Gå till innehåll

morberg tar en time-out från forumet


morberg

Recommended Posts

  • Svars 2k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Får. Inte. Bli. Upprörd!

 

Nu när jag läst igenom handen igen ser jag att fi trots allt spelade hyfsat och han har nästan 40% equity på turn enligt pokerstove. Det tillhörde inte vanligheterna. Dumt exempel för att ventilera min utdragningsfrustration, borde hittat något annat. Nåja.

 

Party Poker 3/6 Hold'em (6 max, 5 handed) converter

 

Preflop: morberg is Button with 8d, As.

2 folds, morberg raises, SB calls, BB calls.

 

Flop: (6 SB) 4h, 9d, 3c (3 players)

SB bets, BB calls, morberg calls.

 

Turn: (4.50 BB) Ac (3 players)

SB checks, BB checks, morberg bets, SB calls, BB folds.

 

River: (6.50 BB) 2h (2 players)

SB checks, morberg bets, SB raises, morberg calls.

 

Kanske onödigt bet på river av mig?

 

Final Pot: 10.50 BB

 

SB has 4c 2c (two pair, fours and twos).

morberg has 8d As (one pair, aces).

Outcome: SB wins 10.50 BB.

 

Händer kvar till rapport: 598

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inte vara resultatorienterad nu. Han donkar floppen och check-synar turn när esset landar. Du måste värdebetta och det är precis vad du gör. Bra.

 

Frågan är ju om du måste betala av hans höjning? Själv tycker jag det är skitsvårt att lägga en hand över huvudtaget för en check-raise på rivern men jag tror det finns mycket att spara om man kan hitta rätt lägen att göra det i.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har funderat lite på vad ni som läser denna dagboken tycker om den, men kom fram till att eftersom ni är här är det enklaste att helt enkelt fråga: Är det något som saknas? Något det finns för mycket av? Något det borde vara mer av?

Jag skulle gärna se mer runtomkring-snack. Alltså inte bara hur du spelar i specifika situationer utan också mer om hur du förhåller dig till pokern och pokerrelaterade saker när du inte spelar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

JT: att vara rädd för rr-färgen här tycker jag är att se spöken under sängen. Bet-calla måste du göra här tycker jag.

Det var vad jag valde också.

 

66: Du måste ju följa upp med ett bett på turn här, vad säger att han har en kung?

Bet-fold då, eller?

 

Ja, kostar 2BB att se showdown och du leder verkligen inte ofta om du blir höjd på turn här.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gärna lite middagsrecept också. Så svårt att vara kreativ vid matlagning alla dagar i veckan. Lite beskrivningar om hur du tänkte i en spcifik situation när du kom på att du skulle laga just den maträtten osv.

 

Annars tycker jag du har med det mesta. Men som tidigare nämnts funderingar i allmänhet kring pokern, vilka rullekrav du bestämt dig för att ha för att klara att gå upp, mentalt! Nån videofilm från nån session som jag såg i en annan dagbok är en kul grej som kan vara väldigt intressant. Förbehållet måste dock vara att den är redigerad; annars är risken för gäspningar stor då det kan gå många händer utan action.

 

keep up the good work

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag skulle gärna se mer runtomkring-snack.

Det ska jag tänka på.

 

Gärna lite middagsrecept också.

Faktum är att jag har skrivit en ganska omfattande receptsamling i LaTeX. Jag gjorde en grundlig bakgrundsanalys över lämpliga typsnitt och schysst typografi (vilket numera gör att jag retar mig när tidningar inte använder ligaturer), satte mig in i hur man skriver egna klasser i LaTeX och inte minst rätt mycket receptläsning och -provlagning. Det är rätt likt sättet jag har närmat mig pokern på.

 

Övriga detaljer kommer jag att bespara er.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, kostar 2BB att se showdown och du leder verkligen inte ofta om du blir höjd på turn här.

Jo, det är så jag borde spelat. Nu gjorde jag inte det utan check-callade av någon anledning och klonkade 6:an på river. Den check-höjde jag och cappade glatt när fi hade trebettat. Han visade upp KJo.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, kostar 2BB att se showdown och du leder verkligen inte ofta om du blir höjd på turn här.

Jo, det är så jag borde spelat. Nu gjorde jag inte det utan check-callade av någon anledning och klonkade 6:an på river. Den check-höjde jag och cappade glatt när fi hade trebettat. Han visade upp KJo.

 

Du din....fisk!

 

p.s. lovar härmed att sluta med helt meningslösa inlägg i såväl din som andras dagböcker d.s.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Får. Inte. Bli. Upprörd!

 

Nu när jag läst igenom handen igen ser jag att fi trots allt spelade hyfsat och han har nästan 40% equity på turn enligt pokerstove. Det tillhörde inte vanligheterna. Dumt exempel för att ventilera min utdragningsfrustration, borde hittat något annat. Nåja.

