom 10.711 händer. Huva. Citera
Gyre Postad 22 December , 2005 Rapport Postad 22 December , 2005 Kul att de går bra för dig, själv är jag inne i en riktig tung period men det får jag skriva mer om i min dagbok Du skulle inte kunna lägga upp bilder på positionsstatsen och "more info"-rutan? Citera
rambler Postad 22 December , 2005 Rapport Postad 22 December , 2005 Ser bra ut morberg. Eftersom du ville ha lite synpunkter så lämnar jag några,finns ju inga 100% regler för hur det skall se ut inte minst då det är lite stilberoende etc. verkar dock som du är lite het nu. W$WSF=45= +WtSD= 39,4 och W$SD= 52,5=het försvarar bb rätt mkt,kolla så att du inte läcker där.tappar du mer än -0,15 så tighta till dig där annars är det bara att köra på så länge man är het. AF på river är för lågt (största läckan enl. mig) AF på flop lite högt fortfarande,turn ser bra ut PFR kan ökas lite till (ingen katastrof om du ligger kvar) Kan inte säga mer av de siffror jag sett.Ser som sagt bra ut. /rambler Citera
morberg Postad 22 December , 2005 Författare Rapport Postad 22 December , 2005 Du skulle inte kunna lägga upp bilder på positionsstatsen och "more info"-rutan? Självklart. More detail: Och positionsstatistiken: Blev några händer ikväll, men inte mycket. Känner mig lite omotiverad nu när jag har nått 20k-målet. Kanske skulle behöva formulera ett annat mål än att bara köra på 5k händer till trots allt, men jag kommer inte på något som känns vettigt. Händer kvar till rapport: 4.846 Citera
morberg Postad 22 December , 2005 Författare Rapport Postad 22 December , 2005 Eftersom du ville ha lite synpunkter så lämnar jag några,finns ju inga 100% regler för hur det skall se ut inte minst då det är lite stilberoende etc. Alltid kul att få kommentarer. verkar dock som du är lite het nu. Jo, nog har jag haft en bra rusch. Det handlar ju lite om vid vilken tidpunkt man redovisar också, efter 15k händer hade jag precis haft det ganska torrt. Men jag skulle inte bli förvånad om resultaten blir lite sämre framöver. försvarar bb rätt mkt,kolla så att du inte läcker där.tappar du mer än -0,15 så tighta till dig där annars är det bara att köra på så länge man är het. Totalt över 20k händer ligger jag 0,19 back, bryter man upp det på första resp. sista 10k händerna har jag -0,22 på mina 10k första händer (då jag försvarade mindre) och -0,16 på de 10k senaste. AF på river är för lågt (största läckan enl. mig) Jo, jag håller med. Jag skulle tro att det är två komponenter, jag värdebettar/höjer för lite och jag synar ner istället för att folda något för ofta. Min WtSD ser också lite hög ut. PFR kan ökas lite till (ingen katastrof om du ligger kvar) Hittar jag det genom mer isoleringshöjningar, eller? Citera
rambler Postad 22 December , 2005 Rapport Postad 22 December , 2005 För att öka PFR aldrig limpa efter 1 limpare utan kör iso.raise som du säger, det är ju ganska enkelt (?) att sno potten post även om man missar floppen brutalt om man visat styrka innan. attackera bb mera från sb när det är hu genom att raisa pre.(gäller framförallt om man har showdown value typ pp eller A/K hög.) Skulle rekommendera att du tightar till dig från bb också trots att du torskar mindre nu(sample size är för liten).Har själv haft 2 sträckor med c:a 17k händer där jag visat + från sb (sen kom verklighten ikapp ) verkar som det är lite för mkt check call på rivern,låt dom inte beta turn och ta en free showdown utan donka rivern mera ur pos. har du pos och är hu vid river och bara fått check -call hela vägen så har domför det mesta inte mkt att komma med BET IT.