Gå till innehåll

morberg tar en time-out från forumet

morberg

Recommended Posts

Dagens "ibland-undrar-man-hur-folk-tänker":

Party Poker 3/6 Hold'em (6 max, 6 handed) converter

Preflop: morberg is MP with Kc, Qd.

UTG calls, morberg raises, 1 fold, SB calls, 1 fold, UTG calls.

Flop: (7 SB) 7d, 9s, Qh (4 players)

SB checks, UTG bets, morberg raises, SB 3-bets, UTG folds, morberg caps, SB calls.

Turn: (8 BB) 5d (3 players)

SB checks, morberg bets, SB calls.

River: (10 BB) 5c (3 players)

SB checks, morberg bets, SB folds.

Final Pot: 11 BB

Vad i hela världen tre-bettar han en flop med som han sedan lägger på river? JT eller nåt sånt kanske? Nåja. Vidare till nästa hand:

Party Poker 3/6 Hold'em (6 max, 5 handed) converter

Preflop: morberg is SB with 7c, 7h.

UTG raises, 2 folds, morberg 3-bets, BB calls, UTG caps, morberg calls, BB calls.

UTG höjer med ganska många händer före floppen, typ 30%, men jag kanske ändå ska slänga mina sjuor före floppen?

Flop: (12 SB) Ad, Jc, 5h (3 players)

morberg checks, BB checks, UTG bets, morberg raises, BB calls, UTG calls.

Ganska otäck flop, men "when in doubt i CR". Gör det lite för mycket tror jag. Vad vore bättre? Check-fold? Check-call? När UTG bara synar tror jag inte att han har träffat brädan. BB är en riktigt lös-passiv historia som i princip mest donerar till alla potter han är med i. Kan mycket väl syna ner till river med 8 hög.

Turn: (9 BB) Kc (3 players)

morberg checks, BB checks, UTG checks.

Skitkort. Nu tänker jag mig en check-fold. UTG kanske blev uppskrämd av min första CR och vågar inte beta igen. Alltid något.

River: (9 BB) Ts (3 players)

morberg checks, BB bets, UTG raises, morberg folds, BB calls.

Bläh. Fisken sprattlar till och när UTG höjer är det bara att lägga ner.

Final Pot: 13 BB

Det är före och på floppen som jag känner mig mest osäker här i handen.

Motståndarna satt på: BB Ac, 2d och UTG Qh, 9s.

Vet inte riktigt om jag kommer att hinna med 1.000 rakade händer på Party innan söndag, men vi får se. Har kommit drygt halvvägs nu.

Spelade tre bord för första gången på länge och hade också en märkbar förlustsession (dvs. mer än en handfull BB) för första gången på nästan lika länge.

Händer kvar till rapport: 1.408

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

• Svars 2k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Idag började det ganska knackigt, men sedan dök Gyre upp vid ett av mina bord. Först tänkte jag att det var lite jobbigt eftersom jag vet att han är duktig, men sen tänkte jag att va tusan - ibland ska man ha lite kul också. Tack vare hans donation slutade dagen i dur.

En hand som jag funderade lite på när den utspelade sig, men som kanske inte var så knepig trots allt. UTG har 33/15/2,8 efter inga händer alls (33):

Preflop: morberg is SB with Js, Jh.

UTG calls, 1 fold, Button calls, morberg raises, BB calls, UTG calls, Button calls.

Flop: (8 SB) 5h, 4h, 2d (4 players)

morberg bets, BB calls, UTG raises, Button folds, morberg 3-bets, BB calls, UTG calls.

Statistiken på fi ger att han borde vara någorlunda hyfsad. Kanske ett färgdrag, kanske A5, kanske 55, 44 eller 22? Men han nöjer sig med att syna min tre-bet?

Turn: (8.50 BB) 4s (3 players)

morberg bets, BB folds, UTG raises, morberg ?

Hm. Knepigt läge. Vad göra? Visst måste jag syna i en pott som är 11,5 BB? Jo, det är nog så.

Dagens missade värdebet?

SB har 70/1,85/0,5 efter 60 händer.

Party Poker 3/6 Hold'em (6 max, 4 handed) converter

Preflop: morberg is UTG with 8h, 8s.

morberg raises, 1 fold, SB calls, BB calls.

Flop: (6 SB) Jh, 7h, Kh (3 players)

SB checks, BB checks, morberg bets, SB calls, BB folds.

Synen från SB betyder i princip att han har två kort. Något eller båda kan vara hjärter, något kan vara en K, J, eller så har han monstret T4 i klöver och halvbakdörrsdrag till stegen...