 

Party Poker 3/6 Hold'em (6 max, 5 handed) converter

 

Preflop: morberg is Button with 8d, As.

2 folds, morberg raises, SB calls, BB calls.

 

Flop: (6 SB) 4h, 9d, 3c (3 players)

SB bets, BB calls, morberg calls.

 

Turn: (4.50 BB) Ac (3 players)

SB checks, BB checks, morberg bets, SB calls, BB folds.

 

River: (6.50 BB) 2h (2 players)

SB checks, morberg bets, SB raises, morberg calls.

 

Kanske onödigt bet på river av mig?

 

Final Pot: 10.50 BB

 

SB has 4c 2c (two pair, fours and twos).

morberg has 8d As (one pair, aces).

Outcome: SB wins 10.50 BB.

 

Händer kvar till rapport: 598

 

Jag förstår inte riktigt synen på floppen, raise eller fold som jag ser det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag förstår inte riktigt synen på floppen, raise eller fold som jag ser det.

Låter rätt. Jag är inte helt klockren på river och synar nog ner lite för ofta. Det syns i min (brist på) aggression, något höga WtSD och låga W$SD. Tänkte att vi kunda kika på de siffrorna vid nästa depåstopp i lite mer detalj.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fick en fråga via PM att köra MSN för pokerdiskussioner. Eftersom jag är en gammal stofil har jag inte kommit så långt att jag börjat använda MSN privat. Skulle det vara intressant att köra diskussioner där också? Vad tillför det jämfört med en dagbok här? (Jag såg att Othello ville ha lite MSN-pokerkompisar i sin Omaha-dagbok, men jag hängde inte med på vad tanken var.)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fick en fråga via PM att köra MSN för pokerdiskussioner. Eftersom jag är en gammal stofil har jag inte kommit så långt att jag börjat använda MSN privat. Skulle det vara intressant att köra diskussioner där också? Vad tillför det jämfört med en dagbok här? (Jag såg att Othello ville ha lite MSN-pokerkompisar i sin Omaha-dagbok, men jag hängde inte med på vad tanken var.)

 

tillför nog mycket om man väl tar tag i det och verkligen ser till att prata med varandra. Det jag främst tycker det tillför är:

1. Snabbare feedback - det går betydligt fortare att chatta direkt än besvara varandras funderingar via dagbok (dagbok är dock ett utmärkt komplement till msn-diskussioner)

2. Personligen är jag mer benägen att svara på msn då det går snabbare känns mer "personligt". Dessutom är det ganska trevligt

3. Lättare att kunna följa andras spel (specca, ge feedback etc.) då många sitter vid burken även när de inte spelar

 

Finns intresse så är jag inte sen att anmäla min medverkan..skicka ett pm så skickar jag min mail isf.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Länktips som inte alls har med poker att göra, men ni får det ändå: The Probabilistic Age från bloggen The Long Tail. Om Wikipedia, Google och bloggar.

 

Att jag postar den beror på att jag tror att pokerspelare behöver förstå just det som artikeln går ut på; sannolikhet, statistik och det långa loppet. Om du spelar poker och inte har koll på detta kommer du att lida mycket vid bordet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om man inte vill fortsätta efter floppen ska man inte försöka sno stora mörken. Åtminstone inte min.

 

Party Poker 3/6 Hold'em (6 max, 6 handed) converter

 

Preflop: morberg is BB with Tc, Kh.

4 folds, SB raises, morberg calls.

 

Flop: (4 SB) Jc, 6c, 5h (2 players)

SB bets, morberg calls.

 

Turn: (3 BB) 2s (2 players)

SB checks, morberg bets, SB folds.

 

Final Pot: 4 BB

 

Samma motspelare, en stund senare:

 

Party Poker 3/6 Hold'em (6 max, 6 handed) converter

 

Preflop: morberg is BB with Tc, Kc.

4 folds, SB raises, morberg calls.

 

Flop: (4 SB) Th, 4d, 8s (2 players)

SB bets, morberg calls.

 

Turn: (3 BB) 5c (2 players)

SB checks, morberg bets, SB folds.

 

Final Pot: 4 BB

 

Hur många gånger behöver man identifiera ett beteende för att det ska vara ett mönster? Jag hittade en annan session med samma spelare i PT, men jag kunde inte gräva fram händer där han var SB och försökte sno eftersom PT bara visar upp händer som har gått till SD. Går det att få fram?

 

Spelade tre bord idag och det kändes hyfsat. Tror att jag ska prova det nästa session också.

 

Kvar till redovisning: 237

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Förresten, har du inte spelat 3 bord senaste tiden?

Nej, oftast inte. När jag har gett mig på tre bord en viss session har jag skrivit det, annars har två varit skönsvärdet.