(givetvis förutsatt att du har åtm halvdant) ang WtSD är lite högt är det väldigt passiva games så kan det vara ok,annars kan det vara bra att folda mera på floppen och inte titta på ett billigt turn kort i små potter och plocka upp ett backdoor drag till 1 eller 2 överkort som man jagar till rivern och missar men träffar 3:je paret som man betalar av på rivern. Ser ut som du cr för mkt. Mkt svammel i vanlig ordning...Måste knoppa nu,skall upp alldeles för tidigt i morgon(läs idag). Tycker som sagt att ditt spel ser bra ut morberg-KEEP IT UP Citera
morberg Postad 23 December , 2005 Författare Rapport Postad 23 December , 2005 Ok, jag kommer att försöka rikta in mig lite mer på att få ordning på riverspelet framöver. SB och UTG är lös-passiva. UTG har 60/7/0,6 efter få händer (30), men det säger redan en del om hans spel. Party Poker 3/6 Hold'em (6 max, 6 handed) FTR converter on zerodivide.cx Preflop: morberg is Button with A:diamond:, T:heart:. UTG calls, 2 folds, morberg raises, SB calls, 1 fold, UTG calls. Flop: (7 SB) 9:diamond:, 7:heart:, A:club: (3 players) SB checks, UTG checks, morberg bets, SB calls, UTG calls. Turn: (5 BB) 8:club: (3 players) SB checks, UTG checks, morberg bets, SB calls, UTG calls. River: (8 BB) T:club: (3 players) SB bets, UTG folds, morberg ? Jag lämnar ordet fritt. Vad gör jag och varför? Händer kvar: 4.638 Citera
rambler Postad 23 December , 2005 Rapport Postad 23 December , 2005 syna,om du raisar och blir 3 bettad så skulle jag må illa och ha riktigt svårt att släppa handen mot en sådan fisk,trots att 3 bettet av en normal spelare skriker stege,13/1 på river i så fall och man blir tvungen att syna utan bättre read. Om han träffat lägre 2 par på turn eller flop (ev även ett set) så borde han ha cr turn möjligheten finns att han rivrat 2 par (pocket 10,9 etc) och att din hand står om hans river donkning är en ren bluff så kommer han inte att syna en raise. alltså om du raisar så kommer du att bli 3 bettad av alla händer som slår dig,och torska 3 bets,med 2 par( och ev med sucker stegen) så kommer ha nog bara att syna din raise och med skit så foldar han. Med raise så vinner du antagligen 2 bets (kan ev få stryk av set eller om han fegar med suckerstegen) eller förlorar 3 bets.Din hand vinner normalt inte tillräckligt ofta på rivern för att en raise skall vara rätt. Sådana här händer mot riktigt fiskiga spelare som man inte har någon speciell read på är rätt knepiga vänta på ett bättre läge att raisa. GOD JUL! Citera
morberg Postad 25 December , 2005 Författare Rapport Postad 25 December , 2005 Vi fortsätter att genomlysa riverspelet. Tidigt utan siffror, men SB verkar spela många händer. Party Poker 3/6 Hold'em (6 max, 4 handed) FTR converter on zerodivide.cx Preflop: morberg is Button with T:heart:, T:spade:. 1 fold, morberg raises, SB calls, BB calls. Flop: (6 SB) Q:spade:, 4:spade:, 3:club: (3 players) SB checks, BB checks, morberg bets, SB calls, BB folds. Turn: (4 BB) 5:club: (2 players) SB checks, morberg bets, SB calls. River: (6 BB) 6:heart: (2 players) SB checks, morberg ? Och ett riverspel till. Vi kan väl kalla detta hand 2? Party Poker 3/6 Hold'em (6 max, 4 handed) FTR converter on zerodivide.cx Preflop: morberg is BB with T:club:, 9:heart:. UTG calls, Button calls, SB completes, morberg checks. Flop: (4 SB) 6:diamond:, 8:heart:, Q:diamond: (4 players) SB checks, morberg checks, UTG bets, Button calls, SB calls, morberg calls. Turn: (4 BB) A:heart: (4 players) SB checks, morberg checks, UTG bets, Button folds, SB folds, morberg calls. River: (6 BB) 7:diamond: (2 players) morberg ? Vann f.ö. $50 på en skraplott hos PartyPoker. Det var det enda i resultatväg som var glädjande idag trots att alla tomtarna verkar ha kommit fram från sina gömmor. Händer kvar: 4.406 Citera