Turn: (4 BB) Qs (2 players)

SB checks, morberg checks.

Usch, jag får stryk av många händer och checkar bakom.

River: (4 BB) Ac (2 players)

SB checks, morberg checks.

Och igen.

Final Pot: 4 BB

Vad göra med underparet mot en passiv motståndare som sannolikt kommer att syna ner dig till river? Är det värdebet som gäller hela vägen, eller ska man fega som jag gjorde här?

Händer till rapport: 1.220

Länk till kommentar

Jag skäms nästan över hur jag spelade mina händer mot morberg. Istället för att fokusera på att spela bra poker fokuserade jag på att vinna över morberg, vilket resulterade i en hel del överspelande från min sida tyvärr.

Tar dig nästa gång! :)

Ang. de händer du la upp tycker jag att du måste se showdown med ditt överpar. Antingen sitter han på kåken eller på ett färgdrag och försöker bluffa med skrämselkortet. Eller så är han blåst och sitter på något helt annat men showdown tycker jag du måste se, potten är ju stor.

Andra handen tycker jag inte är värdebet med så många överkort ute.

Min favoritkonverter har lagt ner, och jag får inte den ni använder att funka, hur gör ni?=

http://www.selachian.com/tools/bisonconverter/hhconverter.cgi funkar, fast du måste ta bort "Texas" i raden "5/10 Texas Holdem"

Länk till kommentar

Backade 35 BB på 2 bord 3/6 och kom ingenstans på min Party-bonus. Gick ner till 1/2 och spelade fyra bord. Backade 30 BB där. Härliga tomtar på 1/2. Låg PFR och de synar till rivern med skräp. Att de sen klonkar ibland får man väl stå ut med. Tur att det inte var 30 BB till på 3/6 i alla fall.

Nu är i alla fall bonusen klar. Det gick rätt kvickt att spela in med fyra bord 1/2.

Händer kvar till redovisning: 1.005

Länk till kommentar

Pga av rakestrukturen på party så clearar man bonusar väldigt sakta på 3/6 och ruggigt snabbt på 1/2.

Se där, det hade jag ingen aning om. Nu jagar jag inte bonusar så aktivt längre, men det är ju korkat att säga nej till dem. Bra att veta att det går att spurta ganska ordentligt med ett par sessioner 1/2.

Tråkigt med förlustsessioner, men du kan ju alltid köpa dig en korv som tröst... för mina pengar då givetvis :)

Så bra som det har gått på sista tiden har jag nästan förtjänat en och annan förlustsession. Men mer om det om drygt tusen händer. Hoppas att det ser bra ut även då.

Länk till kommentar

Jag tycker mig ha sett detta ganska ofta hos mindre begåvade spelare: de synar en höjning PF, bettar ut på floppen (för information?) bara för att ge bort handen sen.

Party Poker 3/6 Hold'em (6 max, 6 handed) converter

Preflop: morberg is MP with Js, Ad.

UTG calls, morberg raises, 4 folds, UTG calls.

Flop: (5.33 SB) 5c, Qs, 5h (2 players)

UTG bets, morberg raises, UTG calls.

Turn: (4.66 BB) 2d (2 players)

UTG checks, morberg bets, UTG folds.

Final Pot: 5.66 BB

Händer kvar till rapport: 855

Länk till kommentar

Håller med om att det är ganska vanligt och jag brukar spela likandat som du gör. Hur de tänker kan man ju undra. Kanske inserdom att chansen att du har träffat floppen är lite och de villförsöka bluffa bort en från hande så de bettar ut. När de sedan blir höjda så synar de per automatik och check-foldar de eftersom turn missade deras J7o.

Länk till kommentar

Jag har funderat lite på vad ni som läser denna dagboken tycker om den, men kom fram till att eftersom ni är här är det enklaste att helt enkelt fråga: Är det något som saknas? Något det finns för mycket av? Något det borde vara mer av?

Skulle ni vilja se mer handhistorik? Tätare resultatrapporteringar? Mer länktips? Mer bad beats (här gissar jag att svaret är nej)? Tätare poster? Mindre frekventa? Mer statistikanalys? Mer grafer (och över vad i så fall) Något annat?

Om du tycker att det känns som uppförsbacke att svara offentligt går det utmärkt att skicka PM.

Länk till kommentar

Angående AJ-handen:

I den här tråden ställer du dig frågande till min C/R. Jag har inget bra svar på varför jag gjorde det, annat än att AJ är ganska bra shorthanded (väl?) och flopen var förmodligen inte till mer hjälp för UTG än för mig. Nu ställer jag samma fråga 8-) .