 

Jag har funderat på vilka kriterier jag behöver sätta upp innan jag ger mig på nästa nivå och har kommit fram till att jag inte kan formulera det tydligt. Det handlar om att jag ska känna mig bekväm med insatserna, ha tillräcklig rulle, förtroende för mitt eget spel och en massa annat. Samtidigt vill jag gärna ha något konkret mål att fokusera på för mitt spel. Hur lösa?

 

Min tanke är att vid varje 5k-rapportering stanna till och utvärdera om jag känner mig mogen för att ta ett steg upp. Fördelen med att sätta det vid ett visst antal händer istället för vid en viss nivå på rullen är att jag inte nödvändigtvis tar ett steg upp när jag precis har haft (eller befinner mig i) en uppsving utan jag kan vara lite mer objektiv i min bedömning över om jag är redo. Hade jag haft ett bankrullemål (vilket jag satte upp för 2/4) känns det som om det finns en risk jag avslutar en nivå innan jag har upplevt den fullt ut, ffa map nedåtsvängningar.

 

Därför kommer mina mål för 3/6 framöver att vara ganska tråkiga, men samtidigt mycket enkla att mäta: spela 5k händer i taget och utvärdera om jag känner mig mogen att prova på 5/10.

 

Edit: såg att jag skrev nästan samma sak för en knapp månad sedan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Körde ännu en trebordssession. Gjorde en Sactodian och höjde först in med 97s i CO (även om det kanske skulle vara UTG för att vara en "äkta", men så långt har jag inte kommit än). Fick i alla fall mörkarna.

 

Har letat lite på 2+2 efter vad man kan förvänta sig för BB/100 på 3/6 6-max, men har inte lyckats få fram någon info. peter_rus hade efter drygt 45k händer 4BB/100 på 5/10. Imponerande. Själv är jag inte nära. Men det tänker jag berätta mer om om 83 händer när det är redovisningsdags.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Körde ännu en trebordssession. Gjorde en Sactodian och höjde först in med 97s i CO (även om det kanske skulle vara UTG för att vara en "äkta", men så långt har jag inte kommit än). Fick i alla fall mörkarna.

 

Har letat lite på 2+2 efter vad man kan förvänta sig för BB/100 på 3/6 6-max, men har inte lyckats få fram någon info. peter_rus hade efter drygt 45k händer 4BB/100 på 5/10. Imponerande. Själv är jag inte nära. Men det tänker jag berätta mer om om 83 händer när det är redovisningsdags.

 

Hehe bra jobbat med 97s... Bara att utveckla handen och spela på.

 

Om man spelar på heltid så tycker jag 2BB/100 och över är imponerande i SH. Då kanske man hinner logga 1000 händer per dag utan att överanstränga sig. På 3/6 är det 120 dollar/dag + ev. rakeback. Tror det är mycket lättare att ha högre med korta sessions då och då. Å andra sidan tar det något år att få ihop 45k händer då.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tror det är mycket lättare att ha högre med korta sessions då och då. Å andra sidan tar det något år att få ihop 45k händer då.

Jag kommer upp i lite dryg 5k händer per månad. Då spelar jag kanske fem timmar per vecka (detta sagt utan att ha kollat upp det i detalj).

 

Nu har jag fixat ICQ; ville inte blanda ihop mina jobbkontakter på MSN med pokersnacket så det fick bli en annan klient. Ni når mig på 340626568.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om man inte vill fortsätta efter floppen ska man inte försöka sno stora mörken. Åtminstone inte min.

 

Party Poker 3/6 Hold'em (6 max, 6 handed) converter

 

Preflop: morberg is BB with Tc, Kh.

4 folds, SB raises, morberg calls.

 

Flop: (4 SB) Jc, 6c, 5h (2 players)

SB bets, morberg calls.

 

Turn: (3 BB) 2s (2 players)

SB checks, morberg bets, SB folds.

 

Final Pot: 4 BB

 

Samma motspelare, en stund senare:

 

Party Poker 3/6 Hold'em (6 max, 6 handed) converter

 

Preflop: morberg is BB with Tc, Kc.

4 folds, SB raises, morberg calls.

 

Flop: (4 SB) Th, 4d, 8s (2 players)

SB bets, morberg calls.

 

Turn: (3 BB) 5c (2 players)

SB checks, morberg bets, SB folds.

 

Final Pot: 4 BB

 

Hur många gånger behöver man identifiera ett beteende för att det ska vara ett mönster? Jag hittade en annan session med samma spelare i PT, men jag kunde inte gräva fram händer där han var SB och försökte sno eftersom PT bara visar upp händer som har gått till SD. Går det att få fram?

 

Spelade tre bord idag och det kändes hyfsat. Tror att jag ska prova det nästa session också.

 

Kvar till redovisning: 237

 

Jo morberg, har du någon anledning varför du inte höjer tillbaka på sb i båda fallen?

 

EDIT: Menar ju preflop

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...