Gyre Postad 25 December , 2005 Rapport Postad 25 December , 2005 Hand 1 tycker jag du kan checka ner. Färgdraget missade och det ligger 4 till stege, vilka händer som du slår betalar han av med 50% av gångerna du bettar? Bet/fold om det är en riktig synstation, vilket du inte vet än. Hand 2 hade jag nog bettat ut och synat en höjning. UTG spelar ju inte handen som ett färgdrag men eftersom du har synat hela vägen är han nog rädd att du har det och kan mycket väl tänkas checka efter dig om du checkar. Om du hade sett han betta liknande rivrar tidigare hade jag nog försökt mig på en checkraise. Synd att det var just som kom då din stege hade varit fint maskerad annars. Citera
Sactodian Postad 25 December , 2005 Rapport Postad 25 December , 2005 Hand 1 hade jag checkat pga steghotet. Hand 2 är ganska svår. Bet = då kan du lika gärna callat efter UTG betat. Checkraise = kan få 3-bet emot dig och då har du förlorat 2 BB extra (med stegen hade jag ändå synat ner en 3-bet). Tycker ändå mer talar för en check-raise, om du tror UTG betar på. A är scarecard för UTG om han sitter på t.ex. QT, så det talar för att UTG kommer checka och ta gratis river = beta. Beta kanske är det rätta med check-raise som 2 och calla ner som 3. Citera
morberg Postad 25 December , 2005 Författare Rapport Postad 25 December , 2005 Bra analys av riverspelet, jag tänkte ungefär likadant. Checkade bakom med mina tior. Check-raisade min stege och blev trebettad av . Citera
morberg Postad 26 December , 2005 Författare Rapport Postad 26 December , 2005 Jag fortsätter min analys av riverspelet. Ni får säga till om det blir för trist, annars tänkte jag fokusera på det fram till nästa rapporttillfälle. Jag har 60 händer på MP och han har 58/22/1,5. Tre gånger av nio har han höjt river. Party Poker 3/6 Hold'em (6 max, 6 handed) FTR converter on zerodivide.cx Preflop: morberg is SB with J:club:, Q:diamond:. 1 fold, MP calls, 2 folds, morberg completes, BB checks. Flop: (3 SB) 6:heart:, J:heart:, 4:diamond: (3 players) morberg bets, BB calls, MP calls. Turn: (3 BB) 9:spade: (3 players) morberg bets, BB calls, MP folds. River: (5 BB) K:club: (2 players) morberg ? Hamnade hos en jobbig motspelare idag. Han såg nästan 50% floppar och hade drygt 25% i PFR. Hade AQ mot hans AJ när floppen kom QJJ vilket kändes lite tungt. Slutade med att jag fick byta bord för att undvika tilt. Funderade lite på att lägga honom till kompislistan för att ta hand om honom nästa gång och försöka analysera sönder honom, men jag vet inte. Vore det en bra idé, eller är det bättre att köra på motstånd som jag redan vet var jag har? Här är f.ö. ett exempel där jag sett (en annan) fi försöka sno åt sig potten några gånger tidigare (och lyckats). Denna gången tröttnade jag och bestämde mig för att kolla upp honom. Skulle aldrig spela såhär mot okänd motståndare, men där ser man vad en read kan göra. Party Poker 3/6 Hold'em (6 max, 6 handed) FTR converter on zerodivide.cx Preflop: morberg is MP with Q:club:, 9:club:. 1 fold, morberg raises, CO calls, 1 fold, SB calls, BB calls. Jag såg fel och trodde jag satt i CO... Flop: (8 SB) 8:club:, A:heart:, A:diamond: (4 players) SB checks, BB checks, morberg bets, CO raises, SB folds, BB folds, morberg 3-bets, CO folds. Final Pot: 6.50 BB Händer kvar: 3.890 Citera