Skillnaden är förstås att min UTG höjde preflop och har position på mig, men jag hade i alla fall två överkort.... :D

Kan inte utg's beteende tyda på ett lågt/mellan PP?

/chlu

Länk till kommentar

Angående AJ-handen:

... annat än att AJ är ganska bra shorthanded...

Den är utmärkt före floppen, och ibland är den även värd att visa upp. Men om du inte träffar kan du behöva spela den försiktigt.

Skillnaden är förstås att min UTG höjde preflop och har position på mig, men jag hade i alla fall två överkort...

Och det är all skillnad i världen. UTG bryr sig inte om vad du har på hand, det vet inte han om.

I min hand limpar (=svag spelare och/eller hand) UTG in och synar sen min höjning (=jag visar styrka), sen synar han min flopphöjning (=han har inte några bra kort) och sen checkar han turn (=ta potten, jag vill inte ha den, alternativt nu tänker jag check-raisa dig).

I din hand höjer UTG (=stark hand) och du synar (=vill se floppen). Där har du tappat det psykologiska övertag som finns i min AJ-hand. Att sedan din UTG-höjare följer upp med floppbet är att vänta. Att min messpelare gör det är udda (om han har en hand, varför väljer han inte en CR istället?). I korthet.

Blev du något klokare, eller blev det bara mer förvirrat?

Länk till kommentar

Jag har funderat lite på vad ni som läser denna dagboken tycker om den, men kom fram till att eftersom ni är här är det enklaste att helt enkelt fråga: Är det något som saknas? Något det finns för mycket av? Något det borde vara mer av?

Skulle ni vilja se mer handhistorik? Tätare resultatrapporteringar? Mer länktips? Mer bad beats (här gissar jag att svaret är nej)? Tätare poster? Mindre frekventa? Mer statistikanalys? Mer grafer (och över vad i så fall) Något annat?

Om du tycker att det känns som uppförsbacke att svara offentligt går det utmärkt att skicka PM.

Det jag gillar (förutom att det är en form av poker som jag själv spelar/försöker lära mig) är att HHna är bearbetade (=lättlästa) och (väl)kommenterade. Många som har stor erfarenhet och uppenbar god analytisk förmåga brukar kommentera. Du skriver dessutom bra.

(Hur insmickrande kan man igentligen vara utan att må illa? :oops: )

Dina faktiska resultat är för mig mindre intressant, men lite spännande är det ju.

Länkar och referenser är guld värt.

/chlu

Länk till kommentar

Angående AJ-handen:

... annat än att AJ är ganska bra shorthanded...

Den är utmärkt före floppen, och ibland är den även värd att visa upp. Men om du inte träffar kan du behöva spela den försiktigt.

Skillnaden är förstås att min UTG höjde preflop och har position på mig, men jag hade i alla fall två överkort...

Och det är all skillnad i världen. UTG bryr sig inte om vad du har på hand, det vet inte han om.

I min hand limpar (=svag spelare och/eller hand) UTG in och synar sen min höjning (=jag visar styrka), sen synar han min flopphöjning (=han har inte några bra kort) och sen checkar han turn (=ta potten, jag vill inte ha den, alternativt nu tänker jag check-raisa dig).

I din hand höjer UTG (=stark hand) och du synar (=vill se floppen). Där har du tappat det psykologiska övertag som finns i min AJ-hand. Att sedan din UTG-höjare följer upp med floppbet är att vänta. Att min messpelare gör det är udda (om han har en hand, varför väljer han inte en CR istället?). I korthet.

Blev du något klokare, eller blev det bara mer förvirrat?

Jag kan inte påstå att det är uppenbart för mig, att ena situationen = syn andra = höj, men jag förtår ju resonemanget.

Föresten hade jag väl en AJo HH där jag lägger mig för ett donk-bet på flopen? (är det rätt användning av begreppet donk-bet? Medan jag skrev detta inlägg kom svaret just i den tråd jag refererar till. Tänka sig.)

/chlu

Länk till kommentar

Det jag gillar (förutom att det är en form av poker som jag själv spelar/försöker lära mig) är att HHna är bearbetade (=lättlästa) och (väl)kommenterade.

Håller helt med! Morbergs dagbok är en av de få dagböcker som jag följer.

Jag skulle säga att denna dagbok är den bästa på forumet. Mycket beroende på att Morberg tycks tänka ungefär som jag gör. Ungefär samma frågeställningar och tankar som jag själv har osv.

Länk till kommentar

Jag kan inte påstå att det är uppenbart för mig, att ena situationen = syn andra = höj, men jag förtår ju resonemanget.

Det jag borde strukit under mer i mitt förra inlägg är vikten av position. Det kan vara den största skillnaden mellan våra båda händer då det är mycket enklare att spela motståndaren när du har position på honom (som i min AJ-hand) än när du inte har det (som i din).

Länk till kommentar

En grej angående din nya layout på PAHuden. Istället för att köra combined stats. Lägg ut dem på vanligt vis så har du färger osv kvar.

Jo, jag kanske skulle göra det. Jag postade i forumet på PAHud för ett tag sedan och Josh sa att han funderade på att lägga till stöd att ha individuella färger inom den kombinerade statistiken. Lat som jag är väntar jag gärna på att det ska komma innan jag ger mig på att göra en ny layout.

Men jag saknar färgerna, det hade onekligen varit trevligt att ha.

Länk till kommentar

I denna tråden på 2+2 har Ed Miller skrivit ett inlägg om 6-max. Bl.a hade han följande att säga:

With due respect to the chart-lovers, no chart is going to make you a winning 6-max player. You have to pay attention to your opponents' proclivities and take advantage of them. You'll be playing a lot of heads-up pots against a lot of one-dimensional players. This one's a bettor. This one's a caller. This one likes to give up too fast if you 3-bet him preflop.

You don't have to play great to beat these guys. But you do have to be identifying how they play (usually badly and with systematic errors) and adjust to their play.

Känns f.ö. lite otryggt att veta att han sitter och 5-tablar 3/6...

Länk till kommentar

Mindre än 25 händer på mina motståndare = ingen read.

Preflop: morberg is SB with Jh, Td.

UTG calls, 1 fold, Button calls, morberg completes, BB raises, UTG calls, Button calls, morberg calls.

Inget konstigt.

Flop: (8 SB) Qh, 9d, Ks (4 players)

morberg bets, BB raises, UTG 3-bets, Button folds, morberg caps, BB calls, UTG calls.

Floppar nötterna. Betar ut och får tillfälle att cappa floppen. Mumma.

Turn: (10 BB) 3h (3 players)

morberg bets, BB calls, UTG calls.

Har fortfarande bäst hand. Vill ha mer pengar av mina motståndare. Ser inte att jag skulle vinna något på att trixa till det här med en CR eller nåt.

River: (13 BB) 8h (3 players)

morberg ?

Här blir det mer intressant. Värdebet eller inte? Min hand är inte längre garanterat bäst då det ligger tre hjärter på bordet. Samtidigt fanns det bara en på floppen.

Händer kvar till rapport: 726

Länk till kommentar

Här är ett annat beslut jag hade svårt för, även i detta fallet är fi okänd.

Preflop: morberg is SB with 6c, 6s. MP posts a blind of $3.

UTG calls, MP (poster) checks, Button raises, morberg calls, 1 fold, UTG calls, MP folds.

Pengarna från MP i potten gör att jag bara synar, jag vill ha med många till floppen om jag träffar mitt triss. Att sen MP lägger sig efter att ha postat är kanske mindre begåvat.

Flop: (8 SB) 2c, 4c, 2d (3 players)

morberg checks, UTG checks, Button bets, morberg raises, UTG folds, Button calls.

Missade trissen, men har i alla fall ett överpar. Sårbart som tusan, så jag vill ha bort så många som möjligt och helst ta hem handen direkt. Som upplagt för en CR mot knappen (som pre-flopphöjde). Funkar fint. Misstänker överkort hos knappen.

Turn: (6 BB) Kh (2 players)

Jaha. Då kom det en tråkig kung. Vad gör jag nu? Check-call/check-fold/check-raise/bet-fold/bet-call/bet-raise? Och vad gör jag på river?

Länk till kommentar

En grej angående din nya layout på PAHuden. Istället för att köra combined stats. Lägg ut dem på vanligt vis så har du färger osv kvar.

Jo, jag kanske skulle göra det. Jag postade i forumet på PAHud för ett tag sedan och Josh sa att han funderade på att lägga till stöd att ha individuella färger inom den kombinerade statistiken. Lat som jag är väntar jag gärna på att det ska komma innan jag ger mig på att göra en ny layout.

Men jag saknar färgerna, det hade onekligen varit trevligt att ha.

Här har du med färger om du nu är så lat =) http://www.studiocolor.net/poker/pahud_modified.zip. dock inga färger på resten av statistiken som fold bb to steal attempt osv.

Länk till kommentar