morberg Postad 26 December , 2005 Författare Rapport Postad 26 December , 2005 Just det, spelade ett bord NL25 också tidigare idag för att uppfylla ett av mina mål för året. Kändes som att ta godis från små barn, men jag hade nog ganska bra flyt också. Ska inte kladda ner denna dagboken med alltför mycket berättelser från den andra sidan. Och så vann jag $5 på dagens skraplott. Citera
morberg Postad 26 December , 2005 Författare Rapport Postad 26 December , 2005 Hamnade hos en jobbig motspelare idag. Han såg nästan 50% floppar och hade drygt 25% i PFR. Kollade upp honom i PT: 47/29/3,1 efter 55 händer. Ett tag fick jag känslan av att det var Sactodian och den känslan har inte helt lämnat mig. Citera
Sactodian Postad 26 December , 2005 Rapport Postad 26 December , 2005 Hehe outa inte mitt nick bara Kan du inte pm:a nicket? Men jag tror nog inte att det var jag... Citera
morberg Postad 27 December , 2005 Författare Rapport Postad 27 December , 2005 Lagt alldeles för mycket tid på att överbevisa icke-troende (AKA NL-spelare) om orimligheten i att långsiktigt vinna 5BB/100 på full-ring FL, men det har inte gått så bra. Nåja. Första handen vid bordet, helt okända motståndare. Party Poker 3/6 Hold'em (6 max, 5 handed) FTR converter on zerodivide.cx Preflop: morberg is BB with 5:diamond:, 5:spade:. UTG raises, 1 fold, Button calls, SB calls, morberg calls. Flop: (8 SB) 5:heart:, 9:club:, 2:heart: (4 players) SB checks, morberg checks, UTG bets, Button calls, SB calls, morberg raises, UTG folds, Button calls, SB calls. Perfekt läge för en CR och mata in pengar i min pott. Turn: (7.50 BB) 9:diamond: (3 players) SB checks, morberg checks, Button bets, SB raises, morberg ? Men här far djävulen i mig och jag tänker representera att jag bara skojade med min CR på floppen och att jag blir jätterädd när den andra nian kommer och fullbordar kåken. Jag erkänner - jag tänkte prova en CR till, men vad gör jag när SB redan har fått in sin? Synar eller återhöjer? Händer kvar: 3.716 Citera
morberg Postad 27 December , 2005 Författare Rapport Postad 27 December , 2005 Hehe outa inte mitt nick bara Kan du inte pm:a nicket? Men jag tror nog inte att det var jag... För er som undrar; det var inte Sactodian. Citera
spyse Postad 27 December , 2005 Rapport Postad 27 December , 2005 55 Handen: Tror du att du med en höjning kan cappa på både turn och rivern även om du höjer så höj såklart. Tror du att Button kommer höja igen, vilket är troligt eftersom din check-raise på floppen visade styrka alt svaghet. Cappar inte SB kan du göra det, dock finns ju risken att detta slöar ner spelet till rivern och du inte får max betalt. Eftersom din hand är så väl dold tycker jag att det bara är att betta, förhoppningsvis är du uppe mot A9 och 22. Sedan känns det som att spelet på turn avgör om du ska betta ut på river eller C/R där. Jag hoppas din tveksamhet gällde över hur du ska göra för att få in max med cash i potten och inte om du är slagen. Sedan att jag inte tycker om att man kör c/r på okända spelare är en sak och att sedan göra det 2 gånger? Nej beta ut på turn blir du höjd här så syna, såvida det inte 3-betta, och sedan c/r på rivern. Det verkar ju inte vara så att något kort skrämmer fi och 99/92/95 känns osanolika och risken är liten så beta beta beta. Fan hur stavas det betta eller beta? Tom i skallen just nu. Citera
Recommended Posts